Stolica

08.02.2011 19:32 Projekt ZSZR zaledwie na liście rezerwowej

Unia nie da (na razie) pieniędzy na inteligentne skrzyżowania

SERWISY:

Warszawa przygrywa bitwę o unijne fundusze na rozbudowę Zaintegrowanego Systemu Zarządznia Ruchem. Na razie więc inteligentnych skrzyżowań nie przybędzie, a korków nie ubędzie. Ale urzędnicy nie składają broni.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem miał objąć całe Śródmieście. Ale na razie pozostanie jedynie w sferze planów.

Bruksela nie sypnie gotówką

Warszawa starała się, by rozszerzenie systemu inteligentnych skrzyżowań sfinansowała Bruksela. Niestety - nie udało się. Projekty innych miast okazały się lepsze.

- Te projekty, które nas wyprzedziły były już w trakcie realizacji. Nasz projekt ze względu na brak pieniędzy nie znalazł się w budżecie. Liczyliśmy na to, że pozwoli na to dofinansowanie z Unii - tłumaczy Michał Olszewski, dyrektor Biura Funduszy Unijnych w Ratuszu

.

Przegraliśmy bitwę, ale nie wojnę, teraz jesteśmy pierwsi na liście rezerwowej - zapowiadają urzędnicy i obiecują, że tak łatwo broni nie złożą.

"Lekarstwo na korki"

Zdaniem Jana Jakiela ze Stowarzyszenia SISKOM - inteligentne skrzyżowania są najlepszym lekarstwem na korki i miasto musi zrobić wszystko, by te pieniądze zdobyć. A jest, o co walczyć, bo nowy system ma kosztować nieco ponad 100 milionów złotych.

- To powinno być priorytetem Warszawy. Objęcie systemem całego Śródmieścia poprawi komunikację nie tylko publiczną ale też poprawi komfort podróży indywidualnych. Więc wszyscy będą z tego systemu korzystać - twierdzi Jan Jakiel, ekspert ds. komunikacji.

Efekty nie są odczuwalne

Tymczasem wciąż nie brakuje kierowców, którzy działania systemu w ogóle nie odczuwają.

Reporter TVN Warszawa zrobił mały eksperyment. Przejechał cały odcinek Wisłostrady zgodnie z ograniczeniami prędkości i sprawdził, na ilu światłach trzeba się zatrzymać.

Swoją podróż rozpoczął na wysokości Trasy Siekierkowskiej. Zaraz za nią, od ulicy Gagarina działa już Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Powoduje on, że główna arteria powinna być przejezdna, inteligentne światła tak blokują drogi dojazdowe, że po Wisłostradzie powinien przejechać z zieloną falą. Oczywiście pod warunkiem, że jedzie 50 km/h. Tyle teoria.

W praktyce reporter był co chwilę zmuszany do postoju przez czerwone światła. Tak było na skrzyżowaniu z ul. Bartycką, Łazienkowską, moście Poniatowskiego i Gdańskim.

Są dwie możliwości

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działa na razie na wspomnianej już Wisłostradzie - od Gagarina do wysokości mostu Gdańskiego i na wszystkich mniejszych ulicach prowadzących do Wisłostrady. Druga część systemu to Aleje Jerozolimskie - od ronda Waszyngtona na Pradze do placu Zawiszy na Ochocie.

Ratusz ma w tej chwili dwie możliwości, albo zaryzykować i walczyć o pieniądze na całość inwestycji albo starać się o fundusze tylko na I etap inteligentnych skrzyżowań.

Najważniejsze będą teraz okolice Stadionu Narodowego. To tam zintegrowany system miałby pojawić się w pierwszej kolejności. Ale docelowo - Ratusz chce objąć nim niemal 200 skrzyżowań.

Ostateczne losy stołecznego systemu znane będą w drugiej połowie roku. Leżą one teraz w rękach ministra infrastruktury, który ma możliwość uruchomić pieniądze z własnych rezerw.

Michał Tracz
mjc/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Kazio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2011 10:53 ~Kazio

    I całe szczęście! Chociaż trochę kasy mniej do zmarnowania i rozkradzenia przez bandę POpaprańców! A jak działa ten system, to każdy kierowca z Wawy wie.

  • insztalator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.03.2011 14:03 ~insztalator

    " W praktyce reporter był co chwilę zmuszany do postoju przez czerwone światła. Tak było na skrzyżowaniu z ul. Bartycką, Łazienkowską, moście Poniatowskiego i Gdańskim."

    W praktyce to znaczy kiedy o jakiej godzinie - szuka pan taniej sensacji może warto najpierw dowiedzieć sie jak to działa a potem komentować - nie znam się na balecie to się nie wypowiadam i panu również radze nie zna sie pan na inżynierii ruchu to pan nie komentuj. Wygrałem już trochę zakładów na zielonej fali na wisłostradzie. Tłumaczenie wam w centrum sterownia generalnie nie ma sensu bo i tak napiszecie pod publiczkę i zrobicie sensację mijają się bardzo z prawdą.

    Spytasz jakiegokolwiek eksperta to każdy twierdzi że warto inwestować w takie systemy zaś pan dziennikarz od mydła i powidła będzie obalał ich twierdzenia na podsstawie czego .. badania zielonej fali o g.8.00 rano? ba nawet nie napisał kiedy jechał ...
    Kiedy wjazdy do warszawy nie obsłużyło by nawet i 5 czy 10 pasów ruchu a co dopiero sygnalizacja na 3ch.
    Wszystkie europejskie stolice zainwestowały w takie systemy wszyscy obliczyli że przynosi to korzyści tylko pan masz inna teori i siejesz defetyzm w społeczeństwie.

    Jedna inwestycje wiaduk który rozwiązuje problem lokalnie na jednym węźle to koszt systemu który pokryje prawie całe miasto pytanie co bardziej warto w pierwszej kolejności ... dla mnie retoryczne ale panu podpowiem. Lepiej rozbudować system.

    Pozdrawiam i życzę lepszego przygotowania nastepnych materiałów i zapoznania się z tematem u źródła na nie z innych prasówek

  • polaczek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 10:46 ~polaczek

    po co ten system na Nowym Świecie? Wydaje mi się, że są inne miejsca (czyt. bardziej zakorkowane), które potrzebują tego systemu.

    Poza tym - okolice DW Wileńskiego - światła zupełnie bez sensu zrobione, dalej Radzymińska, okolice OBI - światła świecą całą dobe - po co?

  • szczur46

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 09:55 ~szczur46

    Na razie zamiast inteligentnych skrzyżowań wystarczy wywalić Galasa a na jego miejsce przyjąć inteligentnego i myślącego człowieka.
    Do tych "specjalistów" nie dociera, że sterowniki świateł się przeprogramowują. Tak jest od remontu na pl. Zawiszy i od pewnego czasu w rejonie Leszno / Okopowa / Żytnia. W ciągu ul. Leszno w stronę Woli zielone światło trwa 5-7 sek. co skutkuje korkiem. Za to na Okopowej / Żytniej w stronę ronda Babka pali się zielone dla samochodów wtedy, kiedy od strony Leszna nic nie jedzie bo nie może (tam jest czerwone).
    Kiedy światłami w W-wie zajmie się ktoś myślący głową?

  • Feluke

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 09:12 ~Feluke

    HAHAHAHAHAHAHA 50km/h??!!
    Zeby trafic na "zielona fale" to trzeba wislostrada zasuwac 110km/h, w nocy, a i tak nie ma pewnosci czy ktores swiatla sie nie zmienia. Ogolnie to jak ma sie pecha to i na kazdych swiatlach sie bedzie stac. Przepuszczanie powietrza nawet w nocy to kpina z tego systemu. Jak ktos ladnie napisal, system tak inteligentny jak ludzie ktorzy go obsluguja (glowny inzynier ruchu<-chyba po zawodowce).

  • :/

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 08:44 ~:/

    też uważam, że pieniądze w błoto.
    system działa od 8 do 16 bo potem obsługa sterowni idzie do domu...
    ostatni komunikat na tych tablicach jaki widziałem to było "zamknięta trasa WZ" i wisiał tam jeszcze miesiąc po otwarciu mostu.
    a ograniczenia prędkości do 50 przed tunelem to chyba się tak świeca od kiedy podłączyli je do prądu...

  • freeman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 08:07 ~freeman

    System działa tak jak nieprawdziwe informacje wyświetlane przez tablice świetlne. Nie zdarzyło sie aby któraś była prawdziwa...zmarnowane pieniądze

  • miłośnik_motyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2011 07:40 ~miłośnik_motyk

    Dziękuję Unii za jej skąpstwo. Dzięki temu nie rozbudują Zintegrowanego Systemu Paraliżowania Ruchu. Za wydzielone lewoskręty i zasłonięte folią prawoskręty też dziękuję (tym razem naszym urzędnikom). Allelujaaaa

  • bokser

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2011 23:04 ~bokser

    3002 - konstruktorzy? Czyli ci , którzy konstruują maszty :D? Nie ma to jak inteligentna wypowiedź.

  • dfgdfg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2011 22:18 ~dfgdfg

    "ograniczenie 50", "utrudnienia przy moscie" - wow i to wszystko za 100 mln pln

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »