Informacje

24.11.2015 18:23 Liczą na pomoc Jarosława Kaczyńskiego

Żoliborz się głowi:
jak utrącić most Krasińskiego?

SERWISY:


Przeciwnicy budowy mostu i Trasy Krasińskiego zwierają szyki. Pod petycją wzywającą władze Warszawy do odstąpienia od inwestycji podpisało się już ok. trzech tysięcy osób. Mieszkańcy Żoliborza planują dalsze protesty.

W poniedziałek wieczorem spotkali się w budynku dawnego kina Tęcza. - To wielka oddolna energia mieszkańców, która jednoczy Żoliborz. Ludzie zbierają podpisy pod kościołami i w sklepach, stoliki przeżywają oblężenie – mówił Tomasz Michałowski, jeden z inicjatorów spotkania. To szerzej nieznany radny dzielnicy, reprezentant komitetu Moje Miasto Żoliborz.

Świeżo upieczony lider protestu ujawnił, że dotychczas udało się zebrać ok. 3 tysięcy podpisów i "szybko ich przybywa". Warto dodać, że w internecie podobną petycję podpisało ok. 700 osób.

A co na to Kaczyński?

W swojej prezentacji Michałowski powtórzył argumenty sformułowane wcześniej przez Stowarzyszenie Żoliborzan. Zasadzają się one na przekonaniu, że nowy most na Targówku problemów komunikacyjnych nie rozwiąże, a na Żoliborzu je pogłębi. Nowa przeprawa i przebudowana ul. Krasińskiego mają wtłoczyć do kameralnej dzielnicy potok aut, a w konsekwencji zwiększyć korki, hałas i zanieczyszczenie powietrza spalinami. Tomasz Michałowski zarzucił władzom Warszawy arogancję i lekceważenie mieszkańców. Przypomniał też wytaczane wcześniej przez Miasto Jest Nasze oskarżenia, że inwestycja służyć ma przede wszystkim jednemu z najbogatszych Polaków Zbigniewowi Jakubasowi. Kontrolowana przez niego firma Mennica Polska inwestuje na terenach pofabrycznych na Żeraniu.

- Co jest ważniejsze strategia zrównoważonego rozwoju czy prywatny most samochodowy dla osiedla Dolina Wisły pana Jakubasa? Wygląda to jakby most był budowany dla mieszkańców tego osiedla, których jeszcze nie ma – zauważył. Postulował stworzenie szerokiego frontu oporu przeciwko inwestycji, zaangażowanie weń "obecnie najbardziej wpływowego mieszkańca Żoliborza", czyli Jarosława Kaczyńskiego.

"Podważyć decyzję? Nierealne"

Krytykował, że brak realnych konsultacji: te zapowiedziane uznał za pozorne, a tamte sprzed lat za zbyt ograniczone – wzięło w nich udział tylko Stowarzyszenie Żoliborzan. Ale jak przypomniał przedstawiciel tegoż Michał Rapacki zaproszeni byli wszyscy, tylko zainteresowanie było niewielkie. Antoni Ożyński ze stowarzyszenia powiedział, że zaangażowanie w sprawę wykazała jedynie "strona praska". Ale próba storpedowania inwestycji przez podważenie decyzji środowiskowej nie powiodła się.

- Stowarzyszenie Żoliborzan jako jedyne próbowało wejść na drogę odwoławczą, odwołało się od decyzji środowiskowej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Niestety wszystkie skargi zostały odrzucone. Naczelny Sąd Administracyjny utrzymał w mocy decyzję środowiskową i w ten sposób ona się uprawomocniła – informował Ożyński. - Podważenie takiej decyzji to bardzo trudna procedura. Zebraliśmy 25 tysięcy zł ze składek, żeby wynająć kancelarię, która znajdzie realną drogę prawną, żeby wstrzymać tę inwestycję. Wszystkie kancelarie, z którymi rozmawialiśmy wylewały nam kubeł zimnej wody na głowę – studził zapał uczestniczki spotkania, która przedstawiła się jako biolog i stwierdziła, że decyzja środowiskowa zawiera liczne błędy, a zatem można ją zakwestionować.

Zarząd przeciwny, ale co z tego?

Dariusz Figura stwierdził, że jednym argumentem za budową Trasy Krasińskiego jest to, że jest ona przygotowana, a na projekt wydano pieniądze. Ale nie pozostawił złudzeń, że sojusznikiem przeciwników inwestycji będą radni z PO, którzy w Radzie Warszawy mają większość. – W ostatnich latach nie zdarzyło się, żeby mieli inne zdanie niż pani prezydent. Ponadto żaden z radnych miejskich PO nie jest z Żoliborza – zauważył i dodał, że jedyną nadzieją jest to, że na jakimś etapie realizacji inwestycji miasto popełni błąd, który będzie można zaskarżyć.

Zdeklarowanym przeciwnikiem mostu okazał się także Grzegorz Hlebowicz, wiceburmistrz Żoliborza. Przekonywał, że przeprawa będzie pełnić funkcje wyłącznie dekoracyjne, a jeśli ktoś na niej skorzysta to wyłącznie mieszkańcy wspomnianego osiedla Dolina Wisły. Przestrzegał przed tak instrumentalnym podejściem do inwestycji i odwołał się do przykładu mało popularnego wśród kierowców mostu Świętokrzyskiego. – Ekipa Pawła Piskorskiego zbudowała go spółce Elektrim, która miała budować w Porcie Praskim. Most miał skomunikować to wspaniałe przedsięwzięcie, ale do dziś nie zostało ono zrealizowane – tłumaczył.

- Nie po to przyszedłem do władzy, żeby obserwować, jak moja dzielnica jest niszczona, nie zamierzam obserwować tego aktu dewastacji – grzmiał, ale szybko przyznał, że zarząd dzielnicy nie ma w tej kwestii nic do powiedzenia. - Nie jesteśmy organem, który mogłyby te inwestycję powstrzymać. Podpis zarządu nie może nic zmienić – rozkładał ręce.

I dodał, że zagrożenie, że do końca kadencji most powstanie jest bardzo duże. – Miasto chce się wykazać jakimś przedsięwzięciem, a to jest łatwe, bo jest gotowa dokumentacja – argumentował. Nadziei upatrywał w zmianie wojewody mazowieckiego. Po przegranych wyborach Jacek Kozłowski straci stanowisko, zastąpi go ktoś z PiS. Spekuluje się, że może to być były radny tej partii Tomasz Zdzikot.

Szykują protest na pl. Bankowym

Hlebowicz zapowiedział, że istotne jest domaganie się od władz miasta sensownych konsultacji społecznych, które nie będą dotyczyły także estetyki, ale żeby dopuszczały także wariant zerowy, czyli odstąpienie od inwestycji.

- Nie ma co konsultować! Konsultacje to mydlenie oczu i łatwo je zmanipulować. Mieszkańcy Żoliborza są w 80-90 procentach przeciwko inwestycji – wtrącił radny Michałowski. Źródła swoich wyliczeń nie ujawnił. - Są tu różne animozje, ale w tej sprawie musimy być jedną orkiestrą – postulował wiceburmistrz Hlebowicz.

W środę o godz. 17 odbędzie się sesja rady dzielnicy poświęcona m.in. Trasie Krasińskiego. 4 grudnia od 15 przeciwnicy budowy mostu będą protestować przed ratuszem na placu Bankowym, a 10 grudnia zamierzają złożyć swoją petycję na ręce Hanny Gronkiewicz-Waltz podczas sesji Rady Warszawy.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • IGUASU

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2016 16:52 ~IGUASU

    nie ma sensu piany bic tu trzeba podjac wazne kroki inaczej ta banda imbecyli z warszawskiego ratusza zamorduje nam zoliborz jak nic DO CZYNU i uwierzcie to jest jedyna mozliwosc by hgw wraz z mostem wyslac na emeryture nawet wczesniejsza
    pani HGW juz sie wyniosla z lomianek to teraz chce nas ujaic mostem wzywam do walki o ul Krasinskiego

  • chloropikryna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2016 11:38 ~chloropikryna

    O tym że będzie tam most jest wiadomo od 1932 roku.Był czas przywyknąć. A dziś wszyscy udają zaskoczonych. A prawda jest taka że "mafia geriatyryczna" chce by mieszkanko wnunia dostała drogie! Bo to ukochana wnunia! Ale to wielkie miasto i tak jest cena zycia w miescie. Ja mieszkam przy Andersa (d. Nowotki),mam za oknem ulice z autami,tramwaje i smog. Ale taka jest cena za mieszkanie w ścisłym centrum i nie ma zamiaru tego zmieniać np. na Białołękę czy Rembertów. To mój wybór,i ja nie protestuję -zamknąć Andersa bo mi tramwaj nie daje spać!

  • GREG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.12.2015 21:16 ~GREG

    Ludzie zamiast protestować zobaczcie najpierw ile jest mostów w innych stolicach np. Pradze. Występowanie przeciwko budowie mostu w Warszawie to taka sama głupota jak tego górala który nie odda ojcowizny pod budowę "Zakopianki". Ludzie stuknijcie się w te wasze puste głowy i zobaczcie jak rano i po południu są zatłoczone istniejące mosty np. Gdański. Może inne mosty też zamknąć to będzie czystsze powietrze? PS. Most w tym miejscu był już w planach przed II wojną a wtedy mieliśmy znacznie mądrzejszych ludzi przy władzy niż obecnie.

  • szarak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2015 21:50 ~szarak

    Na polnocy Warszawy sa dwa wielkie mosty i tzw. obwodnica, czy raczej przepolownica odcinajaca Bielany od miasta. Nie leczmy prowincjonalnych kompleksow niepotrzebnym trzecim z kolei mostem, lepiej domknac trase mostu Sklodowskiej i dokonczyc obwodnice Pragi. To mniej efektowne, ale mieszkancy naszego miasta potrafia docenic prawdziwa wartosc. Fajerwerki dla frajerow.

  • anna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2015 09:06 ~anna

    Na całym świecie ludzie cieszą się z budowy mostu, nie jeden a jeszcze kilak powinno powstać, we wszystkich Europejskich stolicach gdzie jest rzeka jest kilkanaście - kilkadziesiąt mostów... ale nie... w Warszawie trzeba protestować, bo my musimy cofać się do średniowiecza... LUDZIE zastanówcie się co robicie! MOSTY są bardzo potrzebne w całej Warszawie, każdy, nawet taki o charakterze lokalnym jest niezbędny! Jestem ZA BUDOWĄ MOSTU I MIESZKAM NA ŻOLIBORZU!

  • teodozja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.12.2015 18:41 ~teodozja

    No cóz, nie ma wiecznej młodości, "młodzież" też dopadnie starość i to szybciej niż myśli, chociaż czy myśli? Podobne wpisy świadczą o chamstwie i bezmyślności. A co do protestów, to chyba za czy przeciw przeprawie przez Żoliborz powinni się opowiadać żoliborzanie, nie mieszkańcy innych dzielnic?

  • teodozja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.12.2015 18:31 ~teodozja

    Z głosami mieszkańców bardziej liczono się za PRL niż teraz. Miasto musi się rozbudowywać, ale ma słuzyć mieszkańcom a nie partykularnym interesom miejskich władz i ich dobrych a zasobnych znajomych. Most Grota jest rzut beretem, czy ma powstawać most obok mostu?

  • wojtek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.11.2015 21:00 ~wojtek

    przecież jest juź tam most - największy w Polsce most Grota, więc po co tam jeszcze jeden most??? czy Ci rządzący maja głowę czy tylko musza zrobić jakąś kolejną słomianą inwestycję?

  • HH2015

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.11.2015 01:00 ~HH2015

    zZ OKAZJI ŚW.MIKOŁAJA MIESZKAŃCY ZOLIBORZA ODDAJĄ "SWOJE" 700 MILIONÓW MIESZKAŃCOM CAŁEJ WARSZAWY. PS.700 MILIONÓW TO TYLKO 1 ETAP.CAŁOŚĆ MA KOSZTOWAĆ OK2 MILIARDÓW. STAĆ NAS NA TAKI GEST?

  • jako

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.11.2015 11:36 ~jako

    Taa nic nie budować. Myślenie do tych z Saskiej. Wiele lat mieszkali sobie jak na wsi. Teraz nie pasuje, bo Stadion, a na Żoliborzu most będzie. To jest miasto i miasto musi się rozbudowywać!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »