Informacje

07.05.2019 10:43 w tle system odwodnienia

Zwężanie alei Jana Pawła II: dwa
lata rozmów, a teraz… uzgodnienia

SERWISY:

O tym zwężeniu mówi się od lat. Było krytykowane w czasie kampanii wyborczej, ale wróciło w miejskich planach na ten rok. Przebudowa alei Jana Pawła II z pięciu do trzech pasów jest jednak uzależniona od rozmów z kolejarzami, które trwają już dwa lata. I dopiero teraz pojawia się szansa na ich zakończenie.

"Nowe trasy dla fanów jednośladów planowane są m.in. na ul. S. Starzyńskiego (od Namysłowskiej do ronda Żaba) i al. Jana Pawła II (od ronda ONZ do ul. Nowogrodzkiej)" – ogłosił jakiś czas temu ratusz na konferencji poświęconej tegorocznym pracom drogowym.

Szczególnie ta druga pozycja jest ciekawa. Głównie dlatego, że kryje się za nią o wiele większa inwestycja, a poza tym w planach miasta pojawiała się już cztery lata temu. Mowa o przebudowie alei Jana Pawła II pomiędzy rondem ONZ a Alejami Jerozolimskimi z pięciu do trzech pasów, wytyczeniu ścieżki rowerowej i posadzeniu szpaleru drzew. A także o wytyczeniu trzech przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wokół ronda Czterdziestolatka.

Jeszcze w 2017 roku "Gazeta Stołeczna" informowała o opóźnieniu prac, w 2018 roku w czasie kampanii wyborczej zwężenie Patryk Jaki uznał za "szaloną koncepcję". Co się stało, że teraz urząd miasta umieścił przebudowę w planach?

- Dysponujemy już całą, niezbędną dokumentacją, jesteśmy obecnie na etapie jej weryfikacji. Prowadzimy także rozmowy z Polskimi Kolejami Państwowymi - poinformowała nas Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.

Co z tym odwodnieniem?

Wszystko rozbija się o fragment alei Jana Pawła II, pod którymi znajdują się perony Dworca Centralnego (choć tego nie widać, jest to wiadukt nad torami). Gałecka przekonuje, że kolejarze oczekują od drogowców wyremontowania systemu odwodnienia.

Ale rzecznik PKP przypomina z kolei, że rozmowy z ZDM w sprawie remontu alei Jana Pawła II trwają od około dwóch lat. "A w ostatnim półroczu działania ZDM związane z tym przedsięwzięciem zostały zintensyfikowane. Przedstawiciele PKP S.A. uczestniczyli w ustaleniach dotyczących prac w części budowlanej (wiadukty nad peronami dworca Warszawa Centralna). Wniesione zostały uwagi do projektu odnośnie uwzględnienia w pracach uszczelnienia wszystkich cieknących dylatacji konstrukcyjnych wiaduktów, remontu skorodowanej stalowej konstrukcji podtrzymującej kable oświetlenia ulicznego podwieszonej do wiaduktów od strony peronów, co stwarza zagrożenie dla ruchu pociągów" – twierdzi Michał Stilger, rzecznik pasowy PKP.

Kolejarze dodają, że stan wiaduktów jest także przedmiotem zainteresowania wojewódzkiego nadzoru budowlanego. "Należy dodać, że odwodnienie ulicy podłączone jest do systemu odwodnienia dworca Warszawa Centralna. Ich obecny stan powoduje zapychanie naszej instalacji zanieczyszczeniami z ulicy oraz zalewanie hali peronowej dworca" – wyjaśnia Stilger.

Kolejarze spotkali się ostatnio z drogowcami, omówiono uwagi, a teraz ZDM ma przesłać PKP zmienioną dokumentację. "Na etapie realizacji projektu PKP S.A. akceptuje tymczasowy sposób odprowadzenia wód opadowych. PKP S.A. oczekuje, by w przyszłości na koszt ZDM wykonane zostało niezależne odwodnienie wiaduktów, bezpośrednio do miejskiej sieci kanalizacji z pominięciem naszej infrastruktury" – podkreśla Stilger.

Czekając na pieniądze

Zarząd Dróg Miejskich również zaznacza, że czeka na ostateczne uzgodnienia. – Jesteśmy w stanie poprawić tymczasowy sposób odprowadzania wód opadowych – naprawić dylatację, uszczelnić wiadukt i wówczas także zbudować drogę rowerową wzdłuż alei Jana Pawła II, przebudować ulicę i wytyczyć pasy na rondzie Czterdziestolatka – zapewnia Karolina Gałecka.

Czy jest szansa na to w tym roku? - Cieszy nas deklaracja PKP. Jeżeli będzie miała potwierdzenie w dokumentacji, to wspólnie z kolejarzami uda nam się wypracować kompromis przy tej trudnej inwestycji. Jak będziemy mieli podpisane uzgodnienie przez PKP i uda nam się zabezpieczyć środki finansowe w wysokości kilkunastu milionów złotych w pierwszym półroczu tego roku, to jesteśmy przygotowani, żeby rozpocząć prace jeszcze w 2019 - odpowiada rzeczniczka.

- Natomiast jeżeli pieniądze uda się pozyskać w drugim półroczu, to wprowadzenie wykonawcy na teren prac w okresie jesienno-zimowym mija się z celem. Będzie starali się wyłonić wykonawcę w 2019 i wówczas rozpocząć prace w 2020  - wyjaśnia Gałecka.

Osobna sprawa to stworzenie niezależnego systemu odwodnienia wiaduktów. – To jednak będzie wymagało wyłączenia z ruchu alej Jana Pawła II na dłuższy okres, uważamy, że najsensowniej byłoby to skoordynować z remontem linii średnicowej, który według ostatniej zapowiedzi kolejarzy ma potrwać do 2026 roku – zaznacza Gałecka.

ran/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • loko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.05.2019 21:38 ~loko

    Autostrada w centrum Warszawy to patologia. Ograniczyłbym do 2 pasów w każdą stronę i wiadukt do likwidacji.

  • Sap

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2019 08:13 ~Sap

    Sap~Sap

    Nareszcie, ale dlaczego to się tak wlecze?

    ... tyle mi rowerów zalega, a następne kontenerami już z Chin płyną!
    Ruchy, bo kasę tracę i nie zapłacę!

  • Sap

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.05.2019 14:49 ~Sap

    Nareszcie, ale dlaczego to się tak wlecze?

  • skarabeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 15:47 ~skarabeusz

    teraz na Jana Pawła są korki w godzinach szczytu a co będzie po zwężeniu, gdzie są planiści chyba wyginęli

  • real

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 14:46 ~real


    żoli~żoli

    jakie to mityczne pięć pasów? od ronda ONZ jest to po prostu rozprowadzenie ruchu na przestrzeni 300 m - 2 pasy na wiadukt do al niepodległości, 3 pasy dołem do alei jerozolimskich, przy tym wjazd w prawo w podziemia dworca centralnego i złotych tarasów. Buduje się tam dodatkowo najwyższy biurowiec Warszawy ( róg z alejami). Zwężenie pewnie będzie fajnie wyglądało obrazkowo dla fotografów ale nic nie ma wspólnego z funkcjonalnością - korki na rondzie czterdziestolatka z uwagi na skręt w aleje jerozolimskie do Wisły
    Nieburak~Nieburak


    Pod tym biurowcem powstaje parking na ponad tysiąc samochodów. Nawet zakładając, że nigdy nie będzie pełny, i pracownicy będą pracować w różnych godzinach, to i tak około 8 - 9 rano będzie tam dojeżdżać kilka setek samochodów, w godzinach 15 - 17 te same kilka setek wyleje się spod biurowca. Wszystko na J.Pawła II, bo innej drogi nie ma. Chmielna takiego potoku pojazdów fizycznie nie jest w stanie przyjąć. Chyba, że dobudują jakieś połączenie z Alejami, ale to nie rozwiąże problemu do końca.

    ... i jeszcze klienci i goście.

  • Nieburak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 14:05 ~Nieburak

    żoli~żoli

    jakie to mityczne pięć pasów? od ronda ONZ jest to po prostu rozprowadzenie ruchu na przestrzeni 300 m - 2 pasy na wiadukt do al niepodległości, 3 pasy dołem do alei jerozolimskich, przy tym wjazd w prawo w podziemia dworca centralnego i złotych tarasów. Buduje się tam dodatkowo najwyższy biurowiec Warszawy ( róg z alejami). Zwężenie pewnie będzie fajnie wyglądało obrazkowo dla fotografów ale nic nie ma wspólnego z funkcjonalnością - korki na rondzie czterdziestolatka z uwagi na skręt w aleje jerozolimskie do Wisły


    Pod tym biurowcem powstaje parking na ponad tysiąc samochodów. Nawet zakładając, że nigdy nie będzie pełny, i pracownicy będą pracować w różnych godzinach, to i tak około 8 - 9 rano będzie tam dojeżdżać kilka setek samochodów, w godzinach 15 - 17 te same kilka setek wyleje się spod biurowca. Wszystko na J.Pawła II, bo innej drogi nie ma. Chmielna takiego potoku pojazdów fizycznie nie jest w stanie przyjąć. Chyba, że dobudują jakieś połączenie z Alejami, ale to nie rozwiąże problemu do końca.

  • xyz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 12:15 ~xyz

    Drogie urzedasy, jesli to czytacie - zaorajcie ze 3 pasy, zrobcie z nich "pas zieleni - sciezke rowerowa - pas zieleni", bedzie fajnie!

  • żoli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 11:42 ~żoli

    jakie to mityczne pięć pasów? od ronda ONZ jest to po prostu rozprowadzenie ruchu na przestrzeni 300 m - 2 pasy na wiadukt do al niepodległości, 3 pasy dołem do alei jerozolimskich, przy tym wjazd w prawo w podziemia dworca centralnego i złotych tarasów. Buduje się tam dodatkowo najwyższy biurowiec Warszawy ( róg z alejami). Zwężenie pewnie będzie fajnie wyglądało obrazkowo dla fotografów ale nic nie ma wspólnego z funkcjonalnością - korki na rondzie czterdziestolatka z uwagi na skręt w aleje jerozolimskie do wisły

  • dgfyhdtu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 09:57 ~dgfyhdtu

    Rocco~Rocco

    Decyzja dobra, choć spóźniona. Do przemieszczania się po zatłoczonym centrum miasta służy komunikacja miejska - najbardziej wydajny środek transportu uwzględniwszy proporcję ilości przewożonych osób do zajmowanej przez nich powierzchni. Koniec kropka.


    He, he, komunikacja na JP II bardzo wydajna chyba w godz. 12 lub 20. W godzinach szczytu nie wsiądziesz do tramwaju a alternatywy za bardzo nie ma. No chyba ze sam jedziesz o 11 2 przystanki pod hale mirowska z wózeczkiem na zakupy....

  • fasefsd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2019 09:36 ~fasefsd


    Jakim ignorantem trzeba być ,żeby być za zawężaniem ulic w zakorkowanym mieście


    Marcin~Marcin

    Jakim ignorantem trzeba być żeby twierdzić, że jezdnia z 6 pasami ruchu w centrum miasta to za mało?
    pol~pol




    Spytaj Niemców, co za ignoranci bo mają taką w Berlinie, pewnie nie jedna - Leipziger str. (przy Marion-Gräfin-Dönhoff-Platz)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »