Informacje

21.03.2018 07:56 budżet partycypacyjny

Zaskakujący pomysł: zwęzić aleję KEN,
jeden pas zamienić w parking

SERWISY:

Mieszkańcy Ursynowa upodobali sobie zgłaszanie zwężania ulic do budżetu partycypacyjnego. Po Cynamonowej, Stryjeńskich czy Bartoka przyszedł czas główną arterię dzielnicy - aleję Komisji Edukacji Narodowej. Jeden z mieszkańców zaproponował, by prawy pas głównej arterii zamienić w… parking.

Pomysł nie dotyczy całej alei, ale 3,5-kilometrowego odcinka między ulicami Ciszewskiego a Wąwozową.

"Projekt polega na zamianie prawego pasa na miejsca postojowe, za wyjątkiem skrzyżowań" - pisze jego autor Witek Smolik, aktywista znany z Warszawskiej Masy Krytycznej.

"Likwidacja ubóstwa automobilistycznego"

O ile zwężanie ulic zgłaszanie w poprzednich edycjach budżetu partycypacyjnego miało służyć głównie rowerzystom (chodziło wszak o wytyczenie na jezdni pasów rowerowych), tak w tym przypadku autor przekonuje, że chce ułatwić życie właśnie kierowcom. Sam tytuł projektu brzmi zresztą: "O przywrócenie godności mieszkańcom Ursynowa - likwidacja ubóstwa automobilistycznego".

W opisie pomysłu Smolik wskazuje, że samochód "to obecnie niemal członek rodziny". "Nierzadko jest dużo lepiej traktowany niż małżonek/małżonka. Dlatego państwo, zamiast rzucać kłody pod koła, powinno pojąć środki dla zapewnienia opieki i przede wszystkim zapewnić możliwość parkowania" - przekonuje dalej.

Aleja KEN "stoi pusta"

Autor - powołując się na własne obserwacje - przekonuje, że jedną z najbardziej niewykorzystanych przestrzeni na Ursynowie, jest… główna arteria dzielnicy aleja Komisji Edukacji Narodowej. "Kiedy się nie spojrzy, stoi pusta. I wszędzie jest dwupasmowa" - pisze Smolik. Stąd proponuje, by jej fragment - do wspomnianej Wąwozowej - zamienić właśnie w parking.

"Któż nie chciałby pójść do metra bezpiecznie zostawiając auto na KEN-ie?" - pyta na koniec.

W tym miejscu warto przypomnieć, że nieopodal stacji metra Stokłosy znajduje się czteropoziomowy parking "Parkuj i Jedź" na blisko 400 miejsc. Drugi zlokalizowany jest na tyłach Multikina, przy metrze Imielin (na 236 aut).

Koszt projektu Smolik oszacował na 50 tysięcy złotych.

Na razie nie wiadomo, czy projekt zostanie zaakceptowany przez urzędników. Weryfikacja trwa do końca maja i dopiero wtedy ostatecznie okaże się, czy mieszkańcy będą mogli nad nim głosować.

Uspokojenie ruchu

W rozmowie telefonicznej zapytaliśmy autora projektu, skąd pomysł na wprowadzenie takiego rozwiązania w alei KEN. - To projekt, który powstał po to, żeby wywołać dyskusję i refleksję o tym, jak powinny wyglądać ulice Warszawy, a szczególnie ulice osiedlowe - tłumaczy Smolik.

Jak dodaje, zamiana pasa jezdni w przestrzeń do parkowania, miałaby tak naprawdę służyć uspokojeniu ruchu. - Nie może być tak, że osiedle mieszkaniowe przedzielone ulicą nagle przestaje być osiedlem i staje się torem wyścigowym usytuowanym między dwiema grupami bloków, na którym giną piesi - przekonuje.

Wojny o zwężanie ulic

To nie pierwszy projekt budżetu partycypacyjnego dotyczący zwężania ulic na Ursynowie. W poprzednich edycjach mieszkańcy zgłaszali m.in. zwężenie ulic Beli Bartoka, Cynamonowej czy Dereniowej. Głośnym echem odbyła się wielomiesięczna batalia o zwężenie ulicy Stryjeńskich, która - zgodnie z założeniami zwycięskiego projektu - miała być zwężona do jednego pasa (z dwóch) w każdym kierunku tak, aby było miejsce na wymalowanie pasów rowerowych.

Projekt - choć wygrał - nie został zrealizowany. Po protestach części mieszkańców, którzy obawiali się paraliżu komunikacyjnego, władze dzielnicy zdecydowały się nie wprowadzać zmian.

Jak zaznacza Smolik, wprowadzenie pasów rowerowych na Stryjeńskich, Dereniowej czy Cynamonowej również nie były celem samym w sobie. Jego zdaniem, wnioskodawcom tych pomysłów także chodziło o uspokojenie ruchu w ciągach tych ulic.

Chcieliśmy zapytać burmistrza Ursynowa, czy projekt zwężenia alei KEN ma szanse na akceptację ze strony urzędu dzielnicy. - Nie chcę komentować projektu, dopóki nie zostanie zweryfikowany - odpowiada Robert Kempa.

Burmistrz skierował nas do Zarządu Dróg Miejskich, który będzie weryfikował projekt przed dopuszczeniem go do głosowania.

Zobacz jak wyglądało jedno ze spotkań w sprawie Stryjeńskich:

kw/kk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Albor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2018 12:45 ~Albor

    Veto!
    Tam jest dość miejsca i na parking, i na ścieżkę rowerową, i na dwa pasy ruchu w każdą stronę.
    Jak się boją o pieszych to niech nawet szlabany na przejściach stawiają, ale główna arteria Ursynowa musi być komunikacyjnie sprawna i drożna.
    Ktoś chce by coś dać, proszę bardzo, ale pod warunkiem, że innemu nie będziemy zabierać.

  • jeloł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 16:44 ~jeloł

    rolkarz~rolkarz

    Gdzie można zagłosować na ścieżki dla rolkarzy? Ja nie chcę przeciskać się między rowerami, chcę mieć swoją ścieżkę!

    Co za bzdura.


    W przyszłym roku zgłaszam projekt przerobienia drogi dla rowerów wzdłuż KEN na deptak dla pieszych. W domyśle, rolkarze ze względu na fajną nawierzchnię, oraz deskorolkarze oczywiście tez będą mogli jeździć. Zachęcam już teraz do głosowania na projekt.

  • tom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 13:20 ~tom

    musze sie zgodzic ze mieszkancy "podwarszawy" zatykaja wszystkie parkingi w okolicach metra. ja wracajac z pracy o 16 nie mam gdzie zaparkowac bo piaseczno i konstancin jeszcze pracuja, a ich samochody grzecznie blokuja "parking tylko dla mieszkancow"
    ale zwezanie kenu...bzdura totalna-korki smrod i wieczne nerwy...


    qwr~qwr

    Facet w dość kontrowersyjny sposób podjął temat bardzo ważny dla Ursynowa. Ursynów stał się parkingiem dla Piaseczna, Konstancina i okolic dojeżdżających do metra, a będzie coraz gorzej. Wystarczy popatrzeć, co dzieje się na ursynowskich parkingach przez cały tydzień i jak pustoszeją na weekend. Wystarczy popatrzeć co dzieje się na parkingu przy Tesco - najwięcej samochodów jest przy wyjściu do metra, a nie przy wejściu do sklepu, i same rejestracje WPI, podobnie na Belgradzkiej przy KEN. Popołudniowy korek na Rosoła w stronę Rosnowskiego i Korbońskiego i dalej na południe zaczyna się już od ulicy Przy Bażantarni. Gdy otwierano ul. Rosnowskiego burmistrz podkreślał, jakie to ważne połączenie dla Ursynowa. Bzdura! Ono było i jest ważne dla Konstancina i okolic, i dla deweloperów stawiających tam nowe osiedla.
    uba~uba


  • kenez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 12:18 ~kenez

    goostav234~goostav234

    Fajny pomysł!


    Zły pomysł. KEN trzeba zamknąć całkowicie i zrobić na nim deptak. Tak jak trasę łazienkowską - MJN zgłasza postulat jej zamknięcia dla aut i zrobienia w miejsce ulicy parku. Jak można TŁ to można tez KEN przerobić na park. Dopiero wtedy Ursynów bezie przypominał europejską stolicę.

  • MAREK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 11:48 ~MAREK

    Krzyś Krzysztof~Krzyś Krzysztof

    zamieńmy KEN w tor wyścigowy...
    nie to bez sensu, ona już jest torem wyścigowym.

    To prawda, co i rusz jakieś wypadki , potrącenia ,stłuczki.... Pomijam fakt , że oświetlenie jest tragiczne. Ostatnio mi dziecko wybiegło przed samą maske... ciemno h 21. ( co robiło samo o tej h ?? !!!!) no nie idzie z daleka dojrzeć .... tragedia. na szczęście wyhamowałem, ale jak niby miałem dojrzeć jak oświetlone ledwo ledwo ?? ZACZNIJCIE DOŚWIETLAĆ PRZEJŚCIA

  • rolkarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 11:47 ~rolkarz

    Gdzie można zagłosować na ścieżki dla rolkarzy? Ja nie chcę przeciskać się między rowerami, chcę mieć swoją ścieżkę!

    Co za bzdura.

  • goostav234

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 10:13 ~goostav234

    Fajny pomysł!

  • jazursynowa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 09:24 ~jazursynowa

    Jeezu, naprawdę? "Samochód jak członek rodziny"? To chyba przypadek kliniczny.
    Podobno nie ma ludzi głupich, są tylko niezdiagnozowani...

  • samowystarczalni są

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 08:13 ~samowystar…

    Niech aktywiści z Masy Kretynów proklamują Ursynów jako autonomiczne terytorium, należące do aktywistów!
    Koniecznie zamknięte terytorium. Będziemy do tego raju odsyłać wszystkich rowerzystów :)

  • ursynowski eden

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.03.2018 07:32 ~ursynowski eden


    qwr~qwr

    Facet w dość kontrowersyjny sposób podjął temat bardzo ważny dla Ursynowa. Ursynów stał się parkingiem dla Piaseczna, Konstancina i okolic dojeżdżających do metra, a będzie coraz gorzej. Wystarczy popatrzeć, co dzieje się na ursynowskich parkingach przez cały tydzień i jak pustoszeją na weekend. Wystarczy popatrzeć co dzieje się na parkingu przy Tesco - najwięcej samochodów jest przy wyjściu do metra, a nie przy wejściu do sklepu, i same rejestracje WPI, podobnie na Belgradzkiej przy KEN. Popołudniowy korek na Rosoła w stronę Rosnowskiego i Korbońskiego i dalej na południe zaczyna się już od ulicy Przy Bażantarni. Gdy otwierano ul. Rosnowskiego burmistrz podkreślał, jakie to ważne połączenie dla Ursynowa. Bzdura! Ono było i jest ważne dla Konstancina i okolic, i dla deweloperów stawiających tam nowe osiedla.
    xyz~xyz

    URSYNÓW dla URSYNOWIAKÓW!! Precz z uchodźcami z okolic.


    Najprościej otoczyć ursynów wysokim murem.
    Dzięki temu, nikt nie wjedzie wam i nikt wam nie ucieknie. Żaden aktywista się nie przeciśnie do innych dzielnic! I będziecie mogli za tym murem stworzyć raj, bez samochodów, za to z nieskrępowanymi deweloperami.
    Samowystarczalne i szczęśliwe miejsce, z rowerkami i aktywistami u władzy :)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »