Informacje

11.07.2016 06:33 WARSZAWSKA POLITYKA MOBLINOŚCI

Wojciechowicz: nie wszyscy wjadą
samochodem do centrum

SERWISY:

- Funkcjonalne centrum Warszawy, do jakiego dziś przyzwyczajeni są mieszkańcy, będzie się rozszerzać - przekonuje wiceprezydent Jacek Wojciechowicz. Jego zdaniem, z czasem obejmie nie tylko "bliską" Wolę, ale i część Pragi. Co to oznacza dla mieszkańców?

Codziennie przewijają się przez nie dziesiątki tysięcy osób, to tu przecinają się najważniejsze szlaki komunikacyjne, można załatwić najważniejsze sprawy urzędowe, ale też najłatwiej umówić się ze znajomymi do knajpy kina czy teatru.

Dziś funkcjonalnym centrum Warszawy jest fragment miasta między Traktem Królewskim, placem Konstytucji, al. Jana Pawła II i placem Bankowym. - Ten teren podlega w tej chwili daleko idącym przemianom. Można powiedzieć, że to jeden z większych, jeśli nie największy plac budowy w Europie, ale warto zwrócić uwagę, że mamy proces rozszerzania się funkcjonalnego centrum na tereny poprzemysłowej Woli i Pragi – przekonuje jednak Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.

Granice tego centrum już dziś przesuwają się wiec aż do ulic Okopowej i Towarowej z jednej strony i Targowej. Wpływ na to ma nie tylko otwarcie II linii metra, ale też nowa zabudowa mieszkaniowa, wokół której będzie skupiało się życie. Na Woli to osiedle 19 dzielnica, na Pradze - zabudowa w Porcie Praskim. – Zależy nam, żeby rozwijała się funkcja mieszkaniowa, która żyje nie tylko w godzinach pracy, ale 24 godziny na dobę – podkreśla Wojciechowicz.

Zwęzić ulice

Ale nie tylko nowa zabudowa ma być wyznacznikiem rozszerzonego centrum. Zmieniać będą się też ulice. - Okopowa i Towarowa mają jeszcze wiele przed sobą. Poza blokowiskami mamy sporo wolnych terenów. Jest pomysł, żeby obwodnica śródmiejska przebiegała al. Prymasa Tysiąclecia. Dlatego można sobie wyobrazić, że za 15 - 20 lat Okopowa i Towarowa będą miały zdecydowanie niższe parametry. Będą węższe. Można sobie wyobrazić wytworzenie na tej ulicy zupełnie nowej pierzei – zaznacza Wojciechowicz.

W podobnym tonie wypowiada się o ulicy Targowej. - Ma charakter ulicy zabytkowej, ale dużo jest do zrobienia. Gdy dojdzie do wydłużenia II linii metra i spięcia przynajmniej części obwodnicy praskiej, będzie można dokonać zwężenia ulicy Targowej i stworzyć bardziej kameralny charakter – przekonuje wiceprezydent.

I podkreśla wagę planowanych obwodnic. - Miasta takie jak Berlin mają te obwodnice już od lat i to w kilku rzutach. Co najmniej trzy ringi można tam wyodrębnić. To samo jest w Wiedniu i innych dużych miastach. Generalnie my jesteśmy na tym etapie, że to budujemy i jednocześnie mamy możliwość przyhamowywania tego ruchu, który odbywa się przez centrum.

Samochodem? To niemożliwe!

Zwężenie ulic to również sygnał dla kierowców, czego w przyszłości mogą spodziewać się na tym obszarze.

- Funkcjonalne centrum, do którego podróżuje wielu mieszkańców i turystów, nie może być miejscem, do którego wszyscy chętni będą przyjeżdżali samochodem. To jest niemożliwe – zaznacza Wojciechowicz.

I dodaje, że ważna jest rola komunikacji miejskiej. - Miasto musi zapewnić możliwość komunikacyjną dla wszystkich, którzy mieszkają w tej strefie, ale także dla tych, licznych, którzy do tej strefy chcą przyjechać z różnych powodów - do pracy czy urzędów. Co robimy? To chociażby budowa centralnego odcinka II linii metra, który już funkcjonuje, a w tej chwili trwa rozbudowa. Zapewnia obsługę i możliwość inwestowania w tym obszarze - wyjaśnia Wojciechowicz. - Trudno sobie wyobrazić, że w tym centralnym obszarze, który bez wątpienia będzie intensywnie rozbudowywany, nie będzie polityki zrównoważonego rozwoju. Ten obszar mu być nasycony komunikacją publiczną. Dlatego w tym obszarze mamy dwie linie metra i liczne linie tramwajowe i autobusowe i dostępność za pomocą kolei - dodaje.

Jak już pisaliśmy, w Warszawie trwają konsultacje strategicznego dokumentu - Warszawskiej Polityki Mobilności. Zakłada ograniczenie roli samochodów w mieście poprzez m.in. strefowanie ruchu, zmniejszenie przepustowości ulic i skrzyżowań, priorytetowe traktowanie ruchu pieszego, rozwój systemu carsharingu czy wspieranie korzystania z samochodów o małych gabarytach, z małymi silnikami i z ekologicznymi napędami.

CZYTAJ WIĘCEJ O STRATEGII

Za 15 - 20 lat

Prezydent nie podaje szczegółów, ale zaznacza, że z biegiem lat będzie się rozszerzać strefa płatnego parkowania. – Na pewno dużym wyzwaniem będą parkingi podziemne w centrum miasta. Tego problemu nie da się rozwiązać w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, więc myślę, że będzie to musiało być zrobione rękami miasta – tłumaczy wiceprezydent.

CZYTAJ WIĘCEJ O POMYSŁACH NA PARKINGI PODZIEMNE

Nowe parkingi będą powstawały, ale w ograniczonym zakresie. - Mając bilans miejsc parkingowych dla mieszkańców musimy pamiętać o tych, którzy przyjeżdżają do Śródmieścia, ale też nie należy budować tych miejsc więcej, niż jest faktyczna potrzeba - wyjaśnia Wojciechowicz.

Osobna sprawa to zagospodarowanie wolnych przestrzeni nowymi budynkami. - Hotel Marriott, czy Intraco, czy inne obiekty nie powstawały w latach 90. czy w XXI wieku tylko dużo wcześniej.  Myśmy zastali Warszawę z kilkoma budynkami wysokimi i chcąc zrobić z tym porządek chcemy stworzyć zwartą, spójną kompozycję obiektów również wysokich, ale większość budynków, które się buduje w centralnej części są niskie w tzw. warszawskiej wysokości, gdzieś w granicach 30 metrów - tłumaczy wiceprezydent.

Kiedy można spodziewać się, że w pełni odczujemy efekty rozszerzenia funkcjonalnego centrum Warszawy? - To dzisiaj może brzmieć dość fantastycznie, ale to jest pewien proces, który będzie można ocenić po 15 - 20 latach – przekonuje Wojciechowicz.

ran/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • takaprawda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2016 11:59 ~takaprawda


    trewq~trewq

    Idiotyczne pomysły lobby antysamochodwego! Czas przepędzić tę ekipę gdzie pieprz rośnie. Rowery - na chodniki. Buspasy - dla taksówek, busów i samochodów elektrycznych. Parkingi - czas budować nowe, wielopoziomowe. Szerokie chodniki - zwężać na rzecz parkingów i dodatkowych pasów ruchu.
    Mieszkanka Woli~Mieszkanka Woli

    I będziesz miał nieprzyjazne miasto, gdzie nie ma się jak poruszać i zasmrodzone spalinami. Już teraz powietrze ma tragiczną jakość. Brawo.

    Za 20 lat auta będą tylko elektryczne, może na wodór. Już teraz sporo jeździ na gaz które emitują śladowe ilości szkodliwych związków.
    Podstawa to usunięcie obecnej władzy w postaci HGW i jej przydupasów, która jest szkodliwa. Żeby było jasne jestem za rowerami ale nie kosztem samochodów. Aby ograniczyć ruch i zwężać ulice potrzebna jest sieć metra z setkami km jak w normalnych stolicach a nie dwie linie na krzyż!

  • Mieszkanka Woli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2016 11:14 ~Mieszkanka Woli

    trewq~trewq

    Idiotyczne pomysły lobby antysamochodwego! Czas przepędzić tę ekipę gdzie pieprz rośnie. Rowery - na chodniki. Buspasy - dla taksówek, busów i samochodów elektrycznych. Parkingi - czas budować nowe, wielopoziomowe. Szerokie chodniki - zwężać na rzecz parkingów i dodatkowych pasów ruchu.

    I będziesz miał nieprzyjazne miasto, gdzie nie ma się jak poruszać i zasmrodzone spalinami. Już teraz powietrze ma tragiczną jakość. Brawo.

  • adel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2016 15:46 ~adel

    Tej ekipie już dziękujemy. Nich zwężają gdzie indziej!

  • wolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2016 10:48 ~wolak

    Panie zrób pan cos z ul. Płocka. Jeżdza chodnikami a nie uklica

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.07.2016 17:37 ~mieszkaniec

    A Jacek Wojciechowicz wjedzie?

  • konieczne sa zmiany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2016 14:21 ~konieczne…

    Nowe Władze! Nowe Władze! Nowe Władze!

  • gratulacje debilizmu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2016 14:01 ~gratulacje…

    Buahahahaha - zakaz wjazdu do centrum i gwaratuję że NIKT tu nie przyjedzie bo woli centrum handlowe typu Arkadia czy Blue City. Jedyne racjonalne wyjście to zakaz wjazdu do centrum samochodów z poza Warszawy (dla osób nie zameldowanych).

  • HGW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2016 13:19 ~HGW

    Chów klatkowy zawsze jet bardziej ekonomiczny.
    Po co tracić miejsca na bezpłatne drogi, jeśli można zamienić je na biurowce, 15$ m2

    Niech siedzą w klatkach, i płacą!

  • dolce vita

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2016 13:01 ~dolce vita


    gość~gość

    Co za idiota wpadł na pomysł zwężania ulic. W Warszawie wcale nie ma szerokich ulic (2-3 pasy to nie jest szeroka ulica). Gdzie niby ma podziać się ten ruch? Jakby była alternatywa, nikt by nie wjeżdżał do centrum. Niestety dopóki nie ma obwodnic, dopóty ruch musi przebiegać przez centrum. A jak już będą obwodnice, centrum samo zacznie wymierać bo nikt nie będzie tamtędy jeździć.
    Plum~Plum

    Popatrz synku na mapę i zwróć uwagę, jak bogatą mamy sieć drogową. Po za tym czas się odkleić od samochodu. Życie bez samochodu jest naprawdę przyjemniejsze.

    no faktycznie, po co z domu wychodzić jak jest komputerek, a listonosz emeryturkę rodziców doniesie.

  • trewq

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2016 12:59 ~trewq

    Idiotyczne pomysły lobby antysamochodwego! Czas przepędzić tę ekipę gdzie pieprz rośnie. Rowery - na chodniki. Buspasy - dla taksówek, busów i samochodów elektrycznych. Parkingi - czas budować nowe, wielopoziomowe. Szerokie chodniki - zwężać na rzecz parkingów i dodatkowych pasów ruchu.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »