Informacje

21.08.2015 21:15 naprawa za 6 mln zł

Wymienią koła w Inspiro, bo
zużywają się zbyt szybko

SERWISY:


Metro Warszawskie zleciło wymianę kół w ośmiu Inspiro. Zdaniem miejskiej spółki, zużywają się one zbyt szybko i jest to wada fabryczna pociągów. Naprawa zostania sfinansowana z
funduszu gwarancyjnego.

Jak informuje portal transport-publiczny.pl, Metro Warszawskie w czerwcu zgłosiło producentowi pociągów nadmierne zużywanie się kół w pociągach Inspiro, które kursują na I i II linii metra. Zdaniem władz spółki, jest to wada fabryczna i powinna zostać usunięta w ramach gwarancji. Producent składów, konsorcjum Siemens i Newag, nie zgodziło się z taką argumentacją. Sprawa trafiła do sądu.

Mimo że do wyroku jeszcze daleka droga, Siemens wymieni koła w ośmiu składach Inspiro. 6 mln złotych na remont będzie pochodził z zabezpieczenia gwarancyjnego, czyli pieniędzy wpłaconych przez producenta znajdujących się na koncie miejskiej spółki.

- Cała operacja nie będzie miała wpływu na prowadzenie ruchu pasażerskiego – zapewniał na łamach portalu Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego.

Awaryjne początki na I linii

Składy Inspiro wożą pasażerów warszawskiego metra od jesieni 2013 roku. Początki ich funkcjonowania w stolicy nie były łatwe. W składach często dochodziło do awarii drzwi.

W listopadzie 2013 roku w jednym ze składów na stacji Politechnika doszło do pożaru. Ucierpiało w nim 9 osób. Po tym zdarzeniu ratusz wycofał z torów wszystkie składy tego typu.

Po ustaleniu przyczyny pożaru, trzeba było naprawić wadliwy element - mocowanie odbieraka pobierającego prąd z tzw. trzeciej szyny. Producent musiał też poprawić system w drzwiach wagonu, aby nie otwierały się, kiedy pociąg stanie w tunelu. Składy wróciły na tory wiosną 2014 roku.

Inspiro w całości obsługują uruchomioną w marcu drugą linię metra. Tam spisują się znacznie lepiej, nie słychać o usterkach.

35 pociągów za ponad miliard

Produkcja Inspiro ruszyła w lutym 2012 roku. Składy z austriackiej fabryki Siemens trafiały do Nowego Sącza. Tam w fabryce Newag 120 osób pracowało przy ich montażu. Podzespoły elektryczne, a także pozostałe elementy wyposażenia były dostarczane oddzielnie.

W sumie zakupionych zostało 35 sześciowagonowych pociągów. Wartość podpisanej w lutym 2011 r. umowy to 1 mld 69 mln zł netto.

jb/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.08.2015 06:35 ~Krzysiek

    kolejarz ~kolejarz

    Co jak co ale najstarsze sklady metra ,,Wagonmasz" (rosyjskie) ich kola wytrzymuja 10 razy tyle bez wymiany co calego tego nowoczesnego badziewia. Nie roziumiem po co te ciagle zmiany na nowsze nowsze jak stare sprawdza sie najlepiej. Nawet na zachodzie sklady metra i nie tylko maja po 20 i wiecej lat i nikt na sile tego nie wymienia co 2 lata. Czy naprawde jestesmy na tyle bogatym narodem ze nas na to stac? raczej chodzi o co innego


    Taki sam problem był z Alstomami na pierwszej linii. Chodzi o takie dobranie twardości kół i szyn by to wszystko dobrze współpracowało. Koła nie mogą być ani zbyt miękkie ani zbyt twarde to wtedy zużywają się nadmiernie szyny - co jest jeszcze gorsze.

  • Kzik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2015 12:00 ~Kzik

    nas poprostu nie stać , po torach metra jeżdzą trzy róże kolejki , rosyjskie najdłużej nie jest to sczyt techniki bez klimatyzacji głłośne ,Al;stomy już zdecydowanie lepiej się prezentują , te ostatnie badziewiaki , trzeba było wzią składy zPesy , przynajmniej nsze polskie mniejsze koszty ,zeby mieć taki różnorodny tabor to trzeba mieć kasę jak chocby Niemcy SZwajcaria i mozna sobie wybierać do woli, jsk sie niem co sie lubi to się lubi co się ma

  • kolejarz2

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2015 09:10 ~kolejarz2

    Mam wrażenie że to jakieś półprawdy są, to raczej na konstrukcję zestawów/wózków wygląda, zła konstrukcja, kiepskie wpisywanie się na łukach, zużyte koła i szyny, ot i cała prawda. Może jakaś "komisyjka" obiektywna jest potrzebna. Jakiś utk albo ....

  • kubat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 20:43 kubat

    kolejarz ~kolejarz

    Co jak co ale najstarsze sklady metra ,,Wagonmasz" (rosyjskie) ich kola wytrzymuja 10 razy tyle bez wymiany co calego tego nowoczesnego badziewia. Nie roziumiem po co te ciagle zmiany na nowsze nowsze jak stare sprawdza sie najlepiej. Nawet na zachodzie sklady metra i nie tylko maja po 20 i wiecej lat i nikt na sile tego nie wymienia co 2 lata. Czy naprawde jestesmy na tyle bogatym narodem ze nas na to stac? raczej chodzi o co innego

    Dobre, ale rosyjskie, więc nie ma prawa być dobre. Idiotów ci u nas nie brakuje.

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 19:13 ~asd

    Kurde, a wydawało mi się, że tory się ułożyły i dlatego nie słychać metra jak przejeżdża mi pod łóżkiem. A to dlatego, że koła się wytarły. Więc znowu będzie hałas...

  • smutas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 16:12 ~smutas

    RJG~RJG

    Bubel i tyle! Ale tak to jest, gdy o wyborze producenta decydują układziki polityczne. Trzeba było pozwolić wagony dla metra skonstruować PESIE - przynajmniej to w 100% polska firma.

    Tzn, co? Na siłę im kazać robić pociągi dla Metra? Oni w ogóle nie startowali w przetargu.

  • kolejarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 15:22 ~kolejarz

    Co jak co ale najstarsze sklady metra ,,Wagonmasz" (rosyjskie) ich kola wytrzymuja 10 razy tyle bez wymiany co calego tego nowoczesnego badziewia. Nie roziumiem po co te ciagle zmiany na nowsze nowsze jak stare sprawdza sie najlepiej. Nawet na zachodzie sklady metra i nie tylko maja po 20 i wiecej lat i nikt na sile tego nie wymienia co 2 lata. Czy naprawde jestesmy na tyle bogatym narodem ze nas na to stac? raczej chodzi o co innego

  • Fritz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 10:45 ~Fritz

    Tak to jest kiedy wybiera się najtańszego oferenta.Ma być "Polski" produkt niczym ze Świdnika z niby Polskiej firmy.

  • antybubel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.08.2015 01:16 ~antybubel

    Taki sam bubel, jak drzewa w donicach na ul. Świętokrzyskiej. Aż przykro na to patrzeć.

  • alejaja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.08.2015 23:13 ~alejaja

    hheeh naopiszcie o ząbkowaniu torów przez inspiro. Przez te pociagi metro musi wymieniac tory-wiem bo na PW robilismy ekspertyze.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »