Informacje

11.01.2018 19:55 zmienili zdanie w ostatniej chwili

Wykreślili kluczowy fragment ustawy.
Nie będzie opłat za wjazd do centrum

SERWISY:


Sejm w czwartek przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Wcześniej z dokumentu wykreślono fragment o możliwości wprowadzenia opłat za wjazd do centrów miast.

Za ustawą zagłosowało 235 posłów, 165 było przeciw, 18 się wstrzymało.

W trakcie drugiego czytania - również w czwartek rano - poseł Zdzisław Gawlik w imieniu klubu PO zgłosił wniosek o odrzucenie projektu w całości, argumentując, że tempo prac nad nim w Sejmie było zbyt duże i pozostał szereg wątpliwości.

Wysokie tempo prac

Wskazał, że w czasie pierwszego czytania - w środę - w połączonych komisjach infrastruktury oraz energii i skarbu odrzucono propozycję powołania podkomisji w celu dokładnego przeanalizowana proponowanych regulacji.

Głos zabrał też przedstawiciel PSL Mieczysław Kasprzak, zapowiadając, że jego klub nie poprze ustawy z tych samych powodów, które wskazała PO. - Projekt jest potrzebny, ale tempo procedowania jest nie do zaakceptowania - stwierdził. Rząd przyjął projekt ustawy 28 grudnia, pierwsze czytanie i skierowanie do komisji odbyło się we wtorek, a komisje zajmowały się nim w środę.

Z kolei marszałek Sejmu Marek Kuchciński zwrócił uwagę, że projekt m.in. wdraża prawo UE (dyrektywę w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych - red.), w związku z tym nie stosuje się do niego terminów regulaminowych. Wskazał również, że rząd ostrzegał, iż niewdrożenie przepisów do 1 lutego 2018 r. grozi wysokimi karami.

Przed ostatecznym głosowaniem minister energii Krzysztof Tchórzewski oświadczył, że głosy sprzeciwu wobec projektu, uzasadniane wyłącznie dużym tempem prac, wskazują wyraźnie, że ustawa jest dobra i "niczego nie da się w niej skrytykować". Podkreślił, że ustawa była bardzo solidnie przygotowana i należała do najdłużej konsultowanych aktów.

Skreślili możliwość opłat

Ustawa przewiduje system zachęt, m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), zwolnienie ich z opłat za parkowanie, większe odpisy amortyzacyjne dla firm. Zakłada też m.in. budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co ma pozwolić na swobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Planuje się, że do końca 2020 r. powstanie 6 tysięcy punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG (sprężonego gazu).

Zakłada też możliwość tworzenia przez samorządy stref czystego transportu. Według pierwotnej wersji ME za wjazd pojazdów o tradycyjnym napędzie spalinowym gmina mogłaby pobierać opłaty w wysokości maksymalnie 30 zł dziennie. Jednak w środę komisje przyjęły zgłoszoną przez posła Krzysztofa Sitarskiego z Kukiz'15 poprawkę, skreślającą zapisy o poborze opłat i ich maksymalnej wysokości.

Druga wprowadzona w Sejmie merytoryczna zmiana polega na dopisaniu punktów tankowania wodoru - wraz z jego definicją - do planu lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania i stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających w zarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dróg sieci bazowej TEN-T.

Ustawa trafi teraz do Senatu.

Żeby było "bezkonfliktowo"

– Wykreślono przepisy mówiące o możliwości tworzenia płatnych stref wjazdu do miast. Pytałem pana ministra Kurtykę (Michała, podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii - red.) o powody. Powiedział, że chciałby, żeby ustawa przeszła bezkonfliktowo, a jeden z klubów parlamentarnych na takie rozwiązanie się nie zgadzał – pomimo faktu, że te regulacja nie byłaby obowiązkowa – ujawnił w rozmowie z transportem-publicznym.pl Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

O płatny wjazd do centrum spierali się niedawno w "Tak jest" Piotr Guział i Adam Szejnfeld:


PAP/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.01.2018 18:10 ~Piękny Roman

    warszawiak~warszawiak

    To niedobrze. Konieczne są opłaty, nie tylko za wjazd samochodów osobowych na teren śródmieścia, ale już na teren Warszawy. Do tego ograniczenie posiadania samochodów na rodzinę. jedna rodzina najwyżej jeden samochód. Jeśli , oczywiście, naprawdę jest niezbędny.

    Tak i jeszcze 2m2 na osobę i przywróćmy kartki żywnościowe.
    Ciekawe, że ci co najgłośniej krzyczą "precz z komuną" to najchętniej przywracają jej rozwiązania.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.01.2018 17:09 ~warszawiak

    To niedobrze. Konieczne są opłaty, nie tylko za wjazd samochodów osobowych na teren śródmieścia, ale już na teren Warszawy. Do tego ograniczenie posiadania samochodów na rodzinę. jedna rodzina najwyżej jeden samochód. Jeśli , oczywiście, naprawdę jest niezbędny.

  • inspekcja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 20:46 ~inspekcja

    Wars~Wars

    I dalej chłopki będą się panoszyły w W-wie. Tylko dlaczego kosztem W-wiaków? Lobby chłopskie jest jak widać silne w W-wie i nie pozwolą sobie na zabranie czegoś, co uważają za należny im przywilej. Mam dosyć chłopków, którzy nie płacą podatków w W-wie, a korzystają z wszystkich praw, łącznie z 500+.


    Od 1949 w tym kraju rządzi chłop i robotnik. Pogódź się z tym. Dawne czasy już nie wrócą.

  • Wars

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 17:52 ~Wars

    I dalej chłopki będą się panoszyły w W-wie. Tylko dlaczego kosztem W-wiaków? Lobby chłopskie jest jak widać silne w W-wie i nie pozwolą sobie na zabranie czegoś, co uważają za należny im przywilej. Mam dosyć chłopków, którzy nie płacą podatków w W-wie, a korzystają z wszystkich praw, łącznie z 500+.

  • klm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 15:27 ~klm

    no i bardzo dobrze

  • kubat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 13:10 kubat

    Większość centralnych jednostek władzy i administracji jest w centrum i jak tu wprowadzić opłaty. Poza tym jeśli za wjazd, to i za wyjazd.

  • drażak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 13:04 ~drażak

    Boom~Boom

    Liczę na to, że wprowadzenie opłat za wjazd do centrum (pomijając ludzi starszych, którzy z natury rzadko kupują nowe wozy) zmieni trochę rynek i:
    a) zniechęci do sprowadzania złomu, a zachęci do serwisu istniejących samochodów

    Niby dlaczego? Opłata miała nie zaleć on normy czystości spalin.

    b) zachęci ludzi do przesiadki na młodsze samochody z niższych klas (a co za tym idzie - mniejsze silniki, mniejsze spalanie)

    Niby z jakiego powodu?

    c) zmusi ludzi do refleksji, czy naprawdę każdy kawałek chodnika musi być zastawiony samochodami, a może jednak każdy noworejestrowany samochód powinien mieć dowód posiadania miejsca parkingowego.

    Ja mam nawet dwa miejsca parkingowe ale nie załaduję ich na samochód i nie mogę ich zabrać ze sobą.


    Bardzo rozsądny głos w dyskusji.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 13:01 ~Piękny Roman


    Piękny Roman~Piękny Roman

    [/cytat_2770682]

    Nie popadaj w demagogię. Jakoś zużyte akumulatory ołowiowe poddaje się recyklingowi. Podobnie jak baterie i wszelkiego rodzaju akumulatory. Tak samo przetwarza się całe samochody i poddaje recyklingowi. Jaki jest więc problem z przetwarzaniem akurat akumulatorów trakcyjnych z samochodów? Żaden. Nikt nie będzie ich transportować do Afryki.
    [/cytat_2770682]
    Jakie akumulatory/ Trakcyjne?
    Może mi jeszcze powiesz, że tesla ma pod podłogą ołowiówki?
    Oj coraz gorzej szkolą w działach PR, coraz gorzej.
    Zawiedziony~Zawiedziony


    Tak trudno ci jest czytać ze zrozumieniem? Akumulatory ołowiowe to tylko przykład na powszechny recykling. I nie wiesz co to są akumulatory trakcyjne? One służą jako źródło prądu do napędzania pojazdów.

    Ehhh.... niech wam zrobią jakieś szkolenia, dadzą nowe wytyczne lub przestańcie ludzi traktować jak głupich co każdy kit łykną.

    Plączesz tutaj różne technologie, które wymagają innych procesów utylizacji/recyclingu.

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 12:39 ~Zawiedziony

    Piękny Roman~Piękny Roman

    [/cytat_2770682]

    Nie popadaj w demagogię. Jakoś zużyte akumulatory ołowiowe poddaje się recyklingowi. Podobnie jak baterie i wszelkiego rodzaju akumulatory. Tak samo przetwarza się całe samochody i poddaje recyklingowi. Jaki jest więc problem z przetwarzaniem akurat akumulatorów trakcyjnych z samochodów? Żaden. Nikt nie będzie ich transportować do Afryki.
    [/cytat_2770682]
    Jakie akumulatory/ Trakcyjne?
    Może mi jeszcze powiesz, że tesla ma pod podłogą ołowiówki?
    Oj coraz gorzej szkolą w działach PR, coraz gorzej.


    Tak trudno ci jest czytać ze zrozumieniem? Akumulatory ołowiowe to tylko przykład na powszechny recykling. I nie wiesz co to są akumulatory trakcyjne? One służą jako źródło prądu do napędzania pojazdów.

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.01.2018 12:35 ~Boom

    Liczę na to, że wprowadzenie opłat za wjazd do centrum (pomijając ludzi starszych, którzy z natury rzadko kupują nowe wozy) zmieni trochę rynek i:
    a) zniechęci do sprowadzania złomu, a zachęci do serwisu istniejących samochodów

    Niby dlaczego? Opłata miała nie zaleć on normy czystości spalin.

    b) zachęci ludzi do przesiadki na młodsze samochody z niższych klas (a co za tym idzie - mniejsze silniki, mniejsze spalanie)

    Niby z jakiego powodu?

    c) zmusi ludzi do refleksji, czy naprawdę każdy kawałek chodnika musi być zastawiony samochodami, a może jednak każdy noworejestrowany samochód powinien mieć dowód posiadania miejsca parkingowego.

    Ja mam nawet dwa miejsca parkingowe ale nie załaduję ich na samochód i nie mogę ich zabrać ze sobą.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »