Ulice

25.01.2012 07:08 drogowcy wciąż walczą o ulicę

Dźwigowa: "Lepiej, żeby jej nie było"

SERWISY:

Jeszcze kilka miesięcy temu mówiło się o 12 milionach, teraz już o 15. Przebudowa Dźwigowej drożeje. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, który ma zabezpieczyć ulicę przed podmywaniem, napotkał pod ziemią wiele niespodzianek. Już kilka razy zmieniał projekty. Drogowcy chcą nadal walczyć o tę ważną dla mieszkańców arterię, ale przyznają: "Lepiej, żeby kiedyś nie powstała".

- Co z Dźwigową? - pytają na forum tvnwarszawa.pl internauci. Mimo zimy prace przy jej modernizacji trwają. Drogowcy z Zarządu Dróg Miejskich, który nadzoruje inwestycję, mają deadline: do końca maja 2012. Taki termin końca przebudowy tej ważnej dla mieszkańców Bemowa i Ursusa arterii nakazał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Na bieżąco zmieniają projekty

Przebudowa jest projektowana na bieżąco (ZDM nazywa to "projektowaniem kroczącym"). Pojawiają się coraz to nowe wyzwania inżynierskie.

Budowlańcy walczą z wodą, która podmywała ulicę. Ostatnio zastosowano wstrzykiwanie betonu, ale okazuje się, że potrzebne będą jeszcze poprawki.

- Na teraz mamy praktycznie zakończony jet grounting (prawie 2 tysiące otworów, przez które pod ziemię został wstrzyknięty beton)... - opowiadał nam na budowie Wiktor Wojewódzki, szef ZRiKD. - ... oraz przepompownię, która pozwoli na bieżąco odsysać wody gruntowe spod jezdni. Na początku lutego zaczniemy pruć jezdnię i budować system drenaży - dodaje. Jeśli pogoda pozwoli - temperatury znacznie nie spadną.

- Sam projekt doprowadzenia kanałów do przepompowni zmieniał się pięć razy, bo po rozkopaniu ziemi okazywało się, że coś jest inaczej, niż zakładaliśmy. Podobnie może być po zerwaniu asfaltu - zwraca uwagę.

Adam Sobieraj, rzecznik ZDM, przywołuje inny przykład komplikacji w trakcie prac: okazało się, że aby kontynuować prace przy skarpie, trzeba było wyciąć drzewo. Drogowcy musieli poczekać na zezwolenie na wycinkę. Bez tego musieliby zapłacić karę w wysokości 500 tys. zł. Udało się tego uniknąć.

Finalny koszt nieznany

Przez zmiany wzrasta też cena. - Nie wiedzieliśmy, że to będzie tyle kosztowało - przyznają nieoficjalnie miejscy urzędnicy, mówiąc o tym remoncie.

Jeszcze na jesieni informowaliśmy, że szefowa ZDM Grażyna Lendzion koszty szacowała na 12 milionów złotych. Teraz już wiadomo, że wyjdzie drożej. Realnie wydano 11 mln - na tyle opiewają zapłacone faktury. Ale ZDM ma do zapłacenia kolejne. Pytany o koszt Adam Sobieraj, rzecznik drogowców, mówi już o 14 milionach. A może być jeszcze więcej. Szef Zakładu Remontów i Konserwacji Dróg ocenia w rozmowie z tvnwarszawa.pl, że kwota może wynieść 15 mln zł.

- Wszystko zależy jednak od tego, co znajdziemy pod jezdnią po jej rozebraniu - zastrzega Wojewódzki.

Ratusz gotowy dokładać

Czy ta przebudowa jeszcze się opłaca? Czy miasto myśli o rezygnacji z niej? - pytamy wprost.

- Proszę zapytać o to mieszkańców, którzy pytają, kiedy ulica wreszcie będzie oddana - odpiera Sobieraj. I dodaje: - Może to był grzech pierworodny. Ulica powstała na podmokłym terenie - przypomina.

Bartosz Milczarczyk, rzecznik Ratusza, pytany o to samo odpowiada krótko: – Jeśli koszty wzrosną, będziemy musieli dołożyć. Chcemy wreszcie załatwić problem ulicy Dźwigowej na dobre - deklaruje.

Walczą o ulicę

Czy to się uda? Wojewódzki podkreśla, że drogowcy robią wszystko, co w ich mocy: - Wody nie można zatrzymać, odciąć tunelu, nie ma jeszcze takiej technologii - zaznacza. - Możnaby jeszcze wzmacniać tunel PKP, ale to są za duże pieniądze i przy jego stanie technicznym jest to nieopłacalne. W związku z tym woda zostanie zebrana systemem drenaży. Myślę... to znaczy jestem przekonany... że ten system odprowadzi wodę - kończy.

Alternatywa dla Dźwigowej

Zanim Dźwigowa powstanie na nowo, kierowcy pojadą pewnie alternatywną drogą - GDDKiA chce w marcu oddać wiadukt, który połączy ul. Gierdziejewskiego z drogą krajową nr 2, czyli przedłużeniem ul. Połczyńskiej. Czytaj więcej na ten temat.

Na razie kierowcy muszą jeżdżą objazdami, tracąc nawet kilkadziesiąt minut.

mjc/mz

Mapa Polski Targeo
Mapy dostarcza Targeo.pl

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2012 23:06 ~nick

    Jet Grouding nic tu nie da poza dziurą w budżecie...

  • kibol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.04.2012 19:02 ~kibol

    Ciekawe, na jakiej podstawie cokolwiek zakładano? Czy nie należało uprzednio zbadać co tam jest?

  • olo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2012 10:20 ~olo

    Czesto sie zastanawiam, jak trzeba byc glupim, aby nie widziec, ze media sa na uslugach wladzy i karmia nas taka papka jaka chca!? Ogladajmy wiecej wiadomosci, seriali, durnych show i nie ruszajmy glowa, to bedziemy idealnym motlochem do rzadzenia! Pozdrawiam niczego nieswiadomych JELENI!

  • bolo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.02.2012 12:24 ~bolo

    Ja bym to zasypał i postawił wiadukt był by spokój na wiele lat

    i rozwiązałem problem w 8s

  • Watsoff

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.01.2012 15:17 ~Watsoff

    Absolutnie, na 100% nie zagłosuję na nikogo kto teraz pełni wybieralny urząd w Warszawie.

    W moim mieście życie i praca to udręka.
    Koszty społeczne czyichś ambicji ponosimy My.

  • hehe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.01.2012 12:22 ~hehe

    -JARO 15
    Twoja chmielna też kiedyś była wsią gdzie się krówki pasły i robiły śmierdzące placki więc nie wiem o co Ci chodzi? Pewnie o "co to nie ja" warszawiak..

  • JARO 15

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.01.2012 08:00 ~JARO 15

    to ktoś opisuje nieprawde albo strona włoch albo wikipedia albo książki,wszędzie co innego.Każdy ma swoją racje...zgłupieć można ps:wszystko kiedyś było jedną wsią to racja.

  • szczur46

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.01.2012 22:20 ~szczur46

    Kolejny przekręt bufetowej.
    Mniej kasy byłoby potrzebne teraz, gdyby poprzedni nieudolni wykonawcy remontów oddali to, co wzieli za fuszerkę. I urzędasy odpowiedzialne za tamte remonty powinny oddać swoje premie.
    A tu do kosztów remontu już dodano nowe nagrody i stąd 3 mln więcej wyszło.

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.01.2012 21:41 ~www

    do tego jeszcze wakacyjny remont torów tramwajowych na Powstańców Sląskich, ludzie chyba ich zatłuką,

  • kina

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.01.2012 21:38 ~kina

    kiedyś to np Żelazna była jedną wielką wsią, podpytajcie waszych babć to też prababć one najlepiej wiedzą i pamiętają...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl