Informacje

15.06.2015 06:35 piesze wędrówki z kolei do metra

Zamiast węzłów przesiadkowych
będą "węzły spacerowe"

SERWISY:


Zamiast wygodnych przesiadek z metra do pociągów - bieganie między stacjami oddalonymi o kilkaset metrów. Tak będzie na Woli i na Pradze, bo choć ratusz upiera się, że koordynuje inwestycje z kolejarzami, to z różnych względów spacerów między przystankami uniknąć się "nie da".

Eksperci od transportu publicznego są zgodni: jednym z najważniejszych czynników, przyciągających pasażerów do komunikacji miejskiej, są wygodne przesiadki. Warszawa nie ma w tym względzie dobrych doświadczeń. Fatalnie zorganizowana jest na przykład przesiadka z metra do kolei na stacji Stadion Narodowy, gdzie nie wybudowano bezpośredniego połączenia. Niewiele lepiej działa to na dworcu Wileńskim, gdzie piesi tłoczą się na światłach, a do stacji kolejowej muszą iść przez centrum handlowe. Uratować udało się za to połączenie między dwiema liniami na stacji Świętokrzyska i już widać efekty: to najbardziej ruchliwe miejsce na całej II linii.

>> CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT <<

Bliżej się nie da

Niestety, Warszawa nie potrafi czerpać z dobrych doświadczeń. Cierpieć będą przez to pasażerowie, zwłaszcza na Woli, gdzie metro skrzyżuje się z dwiema liniami kolejowymi.

Do 2023 roku kolejarze planują budowę nowego przystanku w pobliżu wiaduktu ulicy Górczewskiej, niedaleko centrum handlowego Wola Park. Peron dla wysiadających z pociągów jadących od strony Pruszkowa powstanie po północnej stronie wiaduktu, natomiast drugi znajdzie się po południowej stronie.

Nie powstanie tam za to na pewno węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Ci, którzy wysiądą z pociągu, do planowanej stacji metra będą mieli około 300 metrów.

Jak przekonują urzędnicy, to najmniejsza odległość, w jakiej da się zbudować przystanki. - Nie możemy zbliżyć ich bardziej, bo wówczas perony metra musiałby zostać zbudowane na łuku - mówi Cyryl Wojewódzki z biura prasowego Metra Warszawskiego. Tak, jak na stacji Politechnika. - Wielu pasażerów, szczególnie osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, narzeka, bo na łuku zwiększa się odległość pomiędzy krawędzią peronu a podłoga wagonu - wyjaśnia Wojewódzki.

Ratusz zwraca z kolei uwagę, że między stacjami zostać musi wolna przestrzeń na planowaną w bliżej nieokreślonej przyszłości trasę N-S.

Koło wygodniejsze

Nieco lepiej będzie na wysokości stacji PKP Warszawa Koło. Stacja metra Moczydło zaplanowana jest 100 metrów dalej, pod skrzyżowaniem Górczewskiej z al. Prymasa Tysiąclecia.

Jak tu będzie wyglądać przesiadka do pociągów? Ze wstępnych planów wynika, że ze stacji metra wyjedziemy w pobliżu wejścia na stację PKP. Dziś prowadzą na nią strome i dość wysokie schody, ale to ma się zmienić. - Stacja Koło przejdzie modernizację, która dostosuje ją do potrzeb niepełnosprawnych. Będą windy lub pochylnie, podróżni nie będą skazani tylko na schody - obiecuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Na pewno powstaną zadaszenia, aby ułatwić przesiadkę. To będzie prawdziwy węzeł przesiadkowy – dodaje Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.

Koordynowali, choć tego nie widać

- Wygląda to tak, jakby obie firmy próbowały przeprowadzić swoje inwestycje po linii najmniejszego oporu - komentuje Wojciech Tumasz, ze stowarzyszenia SISKOM.

Jego zdaniem, budując nowe przystanki  należy dążyć do ich pełnej integracji. - Tak aby powstawały wygodne węzły przesiadkowe, gdzie odległość od wyjścia ze stacji metra do przystanku kolejowego czy autobusowego nie jest większa niż 50 metrów. Tylko wtedy ludzie będą chcieli z nich korzystać.

Ale Metro Warszawskie na temat koordynacji wypowiadać nie chce się w ogóle.  - My jesteśmy tylko inwestorem zastępczym - ucina Wojewódzki i po więcej szczegółów odsyła do ratusza.

- Lokalizacja stacji to kompilacja różnych wymogów, które musimy spełnić. Zawsze bierzemy pod uwagę plany innych spółek. Konsultowaliśmy się z kolejarzami – zapewnia z kolei Milczarczyk.

Kolejarze po swojemu

Gorzej może być za to na Pradze. Jak zwrócił niedawno uwagę portal tustolica.pl, tam równie niepraktyczne rozwiązanie przeforsowali kolejarze. Na linii obwodowej będą budować przystanek PKP Warszawa Stalowa. Perony będą po obu stronach torów, wzdłuż supermarketu i jego parkingu. Niestety, będą oddalone o kilkaset metrów o stacji metra przy Szwedzkiej i przy Pratulińskiej.

Co więcej, przystanek umiejscowiony jest tak, że nie pozwoli w przyszłości na stworzenie wygodnej przesiadki do pociągów jadących z dworca Wileńskiego. Nawet gdyby na tej linii powstał przystanek, to do PKP Warszawa Stalowa dojść trzeba będzie przechodząc przez Radzymińską.

Ratusz tłumaczy, że i tu oddalenie stacji jest niezbędne. – Między dwoma przystankami metra i planowaną stacją Stalowa musi pozostać rezerwa terenowa pod ulicę Tysiąclecia oraz część Obwodnicy Śródmiejskiej – ucina rzecznik ratusza.

Wyjścia pomogą?

Brak koordynacji razi tym bardziej, że rozbudowa II linii metra i inwestycje PKP będą realizowane niemal w tym samym czasie. Ale wszystko wskazuje, że przesunięcia nie są już możliwe i spacerów między przystankami nie unikniemy.

Sytuację mogą delikatnie poprawić projektanci nowych stacji, umieszczając wyjścia jak najbliżej wygodnych przesiadek. - Zgodnie z regulaminem konkursu jednym z kryteriów oceny prac konkursowych jest powiązanie metra z innymi środkami komunikacji publicznej – przekonuje Cyryl Wojewódzki z warszawskiego metra.

To samo obiecują kolejarze. - Przy stacji Stalowa cały czas trwają prace projektowe. Naszym celem jest usytuowanie wyjść tak, by jak najbardziej skrócić drogę między peronem kolejowym a stacją metra - zapewnia Dutkiewicz.

Jednak mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość, jeśli chodzi o konkrety. - Szczegółowe plany obejmujące usytuowanie stacji, w tym wejść i wyjść, zostaną przekazane przez uczestników konkursu na projekt w późniejszym terminie - odpowiada zdawkowo Wojewódzki.

Jakub Baliński /r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Viktor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2016 00:10 ~Viktor

    Pytanie - czy Ktoś ma wiedzę jak ma być przebudowana ul Ulrychowska ? Aktualnie jest ulicą " slepą" osiedlową dla dojazdu do bloków Górczewska 122, 122B, 116, 112. Podobno Wola Park ze względu na utrudniony dojazd i spadek ilości klijentów chce zrobić z tej ulicy dojazd do swoich placówek. Na tej ulicy lokatorzy bloków mają usytuowany parking.
    Ale jak zwykle nikt nic nie wie.

  • ech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.04.2016 17:18 ~ech


    Metro Legionowskie~Metro Legionowskie

    Z metra będą korzystać też mieszkańcy Pragi i Woli, a nie tylko przyjezdni. Dlaczego Pan redaktor uważa, że trzeba utrudnić życie mieszkańcom tych dzielnic i odsunąć przystanki metra od osiedli? Żeby ułatwić życie pasażerom pociągów z Legionowa, którzy przecież mogą kontynuować podróż pociągiem do Centrum???
    tak tylko pytam~tak tylko pytam

    a od kiedy pociągi S3 jadą w stronę Tesco na Stalowej


    od zawsze!

  • tak tlko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.11.2015 16:12 ~tak tlko


    Metro Legionowskie~Metro Legionowskie

    Z metra będą korzystać też mieszkańcy Pragi i Woli, a nie tylko przyjezdni. Dlaczego Pan redaktor uważa, że trzeba utrudnić życie mieszkańcom tych dzielnic i odsunąć przystanki metra od osiedli? Żeby ułatwić życie pasażerom pociągów z Legionowa, którzy przecież mogą kontynuować podróż pociągiem do Centrum???
    tak tylko pytam~tak tylko pytam

    a od kiedy pociągi S3 jadą w stronę Tesco na Stalowej

    pomyliło mi się z linią wołomińską

  • tak tylko pytam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.11.2015 15:59 ~tak tylko pytam

    Metro Legionowskie~Metro Legionowskie

    Z metra będą korzystać też mieszkańcy Pragi i Woli, a nie tylko przyjezdni. Dlaczego Pan redaktor uważa, że trzeba utrudnić życie mieszkańcom tych dzielnic i odsunąć przystanki metra od osiedli? Żeby ułatwić życie pasażerom pociągów z Legionowa, którzy przecież mogą kontynuować podróż pociągiem do Centrum???

    a od kiedy pociągi S3 jadą w stronę Tesco na Stalowej

  • PasażerKonsument

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2015 08:28 ~PasażerKonsument

    Będą "węzły handlowe". Jak wynika z opisu sytuacji - każdy wydajny środek transportu ma przedewszystkim dowozić klientów - konsumentów do miejsc zakupów w centrach handlowych (pkp stalowa, ch wileńska, auchan na woli...), dogodność przesiadek do innych środków komunikacji nikogo (spośród podejmujących decyzje odnośnie lokalizacji stacji) nie interesuje.

  • warszawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2015 09:10 ~warszawa

    xxx~xxx

    Pasażerowie nie będą cierpieć, tylko będą korzystać z samochodów, a nie ze skopanej komunikacji



    I żeby ich do tego przekonać Ratusz wybuduje pomiędzy przystankami wielopasmowe trasy NS, Tysiąclecia, itd

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.07.2015 08:47 ~xxx

    Pasażerowie nie będą cierpieć, tylko będą korzystać z samochodów, a nie ze skopanej komunikacji

  • Metro Legionowskie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.07.2015 08:52 ~Metro Legionowskie

    Z metra będą korzystać też mieszkańcy Pragi i Woli, a nie tylko przyjezdni. Dlaczego Pan redaktor uważa, że trzeba utrudnić życie mieszkańcom tych dzielnic i odsunąć przystanki metra od osiedli? Żeby ułatwić życie pasażerom pociągów z Legionowa, którzy przecież mogą kontynuować podróż pociągiem do Centrum???

  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.07.2015 22:22 ~Krzysiek

    Jandrzej~Jandrzej

    Ktoś może wyjaśnić jaki jest problem ze zrobieniem PODZIEMNEJ stacji w zaznaczonym przeze mnie miejscu? i.imgur.com/jbUaKec.jpg
    Tłumaczenie, że trasa tam będzie przechodzić jest kiepskie, bo stacja metra będzie pod ziemią, nie nad nią. Gadanie o tym, że by musiało być na łuku też kiepskie, bo przecież stacja nie musi iść wzdłuż ulicy. Co to za jakieś bzdury. Oni w tym ratuszu to są sami idioci czy co?


    Problem polega na tym, że stacje buduje się metodą odkrywkową, więc budowa stacji w zaznaczonym miejscu oznaczałaby konieczność kompletnego rozkopania wiaduktu, a przynajmniej podjazdu od strony wschodniej (co czyni wiadukt nieużytecznym), razem z dojazdami do Wola Park.

  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.06.2015 09:02 ~Krzysiek

    miecio~miecio

    Osiedle Górce jest oddzielone wiaduktem i jego mieszkańcom....

    za Konarskiego faktycznie bliżej do ratusza ale z rejonu Budy czy Szlifierskiej blizej było by do Auchan
    Linia kolejowa nie jest bocznicą ale połaczeniem pomiędzy Odolanami a dw. Gdańskim i dalej na Pragę. ale prawdą też jest że z tej linii nie ma mozliwości skierowania pociągów w strone dw. Zachodniego. Bocznica odchodzi za wiaduktem Górczewskiej.
    Kolej jest wyjatkowo oporna do integracji z systemem komunikacji miejskiej, jest dosyć dobrze rozbudowana sieć torów, wystarczyłoby parę przystanków i powstały by całkiem sensowne połaczenia wpomagające metro i resztę komunikacji, oczywiście wiąże się to z kosztami ale niasto też mogoloby coś się do tego dołożyć


    Ta linia kolejowa to fajny wstęp do linii marketowej - po kolei - Tesco Karolin, Fort Wola, Wola Park, Arkadia

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Na Szaserów drogowcy chcieli zlikwidować nielegalną - jak twierdzi Zarząd Dróg Miejski - zatoczkę parkingową i zamiast niej zasiać trawnik. Na przeszkodzie... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »