Stolica

30.01.2011 18:55 Zmiany na Okęciu

Lotnisko Chopina:
ciszej, nowocześniej i taniej

SERWISY:

Śnieg i mróz nie zatrzymały remontu na lotnisku. To dobra wiadomość dla mieszkańców Włoch i Bemowa. Tam od lipca samoloty hałasują bardziej niż zwykle, bo korzystają z jednego tylko pasa startowego. Modernizacja drugiego ma się skończyć wiosną.

Najszybciej, bo już w kwietniu powinniśmy ujrzeć finalny efekt prowadzonej od lat inwestycji, jaką są dwa pirsy, czyli długie korytarze, będące dla pasażerów ostatnim naziemnym przystankiem przed odlotem.

Łatwiejsze wsiadanie do samolotów

- Po oddaniu pirsów centralnego i południowego liczba rękawów zwiększy się prawie dwukrotnie: z 15 do 24 - podkreśla Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina.

Prawdopodobnie w kwietniu lub maju, czyli o kilka miesięcy wcześniej niż planowano, zakończy się rozpoczęty w lipcu ubiegłego roku remont krótszego pasa startowego. Jego zamknięcie powoduje, że wszystkie samoloty korzystają wyłącznie z jednej, dłuższej drogi startu i lądowania.

Dla mieszkańców Włoch, Ursusa a zwłaszcza Bemowa oznacza znacznie zwiększony poziom hałasu.

Pięć gwiazdek przed terminalem

Również wiosną zacznie zmieniać się najbliższe otoczenie lotniska. Na wprost nowego terminala, w miejscu gdzie dziś jeszcze znajduje się parking, rozpocznie się budowa nowego hotelu. Na tego typu usługi tuż za drzwiami portu lotniczego istnieje olbrzymie zapotrzebowanie.

- Będzie to marka Renaissance, pierwszy Renesance w Polsce. Pięciogwiazdkowy obiekt. Planujemy uruchomienie wiosną 2013 roku - mówi Aneta Stępkowska, dyrektor generalny Courtyard Marriott.

Inwestycje za 10 mld zł

Hotele, obiekty biurowe, centra wystawowe i centra konferencyjne - to na razie koncepcja zagospodarowania tego 10-hektarowego terenu w sąsiedztwie portu lotniczego. Niezwykle ambitna, bo zakładająca budowę w ciągu dziesięciu lat biznesowego city za kwotę 10 miliardów złotych.

Polskie Porty Lotnicze chcą szukać partnerów do tej inwestycji. Ale i znaleźć w niej dodatkowe źródło dochodu. - Celem jest obniżenie opłat pasażerskich. Wtedy nastąpi pewna równowaga. Wzrost przychodów z innego rodzaju usług pozwoli nam na obniżenie cen usług lotniskowych - tłumaczy Izabella Kortyka, wicedyrektor PPL do spraw inwestycji.

Koniec monopolu

Obniżce cen usług ma służyć także złamanie monopolu na dostawę paliwa lotniczego do warszawskiego portu. Wprowadzenie kolejnego dostawcy też oznacza inwestycje. Wzdłuż tego toru na wprost jest taki pięciohektarowy kawałek terenu, który właśnie wydzierżawiliśmy firmie Lotos Tank. Ona wybuduje na tym terenie tymczasową stację przeładunkową, na której paliwo z cystern kolejowych będzie przetankowywane do cystern samochodowych i właśnie z tych cystern samochodowych tankowane do samolotów.

Według zapewnień kolejarzy w grudniu na Okęcie ze Śródmieścia dotrzeć mamy pociągiem. I to w dwadzieścia minut. Dziś jeszcze taka perspektywa wydaje się bardzo odległa, choć widok prowadzonych niezależnie od kaprysów pogody prac napawa wiarą w realność tych obietnic.

Przemysław Wenerski
mjc/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • wwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.07.2011 20:14 ~wwa

    nie wiem jak to pwoiedzieć ale z tego co pamiętam z 93 roku, to w Londynie było tylko 5 lotnisk... może się coś zmieniło - heathrow, luton, gatwick, stansted i city airporty były

  • Marta_natolin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 12:39 ~Marta_natolin

    Ciekawe, w 20 minut, tia, szczegolnie w godiznach szczytu i to ze srodmiescia. Obudz sie, czlowieku. Tyle to sie jedzie taxi z ursynowa (czasem krocej nawet) a nie autobusem ze srodmiescia...
    A co do pociagu, to nie wierze - kolejna 'sztandarowa' inwestycja HGW o ktorej ani iwdu ani slychu.

  • ech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 12:29 ~ech

    ~kunexa

    London City Airport - 15 najbardziej obciążone lotnisko w UK, i 5 w Londynie według danych z 2009 roku.

  • mikolaj_wegier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 11:10 ~mikolaj_wegier

    Dotarcie z Lotniska do Śródmieścia w 20 minut nawet dziś nie jest problemem, autobus 175 często pokonuje ten odcinek w takim właśnie czasie.

    Ale fakt faktem, czasem jak stanie w korku, to już tak różowo nie będzie. No i pociąg będzie jechał przez Zachodni, a tam wielu pasażerów lotniska też chce dojechać, teraz muszą się przesiadać.

  • miś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 10:53 ~miś

    ale nie da się zmieniać jak się chce kierunków startu i lądowania , po to są dwa pasy w innych kierunkach

    najważniejsza zasada samolot ląduje i startuje pod wiatr najbardziej jak to jest możliwe

  • Kuba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 08:58 ~Kuba

    Od czasu rozpoczęcia remontu pasa lata mi nad głową o wiele mniej samolotów i jest ciszej. Mieszkam w Ursusie. Jak tylko skończą, wszystko wróci do normy... :(. Teraz widzę te maszyny jak podchodzą do lądowania od strony Bielan, potem Bemowo. Moim skromnym zdaniem te drogi podejścia do lądowań powinny się zmieniać, tak żeby dawać odetchnąć mieszkańcom skazanym na ciągły huk. Nie wiem jak to się ma do realiów podchodzenia do lądowania (wiatr, strony świata, wysokość budynków w Wawie), ale byłoby sprawiedliwie wydzielić 4 kwartały w roku (po 3 miechy :) ) i w każdym intensyfikacja ruchu lotniczego byłaby skierowana na inny kierunek świata... Jestem ogólnie za tym żeby przenieść lotnisko dalej od miasta. PS Współczuję też mieszkańcom Okęcia i niektórym z Ochoty, często nocami słyszałem tam coś na kształt grzania silników.. :/.

  • uniterka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 08:28 ~uniterka

    <<< Ja się natomiast zastanawiam, czemu
    <<< Polska nie zbuduje hotelu przy
    <<< lotnisku?

    Wlascicielem i zarzadca hotelu Courtyard Marriott, ktory juz 7 lat stoi na lotnisku sa Polskie Porty Lotnicze, wiec hotel nalezy do polskiej firmy.
    Hotele Marriott w wiekszosci przypadkow nie sa wlasnoscia firmy Marriott. To umowa franczyzowa tak samo jak McDonald czy Pizza Hut.
    Problem z polskimi sieciami hotelowymi jest taki, ze prawie ich nie ma. Poza tym Marriott jest marka rozpoznawalna na calym swiecie. W przypadku obcokrajowcow czesto wlasnie ten fakt decyduje o wyborze hotelu. Hoteli polskich poprostu nieznaja.

  • KG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 03:12 ~KG

    @lotniskowiec

    A to zależy kolego jakim samolotem i jakimi liniami lecisz. Samoloty turbośmigłowe nie korzystają z rękawów z racji tego, że nie są do nich przystosowane-mają własne schodki. Podobnie jest z najmniejszymi regionalnymi odrzutowcami.

    Druga kwestia to koszty. Podstawienie samolotu do rękawa kosztuje więcej niż postawienie go "w polu" i transport pasażerów autobusem. No i tutaj właśnie zależy od tego jaką linią lotniczą lecisz. Jeśli low-cost'em lub linią stricte charterową to zapomnij o rękawie. Jeśli natomiast narodowym przewoźnikiem to jest spora szansa, że samolot będzie przy rękawie.

  • EPWA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.01.2011 02:26 ~EPWA

    Rękawów mało kto używa bo Okęcie pobiera jedne z najdroższych opłat w Europie za cumowanie samolotu przy rękawie. Poza tym trzeba by było zwolnić kupę ludzi (panowie z autobusów, ludzie od pilnowania pasażerów) i zaczęły by się strajki

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.01.2011 23:44 ~m

    nie rajcuj sie lufthansą, samolot waw-frankufrt jako jedyny chyba na niemieckim lotnisku ma podstawiany autobus.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »