Stolica

27.01.2011 19:18 Inwestycje kolejarzy

Sprawdzamy pierwszego Hetmana push-pull

SERWISY:

 

W Żmigrodzie koło Wrocławia Łukasz Wieczorek, reporter TVN Warszawa przygląda się testom tzw. Hetmanów wyprodukowanych przez Bombardiera. 11 sztuk zasili tabor Kolei Mazowieckich.

Pierwsza lokomotywa znana również pod nazwą Traxx przechodził w czwartek specjalne testy. Do pokonania miał ok. 8 km na torze doświadczalnym, który jest zupełnie wyłączony z obiegu.

Ciągną i pchają

Co jest szczególnego w tych lokomotywach? To pierwszy pociąg w Polsce, który może nie tylko ciągnąć, ale też pchać wagony. Po zmianie kierunku jazdy maszynista przechodzi z lokomotywy na drugi koniec taboru do tzw. wagonu sterowniczego. - Przede wszystkim oszczędność czasu, oszczędnmość energii i ułatwienie jazdy naszym maszynistom - tłumaczy Artur Radwan, prezes Kolei Mazowieckich.

Lokomotywy za 200 milionów

To pierwsza lokomotywa Traxx ochrzczona w Warszawie jako Hetman, ktróra wozić będzie ludzi na trasach z Warszawy do Radomia, Płocka i Sochaczewa. W fabryce we Wrocławiu powstaje kolejnych 10. Wszystkie mają wyjechać na tory 1 września. Koleje Mazowowieckie wydadzą na nie 200 mln zł.

ran/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Hycler KAPUTT!

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.02.2011 09:20 ~Hycler KAPUTT!

    Jeśliby KolMaz-y mili w głowie cokolwiek oprócz kisielu,
    to by dorobili zdalne sterowanie do naszych siódemek, które im teraz zupełnie dzielnie służą, za ułamek kosztów kupowania tych sztukasów z RFN-u!
    Może wtedy bilet do podwarszawskiej dziury nie kosztowałby u nich prawie tyle, co gdzie indziej do Zakopanego :}PPP

  • up

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 13:07 ~up

    @Marcin: nie standard, bo w Polsce nie było do tej pory składów wagonowych z lokomotywą. Wagon silnikowy to co innego.
    Takich składów w Niemczech jeździ setki...

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 11:10 ~m

    glo > ty z kolei nie wiesz nic o kulturze. mordę to ma twój pies.

  • Belveder

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 10:01 ~Belveder

    Co nie zmienia faktu, iż robi się materiał TV na miarę TGV, ICE, EUROSTAR. Sama lokomotywa wygląda "bez ładu i składu" z wagonami Kolei Mazowieckich. O gustach się nie dyskutuje, ale szata na lokomotywie to już lekka przesada.

  • aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 10:00 ~aaa

    "tak na prawdę to co ciągnie piętrusy nie jest żadną zmianą dla pasażerów." 33% większa prędkość maksymalna oraz zdecydowanie większe przyspieszenie to spora różnica czasowa. Fakt że przyspieszenie może obniżać komfort (stara lokomotywa, ledwo ciągnąca 5 wagonów, generuje przyspieszenie właściwie niezauważalne dla stojącego!), ale z niego akurat można zrezygnować.

  • Marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 09:33 ~Marcin

    Najpopularniejsze elektryczne zespoły trakcyjne EN57 produkowane przez Pafawag w latach 1961-1993 też posiadają dwa wagony rozrządcze (sterownicze: 'ra' i 'rb') na obu krańcach oraz środkowy silnikowy 's'. EN57 dalej jeżdzą w KM, na stronie internetowej KM widać EN57-1108, zatem to żadna nowość z wagonem sterowniczym a raczej standard. EZT EW55 (Pafawag: 1958-1962) też jeżdziły w Warszawskim Węźle Kolejowym i też miały dwa wagony rozrządcze.

  • michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 09:28 ~michał

    A ja i tak zdecydowanie jestem za klasycznym rozwiązaniem z lat 70-80 XXw i nie mówie tu o podmiejskich EN57, a nawet EW - bo i takie jeszcze pamiętam :) :) :) Ja jestem za parowozem!!! I nie mówię o tym z grymasem - Lokomotywy parowe mimo mimo, że nie były aż tak szybkie miały swój urok... Nie mam racji ?:)

  • Bartosz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 00:53 ~Bartosz

    Drodzy forumowicze nie gadajcie pierdół na przyjezdnych bo szczerze nie mam zielonego pojęcia co chcecie wskórać takim pieprzeniem o słoikach i LLU..
    Chociaż na każdym forum znajdą się TROLL'e, które zapewne nie skończyły gimnazjum i szukają zaczepki w wirtualnym świecie, siarę robicie na forum! Zanim coś napiszecie na "przyjezdnych" to pierw spytajcie dziadków i rodziców skąd przyjechali i co spowodowało, że się osiedlili na terenie Warszawy - wojna, chleb, szkoła, przypadek, zlecenie służbowe (np. straż graniczna ma zlecenie gdzie ma mieszkać i pracować), a jak są z dziada pradziada "Warszawiakami" to albo uciekli na wieś w trakcie wojny i tam koczowali, albo za granicę albo donosili.
    Jeszcze raz po

  • T

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 00:42 ~T

    Po pierwsze:
    To pociąg REGIONALNY, gdzie w Europie regionalne jadą tyle co TGV?
    Narzekać zawsze można, prawda?

    Po drugie:
    Z materiałem się jednak nie zgodzę, nie wiem czy to taka nowa jakość, w KM jest już dużo dobrych i nowoczesnych składów, tak na prawdę to co ciągnie piętrusy nie jest żadną zmianą dla pasażerów.

  • Glo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.01.2011 00:37 ~Glo

    ~minio widzę że o logistyce nie wiesz nic więc że zacytuję piosenkę "przyhamuj mordę i nie gadaj więcej nic" ;]

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »