Informacje

04.12.2014 10:22 PKP będzie modernizować sieć kolejową w stolicy.

Zamkną jednocześnie trzy warszawskie dworce? Cztery lata potężnych utrudnień

SERWISY:

Stolicę czekają cztery lata potężnych utrudnień w komunikacji: tylko z jednym funkcjonującym dworcem kolejowym i zamykanymi głównymi arteriami - wynika z wewnętrznych dokumentów spółki PKP PLK, do których dotarł portal tvn24.pl.

W pierwszych dniach listopada prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała list intencyjny z władzami spółek z grupy PKP. Wynika z niego, że Warszawę czeka modernizacja niemal całej sieci kolejowej i dworców oraz budowa nowych przystanków dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

Udało nam się zdobyć prezentację, która powstała w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcy całej kolejowej infrastruktury. Z adnotacji na stronie tytułowej wynika, że została przygotowana na spotkanie zarządu kolei z władzami stolicy. Lektura nie pozostawia wątpliwości, że po budowie II linii metra warszawiaków czekają kolejne lata poważnych utrudnień.

Jedyny scenariusz

24 slajdy przedstawiają "jedyny możliwy" scenariusz remontów dwóch kolejowych tras: obwodowej i średnicowej. To konieczność, ponieważ obie są przestarzałe (mają po 40 lat) i w efekcie są niewydolne. Przy stale rosnącym ruchu oznacza to, że stają się po prostu niebezpieczne.

Z prezentacji wynika, że seria remontów czeka stolicę najdalej w latach 2018-2022 . Autorzy tłumaczą również, dlaczego to jedyny możliwy scenariusz - w innym przypadku nie będzie możliwe rozliczenie środków z Unii Europejskiej z funduszów Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko a także Program Spójności - w sumie około 20 miliardów zł.

Dworzec zamiast trzech

Fundamentem tego scenariusza jest jednoczesne zamknięcie trzech stołecznych dworców kolejowych: Zachodniego, Centralnego i Wschodniego.

"Ruch dalekobieżny w latach 2018 do 2022 kierowany jest przez stację Warszawa Gdańska" – czytamy w trzecim slajdzie.

Na kolejnych wyjaśnione jest co to w praktyce oznacza: "W wariancie maksymalnym 52 tysiące pasażerów obsługiwanych w ciągu doby" (to dwa razy więcej, niż obecnie obsługuje Warszawa Centralna, co stanowi konsekwencję funkcjonowania jednego głównego dworca zamiast trzech: Zachodniego, Centralnej i Wschodniego – red.).

Nieco lepsze wiadomości są dla tych, którzy korzystają dojeżdżając do pracy z linii podmiejski: będą korzystać z dworca Warszawa Śródmieście (przez 2,5 roku) a później przez taki sam czas z Centralnego.

Zamknięte ulice

Ale potężne kolejowe inwestycje to również koszmar dla stołecznych kierowców. Slajd 13 prezentacji wymienia najważniejsze utrudnienia:

- w ciągu linii średnicowej: Kruczkowskiego, Solec (24 miesiące), Wybrzeże Kościuszkowskie (4 miesiące), Wybrzeże Szczecińskie (18 miesięcy), Zamojskiego (3,5 miesiąca), Targowa (8,5 miesiąca)

- ciąg linii obwodowej: Kasprzaka, Wolska, Górczewska, Obozowa.

Autorzy nie precyzują na jakich odcinkach te ulice będą zamykane. Przyznają jednak, że będzie to dotkliwe dla kierowców i pasażerów autobusów.

Eksperci: remonty konieczne

Eksperci oceniają te plany pozytywnie. - Rzeczywiście, oznacza to, że PKP planuje jednoczesne rozpoczęcie bardzo szerokiego frontu prac, skondensowanego w krótkim czasie - mówi Łukasz Oleszczuk z zarządu SISKOM, którego poprosiliśmy o ocenę prezentacji. - Ale są to prace konieczne, by poprawić ruch pociągów, zwiększyć niezawodność i wydajność węzła Warszawa, którego infrastruktura ma 40 lat.

Oleszczuk przyznaje, że warszawiacy muszą "odczuć na własnej skórze" tak poważne inwestycje. - Podczas budowy II linii metra wydawało się, że stolicę czeka komunikacyjny armagedon. Nie było jednak tak tragicznie i liczę, że i tym razem też nie będzie.

Choć warszawiacy muszą się liczyć z utrudnieniami, oby zakończyły się w deklarowanym przez PKP czasie, czyli do 2022 roku.

Analityk, proszący o zachowanie swojego nazwiska w tajemnicy, który współpracuje z PKP, nie ma tyle optymizmu. - Problem z inwestycjami PKP polega na tym, że bardzo się one przedłużają. Tutaj jest tak ambitny plan, że ja obstawiam, iż utrudnienia potrwają od 6 do 8 lat - mówi.

Za przykład może służyć sztandarowa dla PKP modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej. Już od połowy grudnia składy Pendolino miały pędzić po niej z prędkością nawet 200 kilometrów.

Według branżowego Kuriera Kolejowego opóźnienia na placach budowy sięgają nawet roku. To oznacza, że nowoczesny Pendolino będzie pokonywać trasę z Warszawy do Krakowa w takim samym czasie co w latach 70.

Milczenie ratusza

W pierwszych dniach listopada prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała specjalny list intencyjny z władzami PKP PLK i PKP SA, by umożliwić realizację tych planów. Zarówno władze kolejowych spółek, jak i ratusza, nie informowały o tym, że miliardowe inwestycje będą związane z poważnymi utrudnieniami dla mieszkańców.

- Kolej pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy. Przeprowadzone prace modernizacyjne zwiększą jej efektywność, co w przyszłości pozwoli nam na uruchomienie nowych połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej i integrację kolei z metrem, tramwajami i autobusami. Skorzystają na tym pasażerowie - mówiła na uroczystości prezydent Gronkiewicz-Waltz.

PKP: zadbamy o warszawiaków

Zapytaliśmy biuro prasowe, dlaczego władze miasta nie przedstawiły w sposób jasny, co inwestycje kolei oznaczają dla mieszkańców - np. tak długi okres z jednym dworcem. Mimo upływu kilku dni, ponawianych próśb odpowiedzi jeszcze nie otrzymaliśmy. Zapytane władze spółki PKP PLK zapewniają, że inwestycja jest w fazie planów.

- Właśnie po to konsultujemy ją z samorządem, by przeprowadzić w sposób możliwie najmniej dotkliwy dla mieszkańców Warszawy. Dlatego wcześniej dokonamy np. rozbudowy stacji Warszawa Gdańska, która zostanie wzbogacona o dodatkowe perony. Stąd jest również wygodna przesiadka do metra - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK.

Tłumaczy, że modernizacja jest niezbędna, bo infrastruktura kolejowa w Warszawie już dziś osiągnęła już szczyt swoich możliwości.

Po okresie remontów będzie więcej stacji (np. na liniach podmiejskich od Piaseczna do centrum, a także tych prowadzących z Wołomina, czy Nowego Dworu Mazowieckiego) i będą one wygodniej połączone z II linią metra.

Z kolei dworzec Warszawa Główna może znów zaroić się od spieszących się na pociąg pasażerów. PKP PLK planuje go reaktywować.


Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • hornwaldt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2015 08:59 ~hornwaldt

    A Pendolino też pojedzie przez Gdański ? Przecież w tym EIP płace do Krakowaza szybkość i wygodę a nie za wycieczki bocznicami po stolicy.
    Protestuje aby za 135 zl jechac z Warszawy do Krakowa lub Katowic bocznicami i okolo 3,5 godziny.

  • Gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.02.2015 11:21 ~Gość

    aaaa~aaaa

    Bardzo dobry pomysł! Wprowadźmy jeszcze opłatę od każdego przyjeżdżającego samochodu, a w krótkim czasie pozbędziemy się słoików.

    kompleksy można leczyć,im szybciej pójdziesz do lekarza tym lepiej

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.12.2014 13:43 ~xxx

    Emka~Emka

    Bardzo się cieszę z tych informacji.

    Obecnie jeżdzę pociągami bardzo czesto z Warszawy Ursus do Śródmieścia jak również z Warszawy Centralnej do Poznania (min. 1-3 razy w miesiacu) i zgadzam się, czas na remonty, bo to co było to tylko poprawki kosmetyczne.

    Wielokrotnie zdarzalo się, że jadący pociąg stał po 20 -40 min. w "polu" bo miedzy Warszawą Włochy, a Zachodnią ograniczona była przepustowość... Lub też wchodzić na "ścisk" do pociągu KM, gdyż tak wiele osób dojeżdza rano.

    Ludzie korzystają z kolei, bo w szybkim czasie można pzredostać się na drugi koniec np.Warszawy.

    Rozumiem, że zmiany wiążą się z utrudnieniami, jednak już nawet nie myślę o sobie. Myślę o przyszłym pokoleniu.

    Zakładając, że inwestycja zakończy się w 2022 roku, ja już zapewne tyle jeżdzić nie będę.

    Martwi mnie tylko, że 3 dworce na raz...


    Od 2018 nie będziesz jeździł w ścisku tylko na dachu pociągu albo poczekasz na kolejny może będzie luźniejszy .

  • Kasia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.12.2014 13:38 ~Kasia

    Głosujcie dalej na PEŁO I BUFETOWĄ ... HAHA BARDZO DOBRZE ZROBIŁA - WARSZAWA ZAGŁOSOWAŁA WARSZAWA MA .... PROBLEM.

  • ToJestStraszne

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.12.2014 08:45 ~ToJestStraszne

    Dworzec centralny jaki by nie był to jeden z elementów charakterystycznych Warszawy miasta w którym sie urodziłem i wychowałem. Obecnie mam 30 lat. Nie wyobrażam sobie zeby teraz ktoś zmienił nasze miasto w taki sposób. Następnym krokiem bedzie zburzenie pałacu kultury. Przypominam ze D.H. Smyk w starej lokalizacji pozostał juz tylko wspomnieniem.
    Hanko Gronkiewicz-Waltz opanuj sie!!! Nie niszcz tego miasta bo wyjdziemy na ulice.

  • warszawaik _ średni

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 16:18 ~warszawaik…

    co Ty gadasz dzieciaku. Jest druga strona medalu - albo do 2022 wyremontujemy wszystkie "WAŻNE" punkty transferowe - kolej, ztm i dodamy do tego metro to wole 4 lata mieć zmiany - niż przez kolejne 20 lat czekać i babrać się w rozgrzebanych kawałkach mojego miasta... Od zawsze było tak, że RAZ a dobrze. A jak ktoś nie myślał - 20/40/60 lat TEMU to teraz mamy PLACEK z którym musimy się uporać ... takie życie ... Żadna tu różnica czy Hania czy Sasin...

    Ciesz się, że wyraziłaś swoje zdanie, opowiedz o tym znajomym. Pomartw sie co jest z tym miastem nie tak i jeżeli Ci nie pasuje - to od kiedy jestes przywiązana do niego... jest tyle pięknych miejsc w polsce i na swiecie ... PODRÓŻUj :)

    mała~mała

    głosowaliście na Hanie to macie jak wam zrobiła fajną niespodziankę zamknie centrum a wy jej wierzyliście że ona jest dobra wierzcie jej dalej zobaczycie co jeszcze zamknie ja nie głosowałam na nią wiem jaka ona jest pożegnajcie się z wakacjami poroście Hanię żeby was zawiozła na wakacje

  • gsf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 13:40 ~gsf

    No ledwie otworzyli Targową już chcą ją zamykać. To tak będzie już zawsze w cyklach 3letnich?

  • mała

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 12:33 ~mała

    głosowaliście na Hanie to macie jak wam zrobiła fajną niespodziankę zamknie centrum a wy jej wierzyliście że ona jest dobra wierzcie jej dalej zobaczycie co jeszcze zamknie ja nie głosowałam na nią wiem jaka ona jest pożegnajcie się z wakacjami poroście Hanię żeby was zawiozła na wakacje

  • cezary1808

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 10:54 ~cezary1808


    Na Sasina też nie głosowałem



    Gość Se itd~Gość Se itd

    I teraz nie narzekać na Hankę, pretensje miejcie do siebie, sami wybraliście
    arturo55~arturo55

    Gdyby wybrali Sasina to by nie zamknęli zasatnów się co piszesz.
    oland~oland

    Pewnie Sasin z prezesem wykonaliby remont w jedną noc.
    Gość Se itd ~Gość Se itd



    Ja wiem, że pewne remonty/modernizacje są potrzebne, inne niezbędne ale 3 stacje jednocześnie? i dziwnym trafem info o tym wycieka dopiero po wyborach :D
    Zobaczcie jaki władza ma do nas stosunek - tak stosunek bo dymają nas wszystkich :D
    Sasin miał bardziej zdroworozsądkowe podejście - choćby darmowa komunikacja za płacenie podatków w stolicy - wpływy z dochodowego pewnie dwukrotnie by wzrosły :) obecny system jest do niczego :)
    pozdrawiam

  • egwegweg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 10:18 ~egwegweg


    takmisię~takmisię

    a może to co opisał habahaba. Mi to się podoba.
    Tylko trzy dworce dalekobierzne, Nowy Zachodni (na połczyńskiej przy ostatniej stacji II linii metra), Gdański przerobić na główny lub centralny (w końcu jest przy I linii metra) i Wschodni, ale pociągi dalekobieżne wjeżdżałyby na niego tylko od wschodu (tak jak ma teraz wileński ze wszystkimi składami).
    Cały ruch tranzytowy po przebudowanej (do czterech torów i częściowo podziemnej) linii obwodowej.
    A dzisiejszą średnicówką po zwężeniu do dwóch torów tylko składy lokalne jak SKM.
    Oczywiście likwidacja roli dalekobieżnej dworców pomiędzy nowym zachodnim a wschodnim i całkowita likwidacja centralne - w jego miejsce nowy dworzec Centrum przy stacji metra Centrum - tylko dla ruchu lokalnego i dowozowego do stacji dalekobieżnych i lotniska.
    Mam nadzieje, że dobrze opisałem co napisał haba.
    Zgadzam się z tym bo kiedyś był sens dworca w centrum dla ruchu dalekiego, ale teraz nie ma. Przecież nie ma już tak, że 90% ludzi jadących do innych miast mieszka w centrum! Tu ich mieszka teraz najwyżej kilkanaście procent!
    fork~fork


    Mi też to się podoba. Wyprowadzić ruch dalekobieżny z centrum! Marnowanie miejsca na taką ilość dworców jest po prostu bez sensu, do tego poza Gdańskim żaden nie ma połączenia z metrem!
    Ja bym poszedł jeszcze dalej i przez centrum puścił tylko ruch wahadłowy pociągu miejskiego uzupełniającego metro. Jeździłby on tylko między Dworcami dalekobieżnymi czyli proponowanym przez was nowych zachodnim, nowym dworcem przy metrze centrum i wschodnim zaliczając wszystkie małe dworce po drodze które trzeba by przebudować na zwór stacji metra. Do tego linia na lotnisko i wystarczy.
    Kolej nie ma sensu w mieście - oczywiście dalekobieżna.


    Bardzo dobry pomysł. To kilkukrotnie zwiększy przepustowość.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »