Informacje

09.09.2018 08:39 na ursynowie

Z powietrza zerkamy do tunelu.
Dronem nad budową POW

SERWISY:


Kierowcy jeżdżący Płaskowickiej po Ursynowie widzą tylko płot. Więcej mogą zobaczyć ludzie mieszkający na wyższych piętrach bloków wzdłuż ulicy. Ale to stosunkowo niewielka grupa, więc postanowiliśmy pokazać prace przy Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka, a konkretniej: drona.

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy jest ten oznaczony literką C - ciągnący się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego ma 7,5 kilometra. Odcinek B - z mostem na Wiśle - prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej i liczy 6,5 kilometra. Odcinek A jest najkrótszy, ale bardzo skomplikowany ze względu na budowę tunelu - od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącą już S2.

To właśnie ten ostatni, mający 4,6 kilometra, postanowiliśmy pokazać z lotu ptaka, zahaczając o część odcinka B - tę znajdującą się jeszcze po lewej stronie Wisły.

Zabrakło wody w blokach

- Od strony węzła Puławska widać z góry, że są już elementy przygotowane pod drogę technologiczną. W najbliższym czasie na całej długości Ursynowa sprzęt budowlany będzie poruszać się po wydzielonym terenie. Dzięki temu maszyny nie będą obciążać ursynowskich dróg - deklaruje Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy Astaldi. To właśnie włoska firma odpowiada za ten odcinek POW.

Przy siedzibie straży pożarnej można już zauważyć pierwsze części stropu przyszłego tunelu S2.

- To oznacza, że w tym miejscu wykonano już wszystkie ściany szczelinowe tunelu. Dalej na wschód widać, że na całej długości tunelu prowadzone są prace związane z budową ścian szczelinowych. Plac budowy Południowej Obwodnicy jest największym producentem ścian szczelinowych w Polsce. Od otrzymania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej w marcu 2018 roku wykonano ich prawie 70 tysięcy metrów kwadratowych. Jest to niemal połowa wszystkich ścian tunelu S2, które muszą zostać wykonane. W związku z tym konieczne jest zamknięcie ulicy Braci Wagów, aby otworzyć kolejny front dla maszyn wykonujących tunel - mówi Witczyński.

Zmiany w organizacji ruchu nastąpią 21 września 2018 roku. Jednocześnie wykonawca zadania A rozpoczął ostatnią fazę prac nad wykonaniem zjazdu z trasy S2. To powinno ograniczyć negatywny wpływ wprowadzonych zmian na ursynowskie korki. Astaldi informuje, że zamknięcie ulicy Braci Wagów potrwa około 12 miesięcy. - To i tak krócej niż przewiduje umowa, bo mogliśmy zamknąć tę ulicę już w marcu, ale część prac udało się wykonać bez utrudniania życia mieszkańcom - zastrzega Witczyński.

Na budowie pracuje osiem zestawów wykonujących ściany szczelinowe. Jeden wart jest kilkanaście milionów złotych. Razem są w stanie wykonać 5000 metrów kwadratowych ścian tygodniowo. Wykonawca musiał wprowadzić specjalny harmonogram poboru wody, bo maszyny potrzebują jej tak wiele, że gdy zostały włączone jednocześnie, na najwyższych piętrach ursynowskich bloków zabrakło wody.

Tunel pod tunelem

- Przy alei KEN jesteśmy na etapie zalewania belek transferowych. Wykonaliśmy ściany wokół tunelu metra i skuliśmy je poniżej poziomu tunelu metra. Na nich umieszczone zostały belki, których część wchodzi pod tunel metra. Następnie, ręcznie w tunelach metra wykonano tysiące otworów, w które wklejono zbrojenia, one sprzęgną tunel metra z belkami. Obecnie pracujemy nad zalewaniem betonu - opowiada Witczyński.

Wyjaśnia, że gdy robotnicy skończą to zadanie, tunel metra oprze się na konstrukcji w kształcie litery C i stanie się mostem nad tunelem S2.

- Za Ursynowem trwa przebudowa instalacji, przygotowywanie podbudowy i nasypu oraz elementów obiektów inżynierskich. S2 będzie w Wilanowie poprowadzona nad ulicami miejskimi. W miejscu skrzyżowania alei Rzeczpospolitej z S2 obwodnicę zbudujemy wyżej, niż pierwotnie zakładano - tłumaczy przedstawiciel Astaldi.

Chodzi o to, żeby można było pod obwodnicą zbudować tramwaj bez wykonywania tak zwanej wanny szczelnej. Torowisko będzie więc mogło być poprowadzone po powierzchni, pod wiaduktem, a nie wkopywane w nieckę.

Półtora roku budowy

Przypomnijmy, że pierwsze prace na Ursynowie wystartowały w marcu 2017 roku, jednak budowa samego tunelu ruszyła dopiero rok później, choć prawomocne pozwolenie wykonawca dostał w grudniu ubiegłego roku. Wjazd ciężkiego sprzętu opóźnił konflikt o bazarek "Na Dołku".

Nad miejscem, gdzie będzie jedna z ważniejszych dla Warszawy tras, lataliśmy dokładnie pół roku od rozpoczęcia prac przy samym tunelu. Będzie to jeden z bardziej imponujących obiektów drogowych w Polsce. Długość tunelu to około 2300 metrów. Zacznie się na wysokości ulicy Indiry Gandhi a skończy za Nowoursynowską. Kierowcy będą przejeżdżać pod istniejącym tunelem metra. Budowniczowie POW - w najgłębszym miejscu - pracują 34 metrów poniżej poziomu gruntu.

Według prognoz przez tunel ma przejeżdżać 120 tysięcy samochodów na dobę, w tym 10 tysięcy ciężarowych. Z tego powodu ogromne emocje i kontrowersje wzbudziła sprawa oczyszczania spalin. Początkowo Ministerstwo Infrastruktury odrzuciło wniosek urzędu miasta o instalację filtrów, a wojewoda zalecił, by drogowcy jedynie zostawili na nie miejsce. Naciskali jednak również mieszkańcy Ursynowa. Pod petycją w tej sprawie zebrali cztery tysiące podpisów. Ostatecznie ministerstwo się ugięło i zapowiedziało, że filtry spalin będą zainstalowane.

Za Przyczółkową

Astaldi buduje na Ursynowie odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy z dwoma węzłami drogowymi – Ursynów Zachód i Ursynów Wschód. Droga będzie miała po 14,5 metra szerokości w każdą ze stron. Przewidziane są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra. Po obu stronach jezdni zlokalizowane mają być drogi ewakuacyjne o szerokości jednego metra od krawędzi jezdni. Nowa trasa ma zostać ukończona w ostatnim kwartale 2020 roku.

Za Ursynowem droga poprowadzi południową częścią Wilanowa z wiaduktami nad ulicą Ledóchowskiej i aleją Rzeczypospolitej (przedłużenie tych dwóch ulic za trasę S2 na południe, w stronę Konstancina, jest na razie w planach) do węzła Przyczółkowa, gdzie będzie można zjechać z trasy w stronę Konstancina-Jeziorny lub Wilanowa. To w tym miejscu zaczyna się odcinek B budowy prowadzący przez nowy most na Wiśle do Wału Miedzeszyńskiego. Za tę część inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Odcinek C między Wałem Miedzeszyńskim a węzłem Lubelska buduje WARBUD S.A.

Zobacz wizualizację całej POW:

Marcin Chłopaś

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Otto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.10.2018 08:09 ~Otto

    Gdyby L Kaczyński jako prezydent Warszawy nie zablokował budowy POW,dawno byłaby skończona.

  • jako

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.09.2018 22:29 ~jako

    A więc, specjaliści...kiedy powstaje smog? W zimie tak? A dlaczego? Bo samochody palą więcej?!?!! Nie prawda?

  • Ursyn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2018 15:51 ~Ursyn

    Nikt mi nie powie , że jest to obwodnica !!! To jest skandal budować coś takiego przez miasto . Jakiś jełop na zebraniu z mieszkańcami udowadniał , że te tysiące samochodów nie pogorszą jakości powietrza nad dzielnicą . TO BĘDZIE TRUCIE LUDZI .

  • ech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.09.2018 17:13 ~ech




    caro~caro

    Natomiast to, że jest w planach od 40 lat jest uczciwe. Mieszkania przy takiej trasie są dużo tańsze. Wszyscy wiedzą jakie są plany i nikt nie będzie płacił za mieszkanie przy autostradzie 8000zł za metr, tylko deweloper sprzedaje po dużo niższej cenie 3000zł lub 3500zł/m2.
    ekzpert~ekzpert


    Nieprawda. 10 lat temu kupowałem mieszkanie w blokach bezpośrednio przy pasie zieleni na którym teraz budują więc trasa leci pod moim oknem. Mieszkania były w takiej samej cenie jak wszędzie na Ursynowie a nawet droższe bo deweloper mówił że jest piękny zielony pas zieleni pod oknem...a z tym tunelem to niewiadomo jak będzie a pewnie go wogóle nie będzie. Takie są fakty.
    gość~gość

    A czy sprawdziłeś w planie zagospodarowania po co jest ten pas zielenie? Zapewne nie, więc Twoje marudzenie jest nie na miejscu i jesteś sam sobie winny. Takie są fakty.
    ekzpert~ekzpert

    Sprawdziłem, i wiedziałem że taki tunek moze powstać. Dlatego teraz nie narzekam. (moze tylok na to ze tunel ma nie miec filtrów). Co nie zmienia faktu że piszesz nie na temat. Chciales byc madry a wyszlo jak zwykle. Kolega napisał że mieszkania przy trasie były tańsze. A ja odnioslem sie do tego że wcale tak nie było. Takie są fakty. Pomysl zanim cos skomentujesz.


    W takim razie deweloper był nieuczciwy sprzedając mieszkania z wadą (uciążliwe sąsiedztwo) w cenie takich bez wad.

  • KAT

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 13:34 ~KAT



    caro~caro

    Natomiast to, że jest w planach od 40 lat jest uczciwe. Mieszkania przy takiej trasie są dużo tańsze. Wszyscy wiedzą jakie są plany i nikt nie będzie płacił za mieszkanie przy autostradzie 8000zł za metr, tylko deweloper sprzedaje po dużo niższej cenie 3000zł lub 3500zł/m2.
    ekzpert~ekzpert


    Nieprawda. 10 lat temu kupowałem mieszkanie w blokach bezpośrednio przy pasie zieleni na którym teraz budują więc trasa leci pod moim oknem. Mieszkania były w takiej samej cenie jak wszędzie na Ursynowie a nawet droższe bo deweloper mówił że jest piękny zielony pas zieleni pod oknem...a z tym tunelem to niewiadomo jak będzie a pewnie go wogóle nie będzie. Takie są fakty.
    gość~gość

    A czy sprawdziłeś w planie zagospodarowania po co jest ten pas zielenie? Zapewne nie, więc Twoje marudzenie jest nie na miejscu i jesteś sam sobie winny. Takie są fakty.


    Jak autostrada była planowana (40 lat temu) to bylo tu puste szczere pole. Mieszkam na ursynowie od urodzenia, chodzilam do podstawówóki z kolega, który miał dom przy pułowaskiej przy POW i mówił że mieszka na wsi :)

  • ekzpert

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 13:12 ~ekzpert



    caro~caro

    Natomiast to, że jest w planach od 40 lat jest uczciwe. Mieszkania przy takiej trasie są dużo tańsze. Wszyscy wiedzą jakie są plany i nikt nie będzie płacił za mieszkanie przy autostradzie 8000zł za metr, tylko deweloper sprzedaje po dużo niższej cenie 3000zł lub 3500zł/m2.
    ekzpert~ekzpert


    Nieprawda. 10 lat temu kupowałem mieszkanie w blokach bezpośrednio przy pasie zieleni na którym teraz budują więc trasa leci pod moim oknem. Mieszkania były w takiej samej cenie jak wszędzie na Ursynowie a nawet droższe bo deweloper mówił że jest piękny zielony pas zieleni pod oknem...a z tym tunelem to niewiadomo jak będzie a pewnie go wogóle nie będzie. Takie są fakty.
    gość~gość

    A czy sprawdziłeś w planie zagospodarowania po co jest ten pas zielenie? Zapewne nie, więc Twoje marudzenie jest nie na miejscu i jesteś sam sobie winny. Takie są fakty.

    Sprawdziłem, i wiedziałem że taki tunek moze powstać. Dlatego teraz nie narzekam. (moze tylok na to ze tunel ma nie miec filtrów). Co nie zmienia faktu że piszesz nie na temat. Chciales byc madry a wyszlo jak zwykle. Kolega napisał że mieszkania przy trasie były tańsze. A ja odnioslem sie do tego że wcale tak nie było. Takie są fakty. Pomysl zanim cos skomentujesz.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 09:41 ~gość

    samoutrudnianie~samoutrudnianie

    Fajnie się patrzy na pas wolnej i pustej przestrzeni między Ursynowem a Wilanowem. To tak blisko, a komunikacyjnie lata świetlne. Człowiek na to patrzy i myśli sobie k... czy wcześniej nie można było zrobić kilku takich normalnych, prostych połączeń drogowych? Taka autostrada ze swoimi nasypami, estakadami, serpentynami, "węzłami" i ekranami i tak będzie mało przydatna dla ruchu lokalnego.

    Jak chcesz przejechać z jednego końca Ursynowa na drugi koniec - jedziesz drogami lokalnymi. Jak chcesz przejechać z Ursynowa na np Bemowo jedziesz obwodnicą. Nadal jest to ruch lokalny.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 09:38 ~gość

    warszawiak~warszawiak

    Chyba najgorszy pomysł od lat. Budowa autostrady, nawet w tunelu środkiem miasta, to nieliczenie się ze zdrowiem mieszkańców, przyrodą.
    Warszawa fabryką smogu!

    A to dobre. Tylko ciekawie, że na zachodzie właśnie tak buduje się obwodnice miejskie - system ringów, a na koniec obwodnica całej aglomeracji. A smog to generują mieszkańcy domków jednorodzinnych a nie samochody.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 09:35 ~gość


    caro~caro

    Natomiast to, że jest w planach od 40 lat jest uczciwe. Mieszkania przy takiej trasie są dużo tańsze. Wszyscy wiedzą jakie są plany i nikt nie będzie płacił za mieszkanie przy autostradzie 8000zł za metr, tylko deweloper sprzedaje po dużo niższej cenie 3000zł lub 3500zł/m2.
    ekzpert~ekzpert


    Nieprawda. 10 lat temu kupowałem mieszkanie w blokach bezpośrednio przy pasie zieleni na którym teraz budują więc trasa leci pod moim oknem. Mieszkania były w takiej samej cenie jak wszędzie na Ursynowie a nawet droższe bo deweloper mówił że jest piękny zielony pas zieleni pod oknem...a z tym tunelem to niewiadomo jak będzie a pewnie go wogóle nie będzie. Takie są fakty.

    A czy sprawdziłeś w planie zagospodarowania po co jest ten pas zielenie? Zapewne nie, więc Twoje marudzenie jest nie na miejscu i jesteś sam sobie winny. Takie są fakty.

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 08:57 ~Boom

    warszawiak~warszawiak

    Chyba najgorszy pomysł od lat. Budowa autostrady, nawet w tunelu środkiem miasta, to nieliczenie się ze zdrowiem mieszkańców, przyrodą.
    Warszawa fabryką smogu!


    Proponuję wyjechać z Polski i popatrzeć jak to jest zrobione w innych krajach. Takie obwodnice to nic nowego i jest bardzo potrzebna do szybkiego poruszania się między dzielnicami. Kolejny etap to budowa kolejnego ringu wokół Warszawy, ale wątpię by to nastąpiło za czasów PiS.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »