Informacje

23.07.2018 21:45 "W związku z uwagami radnych"

Zwężanie Górczewskiej:
ratusz odkłada decyzję

SERWISY:


Budzący kontrowersje, choć poparty przez mieszkańców w konsultacjach, projekt zwężenia Górczewskiej, trafia do zamrażarki. - Część zmian dzieje się samoistnie, innym trzeba dopomóc – tłumaczą urzędnicy.

Ratusz wycofuje się rakiem z własnej propozycji dotyczącej cywilizowania Górczewskiej, pod którą trwa właśnie budowa drugiej linii metra. Na pewno nie bez znaczenia był niemal jednogłośny sprzeciw radnych z Woli, a także krytyka kandydatów na prezydenta stolicy.

- W związku z uwagami zgłoszonymi przez radnych dzielnicy Wola podjęliśmy wspólną decyzję, że poddamy analizie wszystkie zgłoszone sugestie i wspólnie ponownie przedyskutujemy rozwiązania zaproponowane dla odcinka od alei Prymasa Tysiąclecia do ulicy Młynarskiej, tak aby konsensus wypracowany został z jak najszerszą grupą zainteresowanych - mówi cytowana w komunikacie prasowym wiceprezydent Renata Kaznowska.

Najpierw plan ekspertów

Urząd poinformował także, że trwają przygotowania do opracowania nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Z kolejnej wypowiedzi Kaznowskiej wynika, że o losie Górczewskiej dowiemy się najwcześniej pod koniec roku, czyli już po wyborach samorządowych.

- Chcemy, aby planowane projekty odpowiadały też aspiracjom stolicy. Między innymi stąd potrzeba opracowania Planu systemu transportowego. Jego stworzenie powierzyliśmy zewnętrznym ekspertom, a jego założenia poznamy pod koniec roku - zapewnia wiceprezydent - Całościowa analiza pozwoli podejść do problemu kształtowania tego systemu, ale też układu drogowego miasta w sposób kompleksowy. Chcemy odnieść założenia tego dokumentu do wszystkich planowanych przez nas inwestycji - dodaje.

A jeszcze miesiąc temu Kaznowska przekonywała, że zmiany będące wynikiem konsultacji i analiz zostaną wprowadzone w życie. Zwracała uwagę, że arteria ta do tej pory wtłaczała do centrum stolicy tysiące samochodów. - Chcemy to zmienić. Budowa drugiej linii metra, parkingów Parkuj i Jedź czy poprawa siatki połączeń komunikacji miejskiej to sposoby zachęcenia mieszkańców do tego, by korzystali z transportu zbiorowego. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka ulicy Górczewskiej (od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej – red.) do dwóch pasów – argumentowała.

Cywilizowanie miejskiej arterii

Skutkiem takiej zmiany miało być uspokojenie ruchu, pojawiłaby się też możliwość wytyczenia pasa zieleni między jezdniami, obustronnej drogi dla rowerów, wygodnego chodnika dla pieszych, zasadzenie szpaleru drzew. Wszystkie przejścia miały mieć sygnalizację świetlną. Skorzystaliby także zmotoryzowani mieszkańcy, bo wzdłuż ulicy przewidziano miejsca parkingowe.

Dotychczasowy przekrój Górczewskiej to trzy pasy ruchu w każdą stronę, ale na dużych odcinkach tym trzecim mogą poruszać się tylko autobusy, więc po zmianach kierowcom do dyspozycji zostałyby nadal po dwa pasy. Zmiana zakładała, że znaczną część pasażerów komunikacji miejskiej w tym rejonie przejmie metro – pod samą Górczewską przewidziano docelowo aż pięć stacji. Jak wyliczali urzędnicy, w autobusach Górczewską przemieszczało się siedem tysięcy pasażerów na godzinę. "Gdy uruchomione zostanie metro, pod ulicą wagony podziemnej kolei, będą w stanie przewieźć aż 40 000 pasażerów w ciągu godziny" - wyliczali.

Ratusz wykazywał też, że badania z 2015 roku dowiodły, że na 1300 aut poruszających się w ciągu godziny Górczewską aż tysiąc było spoza Warszawy. "Oznacza to, że ulicą Górczewska w dużej mierze prowadzi ruch tranzytowy spoza Warszawy, a nie lokalny" - argumentowali wówczas urzędnicy. Zaznaczali przy tym, że na odcinku od granic miasta do al. Prymasa Tysiąclecia nie planuje się póki co zwężenia.

Trzaskowski i Jaki przeciw

Te zapowiedzi nie przekonały jednak radnych Woli, którzy ponad partyjnymi podziałami przyjęli stanowisko sprzeciwiające się temu projektowi. "Pomimo wybudowania metra, zwężenie lub ograniczenie przepustowości infrastruktury transportowej ulicy Górczewskiej jest niedopuszczalne" – grzmieli w przyjętym stanowisku. Przeciw była tylko jedna radna – Aneta Skubida. Jej koleżanki i koledzy wykazali troskę o mieszkańców Bemowa czy Starych Babic, którzy dojeżdżają do stolicy. Argumentów szukali także w historii sięgając kilkaset lat wstecz.

Propozycję zmiażdżył kandydujący na prezydenta Warszawy z poparciem PiS Patryk Jaki. Zapowiedział wprost, że jeśli wygra, projekt poprzedników wyląduje w koszu. Stwierdził wręcz, że pomysł zmian na Górczewskiej "wpisuje się w szerszą politykę upokarzania kierowców i ludzi, którzy jeżdżą autobusami".

Od pomysłu odciął się nawet jego najgroźniejszy rywal Rafał Trzaskowski z PO. - Na pewno zwężenia na Górczewskiej to nie jest dobry pomysł. Sprawa budzi kontrowersje, zdaję sobie z tego sprawę - stwierdził.

Sceptycyzm w tej kwestii wykazał także Jakub Stafaniak z PSL. Uznanie zdobył tylko w oczach kandydatów wywodzących się z ruchów miejskich, czyli Justyny Glusman i Jana Śpiewaka.

b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Wyborca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.08.2018 21:40 ~Wyborca

    Prawda jest taka, że gdyby nie wybory na Prezydenta Warszawy i stanowisko Jakiego, że zablokuje decyzję o zwężeniu Górczewskiej, to już by zaczynali prace nad zwężeniem.

  • lokalny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 17:46 ~lokalny



    Wesoły~Wesoły

    W tzw. konsultacjach za zwężeniem wypowiedziało się raptem 100 osób z hakiem i nie wiadomo, czy i ilu było wśród nich mieszkańców.
    ppp~ppp


    W dodatku na tego typu "konsultacje" uczęszczają przeważnie oszołomy które to mają za dużo wolnego czasu.
    Konsultacje to powinny być w formie głosowania internetowego ZAMELDOWANYCH osób.
    taft~taft


    no a na 1300 pojazdów 1000 to były auta spoza Warszawy. To tak odnośnie tego kto gdzie jest zameldowany.


    czyli podatki płacone w sochaczewie

  • Johny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 17:14 ~Johny

    Zwęzić jezdnię do jednego pasa. Będzie taniej....

  • witold kartelusiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 17:09 ~witold kartelusiak

    Oby to był tylko zabieg przedwyborczy. Nie można podważać zdania mieszkańców, wyrażonego w konsultacjach społecznych. Mieszkańcy zgodzili się z propozycjami aktywistów, by zawęzić i uspokoić Górczewską i nie ma potrzeby wracać do dyskusji tylko trzeba działać.

  • Wolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 15:55 ~Wolak

    OOOO wybory idą ponieważ nawet Opolski PIStryk swego czasu z nawigacją trafił na Górczewską coraz lepsze cuda obiecuje za miesiąc okaże się że będziemy w NJ mieszkać szkoda tylko że w głosowaniach sejmowych był przeciw środkom dla W-wy

  • Realista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 13:32 ~Realista

    He he - a co, sondaże panu Czaskoskiemu spadły ? :))

  • kolo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 13:09 ~kolo

    Rodowity Warszawiak~Rodowity Warszawiak

    Większość mieszkańców kamienic z przed poszerzenia Górczewskiej jest całkowicie za pomysłem zwężenia arterii. Ruch jest na tyle uciążliwy, że podczas dnia nie da się oglądać TV z uchylonym oknem. Poza tym wszystkie lokale usługowe padają, ponieważ nie ma gdzie zaparkować auta.
    Mam nadzieję, że nawet jeśli ulica pozostanie przy 3 pasach to metro przejmie większość ruchu na tym odcinku


    Rodowity a kiedy zaczniecie remontować te kamienice bo dziś wyglądają jak slamsy.
    Jestem za zamknięciem całkiem Górczewskiej (nawet z dostawa towarów w ten rejon) i niech tacy jak ty bujają się pod Warszawę do centrów handlowych.
    A co mnie to obchodzi że tam w większości mieszkają ludzie starzy i niedołężni przecież będą mieli spokój i cisze.

  • Rodowity Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 12:33 ~Rodowity…

    Większość mieszkańców kamienic z przed poszerzenia Górczewskiej jest całkowicie za pomysłem zwężenia arterii. Ruch jest na tyle uciążliwy, że podczas dnia nie da się oglądać TV z uchylonym oknem. Poza tym wszystkie lokale usługowe padają, ponieważ nie ma gdzie zaparkować auta.
    Mam nadzieję, że nawet jeśli ulica pozostanie przy 3 pasach to metro przejmie większość ruchu na tym odcinku

  • Marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 11:39 ~Marcin

    @Piotr
    "Tak przez sekundę chodziaż? To jest miasto, tu się żyje"
    O ile dobrze pamiętam to Górczewska ma 3 pasy w każdą stronę od bardzo dawna. Nikt nie postuluje poszerzenia jej do 4 pasów w każdą stronę. Jak kolega kupił tam mieszkanie i nagle stwierdził, że mu za głośno to przykro mi. Widziały gały co brały.

  • Marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.07.2018 11:25 ~Marcin

    "propozycji dotyczącej cywilizowania Górczewskiej"

    Sprytny zabieg erystyczny...
    Prawda jest jednak taka, że zwężanie ulic to sabotaż lub głupota, a nie "cywilizowanie". Zielonych (czyli niedojrzałych czerwonych) zapraszam do zamieszkania w lesie skoro nie odpowiada im cywilizacja techniczna.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »