Stolica

18.12.2010 18:47 SYSTEM DO ROZBUDOWY

Inteligentne skrzyżowania, ale tylko przy 50 km na godzinę

SERWISY:

Warszawa stara się o pieniądze na rozbudowę Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, który ma objąć całe Śródmiescie. Kierowcy pytają, czy nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto, bo w skuteczność systemu nie bardzo wierzą.

Irytacji kierowców trudno się dziwić. Wystarczy wybrać się choćby na skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i  Żelaznej. Ruch ślimaczy się tu zawsze w godzinach szczytu. Pytanie tylko jakim cudem, skoro działa tu bardzo drogi Zintegrowany System Zarządzania Ruchem?

Kamera zapali zielone

Choć brzmi skomplikowanie, jego działanie jest całkiem proste. Dzięki kamerom umieszczonym przy skrzyżowaniach rozpoznaje, czy na dłużej zapalić zielone, czy też lepiej wydłużyć czerwone światło. Z kolei na tablicach, takich jak na Wisłostradzie, ostrzega przed utrudnieniami.

Zarząd Dróg Miejskich chce system w Warszawie rozbudować tak, aby objął praktycznie całe Śródmieście. Urzędnicy z Ratusza już poprosili Unię Europejską o zastrzyk gotówki. Do Brukseli wysłali wniosek o grant w wysokości 80 milionów złotych.

- Wtedy moglibyśmy mieć do 250 takich miejsc, a nie tylko 37 skrzyżowań jak teraz - tłumaczy Grażyna Lendzion, szefowa Zarządu Dróg Miejskich.

"Jest gorzej niż było"

Na razie o systemie zarządzania ruchem nie można jednak powiedzieć, by był specjalnie rozbudowany. Działa na Wisłostradzie, od Mostu Siekierkowskiego aż do mostu Grota-Roweckiego. Na kamery trafią też kierowcy w ciągu Alej Jerozolimskich - od Ronda Waszyngtona aż do Placu Zawiszy. System działa też na Powiślu, sterując światłami na ulicach dojazdowych do Wisłostrady.

W TVN Warszawa wielokrotnie pytaliśmy kierowców, jak zmieniło się ich życie po wprowdzeniu systemu. Niestety, większość odpowiadała, że jest nawet gorzej, niż było.

Trzeba wydać więcej

System w obecnym zakresie działa od 2008 roku. Miasto wydało na jego wprowadzenie około 40 milionów złotych. Radna Małgorzata Szmajdzińska na ulicy Czerniakowskiej codziennie na własnej skórze sprawdza efekty działania ZSZR. Obawia się czy kolejne miliony wydane na rozbudowę systemu nie zostaną po prostu wyrzucone w błoto.

- Owszem można te pieniądze wydawać ale pytanie czy one nas doprowadzą do szczęśliwego końca - zastanawia się Szmajdzińska.

Ratusz nie ma natomiast żadnych wątpliwości. Zdaniem wiceprezydenta Warszawy dopiero rozszerzenie systemu na całe Śródmieście spowoduje, że kierowcy będą mieli o nim lepsze zdanie.

- Jego efekty może nie są na razie zauważalne. Ale większy obszar to większe efekty - przekonuje Jacek Wojciechowicz.

SZSR w całym Śródmieściu

Według planów ratusza system objałby między innymi ciąg ulic od Alej Ujazdowskich, przez Plac Trzech Krzyży, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście do Placu Zamkowego. Zacząłby działać także na ulicz Kruczej i wszystkich innych, które przecinają Aleje Jerozolimskie. Działać ma też po praskiej stronie - od Ronda Waszyngtona aż do Wiatracznej.

"Trzeba jeździć wolno"

Eksperci do spraw infrastruktury popierają decyzje o rozszerzeniu systemu kierowania nuchem. Przyznają jednak, że w pierwszej kolejności powinien on działać na trasach wjazdowych do stolicy. - Po to, żeby ostrzegać kierowców nie kiedy już wjadą do Śródmieścia, tylko wcześniej, żeby już mogli to Śródmieście ominąć - mówi Adrian Furgalski, zespół doradców gospodarczych TOR.

A dla tych, którzy w skuteczność systemu nie wierzą i nie chcą uwierzyć na słowo, Zarząd Dróg Miejskich ma prostą radę: - Wystarczy jeździć 50 km/h - ucina Adam Sobieraj, rzecznik ZDM.

Michał Tracz
mjc/roody 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ad

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 20:14 ~ad

    Na wislostradzie to ladnie dziala, pod warunkiem oczywscie ze gamonie nie jada na pale zeby za chwile zahamowac i pol godziny zbierac sie ze swiatel.

  • rrr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.12.2010 12:26 ~rrr

    I wlasnie jade sobie 50 wislostrada (tyle ile mozna) i zawsze jakis baran (albo kilku) mnie wyprzedzi i zatrzyma sie na swiatlach 200m dalej i potem ja i inni musza hamowac... Nie lepiej jechac cały czas 50? Caly swiat potrafi jezdzic 50 a my nie? U nas wszystcy musza zmieniac pas co 5 sek i hamowac co 10. Sami robicie te korki, bo systemy sa z zachodu, tam sie sprawdzily...

  • mataleo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 21:42 ~mataleo

    Kurcze poza użytkownikiem yesyesyes to chyba nikt tu się nie zna na inż. ruchu, a co gorsza z tym stanem "wiedzy" komentuje:D

  • Konii

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 20:58 ~Konii

    No 80 mil zł z czego tylko urzędnicy pochłoną 45% zal i tyle.

  • drugie ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 19:58 ~drugie ja

    na wjazd na skrzyżowania mądre kraje (USA/UK) już dawno znalazły receptę.
    Środek skrzyżowania jest zaznaczony pasami, na które NIE WOLNO wjeżdżać jak nie ma wolnego zjazdu ze skrzyżowania.
    Do tego egzekwowanie prawa i to działa!

  • wawa zachód

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 18:45 ~wawa zachód

    A nie lepiej wprowadzić tak jak na zachodzie że na sygnalizatorach jest czas odliczany wstecz do końca zielonego światła. ehhh ...

  • ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 17:51 ~ja

    Przede wszystkim to większość ludzi jest nie z Warszawy i tworzą w mieście tylko korki przez to, że wjeżdżają na skrzyżowania bez możliwość jego opuszczenia, dwa to, że jak jest dosyć pusto na drodze to na ograniczeniu do 80 wloką się 60 lewym pasem, bo nigdy nie widzieli 3 psamówki w mieście, zajeżdżanie drogi, wciskanie się między inne samochody i same kolizje. Później mówi się, że same wypadki i kolizje w Warszawie, że jest ich najwięcej niech ludzie, którzy robią te statystyki spojrzą na to kto tak naprawdę w nich uczestniczy. Bo mając nawet tablice Warszawską to nie oznacza, że ten człowiek z niej pochodzi i tu się uczył jeździć. Pozdrawiam L..., E..., T...

  • Andre

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 17:26 ~Andre

    lepiej za te pieniądze budowac nowe drogi skrzyzowania bezkolizyjne wiadukty mosty a nie takie glupoty korki jak byly tak beda zaden system nie pomoze, tylko pogorszy, jak wszyscy zaczna jezdzic 50 to dopiero beda korki

  • j.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 16:49 ~j.

    ja mam jeszcze jedną receptę! Nie wyjeżdżać na skrzyżowanie, jak nie ma miejsca, żeby zjechać!

  • Tod

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2010 16:06 ~Tod

    Pytanie nie tyle co tendencyjne co wybaczcie głupie, bo w system zarządzania ruchem już dawno powinna być wyposażona cała Warszawa, prócz tego kanał TMC (traffic message chanell - powiadomienia o utrudnieniach drogowych np. korkach, zamknięciach ulic, wypadkach etc.) powinien być dostępny dla posiadaczy wszystkich nawigacji samochodowych które umożliwiają odbieranie tego typu informacji a nie tylko dla użytkowników Garmina i Navigona.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »