Informacje

29.08.2011 13:44 Eksperci przedstawiają wyliczenia

Zielone dla tramwajów
to miliony oszczędności

SERWISY:

Zmniejszenie kosztów eksploatacji o 25 mln zł rocznie, mniejsze zapotrzebowanie na kosztowny tabor, zwiększenie średniej prędkości tramwajów do 25 km/h - członkowie Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji sprawdzili, ile można zaoszczędzić wprowadzajc priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach.

- Władze miasta twierdzą, że wprowadzenie priorytetu dla tramwajów nie jest ani proste, ani tanie. Zgadzają się, że to dobre rozwiązania, ale nic z tym nie robią. Postanowiliśmy więc pokazać, ile można zaoszczędzić pieniędzy – tłumaczy Jan Jakiel, prezes SISKOM.

Stowarzyszenie przygotowało właśnie "analizę wpływu pełnego uprzywilejowania tramwajów na ograniczenie kosztów podróży pasażerów i wydatków miasta".

- Mam nadzieję, że dzięki tym wyliczeniom władze Warszawy zrozumieją, że nakłady są zdecydowanie mniejsze, niż zyski z wprowadzenia uprzywilejowania tramwajów – mówi Jakiel.

Zaoszczędzone miliony

Szczegółowy raport, który przygotowało stowarzyszenie SISKOM, pokazuje potencjalne korzyści z uprzywilejowania komunikacji tramwajowej na poszczególnych trasach w Warszawie. Raport został przygotowany w oparciu o aktualne rozkłady jazdy ZTM, pomiary długości tras oraz przy założeniu że średnio w tramwaju zajęte będzie 60 procent miejsc.

Z obliczeń wynika, że wprowadzenie pełnego priorytetu dla tramwajów zapewnia m.in.:
- odzyskanie 72 pociągów tramwajowych o równowartości 360 mln zł (tyle tramwajów można by wycofać lub uruchomić dzięki nim nowe linie)
- zmniejszenie kosztów eksploatacji floty tramwajowej o 25,2 mln zł w skali roku,
- zmniejszenie kosztów podróży pasażerów o równowartość 461,8 mln zł w skali roku (eksperci przyjmują, że koszt jednej godziny czasu traconego na dojazd do pracy wynosi 29,30 zł).

Skąd te oszczędności?

– Zielone światło na każdym skrzyżowaniu dla tramwajów skróci czas przejazdu. Dzięki temu do obsługi konkretnej linii będzie potrzeba mniej tramwajów. A mniej tramwajów, to mniejsze koszta eksploatacji – tłumaczy wyliczenia Jakiel.

Jak podkreśla, krótszy czas przejazdu to także oszczędności dla pasażerów. - Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Niebieskiej Księdze dla sektora transportu publicznego, stosowanej przy ocenie projektów unijnych, koszt jednej godziny czasu traconego na dojazd do pracy wynosi 29,30 zł. Pomnożyliśmy to razy dni robocze, liczbę pasażerów i uzyskaliśmy setki milionów złotych – wyjaśnia.

Jakiel wymienia też inne korzyści. – Zaoszczędzone pieniądze umożliwią wycofanie się z kolejnych etapów podwyżek cen biletów.

Koszty uprzywilejowania

SISKOM przedstawia też koszty wprowadzenia zmian. - W przypadku tylko wymiany programów sygnalizacji koszt dostosowania pojedynczego skrzyżowania powinien wynosić około 5-15 tys. zł. Dostosowanie skrzyżowania do pracy w pełni zależnej od ruchu (wymiana sterownika, wymiana latarni sygnalizacyjnych, montaż detektorów) zwiększa koszty około dziesięciokrotnie do 50-200 tys. zł za skrzyżowanie. Dopiero znacząca ingerencja w układ drogowy (budowa dodatkowych pasów ruchu, korekta geometrii krawężników) generuje znaczne koszty rzędu kilkuset tysięcy – kilku milionów złotych. Ostatni przypadek dotyczy jednak niewielkiej liczby skrzyżowań – przekonują autorzy analizy.

Jednocześnie przypominają, że przebudowa skrzyżowań wynika z konieczności wprowadzenia wydzielonych skrętów w lewo, wymaganych obecnymi przepisami. Są to więc koszty, które i tak miasto musi ponieść ze względu na fakt, iż spośród 186 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, na których odbywa się ruch tramwajów, aż 101 nie spełnia wymagań zawartych w aktualnie obowiązujących przepisach.

Bezwzględny priorytet

Zadniem SISKOM tramwaje powinny dostawać zielone światło na każdym napotkanym skrzyżowaniu (chyba, że trzeba przepuścić inny tramwaj). Takie rozwiązanie pozwoliłoby na podniesienie prędkości podróży do 25 km/h.

- Domagamy się, aby tramwaje w Warszawie miały tak samo skuteczne, bezwzględne priorytety w sygnalizacji świetlnej jak w Poznaniu, Monachium, Berlinie, Dreźnie, Bremie, Paryżu, Helsinkach, Oslo i innych miastach europejskich, które faktycznie promują szybki transport publiczny – apelują.

par,mjc/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • buahahaha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.11.2012 12:50 ~buahahaha

    Uprzejmie donoszę, że prezes SISKOMu to słoik.
    Dziękujemu mu za próby podobnienia miasta do jego wsi.

  • Niezadowolony_kierowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 20:08 ~Niezadowol…

    najlepiej to wyburzyć całą Warszawę i ją zbudować odnowa, wtedy będzie miejsce na metro, tramwaje, bez kolizyjne skrzyżowania, podziemne drogi expresowe takiej jak w stanach budują ! parki, darmowe parkingi, pomniki dla każdej partii, wieżowce, centra handlowe , multipleksy kinowe i muzea, teatry.

  • Niezadowolony_Kierowca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 20:02 ~Niezadowol…

    To może od razu zbudować podniebne tramwaje skoro budowa podziemnego metra ciągnie się i ciągnie od lat 50 to podniebny tramwaj pewnie szybciej się wybuduje. i korki mniejsze będą.
    Nie no ludzie weźcie się uspokójcie Warszawa jest już dość zakorkowana przez przebudowy, remonty i diabli wie co jeszcze. Zaraz ktoś wyskoczy nie chcesz stać w korkach zacznij jeździć tramwajami no sęk w tym że mi się nie opłaca. Tramwajem jak się nie popsują jadę do pracy 2 h w jedną stronę !, samochodem 30 minut.

  • sebastian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 19:37 ~sebastian

    Zgadzam się że zielone dla tramwajów to oszczędności. Także dla samochodów i autobusów. Tylko po co te rowery na torach i ulicach. Rowery powinny jeździć po trasie rowerowej, dlaczego w Polsce stosuje się półśrodki które tak naprawdę zagrażają rowerzystom.

  • SEBBAX

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 18:06 ~SEBBAX

    ściezki rowerowe na torach tramwajowych - to na pewno zwiększy prędkość tramwajów !!!

  • Marek $

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 15:25 ~Marek $

    A policzono ile stracą pozostali uczestnicy ruchu czyli pojazdy, autobusy, piesi? Bilans musi wyjść na zero. Tramwaj w Wawie w 99% porusza się po wydzielonych torowiskach a to już plus.
    Parę miejsc gdzie w nieuzasadniony sposób traci można zmodyfikować chociaż to też kosztuje.

  • Motorniczy R-1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 13:33 ~Motorniczy R-1

    Niech lepiej zmienia cykle na lini 20 przy Kocjana bo tam sie stoi na idiotycznym skrzyzowaniu przez które przejadą 2 samochody na dzien a tramwaje stoją po 2 min kazdym kursem!!!! To jest realne i do zrobienia w godz, a nie obiecują sliwki na sosnie w lesie, ze w całym mieście bedzie priorytet!!!!

  • piotrek z pragi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 13:09 ~piotrek z pragi

    Jako pasażerowi podoba mi się propozycja przyspieszenia ale jako motorniczy nie widzę możliwości realnego przyspieszenia tramwai na całej trasie. Nawet jeśli na skrzyżowaniu jest zielone światło dla tramwai to jeśli tramwai nie ruszy w przeciągu 3-4 sekund natychmiast wjeżdżają samochody skręcające w lewo i skutecznie blokują przejazd bo przecież "grzecznie czekają na skręt"

  • ewa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 11:31 ~ewa

    Nic to nie da bo w Warszawie na większości skrzyżowań brak jest synchronizacji sygnalizacji świetlnej i dochodzą jeszcze głupie pomysły typu ścieżka rowerowa na torowisku.Może w innych miejscach Europy takie pomysły się sprawdzają ale nie przy takiej kulturze jazdy jaką przedstawiają polscy rowerzyści czyli nagłe zjeżdżanie z krawężnika na jezdnię,przejeżdżanie po chodniku lawirując miedzy pieszymi(na zwrócona uwagę pokazują środkowy palec),przejeżdżanie przez przejście dla pieszych itp.

  • agent_J

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2011 10:56 ~agent_J

    Czy nie wystarczy po prostu zielona fala i problem tramwajów sam się rozwiąże ? Np. na Wołoskiej tak tramwaj jak i samochody muszą zatrzymywać się na KAŻDYCH światłach, bo jak ruszą z zielonego to następne światła robią się czerwone.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »