Ulice

20.12.2010 09:31 Zintegrowany System zarządzania ruchem

Eksperci bronią inteligentnych skrzyżowań

SERWISY:

- Przed instalacją Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, Wisłostradą mogło przejechać 1,5 tys. samochodów. Po jego wprowadzeniu już 3,5 tysiąca. To chyba najlepszy dowód na to, że system działa - przekonują eksperci.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem powstał w 2008 roku. Ma za zadanie upłynniać duch na skrzyżowaniach i reguluje czasem faz świateł w zależności od nateżenia ruchu. Aktualnie jest zainstalowany na prawie 40 skrzyżowaniach w części Śródmieścia (m.in. na Wisłostradzie i części Powiśla). Choć wielu kierowców nie zauważa jego obecności, zdaniem ekspertów system spełnia swoją funkcję.

700 tys. aut dziennie

- Codziennie do Warszawyw wjeżdża 700 tysięcy pojazdów. Podczas gdy przed budową systemu Wisłostradą jeździło 1,5 tys. samochodów, teraz jest to 3,5 tys. Mimo to ruch w tym miejscu odbywa się w miarę płynnie - ocenia Sebastian Kubanek z zespołu ds. ZSZR.

Wielu kierowców to jednak nie porzekonuje. - Jest gorzej niż było - twierdzą. Jak tłumaczy profesor Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej, zmiany są cieżko zauważalne dla laików.

"Mniejsze korki już były"

- Trzeba brać pod uwagę jak szybko w stolicy rośnie ruch pojazdów. Jeśli system pozwala zaoszczędzić na Wisłostradzie 7 proc. czasu, to dla przecietnego kierowcy jest niezauważalne. Ale w skali miasta i kilkudziesięciu tysięcy kierowców podróżujących Wisłostradą, oszczędność idzie w miliony złotych - tłumaczy Suchorzewski.

Zauważa też, że na funkcjonowanie systemu ma też wpływ dynamiczny wzrost liczby samochodów. - W Warszawie mamy już na 1000 mieszkańców dwa razy więcej samochodów. To więcej niż np. mieszkańcy Kopenhagi (w stolicy na 1000 mieszkańćów jest ok. 500 aut, w Kopenhadze - 208 - przyp.red.) - mówi Suchorzewski. - Dlatego trzeba sobie zdać sprawę, że mniejsze korki już były. Teraz trzeba jakoś radzić sobie z tym, że ruch jest i będzie coraz większy - dodaje.

Realizacja po 11 latach

Historia ZSZR sięga jeszcze 1997 roku, kiedy Rada Warszawy podjęła decyzję o budowie systemu. Najpierw opracowywano system o nazwie Cezar, jednak po kilku latach władze miasta uznały, że prace nad nim trwają zbyt długo i jest on już za mało nowoczesny. Zrezygnowano z Cezara i zorganizowano przetarg na zaprojektowanie nowego systemu, który wygrała firma Siemens. W 2008 roku uruchomiono I etap inwestycji.

Plany rozbudowy

Następny etap systemu ma objąć kolejne 152 skrzyżowania w Śródmieściu i Pragi a jego instalacja ma trwać do 2014 roku. W pierwszej kolejności inteligentne sterowanie sygnalizatorów ma się pojawić jeszcze przed Euro 2012 m.in. na skrzyżowniach wokół Stadionu Narodowego. 

mjc/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • SIELCE

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2012 07:50 ~SIELCE

    Ruch kołowy owszem ważny, ale co się dzieje z pieszymi to już koszmar. Mieszkam w okolicy Gagarina i Czerniakowskiej. Korki z każdego kierunku, ale to już norma w mieście stołecznym. Co do pieszych - przejście przez Czerniakowską (ok. 25m) na dwa razy. No chyba, że jest się młodym i zdrowym człowiekiem to można przebiec na jeden raz. Na upartego jak się mija pas neutralny i wchodzi na drugie pasy już na ostatnim migającym sygnale zielonym (dużą grupą) to można przejść - w końcu kierowca nie może ruszyć jak są piesi na pasach. Jak by tego było mało - przyciski przejścia na skrzyżowaniu tej wielkości to poroniony pomysł. Ile razy jest tak, że nie zdąży się wcisnąć przycisku dla pieszych i stoi się do następnego cyklu. Ci co znają to skrzyżowanie po prostu przechodzą na czerwonym, bo i tak Czerniakowska stoi a Gagarina jedzie. Co do wjazdu na skrzyżowanie jak nie ma z niego zjazdu, bo jest zblokowane przez pojazdy które stoją w korku po drugiej stronie. Po co wprowadzać taki przepis jak nie jest to przestrzegane i nie jest karane. Może faktycznie nagrania z monitoringu powinny być materiałem dowodowym na niepoprawnych kierowców. Skrzyżowanie Czerniakowskiej z Gagarina to kopalnia pieniędzy (za łamanie przepisów) dla miasta.

  • kierowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.02.2012 22:58 ~kierowca

    Trasa 724 Warszawa-Konstancin na wysokości ulicy Borowej (tam gdzie się jedzie do ogrodu botanicznego). Piękne nowe rondo! Ale oznakowanie poziome bez sensu. I do tego światła, które zabraniają opuścić rondo. Tego się nie da opowiedzieć, to trzeba zobaczyć. Zapraszam mistrzów zarządzania rano w dniu roboczym.

  • Mirosław

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 11:40 ~Mirosław

    A który "mędrzec" ustawił światła na skrzyżowaniu Pruszkowskiej z Jasielską? Ta osoba powinna być dyscyplinarnie zwolniona - z malutkiego, spokojnego, przejezdnego skrzyżowanka zrobił się nieustający korek we wszystkie strony. HGW do dymisji!

  • Misiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 10:00 ~Misiek

    W ostatnią niedzielę jechałem na Bielany od strony Ożarowa. Udało mi się złapac WSZYSTKIE czerwone światła od Tesco w Morach począwszy. Czy zintegrowany system byłby w stanie temu zaradzić? Moim zdaniem nie, ponieważ liczba kombinacji współzależności rosnie w postępie geometrycznym w funkcji liczby skrzyżowań. na Trasie Mory-Bielany UKSW jest ich 22 ze światłami.

  • agent_J

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 22:52 ~agent_J

    @stary wilanów: co do płatnego wjazdu do centrum to może nigdzie nie wyjeżdżaj poza okolice mieszkania, bo być może korkujesz ulicę tam gdzie mieszkam ...

  • Mataleo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 18:38 ~Mataleo

    Cd - zobacz Ty nie zapewniasz inteligentnych wypowiedzi na forum (atak bez argumentacji) to nie wymagaj zbyt wiele od świata.

  • doncarlos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 18:00 ~doncarlos

    To niech co specjaliści powiedza ile przejeżdżało samochodów przez Plac Zawiszy dawniej a ile teraz. Bzurna sygnalizacja, oznakowanie poziome ze strony Ochoty na Wolę spowalnia ruch i ma teraz na samym rondzie dwa a nie trzy pasy.

  • stary wilanów

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 17:25 ~stary wilanów

    1) niech miasto porządnie zorganizuje komunikacje (a to żle godziny kursowania dobrane, trasy itp - opinie mojej rodziny)
    2)wjazd do ścisłego centrum Warszawy płatny i tylko dla mieszkańców zameldowanych w Warszawie (ale to dopiero po wybudowaniu obwodnicy), oraz osób prowadzacych działalność gospodarczą zarejestrowaną w WARSZAWIE - reszta niech płaci bo podatki z ich pracy idą do ich miejsc zameldowania (gdzie tu sprawiedliwość)
    3)ZSZR - jeżdże codziennie z Wilanowa do firmy przy bartyckiej przez gagarina(raptem 5 km) 5 lat temu wystarczyło mi max 10-15 min jazdy dzisiaj jest to 2 razy dłuzej o ile nie lepiej (w szczególności w poniedziałki)

  • Feluke

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 16:38 ~Feluke

    System dziala jak sie jedzie o 1 w nocy od mostu Siekierkowskiego z predkoscia 90km/h. Wtedy trafia sie na wszystkie zielone swiatla po drodze i naprawde przyjemnie sie jedzie.
    Chyba najwiekszy problem tego systemu jest to ze nie wydluza on cyklu sygnalizacji tylko go skraca i zmiany nastepuja krotko po sobie, teoretycznie powinno byc lepiej ale praktycznie jest tylko gorzej bo zanim samochody rusza to juz sie zapala pomaranczowe. Tak jak bylo powiedziane swietnym przykladem jest Gagarina gdzie przed modernizacja nie bylo prawie wogole korka a po modernizacji sa korki gigant na lewoskrecie.
    Co do przepustowosci to jakies bajki, samochodow tyle ile jechalo to jedzie dalej a jak by zwiekszyli przepustowosc wislostrady dwukrotnie to by jechal samochod przy samochodzie na calym odcinku.

  • kasia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 16:15 ~kasia

    do Bamber, bąbel jak zwał tak zwał...czy ty nie powinieneś zgłosić się do specjalisty???

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl