Stolica

07.12.2010 18:20 Nowe pociągi i wagony metra

Luksus na torach

SERWISY:

Już w przyszłym roku w Kolejach Mazowieckich pojawi się 11 lokomotyw do wagonów typu push-pull. To najszybsze lokomotywy przeznaczone dla ruchu regionalnego w Polsce. TVN Warszawa, jako pierwsza pokazuje bombardiery w kolorach wybranych przez Koleje Mazowieckie.

 Szykuje się rewolucja na warszawskich torach i to tych naziemnych. Do Warszawy mają dotrzeć pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone specjalistycznym wagonem sterowniczym, który posiada kabinę do zdalnego sterowania lokomotywą.

Problem w tym, że chociaż wagony, które mogą jeździć w systemie push-pull, już jeżdżą w barwach Kolei Mazowieckich, to ciągle brakuje lokomotyw - te mają dotrzeć do Warszawy latem przyszłego roku.

Będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km/h. Nie będzie też konieczności przepinania lokomotywy ponieważ w jedną stronę pociągi będą ciągnięte, a w drugą pchane – tłumaczy Donata Nowakowska, rzecznik Kolei Mazowieckich.

Zmiany szykują się też w warszawskiej kolei dojazdowej. Po kilkudziesięciu latach szykuje się wymiana taboru, pierwszy nowoczesny pociąg z bydgoskiej Pesy trafi do WKD-ki dokładnie za rok, w sumie nowych składów będzie czternaście.

 

 

Jest początek 2013 r. – piętnaście nowych składów już jeździ po torach pierwszej linii metra. Pociągi siemens inspirio wyglądają jak pojazdy kosmiczne, są ciche i przestronne, na naszych oczach tworzy się historia tego miasta Jak zapewniają urzędnicy pierwszej wagony dotrą do stolicy pod koniec 2012 r.

Władze metra zapewniają, że termin zostanie dotrzymany pomimo protestów m.in. Skody i Wagonmaszu. Urzędnicy zapewniają, że zwycięska oferta była najbardziej zgodna z wymaganiami przetargu.

Specjalnie dla Warszawy

Mowa m.in. o tak zwanych niezbędnych przeglądach kontrolnych - im rzadziej trzeba je robić, tym pociągi są tańsze w utrzymaniu. Konkurencyjny skład czesko-rosyjski musiałby zjeżdżać do stacji techniczno postojowej dwa razy częściej, co miesiąc. Pod uwagę brane było też np. zużycie energii czy okres gwarancji.

Również władze Siemensa zapewniają, że ich produkt jest wyjątkowy – stolica byłaby pierwszym miejsce, gdzie te pociągi będą jeździły. W Warszawie będzie można też pierwszy raz w historii przejechać pociągami przestrzennymi. – Pasażer, który wsiądzie w jednych drzwiach może przejść od początku do końca pociągu – tłumaczy Kinga Jabłonowska-Hieronimczuk, rzecznik Siemensa.

Filip Chajzer
ran/ec

 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • M1003

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.12.2010 14:51 ~M1003

    @Kamil Okoń
    Jeśli nie wiesz o czym piszesz to nie pisz!
    Jest wyraźna mowa o nowoczesnych lokomotywach, a nie wagonach sterowniczych. Te lokomotywy są dopiero produkowane i to te lokomotywy mają nowoczesny system Push - pull, a nie jak do tej poru eksploatowane EU07 gdzie jest konieczność przepinania loka

  • Kamil Oroń

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.12.2010 21:39 ~Kamil Oroń

    Hahaha rzeczniczka mówi o braku konieczności przepinania loka na drugi koniec składu-a przecież odkąd wagony sterownicze włączono do eksploatacji to także mówiono o tym że one skasują konieczność przepinania loka i co? i nic! wiele razy widziałem piętrusa którego ciągneła siódemka ale podpięta pod wagon sterowniczy, więc i tak podczas obrotu lok musiał być przepinany. PIC NA WODĘ!!!!

  • przewoz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 13:37 ~przewoz

    "o boszzz gdzie one rozwiną te 160 km/h???
    na krzywusach do Radomia, a może do Łukowa???"

    Od Warszawy Rembertów do Siedlec jest szlakowa 160km/h. Od Siedlec do Łukowa - 120km/h. Źle?

    "Dlaczego koleje mazowieckie nie potrafią jeździć między Warszawą Włochy a Zachodnią szybciej niż 10km/hę
    Pytanie do PLK.

    "akp > chciałeś się wymądrzyć? to poczytaj sobie w prasie, że wagony są kupione już dawno. brakowało lokomotyw."

    "akp" pisze o jednostkach. Słusznie, bo ich nie będzie, a miało być ich na przełomie 2011 i 2012 36 (nowoczesnych). Nie będzie, bo własnie władze województwa zablokowały finansowanie na to. To, że do wagonów piętrowych kupowali 2 lata lokomotywy to też można powiedzieć - skandal.

    No i teraz w związku z trudną sytuację taborową macie te pojedyncze jednostki, a za rok to może nie być nawet takiej.
    Między innymi dzięki cytowanemu Struzikowi...

  • podrozna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 11:52 ~podrozna

    Dlaczego koleje mazowieckie nie potrafią jeździć między Warszawą Włochy a Zachodnią szybciej niż 10km/h i zawsze się jeszcze zatrzymują? Dlaczego na trasie do Grodziska Maz. nie kursują co 10 minut tylko jak w czoraj co godzinę? I dlaczego po tylu pasażerów koleje mazowieckie wysyłają po jednym składzie pociągu?

  • Optymista_Warszawski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 11:18 Optymista_…

    Cieszę się, że nowoczesność wstępuje na polskie tory w przyjemnych, żywych, energicznych kolorach. Kondycja Kolei Mazowieckich pozostawia wiele do życzenia, lecz - na drodze innowacji i modernizacji - możliwa jest szansa na poprawę ich potencjału.

  • anty_KM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 10:33 ~anty_KM

    lokomotywy może i fajne... ale co z tego. będą używane tylko na linii radomskiej i płockiej. a pozostałe linie dalej będą miały rozpadające się EZTy. Koleje Mazowieckie powinny zacząć inwestować w doprowadzenie obecnego stanu taboru do sprawnego transportowania pasażerów. Przyszła zima i znowu cyrki się dzieją na torach. KM chcą się rozwijać od końca... ale po co, skoro to co istnieje jest w totalnej rozsypce?

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 10:13 ~mmm

    akp > chciałeś się wymądrzyć? to poczytaj sobie w prasie, że wagony są kupione już dawno. brakowało lokomotyw. marudzicie w kółko, słabo się robi. a przeciez w tekście same dobre wiadomości.

  • Dorota

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 08:56 ~Dorota

    Przestańcie wreszcie narzekać. Sami malkontenci, czy dobrze czy źle - zawsze coś nie tak. A mnie miło się czyta o zminach na lepsze :)

  • Marek Wwa Wsch-Wwa Ursus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 08:42 ~Marek Wwa…

    o boszzz gdzie one rozwiną te 160 km/h???
    na krzywusach do Radomia, a może do Łukowa???
    najpierw niezbędne remonty, potem szaleństwa i bicie rekordów prędkości!! :)

  • marek1951

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2010 08:01 ~marek1951

    Na naszych torach te 160 km/h to one rozwiną tylko raz. Zamiast wydawać na luksusowe pociągi które nie będą miały po czym jeździć niech zaczną naprawiać infrastrukturę.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »