Informacje

02.12.2015 21:30 pokazali plan miejscowy

Zlikwidują rondo, namalują przejścia.
Szykuje się rewolucja w centrum

SERWISY:

Zamiast ogromnego ronda, skrzyżowanie z nowymi przejściami naziemnymi, a na odzyskanej przestrzeni nowe budynki – tak może wyglądać przyszłość ronda Dmowskiego na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich.

Ogromne - o średnicy niemal 90 metrów – rondo, powstałe jeszcze w latach 70-tych ubiegłego wieku, zdaniem wielu w obecnej rzeczywistości kompletnie się nie sprawdza. Aktywiści mawiają, że jest "antymiejskie".

Podobnego zdania są urzędnicy i planiści. W połowie listopada ratusz pokazał publicznie projekt Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego tzw. Ściany Wschodniej. Choć przestrzeń którego dotyczy to opracowanie jest bardzo duża - mieści się między Królewską, Krakowskim Przedmieściem, Placem Trzech Krzyży, Hoża i Marszałkowską – to najbardziej radykalne zmiany czekają właśnie rondo Dmowskiego i jego okolice.

Koniec z rondem

W wyłożonym planie na przecięciu Alei Jerozolimskich i Marszałkowskiej nie ma już ronda. Jest zwykłe skrzyżowanie i cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych. Nadal zachowane mają zostać istniejące przejścia podziemne.

Przekrój obu ulic ma pozostać bez zmian. Między dwoma jezdniami Marszałkowskiej może zostać poprowadzony wspólny pas dla ruchu autobusów i tramwajów. W Alejach Jerozolimskich torowisko nadal będzie umieszczone w pasie rozdzielającym.

Plan zakłada wprowadzenie na skrzyżowanie ruchu rowerowego.

Uwolnić narożniki

Likwidacja ronda, pozwala odzyskać przestrzeń na rogach skrzyżowania. Zmienić może się przestrzeń przy Rotundzie. Wreszcie może tam powstać miejski plac, miejsce spotkań z prawdziwego zdarzenia. Być może zostanie on zaaranżowany poniżej poziomu ulicy – dopuszczono taką możliwość.

Plan porządkuje także okolice tzw. patelni. Plac przed stacją metra Centrum ma zostać zachowany, może zostać zadaszony. W MPZP zapisano również nakaz realizacji podziemnego połączenia między stacją metra a dworcem kolei podmiejskiej Warszawa-Śródmieście.

Po południowej stronie skrzyżowania, w odzyskanej przestrzeni przy Cepelii i Novotelu, mogłyby powstać nowe budynki, uzupełniające obecną linię zabudowy. W południowo-zachodnim narożniku zabudowania mogą mieć nawet 28 metrów wysokości, natomiast po drugiej stronie skrzyżowania budynek może sięgnąć nawet 100 metrów.

Ulżyć pieszym, wypchnąć tranzyt

Proponowane zmiany podobają się organizacjom miejskim. – Przekształcenie ronda w normalne skrzyżowanie postulowaliśmy już od dawna – mówi Paweł Łukaszewicz z Forum Rozwoju Warszawy.

Jego szczególne zadowolenie budzi kwestia przejść naziemnych. – Rozwiązanie spychające ruch pieszych do podziemi jest archaiczne. Organizacja przejść „w poziomie zero” na jezdni pozwoli połączyć ze sobą wszystkie części Śródmieścia – tłumaczy i przypomina, że teraz żeby przejść na druga stronę Marszałkowskiej idąc Alejami Jerozolimskimi, nie korzystając z przejść podziemnych, trzeba nadrabiać nawet kilkaset metrów.

Przekształcenie ronda Dmowskiego w skrzyżowanie, może wpłynąć na poprawę płynności ruchu w samym centrum. – Takie rozwiązanie powinno zniechęcić z wjeżdżania do centrum kierowców kursujących między dzielnicami, np.: z Żoliborza na Mokotów. Do takich podróży powinni wybrać Wisłostradę. Mniej samochodów, to mniej zanieczyszczone powietrze w Śródmieściu i poprawa jakości życia –  zauważa Łukaszewicz i chwali cały plan, za przywrócenie centrum z powrotem dla mieszkańców.

- To rozwiązanie jest bardzo ciekawe, przybliża tę przestrzeń ludziom – ocenia Michał Czaykowski, przewodniczący Komisji Ładu Przestrzennego w radzie miasta i dodaje, że radni bacznie przyglądają się planom ratusza.

 

Do realizacji daleka droga

Do 16 grudnia plan będzie wyłożony publiczne w siedzibie urzędu miasta przy ul. Marszałkowska 77/79. Do 12 stycznia przyszłego roku można zgłaszać pisemne uwagi do planu. Kolejne 12 miesięcy może zająć analizowanie zgłoszonych uwag i uzgadnianie planu z innymi podmiotami, np.: konserwatorem zabytków czy Zarządem Dróg Miejskich.

Plan zagospodarowania dla Ściany Wschodniej może trafić pod obrady rady miasta najwcześniej w 2017 roku.

Co z patronem?

Jeśli rondo zmieni się w skrzyżowanie, być może straci swojego patrona, Romana Dmowskiego. Wszak w Polsce patronów mają właśnie ronda, skwery czy parki, a nie zwykłe skrzyżowania.

- Tą sprawą zajmie się zapewne Rada Miasta, ale jest zbyt wcześnie na takie dyskusje. Najpierw myślimy nad wprowadzeniem na rondzie rozwiązań bardziej przyjaznych pieszym. Potem przyjdzie czas na dyskusję o patronie - ocenia Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.

Zmiany w centrum

Rondo Dmowskiego to nie jedyne miejsce w ścisłym centrum stolicy, które zyska naziemne przejścia dla pieszych.  Drogowcy szukają firmy, która przygotuje projekt przebudowy skrzyżowania Al. Jerozolimskich z Emilii Plater.

Do przygotowania są dwie koncepcje planowanych prac. W pierwszej mają się znaleźć projekty przejść przez Al. Jerozolimskie (po zachodniej stronie skrzyżowania) i ul. Emilii Plater (po północnej stronie skrzyżowania). W drugim wariancie uwzględniona ma być także dodatkowa zebra w Alejach, po wschodniej stronie skrzyżowania, a także kontrapas dla rowerów w ciągu ul. E. Plater, dzięki któremu powstałby pierwszy wygodny korytarz rowerowy północ-południe w centrum miasta.

Ratusz ogłosił także przetarg na projekt przebudowy al. Jana Pawła II między rondem ONZ a Nowogrodzką. Ulice zostaną zwężone. Na Rondzie Czterdziestolatka planowane są nowe „zebry”.

jb/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Kris

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2015 12:54 ~Kris

    Czy wszyscy entuzjaści łuczywa,zaprzęgów konnych i pieszych wycieczek muszą pracować w stołecznym ratuszu.WARSZAWA TO MIASTO A NIE WIEŚ i nie da się mieszkać w mieście jak na wsi.Miasto służy do zarabiania pieniędzy więc jest potrzebna odpowiednia infrastruktura po której muszą się wszyscy uczestnicy tego procesu,także i samochody sprawnie poruszać.DZIĘKI temu że wielu ludziom chce się coś robić, działać zarabiać,to ci wszyscy ekolodzy z bożej łaski mają za co budować swoje ścieżki rowerowe.Czas pomyśleć o większej ilości mostów na Wiśle, o jak najszybszym wybudowaniu pełnej obwodnicy miasta,o usprawnianiu ruchu a nie o tamowaniu go
    na różne sposoby.Zmęczeni po pracy ludzie chcą się jak najszybciej dostać do swoich domów, a nie sterczeć w korkach i marnować czas.Komunikacja zbiorowa nie jest w stanie przewieźć wszystkich potrzebujących, tak było 40 lat temu i jeśli ci co teraz jeżdżą swoimi samochodami przesiądą się do komunikacji miejskiej będzie tak jak 40 lat temu. Pomyślcie włodarze o tym.

  • tram

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.12.2015 08:16 ~tram

    Zebry to bzdura. Co innego jest potrzebne. Zdecydowanie za wąski jest przystanek tramwajowy w stronę Pragi - nie daje się swobodnie przejść.

  • Olek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.12.2015 20:02 ~Olek

    Ręce opadają...

  • paulina

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.12.2015 11:32 ~paulina

    bardzo zły pomysł

  • nie lubię komun

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2015 10:31 ~nie lubię komun

    mkol~mkol

    Komentarze poniżej można by sparafrazować: ja, o mnie, dla mnie.
    Nikogo nie interesuje, że ktoś jeździ samochodem, bo lubi, albo wg kogoś innego piesi to bydło.
    Planowanie miasta to dziedzina nauki, nazywa się urbanistyka. I jak każda dziedzina naukowa rozwija się. Po latach doświadczeń wysnuto wnioski, które w uproszczeniu brzmią: "miasto jest dla ludzi, a nie samochodów". I w związku z tym w ten sposób planuje się rozwój i przebudowę miast.
    Nikt Wam nie zabrania jeżdżenia autami. Po prostu będzie Wam coraz bardziej niewygodnie. I może wtedy docenicie komunikację zbiorową. A może będziecie jeździć obwodnicami? A może będziecie jeździć do i przez centrum i stać w coraz większych korkach? Wasz wolny wybór.


    Wolę siedzieć w korku, niż stać w tłoku.

  • Astrino

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2015 10:13 ~Astrino

    Tego zdania nie rozumiem:
    "Przekształcenie ronda Dmowskiego w skrzyżowanie, może wpłynąć na poprawę płynności ruchu w samym centrum. – Takie rozwiązanie powinno zniechęcić z wjeżdżania do centrum kierowców kursujących między dzielnicami, np.: z Żoliborza na Mokotów."

    Czyli idea jaka się tu kryje to "zwiększym korki, to będzie płynniejsza jazda". Wręcz cudowna idea.

    Tylko .... mógł na to wpaść.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2015 21:14 ~warszawiak


    mkol~mkol

    Komentarze poniżej można by sparafrazować: ja, o mnie, dla mnie.
    Nikogo nie interesuje, że ktoś jeździ samochodem, bo lubi, albo wg kogoś innego piesi to bydło.
    Planowanie miasta to dziedzina nauki, nazywa się urbanistyka. I jak każda dziedzina naukowa rozwija się. Po latach doświadczeń wysnuto wnioski, które w uproszczeniu brzmią: "miasto jest dla ludzi, a nie samochodów". I w związku z tym w ten sposób planuje się rozwój i przebudowę miast.
    Nikt Wam nie zabrania jeżdżenia autami. Po prostu będzie Wam coraz bardziej niewygodnie. I może wtedy docenicie komunikację zbiorową. A może będziecie jeździć obwodnicami? A może będziecie jeździć do i przez centrum i stać w coraz większych korkach? Wasz wolny wybór.
    waw~waw

    Ten przypadek to nie urbanistyka, lecz korupcja.

    Ktoś ze znajomych ma chęć na działkę w ścisłym centrum, i Hanka mu ją wykroi.
    Pod szumnymi hasłami, w oparciu o kilka instytucji społecznych, za pieniądze podatników i na ich szkodę.

    Po tej małpie można się tego spodziewać! A że jest totalna kretynko w innych sprawach, to FAKT!

  • der

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2015 12:16 ~der

    mkol~mkol

    Komentarze poniżej można by sparafrazować: ja, o mnie, dla mnie.
    Nikogo nie interesuje, że ktoś jeździ samochodem, bo lubi, albo wg kogoś innego piesi to bydło.
    Planowanie miasta to dziedzina nauki, nazywa się urbanistyka. I jak każda dziedzina naukowa rozwija się. Po latach doświadczeń wysnuto wnioski, które w uproszczeniu brzmią: "miasto jest dla ludzi, a nie samochodów". I w związku z tym w ten sposób planuje się rozwój i przebudowę miast.
    Nikt Wam nie zabrania jeżdżenia autami. Po prostu będzie Wam coraz bardziej niewygodnie. I może wtedy docenicie komunikację zbiorową. A może będziecie jeździć obwodnicami? A może będziecie jeździć do i przez centrum i stać w coraz większych korkach? Wasz wolny wybór.


    Jesteś kolejnym szczurem, który żąda by zmniejszyć mu klatkę?

    Zagęszczanie, karczowanie zieleni i betonowanie. To ma być recepta na wygodniejsze życie mieszkańców???

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2015 12:12 ~waw

    mkol~mkol

    Komentarze poniżej można by sparafrazować: ja, o mnie, dla mnie.
    Nikogo nie interesuje, że ktoś jeździ samochodem, bo lubi, albo wg kogoś innego piesi to bydło.
    Planowanie miasta to dziedzina nauki, nazywa się urbanistyka. I jak każda dziedzina naukowa rozwija się. Po latach doświadczeń wysnuto wnioski, które w uproszczeniu brzmią: "miasto jest dla ludzi, a nie samochodów". I w związku z tym w ten sposób planuje się rozwój i przebudowę miast.
    Nikt Wam nie zabrania jeżdżenia autami. Po prostu będzie Wam coraz bardziej niewygodnie. I może wtedy docenicie komunikację zbiorową. A może będziecie jeździć obwodnicami? A może będziecie jeździć do i przez centrum i stać w coraz większych korkach? Wasz wolny wybór.

    Ten przypadek to nie urbanistyka, lecz korupcja.

    Ktoś ze znajomych ma chęć na działkę w ścisłym centrum, i Hanka mu ją wykroi.
    Pod szumnymi hasłami, w oparciu o kilka instytucji społecznych, za pieniądze podatników i na ich szkodę.

  • Cennik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.12.2015 11:53 ~Cennik

    warszawa~warszawa

    Skąd władza w Warszawie bierze takie pomysły?!

    Z cennika : Za przeróbkę ronda na skrzyżowanie - tyle a tyle. Pobiera zespół dobrze poinformowanych znajomych ratusza.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »