Ulice

14.01.2011 06:07 Rady ekspertów Deloitte

Bez przycisków mniejsze korki?

SERWISY:

 

Stanie w korkach kosztuje nas 4,2 mld zł rocznie – wynika z najnowszego raportu Deloitte. Najwięcej czasu i pieniędzy tracą kierowcy w stolicy. Zdaniem autorów raportu, jest kilka prostych metod, które mogłyby usprawnić ruch, bez konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych.

W raporcie zatytułowanym "Korki w 7 największych miastach Polski" eksperci Deloitte zbadali m.in. Warszawę, Poznań, Łódź, Gdańsk, Kraków, Katowice, Wrocław.

- Pracujący w siedmiu polskich miastach tracili w korkach w 2010 roku średnio 16 mln zł dziennie, co daje kwotę 351 mln zł miesięcznie i ponad 4,2 mld zł rocznie - powiedział w czwartek dziennikarzom wiceprezes Deloitte Rafał Antczak. W Warszawie koszty wyniosły prawie 2 mld zł.

Komunikacja publiczna nie pomaga?

Jak przekonuje Antczak, w stolicy uciążliwości są największe w Polsce ze względu na ilość osób, które jeżdżą po mieście. - W skali europejskiej jesteśmy w czołówce - zaznacza Antczak.

Zdaniem twórców raportu nie pomaga też polityka Warszawy ukierunkowana na transport publiczny. – Warszawiacy wykorzystują ten rodzaj transportu podczas dojazdów z i do pracy w 69 proc. Mitem jest, że przesadzanie ludzi do komunikacji publicznej spowoduje, że na ulicach będzie lepiej – przekonuje Rafał Mikołajczak, szef serwisu Targeo. I dodaje, że w miastach europejskich wykorzystanie transportu publicznego jest na poziomie 42 proc.

Proste rady

Autorzy raportu, wskazują, jak usprawnić ruch, bez konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych.

- Warto używać torowisk jako miejsca na buspasy, co pozwoli łączyć przystanki tramwajowe i autobusowe. Dobre efekty można osiągnąć również dzięki wprowadzeniu odpowiednich regulacji, takich jak przywrócenie strzałek do skrętu w prawo, oraz zakazu parkowania na jezdniach - przekonują.

Według nich nawet likwidacja przycisków dla pieszych zmniejszy korki. Co o tych propozycjach sądzą eksperci?

Ekspert krytykuje

O komentarz poprosiliśmy profesora Wojciecha Suchorzewskiego, autora polityki transportowej Warszawy. – Likwidacja przycisków dla pieszych ma zmniejszyć korki? To kompletna bzdura – oburzył się. – To właśnie jedna z tych rzeczy, które pomagają kierowcom – mówi.

Suchorzewskiemu o wiele bardziej podoba się pomysł z wprowadzeniem wspólnych pasów dla autobusów i tramwajów.

– Należy wykorzystać fakt, że jesteśmy jednym z czołowych miast na świecie, które ma tyle torowisk na wydzielonych pasach, gdzie tramwaje nie stoją w korkach wraz z samochodami – mówi profesor. – Jeżeli puścimy tamtędy też autobusy, jak jest to zrobione na trasie W-Z, przyspieszymy transport miejski – zaznacza.

mjc/aq

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • titl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.02.2011 11:37 ~titl

    Gargamel - 25km/h to i tak nie najgorzej, u mnie spada czasami poniżej 20km/h!!!!!!
    http://korkowo.pl/?zoom=13&lat=6872992.16822&lon=1883777.81129&layers=BTTTT

  • Romek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 14:08 ~Romek

    no nie mogę tyle szumu w mediach o dane, które zostały jedynie przewidziane, a nie są one poparte faktami !!!

  • plpl

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.01.2011 15:02 ~plpl

    No chyba najlepszy wynalazek, to te przyciski dla pieszych. Samochody i tak mają czerwone cyklicznie, jakby żadnych guzików nie było, a do tego jak pieszy nie nacisnął wcześniej guzika, to też musi stać razem z samochodami, bo wszyscy mają czerwone. Rewelacja.
    Fajne są też światła na niektórych bardziej skomplikowanych skrzyżowaniach, na przykład Broniewskiego z Reymonta. Po 20 sekund są okresy, że wszyscy mają czerwone i nikt przez skrzyżowanie nie jedzie. Na skręt w lewo z Reymonta w Broniewskiego trzeba czekać po 5 minut.

  • Gargamel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.01.2011 11:14 ~Gargamel

    oczywiście, ze tak jest zgadzam się. Niestety my kierowcy musimy borykać się z tym problemem codziennie, a w mieście średnia prędkość to chyba z 25km/h tutaj też o tym napisali: http://forumtransportu.pl/index.php?module=News&action=View&id=5899

  • arzi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.01.2011 13:59 ~arzi

    przyciski na przejściach powodują korki bo nie działają, wystarczy pojeździć wieczorem żeby wyłapać na których przejściach są buble bo nie ma żadnego pieszego a światło czerwone dla kierowców jest, zresztą głupot w tym mieście jeszcze więcej

  • Marzyciel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.01.2011 14:28 ~Marzyciel

    Brak nam odpowiednich obwodnic, którymi można by ominąć centrum lub okolice centrum. Są ludzie, który pracują i mieszkają na różnych końcach miasta. Usprawnić (wiadukty, kładki, itp)i co najlepsze zwiększyć ilość obwodnic, pozwoliłoby to odkorkować newralgiczne obszary. Po za tym można by wprowadzić więcej linii autobusowych i tramwajowych (tu już nie co trudniej), a najlepiej i metra, i obdarzyć mieszkańców dojazd do prac, szkół, sklepów bez potrzeby wielokrotnego przesiadania się. A pieniądze? Podzielić miasto na strefy i ustanowić cennik (winiety) za wjazdy i obszary centralne, nie muszą to być nie wiadomo jakie kwoty, ale miasto zyskało by dodatkowy fundusz na rozwój infrastruktury, przecież tak bardzo kochamy jeździć samochodem. Świadomy jestem, że to plan czysto utopijny, wymaga ogromnych nakładów finansowych, przez bardzo wiele lat nie widać by było zysków i minęły by wieki za nim by coś takiego mogłoby sprawnie zadziałać ale pomarzyć zawsze można.

  • szumal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2011 19:08 ~szumal

    ja sie pytam, dlaczego w zadnym resorcie w naszym kraju, decyzji nie podejmuja specjalisci tylko barany, kolesie itp?

  • KG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2011 17:30 ~KG

    Ten gość ma całkowitą rację!!!!

  • biko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2011 17:04 ~biko

    u mnie pod domem jak się nie naciśnie w porę to stoi się bez sensu a samochody tak czy inaczej mają czerwone... nie wiem czyj czas to oszczędza?

  • celina

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2011 15:59 ~celina

    Polecam guziki na Rozbrat / Książęcej przy szpitalu na Czerniakowie. Naciskasz i nic. Bo jak za późno naciśniesz to tracisz cykl. Samochody mają czerwone i piesi też.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl