Ulice

30.04.2015 20:16 prace nawet za 500 mln zł

Metrobusy na moście Łazienkowskim?
"Ciekawe, ale nie ma możliwości"

SERWISY:

- Na środku mostu Łazienkowskiego powinno powstać miejsce na tory tramwajowe lub pasy dla metrobusów - uważają eksperci z Centrum Zrównoważonego Transportu. Ich propozycja trafiła do ratusza, choć odbudowa mostu formalnie już się zaczęła.

Propozycję przedstawił władzom miasta Krzysztof Rytel z CZT. Pokazał, jak można zapewnić komunikacji miejskiej szybki przejazd Trasą Łazienkowską.

Autobus czy tramwaj?

W pierwszym wariancie zaproponował wytyczenie korytarza dla BRT (ang. Bus Rapid Traist - Szybki Transport Autobusowy) czyli metrobusów. To rozwiązanie, jako pomysł dla mieszkańców Gocławia, forsuje od niedawna ratusz, ale - jak pisaliśmy na tvnwarszawa.pl - bez żadnych konkretów. Tymczasem remont mostu wydaje się dobrą okazją, by o tym pomyśleć. Metrobusy są - w budowie - tańsze od tramwajów, o metrze nie mówiąc. Ale trzeba wydzielić ich pasy z jezdni, by mogły szybko przewozić pasażerów.

Według Rytla, korytarz mógłby zaczynać się na wysokości CH Promenada przy Ostrobramskiej (z możliwym odgałęzieniem z Ronda Wiatraczna), a sięgać powinien co najmniej do Pomnika Lotnika lub nawet do Al. Jerozolimskich.

Drugi wariant to budowa torów tramwajowych pośrodku Trasy Łazienkowskiej. - Od CH Promenada do placu Na Rozdrożu, gdzie bezkolizyjnie skręcałyby tunelem w al. Wyzwolenia i tam włączały się w istniejącą linię w ul. Nowowiejskiej, dojeżdżając do pl. Narutowicza. Na linię tramwajową nakładałyby się autobusowe, kursujące przede wszystkim w relacji Rondo Wiatraczna - Dworzec Zachodni" - proponuje ekspert.

Inwestycje za 500 mln zł

Rytel przekonuje, że obie opcje nie wiązałyby się koniecznością przebudowy węzłów Trasy Łazienkowskiej. - Przykładem może być wiadukt ul. Marszałkowskiej, gdzie wystarczy zbudować nowe schody (z windą) na nowy przystanek pośrodku jezdni i rozebrać schody na przystanki obecne - tłumaczy.

I dodaje: - Oczywiście na całej długości trasy konieczna jest przebudowa nawierzchni z budową dwóch pasów dzielących (wydzielających środkową jezdnię) zamiast jednego. No i ewentualnego torowiska. Całkowitej przebudowy (rozebrania i zbudowania od nowa) wymagają natomiast węzły z ul. Waryńskiego i al. Niepodległości.


Zdaniem Rytla, najtrudniejsze mogłyby być prace przy betonowych przęsłach mostu nad Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim. Tam trzeba byłoby przenieść przystanki na środek. CZT zaproponowało "wykonanie środkowych dźwigarów w tych betonowych przęsłach jako oddylatowanych od reszty konstrukcji. W przyszłości będzie możliwe łatwe wyburzenie tylko tych środkowych dźwigarów i wybudowanie w ich miejscu przystanków".

Zdaniem CZT, przy wariancie autobusowym, na całą inwestycję trzeba wydać około 500 mln złotych (koszt remontu samego mostu, to 110 milionów). Budowa metra na podobnym odcinku kosztowałaby 10 razy więcej.

Jaki most po pożarze?

Ale odbudowa mostu Łazienkowskiego po pożarze formalnie już się zaczęła. Czy CZT to uwzględniło w swoich wizjach?

"Nowy przekrój jezdni z korytarzem BRT / tramwaju można zmieścić w ramach dotychczasowej szerokości jezdni mostu. Z przebudową nie będzie więc w przyszłości problemu, chociaż oczywiście najlepiej byłoby od razu taki korytarz wydzielić (do czasu przebudowy całej Trasy może funkcjonować jako jezdnia dwupasowa o zmiennym kierunku ruchu - rano na lewy brzeg, po południu na prawy) oraz wbudować ewentualne torowisko i słupy sieci trakcyjnej" – zaznacza Rytel.

Władze miasta nie pozostawiają jednak złudzeń.

- Analizujemy materiał Centrum Zrównoważonego Transportu. Pomysły na prowadzenie rozwiązań dla komunikacji publicznej są ciekawe, ale odbudowa mostu prowadzona jest w trybie reakcji na katastrofę budowlaną. W efekcie nie ma możliwości - nawet formalnej - żeby wprowadzać tak duże zmiany na przeprawie. Teraz tylko odtwarzamy most, oczywiście z zastosowaniem współczesnych materiałów i norm – tłumaczy w "Gazecie Stołecznej" Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika ratusza.

TAK WYGLĄDAŁ POCZĄTEK ODBUDOWY MOSTU ŁAZIENKOWSKIEGO:

ran/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • chris

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.05.2015 14:52 ~chris

    Najlepszy jest tekst, że nikt nie zauważy, że mostu nie ma. Faktycznie nikt codziennie nie widzi, że nie może nim jechać.

  • Konstruktor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 09:08 ~Konstruktor

    Super, zamiast 4 pasów i zmniejszenia korków będą 2 i bus-pass, super!!!

  • Piotrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.05.2015 14:22 ~Piotrek

    czyli chcą zrobić coś podobnego do trasy WZ i mostu śląsko-dąbrowskiego - spoko ograniczą ruch samochodowy w godzinach szczytu a straż miejska/policja zapewni zwrot inwestycji 500 mln zł w ciągu max 2 lat od "mądrych" kierowców którzy mają w dupie przepisy i zakazy

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.05.2015 09:42 ~waw

    Jak zwykle "nie da się". A przecież to jedynie, głupie 500 milionów. A dzięki tym drobnym, Krzysiu z Zielonego Mazowsza byłby w końcu zadowolony. Pieniądze nie są najważniejsze, ważniejsze jest "By żyło się lepiej"

  • tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.05.2015 00:36 ~tomek


    asd~asd

    Nie wiem, jak ktoś może być tak głupi by pomyśleć, że rozwiązanie z wydzielonymi torowsikami na środku ulicy ma jakiś sens.
    Oznacza to, że transport taki ZAWSZE będzie wolny bo pojazdy muszą zatrzymywać się by pasażerowanie mogli się dostać. Albo trzeba budować schody i zawodne windy.
    Więc może wreszcie jakiś mądry człowiek weźmie się za przebudowę transportu w Warszawie, zaczynając od likwidacji tramwajów.
    A jeśli ktoś zrealizuje chory pomysł z ograniczeniem ruchu na moście Łazienkowskim, wszyscy przerzucą się na inne mosty, bo bez likwidacji tramwajów nie da się stworzyć sesnownej sieci komunikacji publicznej.
    kolos~kolos

    Taa, likwidacja tramwajów w Warszawie, chyba żeś się z choinki urwał. Obecnie w wielu stytuacjach jest to najpewniejszy środek transportu. I nikt nigdy na taki chory pomysł na szczęście nie wpadnie.

    "najpewniejszy środek transportu" no jasne zwłaszcza jak jeden tramwaj się rozkraczy i wszystkie za nim stoją, aż po samą zajezdnię.

  • pracujący

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2015 10:03 ~pracujący

    Z rysunków jasno wynika, że -zielone mazowsze-, za głupie 500 milionów złoty, pozbędzie się jednego pasa dla diabelskich samochodów zabierających przestrzeń człowiekom.

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2015 09:58 ~waw

    Fajna propozycja zmiany na rysunku. W stronę Saskiej autobusy, w stronę Marszałkowskiej tramwaje :)
    A cały ten pomysł miał jedno proste założenie, co zrobić by wydać jak najwięcej. No i się udało. Zamiast 100 milionów, mała zmiana, przeniesienie buspasa ze skrajni lewej na środek, podniósł cenę do 500 000 000 zł.
    Łebskie chłopaki, cena ich pomysłów zapewne jest jakimś procentem całej inwestycji :)
    "By żyło się lepiej"

  • Nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.05.2015 08:45 ~Nick

    warszawiak~warszawiak

    Przestańcie wymyslać GŁUPOTY! Przywróćcie NORMALNE FUNKCJE tego mostu BEZ BUS-PODPSEK! Hanka Tumanka niech przestanie udawać głupszą niż jest!


    "Normalna funkcja" - jak piszesz - mostu, to umożliwienie LUDZIOM przedostanie się z jednego brzegu rzeki na drugi.

    Bez bus-pasów z jednego brzegu na drugi przedostanie się WIĘCEJ SAMOCHODÓW, ale MNIEJ LUDZI.

    Więc właśnie bus-pasy umożliwiają lepszą realizację "normalnej funkcji" mostu.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.05.2015 20:53 ~warszawiak

    Przestańcie wymyslać GŁUPOTY! Przywróćcie NORMALNE FUNKCJE tego mostu BEZ BUS-PODPSEK! Hanka Tumanka niech przestanie udawać głupszą niż jest!

  • MAX

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.05.2015 19:47 ~MAX

    Jacy eksperci takie pomysły... DRAMAT!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl