Ulice

04.07.2016 13:38 ulice będzie węższa

Z Marszałkowskiej "wykroją" ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe

SERWISY:

Bezpieczne drogi dla rowerów, około nowych 50 miejsc parkingowych, przystanek komunikacji miejskiej bliżej Rotundy to główne założenia zmian planowanych na ul. Marszałkowskiej. Będą one możliwe dzięki zwężeniu bardzo szerokich skrajnych pasów ruchu.

Zmiany mają wynikać z realizacji zwycięskiego projektu
do budżetu obywatelskiego "Marszałkowska na rowerze" Michała Harasimowicza z Forum Rozwoju Warszawy.

Projekt zakłada na ul. Marszałkowskiej, na odcinku od Al. Jerozolimskich do Świętokrzyskiej, wydzielenie z szerokiej arterii bezpiecznych, odseparowanych donicami dwukierunkowych dróg rowerowych (w drugim wariancie jest mowa o jednokierunkowych). Ścieżki mają być połączone z już istniejącymi trasami rowerowymi na ul. Świętokrzyskiej.

Marszałkowska nieprzyjazna rowerzystom

- Obecnie ul. Marszałkowska jest bardzo nieprzyjazna dla ruchu rowerowego. W kierunku na północ wymagana jest jazda środkiem 12-metrowej jezdni. Spora część rowerzystów łamie przepisy ruchu drogowego jeżdżąc buspasem, bądź po chodniku – uzasadniał projektodawca.

Teoretycznie projekt powinien być zrealizowany w tym roku, jednak prawdopodobnie rozpoczęcie inwestycji przesunie się na 2017.

- Związane jest to z budową wjazdu w nową ulicę w kwartale przy Pałacu Kultury, gdzie ma powstać Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Chcemy skoordynować te zadania, aby negatywnie nie wpływały na siebie - mówi nam Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, jednocześnie pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej.

Kierowcy nie stracą

Puchalski zapewnia, że zmiana organizacji ruchu nie zaszkodzi zmotoryzowanym, przeciwnie - oni także na niej skorzystają.

- Nie będzie to zabranie pasa dla kierowców. Prawy pas Marszałkowskiej ma 6 m szerokości, co daje możliwości wyznaczenia dwukierunkowej drogi dla rowerów. Natomiast pas po stronie Pałacu Kultury jest totalnie niezagospodarowany. Zarówno tam, jak i po stronie domów towarowych zaplanowano około 50 nowych miejsc parkingowych. W ścisłym centrum jest ich deficyt, dlatego każde nowe będzie wartością dodaną tego projektu - tłumaczy Puchalski.

Inwestycja ma także ułatwić podróżnym dostęp do przystanków autobusowych. Projekt zakładał budowę drogi rowerowej tylko po stronie od domów towarowych, natomiast drogowcy zdecydowali o wytyczeniu jej także od strony Pałacu Kultury.

- Zwiększy się koszt inwestycji z zaplanowanych wcześniej 520 tys. zł. Na razie jednak nie wiemy do jakiej kwoty - mówi Paweł Olek z Zarządu Dróg Miejskich. - Będziemy chcieli zachować trzy pasy jezdni. Miejsca parkingowe powstaną punktowo. Zyskają także podróżni. Przystanek komunikacji miejskiej "Centrum" zostanie przeniesiony bliżej Rotundy, co będzie z korzyścią dla wychodzących przejść dla pieszych pod rondem. Natomiast przystanki autobusowe przy ul. Sienkiewicza i północnego wyjścia z metra zyskają wyznaczoną platformę na jezdni. Zlikwidowane zostaną przystanki autobusowe prywatnych przewoźników, którzy od stycznia 2017 roku będą mieli zakaz wjazdu do centrum - tłumaczy.

Zmiany etapami?

Nie znany jest jeszcze termin rozpoczęcia prac w terenie. Niewykluczone, że w tym roku powstanie połowa inwestycji, od strony dawnych Domów Centrum. - Projekt wymaga nie tyle dużych prac budowlanych, co uporządkowania organizacji ruchu w tej części miasta - podsumowuje Paweł Olek.

Pierwsza informację o zmianach na Marszałkowskiej podała "Gazeta Stołeczna".

skw/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • MaD

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 10:34 ~MaD



    bekazkierowcow~bekazkierowcow

    Uwaga! Start hejtu kierowców za 3...2...1...
    hcders~hcders

    zacząłeś już jak widzę hejtować kierowców. I nawet odliczanie sobie włączyłeś.

    Cieszę się, że znwou kasta uprzywilejowana zyskała kolejne przywileje za wspólne pieniądze. I wciąż mam nadzieję, na dobrą zmianę w warszawskim ratuszu, która pozwoli urzędnikom spojrzeć na wszystkich mieszkańców podobnie. Choronić słabszych poprzez udostępnienie im przejść nie kolidujących z ruchem pojazdów i pozwolić aby samochody miały przynajmniej równe prawa z pozostałymi użytkownikami miasta.
    stonka~stonka

    Zdecyduj się, chcesz chronić słabszych czy przyznawać uprawnienia kierownikom obleczonym w setki kilogramów blachy! Jedno albo drugie.


    Nie, właśnie nie jedno albo drugie. Trzeba separować ruch pieszych / rowerzystów / samochodów żeby nie dochodziło do kolizjami między silniejszymi a słabszymi. Na przykład przejścia podziemne i kładki są dobre dla wszystkich- upłynniają ruch i zapewniają bezpieczeństwo pieszym, w takim kierunku trzeba myśleć a nie zawsze robić coś kosztem innych.

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 09:07 ~Marek

    Vagi~Vagi

    mam w pracy koleżankę która dojeżdza do pracy rowerem. Zaznaczam tylko że odór z jej krocza jest wprost niewyobrażalny. W takie upalne dni, cała bielizna spocona - a u nas w banku nie ma prysznica. Popieram jazde rowerem - ale już odór na dokładkę ten z okolic intymnych jest dla mnie i dla innych współpracowników nie do przyjęcia. Dosyć mam terroru śmierdzieli na rowerach, wole samochód z klimą. Sorry. Rowerem to na wycieczkę a nie do pracy.

    też mamy taka koleżankę w naszym biurowcu - może to nawet czyta

  • rowerpower

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 09:03 ~rowerpower

    Co się dzieje, że blachosmrodziarstwo nie kiełczy, że ktoś im zabiera konstytucyjne prawo do korkowania miasta?
    A przemeblowanie Marszałkowskiej powinno się odbyć dużo radykalniej. Tam jest pełno miejsca na wszystko, i na drogi dla rowerów obustronne, i na szerokie chodniki, i na miejsca do parkowania równoległego. Miastu jedynie brakuje cohones, żeby posprzątać w Śródmieściu wzorem zachodnich, prawdziwych miast.

  • Aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 09:00 ~Aaa



    Ona33~Ona33

    Najpierw niech nauczą rowerzystów przepisów ruchu drogowego, wymagają OC i nr rejestracyjnego, egzekwują to, a potem niech ich wpuszczają na drogę. Rowerzyści jeżdżą tragicznie.
    dziedzic pruski~dziedzic pruski



    tak tak, pieszym tez OC obowiązkowe. i tablice rejestracyjne, albo wyraźnie na czole wypisany PESEL.
    Mic24~Mic24

    Ona 33 ma rację bo pedelaze nie potrafią poruszać się po mieście i stwarzają zagrożenie. Osobiście nie obchodzi mnie co się rowerzyście stanie ale samochodu mi szkoda i pedelarzowi nie podaruję jak spowoduje kolizję.

    Osobiście Cie nie obchodzi? Własnie przez takich jak ty giną ludzie . Zero empatii

  • wojciechowicz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 08:58 ~wojciechowicz

    A kiedy zapowiadane przez ZDM zmiany na pl. Unii Lubelskiej? Dyr. Puchalski, miały być chyba w tym roku?

  • potęga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 08:34 ~potęga

    Luke~Luke

    Niesamowite, w centrum miasta w końcu skończy się PRL. Ulica zaplanowana po to, żeby w każdą stronę zmieściły się cztery kolumny sowieckich czołgów zacznie przypominać standardy świata cywilizowanego.

    No to będzie XXIw, i husaria rowerowa!

    Słuszną linię ma nasza władza :)

  • ddd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 08:33 ~ddd

    Luke~Luke

    Niesamowite, w centrum miasta w końcu skończy się PRL. Ulica zaplanowana po to, żeby w każdą stronę zmieściły się cztery kolumny sowieckich czołgów zacznie przypominać standardy świata cywilizowanego.

    No może i racja. Jak jest bomba atomowa, to po co drogi dla naszych czołgów (których i tak nie mamy).

  • fakt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 08:32 ~fakt


    hurbledurble~hurbledurble

    Lista stolic Unii Europejskiej w których zwężają drogi i utrudniają ruch samochodowy, na rzecz ruchu pieszego i rowerowego:

    Lizbona, Londyn, Dublin, Madryt, Paryż, Bruksela, Amsterdam, Rzym, Kopenhaga, Praga, Sztokholm, Wiedeń, Bratysława, Zagreb, Budapeszt, Ateny, Wilno, Ryga, Tallinn, Helsinki... to tak z pamięci.
    wwiak~wwiak


    To poproszę po 10 konkretnych przykładów z każdego z wymienionych miast.


    I zapewne likwidują obwodnicę i drogi przelotowe :)
    A i metro zasypują, by być jak Warszawa z 1,5 linią metra :))

    A niektóre to rozwijają się na potęgę, kryzysy je omijają, zapewne dzięki tym rowerkom :)

  • real

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 08:29 ~real


    witas~witas

    Fajnie, że odnowią ulicę, zrobią dodatkowe miejsca parkingowe itd... ale pytanie, po co te ścieżki rowerowe? Wszystkie kraje odchodzą od ruchu rowerowego, a my jak zwykle mądrzy po szkodzie...
    stonka~stonka

    "Wszystkie" to znaczy KONKRETNIE które? Który kraj wprowadza politykę odchodzenia od ruchu rowerowego w mieście?

    Masz rację, np. Korea Północna wciąż promuje rowery i stawia cały swój rozwój na rowerowym transporcie!
    Taki TYGRYS światowej gospodarki :)

  • rodowity

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.07.2016 07:53 ~rodowity

    Kolejny głupi a nawet kretyński pomysł ZDM mający na celu zakorkować jeszcze bardziej miasto.

    ZDM od kilku lat w dział ewidentnie na szkodę mieszkańcu Warszawy a na korzyść niespełna 3% (wg. badań Ratusza) grupki cyklistów, jak najszybciej odwołać dyrektora ZDM i wyłonić nowego który zadba o przejezdność miasta.

    Cykliści i tak nie jeżdżą ścieżkami tylko ulicami a policja nie reaguje.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl