Informacje

25.09.2011 15:52 jak to wygląda w europie?

Zielone Mazowsze: "Obwodnica
Śródmiejska nie ma sensu"

SERWISY:


- Trzeba porzucić niezdrowe mrzonki o bezkolizyjnej obwodnicy śródmiejskiej - sugeruje Zielone Mazowsze. I przekonuje, że takich dróg nie buduje się już w Europie. Zdaniem ekologów, stolicy wystarczy jedna, tzw. etapowa obwodnica.

- Obwodnice nie są po to, żeby wszystkim chętnym zapewnić nieskrępowaną swobodę poruszania się po mieście własnym samochodem. To się nie udało w żadnym dużym mieście – twierdzi Wojciech Szymalski z Zielonego Mazowsza.

Stowarzyszenie opublikowało raport, który porównuje długość dróg bezkolizyjnych planowanych w Warszawie z Berlinem, Wiedniem i Brukselą. I dochodzi do wniosków, które z pewnością nie spodobają się kierowcom: Warszawa planuje za dużo takich dróg. Najmniej potrzebna jest zaś zdaniem ZM tzw. obwodnica Śródmiejska.

"Zbyt blisko centrum"

Na podstawie raportów z różnych stron Europy, ZM przekonuje, że taka obwodnica wcale nie jest niezbędna.

- Obwodnice są po to, aby te powiedzmy 10% ruchu samochodowego na razie niezbędnego dla miasta mogło poruszać się po mieście nie przeszkadzając jego mieszkańcom w chodzeniu na piechotę, jeżdżeniu na rowerze czy spaniu przy otwartym oknie – mówi Szymalski. I dodaje: – bezkolizyjna obwodnica Śródmiejska się nie sprawdzi, bo jest zbyt blisko centrum.

– Gdybyśmy wybudowali bezkolizyjną obwodnicę o długości zaledwie 20 km, to byłoby rozwiązanie bez precedensu w Europie – zaznacza Szymalski.

Jego zdaniem, obwodnica w zbyt gęstej zabudowie nie ma sensu. Ale też nic nie wskazuje na to, byśmy w najbliższym czasie moglibyśmy obwodnicą Śródmiejską pojechać. W budżecie miejskim nie ma pieniędzy na domknięcie jej praskiej części.

"Zwęzić al. Jana Pawła II"

W odpowiedzi Zielone Mazowsze przywołuje przykłady chociażby z Londynu, gdzie w latach 60. opracowywano podobny plan (Ringway Scheme). W miarę upływu czasu z pomysłu rezygnowano m.in. ze względu na ogromne koszty i hałas, jaki może zafundować mieszkańcom taka obwodnica.

Co zatem radzi stowarzyszenie? - Nie ma sensu budować obwodnicy, jeśli przez samo centrum prowadzą szerokie i proste trasy przelotowe - przekonuje i sugeruje, by najpierw zwęzić np. al. Jana Pawła II. Zdaniem ekologów, to powinno się stać, gdy tylko wybudowano drugą jezdnię Okopowej i Raszyńskiej. Podobnie z ulicą Wolską i al. Solidarności, które powinny być zwężone po otwarciu trasy S-8. - Jeśli z Żoliborza na Mokotów szybciej jedzie się Jana Pawła II lub Marszałkowską niż Okopową, Towarową i Wawelską to nie dlatego, że Okopowa jest za wąska i bez estakad, ale dlatego że Jana Pawła II jest zbyt szeroka - tłumaczy Zielone Mazowsze.

"W szczęśliwej sytuacji"

Obecnie w planach są trzy obdownice. Oprócz Śródmiejskiej, miejska przechodząca przez trasę Mostu Północnego, projektowaną Trasę Olszynki Grochowskiej, Trasę Siekierkowską, aż po projektowaną Trasę N-S. Na deser zostaje Ekspresowa prowadząca m.in. projektowanymi W: Wschodnią i Południową Obwodnicą, istniejącą Trasą S8 oraz modernizowaną Trasą Toruńską.

Zamiast tego Szymalski przypomina o jeszcze jednej, tzw. Etapowej Obwodnicy, która pokrywa się częściowo z poprzednimi. Miałaby przechodzić m.in. Trasą AK, Siekierkowską, Dolinką Służewiecką, Łopuszańską, Al. Jerozolimskimi i Prymasa Tysiąclecia. Jej zaleta? Jest już gotowa w ok. 70 proc.

Ale Szymalski zaznacza, że nie jest to priorytet. - Warszawa jest w tej szczęśliwej sytuacji, że większość tranzytu faktycznie ją omija – wybiera drogi nr 50 i 62, by nie utknąć w stolicy – przekonuje Szymalski.

Patrzmy na Europę

O budowach i rozbudowach obwodnic miejskich nie mówi się też już w Europie. O takiej myślano chociażby w Berlinie. "Pierwszy jej odcinek powstał jeszcze w latach 50., jednak do dzisiaj ukończono niecałą połowę jej długości i nikt poważny nie proponuje bezkolizyjnego domknięcia tego ringu" – przywołuje przykład Szymalski.

Zielone Mazowsze przekonuje też, że pomóc miastu może rozbudowa transportu szynowego. - Zamiast drogi ekspresowej 2x3 pasy ruchu + pasy awaryjne wybudować drogę główną (ewentualnie ruchu przyspieszonego) 2x2 pasy ruchu z transportem szynowym w pasie dzielącym. Ten jeden dodatkowy pas ruchu nie zapobiegnie korkom, a transport szynowy da alternatywę tym, którym znudzi się stanie w nim - twierdzi Szymalski.

Jednym z pomysłów miałoby być wykorzystanie Trasy Olszynki Grochowskiej, jako przedłużenia planowanej linii tramwajowej w św. Wincentego.

Na obwodnicę autostradową wokół Warszawy na razie nie mamy co liczyć. Co prawda jest luźna koncepcja budowy takiej w ciągach dróg nr 50 i 62, ale tylko w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do roku 2030.

>> PRZECZYTAJ RAPORT ZIELONEGO MAZOWSZA <<

ran/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • isia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2016 16:44 ~isia

    5 lat mineło i coś sie ruszyło

  • Leon33

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2016 18:18 ~Leon33

    1.Wybudować obwodnicę Warszawy;
    -Obwodnica Śródmieścia
    -Obwodnica Miejska
    -Obwodnica Ekspresowa (Wszystkie wylotówki na niej)
    2.Podnieść ceny parkometrów o 100%.
    3.Pobierać opłaty za wjazd do Warszawy, oraz dodatkowe za wjazd do [Centrum] od pojazdów.
    4.Wprowadzić strefy ekologiczne jak Np. w Berlinie. Tylko bardziej rygorystyczne.
    5.Wprowadzić zakaz poruszania dla samochodów pow. 3,5 t.
    6.Rozszerzyć elektroniczny nadzór zarządzania ruchem.
    7.Poszerzyć każdą ulicę do granic możliwości.
    8.W godzinach szczytu ,kiedy tworzą się korki.Wyłączać sygnalizację świetlną.
    9.Budować podziemne przejścia dla pieszych, a nie pasy.
    10.Zarządzić częstsze mycie ulic.
    11.Rozbudować metro o kolejne linie i zwiększyć częstotliwość jazdy metra.
    12.Wybudować przy każdej możliwej stacji metra parkingi "Parkuj jedź" .
    13.Rozbudowa parkingów "Parkuj jedź" przy drogach wjazdowych do Warszawy.
    14.Zwiększyć inwestycje w transport publiczny opart na hybrydowych autobusach.
    15.Rozbudowywać linie tramwajowe.
    16.Wprowadzić darmową komunikację miejską.
    17.Przyznać dotacje ludziom na auta hybrydowe.
    18.Wprowadzić systemu carsharing.
    19.Rozbudować system rowerów miejskich Veturilo.
    20.Rozbudowywać ścieżki rowerowe.
    21.Przyznać dotacje na wymianę starych pieców.
    22.Rozszerzyć sieć ciepłowniczą.
    23.Opracować jednolity system pomiaru jakości powietrza.
    24.Rozbudować lasy o nowe tereny na szkółki leśne.
    25.Zakładać nowe;parki,ogrody,skwery,ogródki,zielone dywany z roślinami wzdłuż ulic i chodników.
    26.Zestrzeliwać samoloty rozpylające CHEMTRAILS.
    Proszę Przekaż te idee swojej;rodzinie,przyjaciołom,znajomym,sąsiadom.Zamieszczajcie te pomysły w internecie,gdzie tylko się da.Wysyłajcie maile do władz.Od urzędów do polityków.W jedności tkwi siła.

  • erab50

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.07.2013 14:16 ~erab50

    Proponuję ZM siedzibę na Kawęczynie niedaleko Chełmżyńskiej i Strażackiej albo w Rembertowie tam jest zielono, a do centrum nie ma jak dojechać to pewnie będą zadowoleni. Szumnie nazywane obwodnice to po prostu drogi w mieście jak Górczewska, Kasprowicza i wiele innych w Warszawie. Budowa tych "obwodnic" to zwykłe skomunikowanie dzielnic i osiedli znajdujących się po prawej stronie linii kolejowych na Lublin i Terespol. Codziennie korzystam z SKM i KM oraz autobusów, a przejazd samochodem z pięknego, zielonego Rembertowa do centrum uznaję jako karę za mieszkanie w Warszawie.

  • Artus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.05.2013 14:15 ~Artus

    Przepraszam, ale zestawianie w ten sposob grafik jest nadyzuciem; i to duzym. Dlatego ze w przypadku Warszawy an rysunku sa tez zaznaczone obwodnice/drogi KOLIZYJNE, zas w przypadku miast wzietych do porownania - tylko drogi bezkolizyjne, szybkiego ruchu.

  • Ekolodzy To Zło

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.05.2013 22:21 ~Ekolodzy To Zło

    Zielone Mazowsze jest Jak "Organizacja Terrorystyczna"... Protestuje, wstrzymuje inwestycje drogowe, urbanistyczne i inne potrzebne w wielu miejscach... Z miłą chęcią się dowiem skąd mają źródło finansowania... Bo coś mi się wydaje, że pieniądze które skądś się pojawiają na ich kontach pozwalają im dalej utrudniać życie pozostałym ludziom... Skoro dla nich jest wszystko złe i nastawione przeciw środowisku proponuje wysiedlić Zielone Mazowsze w Rejony Czarnobyla gdzie będę mieli możliwość rekultywacji gleby, odtwarzanie flory bakteryjnej, zajmą się odbudowywaniem gatunków zwierząt które już nie istnieją, a nam Dadzą w końcu żyć i oddychać zgodnie ze standardem nowoczesnej EUROPY !!!

  • uiou

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.05.2013 21:54 ~uiou

    Bonieważ budżet Warszawy padł ( i juz sie nie podniesie) to Władze Miasta wykażą się szczególną troską o "środowisko" i uwzględnią zarzuty ZM in extenso :)

  • rujret

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.05.2013 21:47 ~rujret

    Kierowca~Kierowca

    Ten twór zielone Mazowsze też nie ma sensu!!! Chcą ekologii, to na rowerki i do lasu!!! Akurat aura odpowiednia, może im czachy schłodzi!!!



    O ile mnie pamięc nie myli to Bufetowa wybrała ich do pełnienia roli "opozycji".

  • Miauuu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.03.2013 23:24 ~Miauuu

    Widać ,że autor nie ma samochodu. Nie stał w korkach. Jeździ rowerem. Mieszka w centrum.Pracuje z domu. A prawo jazdy pewnie to dziedzina prawa na uczelni prawniczej albo samochody mające możliwość jazdy w prawo.

  • Wojt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2013 14:16 ~Wojt

    Zielone Mazowsze ma rację, bo powinno się najpierw stworzyć warunki do bezkolizyjnego przejazdu tranzytowego omijającego wwę co poprawi spójność transpottu i oddzieli go od ruchu lokalnego , wtedy będzie też mniej wypadków, dość już chorych pomysłów bezkolizyjnych mikroobwodnic wwy na które nawet nie stać by było USA i EU

  • sss

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.03.2012 09:52 ~sss

    zielone mazowsze - chyba jest zielone od ilości dolarów przelewanych na ich konta, powinno się wziąść za tych nierobów i szantażystów, co oni takiego zrobili dla wawy za wyjątkiem protestów i przeszkadzaniu w inwestycjach

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »