Informacje

17.03.2018 09:52 rozbudowa podziemnej kolejki

Z kamerą budowie metra.
Tak pracuje tarcza Krystyna

SERWISY:

W rozbudowywanym tunelu II linii metra na Woli pociągów na razie nie widać. Jeżdżą tędy tylko specjalne pojazdy, które dowożą betonowe elementy do jego budowy. Z przodu drążeniem zajmuje się tarcza Krystyna. Pokonała już większą część drogi między dwiema nowymi stacjami - Księcia Janusza i Młynów.

Reporter TVN24 postanowił sprawdzić, jak wygląda drążenie tuneli kolejnych odcinków II linii metra. - W pierwszej kolejności wydobywany jest urobek, montowane są obudowy tunelu. Są to pierścienie betonowe grubości około 30 centymetrów - tłumaczy Krzysztof Piasecki, kierownik kontraktu na rozbudowę zachodniego odcinka II linii. Tarcza drążąca tunel sama układa w nim pierścienie. Dzięki temu nie ma ryzyka, że tunel się zapadnie. Gdy maszyna ułoży już betonowe bloki, odpycha się od nich i drąży kolejne półtora metra tunelu.

Potężna sześciometrowa głowica tarczy mieli wszystko, co zastanie na swojej drodze. - Zdarzają się głazy narzutowe, ale ta maszyna radzi sobie z tego typu przeszkodami - zapewnia Piasecki. Wygryziona przez nią ziemia trafia na taśmociąg i jest transportowana przez cały tunel, aż do olbrzymiego dołu, z którego pobiera ją dźwig. Jednorazowo może on podnieść około 15 ton ziemi.

Krystynę zaczyna gonić Maria, która drąży równoległy tunel. Obie tarcze wystartowały ze stacji Księcia Janusza - najbardziej wysuniętej stacji na zachód. Drążą tunele w stronę centrum.

Postępy na Targówku

Po drugiej stronie Wisły, na Targówku, plac budowy wygląda podobnie. Efekty widać dopiero po zejściu pod ziemię. Stacja nabiera powoli kształtów. Można już między innymi zejść po schodach i stanąć na peronie.

Wkrótce będą tam montowane tory. Układa się je na specjalnych podkładach. - Ich miska wypełniona jest specjalnym bardzo twardym, ale plastycznym polimerem, który służy za amortyzator do mocowania szyny - wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik Astaldi. Dzięki temu metro ma być cichsze, a będzie to szczególnie ważne na takich stacjach jak Targówek - środkowa z trzech budowanych na wschodzie stacji. Powstaje przy niej podziemne skrzyżowanie dla pociągów, na którym będą mogły zmieniać tory.

Na stacji gotowe są już urządzenia do podłączenia sieci wysokiego napięcia. Miejsce, w którym będą umieszczone to elektryczne serce metra - zapewni też prąd dla dwóch sąsiednich stacji. Pomieszczenie znajduje się bezpośrednio nad torami i ma własny dźwig. Jeśli dojdzie do awarii, będzie można podnieść podłogę i torami dowieźć nowe urządzenia.

Nowe odcinki metra mają być gotowe za półtora roku. Na wschód pojedziemy pod koniec 2019 roku, na zachód na początku 2020. Trwa przetarg na budowę kolejnych stacji. O budowę odcinka na Bemowie walczą dwie firmy - chińska i turecko-włoska. Dodatkowo Metro Warszawskie uzyskało już decyzję lokalizacyjną dla odcinka na pograniczu Woli i Bemowa, wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na jego wykonawcę.

Autor: Tymoteusz Zakrzewski / Źródło: Fakty w Południe TVN24

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Odmetra

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.03.2018 22:34 ~Odmetra

    dobra ile kosztuje podatnika wygrzebanie 1m3 ziemi i ile kosztuje wygrzebanie kilometra tego świetlanego metra podziemnego kolejkowego - bo niewiem

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »