Informacje

14.01.2014 19:42 Filmy z audiodeskrypcją

"Zabierz laskę do kina"

SERWISY:


"Zabierz laskę do kina" to tytuł kampanii mającej na celu zwracanie uwagi na problem dostępu do kultury osób z niepełnosprawnością, szczególnie niewidomych i niesłyszących. Akcja rusza w środę. W jej ramach w stołecznych placówkach kultury wywieszane będą specjalne plakaty.

"Mężczyzna z irokezem. Palcami, jak z pistoletu, mierzy w swoją skroń. Jest we krwi. Za nim ociekająca krwią ściana"; "Pod prysznicem młoda, przerażona kobieta. Rękoma zasłania nagie piersi. W jej stronę skierowane ostrze noża"; "Mężczyzna i kobieta. Stoją blisko siebie. Jego dłoń na szyi kobiety. Ona odchyla głowę, przymyka oczy i rozchyla usta" - takie opisy widnieją na plakatach.

Na plakatach umieszczono zdjęcia autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do pamiętnych scen z trzech filmów uznanych za klasykę światowego kina: "Taksówkarza" Martina Scorsese, "Psychozy" Alfreda Hitchcocka i "Blue Velvet" Davida Lyncha.

W niektórych miejscach na wizerunkach "aktorów" - np. na twarzach - są czarne plamy. Na nich znajdują się opisy tego, co jest "pod" plamami. Pomysł odwołuje się do audiodeskrypcji, czyli opisu, który słyszą niewidomi podczas oglądania przystosowanych dla nich filmów - tłumaczą organizatorzy akcji, Fundacja Kultury bez Barier.

Filmy z audiodeskrypcją

Kampania, która ma mieć zasięg ogólnopolski, startuje 15 stycznia. W placówkach związanych z kulturą - kinach, teatrach, muzeach, galeriach - w różnych polskich miastach (w Warszawie będą to np.: Kinoteka, kino Atlantic, teatry Studio i Powszechny, Muzeum Narodowe, Muzeum Pałac w Wilanowie) wywieszone będą plakaty ze zdjęciami odwzorowującymi sceny z "Taksówkarza", "Psychozy" i "Blue Velvet". Nie wyznaczono jeszcze konkretnej daty końcowej pierwszej edycji akcji, planowana jest ponadto druga odsłona kampanii za jakiś czas.

Jak wymieniała na wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie szefowa Fundacji Kultury bez Barier Anna Żórawska, chodzi m.in. o to, by: filmy pokazywane w kinach oraz filmy na DVD opatrzone były audiodeskrypcją (z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących), żeby filmy polskie (w przypadku filmów zagranicznych już tak jest) prezentowano w kinach z napisami (dla osób głuchych i niedosłyszących), żeby podczas wydarzeń kulturalnych obecni byli tłumacze języka migowego.

Zaproszenie do kina

- Osoba niewidoma powinna mieć szansę zrozumieć cały film. Taka osoba słyszy dialogi, doskonale potrafi wysnuć sobie historię z dialogów, ale - jeśli jest cisza na ekranie? Istnieją filmy, które opowiadane są ciszą, w których jest mało dialogów - mówiła Żórawska.

Kampania kierowana jest do twórców kultury oraz do jej odbiorców - tłumaczyła. Organizatorzy akcji będą zachęcać twórców kultury, aby przy układaniu budżetów filmów, budżetów spektakli teatralnych, przy produkcji kolejnej wystawy w muzeum uwzględniali w tych budżetach koszty m.in. audiodeskrypcji.

Mówiąc z kolei o odbiorcach kultury, Żórawska podkreśliła: - Marzy nam się, by kampania dotarła do osób, które nie słyszą, nie widzą - żeby takie osoby nie bały się wyjść z domu, żeby chciały poprosić o to, by wydarzenie kulturalne było dla nich dostępne. Kultura bez barier - taki cel przyświeca organizatorom.

Żórawska wyjaśniła, jak powstało hasło kampanii: "Zabierz laskę do kina". - To apel, zaproszenie skierowane do ludzi, żeby zabrali, czy raczej spróbowali zabrać do kina osobę niewidomą, niedowidzącą, czyli osobę, która na co dzień chodzi z tytułową białą laską. Hasło wymyślił mój kolega z Fundacji, Robert Więckowski, który porusza się, jak sam mówi, z blondie - opowiadała.

Partnerami merytorycznymi kampanii "Zabierz laskę do kina" są agencja fotograficzna SHOOTME i Pracownia Szumu. Szczegółowe informacje o kampanii będą dostępne w internecie.

PAP/lata/ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kk11

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2014 09:50 ~kk11

    Cel może i jest szczytny, ale cały wydźwięk kampanii jest mega seksistowski. Tytułowa "laska"jest najmniej kojarzona z osobami niewidomymi, natomiast z kobietami jak najbardziej. I to jest problem. Bo najistotniejsze z tego wszystkiego, co później zostaje w glowie odbiorcy (skojarzenia, wrażenia itd.) Zakładam, że autorzy chcieli coś chwytliwego i przewrotnego (choć oczywiście tego nie wiem na pewno), niezależnie jednak od tego, czym się kierowali kampania jest zrobiona kosztem kobiet - bez szacunku dla kobiet(już samo określenie "laska" daje do myślenia), utrwala stereotypy i przedmiotowe traktowanie kobiet ("zabierz" - coś jak przedmiot z pozycji wyższości i to do zabierającego decyzja należy zabrać czy nie; "do kina" - no niech się ta kobiecina trochę się dokulturani dzięku Tobie). Można by dużo pisać o skojarzeniach, któe przychodzą po pbejrzeniu takiej kapanii i o emocjach. Jeśli w spocie reklamowym nawet w sposób pośredni traktuje się kogoś bez szacunku, to co tak naprawdę autorzy chcieli osiągnąć? I o czy w ogóle nad tym dobrze się zastanowili?

  • rex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.01.2014 01:25 ~rex

    Mam taki plan na weekend, najlpierw zabrać laskę do kina, a później na imprezkę do Klubo na Czackiego. Mam już zainstalowaną aplikację Klubo w smartfonie więc pokaże to w barze i dostanę darmowe piwko :)

  • Anty PiS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2014 13:53 Anty PiS

    róeny~róeny
    dopisywanie komentarzy na stronie gdzie by go opublikować należy przepisać kod z obrazka

    Zarejestruj się i po problemie.

  • równy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2014 13:39 ~równy

    Pytanie do TVN
    Skoro piszecie o tak szczytnej kampanii to może by tak poprawić swoją stronę www która nie jest przyjazna niewidomym. Chodzi o dopisywanie komentarzy na stronie gdzie by go opublikować należy przepisać kod z obrazka. Jak niewidomy ma to zrobić skoro mu program udźwiękowiający tego nie czyta. Może lepiej by niewidomi nie wypowiadali się?

  • róeny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2014 13:23 ~róeny

    Pytanie do TVN
    Skoro piszecie o tak szczytnej kampanii to może by tak poprawić swoją stronę www która nie jest przyjazna niewidomym. Chodzi o dopisywanie komentarzy na stronie gdzie by go opublikować należy przepisać kod z obrazka. Jak niewidomy ma to zrobić skoro mu program udźwiękowiający tego nie czyta. Może lepiej by niewidomi nie wypowiadali się?

  • Robi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2014 08:52 ~Robi

    Kino już dawno przestało być kojarzone z kulturą. Pozycje, które są ostatnimi latami dystrybuowane, to papka promowana ciągle tymi samymi gębami aktorków.

  • Anty PiS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2014 05:13 Anty PiS

    niepełnosprawny~niepełnosprawny

    A może tak zainteresować się warto dostępem niepełnosprawnych do PKiN (parkin przynależny). Dookoła koperty dla niepełnosprawnych, dużo instytucji kultury, a płacić trzeba

    Inwalidzi zawsze chcieli być traktowani równo, to dlaczego nie pacić?
    Ja was nie mam zamiaru sponsorować.

  • niepełnosprawny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2014 20:08 ~niepełnosprawny

    A może tak zainteresować się warto dostępem niepełnosprawnych do PKiN (parkin przynależny). Dookoła koperty dla niepełnosprawnych, dużo instytucji kultury, a płacić trzeba czy ma się europejską kartę niepełosprawnego czy warszawską n+, co na to p.prezydent? Niepełnosprawni to najczęściej ubodzy renciści.

  • niepełnosprawny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.01.2014 19:56 ~niepełnosprawny

    A może tak zainteresować się warto dostępem niepełnosprawnych do PKiN (parkin przynależny). Dookoła koperty dla niepełnosprawnych, dużo instytucji kultury, a płacić trzeba czy ma się europejską kartę niepełosprawnego czy warszawską n+, co na to p.prezydent? Niepełnosprawni to najczęściej ubodzy renciści.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »