Informacje

31.08.2011 06:24 królowa rzek nie oszczędza budowy

Wisła podmywa Północny

SERWISY:

Kolejny problem mostu Północnego. Silny nurt Wisły podmywa jego filary. Rzeka jest tam już o kilka metrów głębsza niż w planach. Budowniczowie zastanawiają się, jak umocnić dno, żeby nie doszło do katastrofy. Pierwsze kosztowne próby nie przyniosły rezultatów. Czy problem może opóźnić oddanie Północnego? Urzędnicy nie chcą o tym słyszeć.

Informacje tvnwarszawa.pl potwierdza Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych: - Rzeczywiście w okolicy jednego z filarów nurtowych po stronie bielańskiej doszło do erozji dna – mówi Agata Choińska, rzecznik ZMiD.

Erozja to efekt ubiegłorocznej fali powodziowej. Jednak, choć przechodziła ona przez Warszawę kilkanaście miesięcy temu, to silny nurt rzeki wciąż obniża dno w okolicach filarów mostu. Jak bardzo? Przedstawicielka ZMiD unika jednoznacznej odpowiedzi, tłumacząc się zmiennymi stanami Wisły. Według naszych informacji rzeka w okolicach podpór może być głębsza nawet o 7 metrów, a problem dotyczy w mniejszym stopniu jeszcze dwóch filarów.

Wykonawca ma problem

Kiedy w 2009 roku ruszała budowa mostu, dno znajdowało się na głębokości 7 metrów. Robotnicy wbili w nie grube na 1,5 metra pale, które spełniają funkcję fundamentów. Później ogrodzili je tzw. ścianami larsena i na samej górze tej konstrukcji utworzyli betonową ławę. Dopiero na nich ustawili filary mostu.

Na przełomie maja i czerwca 2010 roku prace przy budowie mostu znacznie utrudniła przechodząca Wisłą fala powodziowa. Kiedy woda już opadła, okazało się, że głębokość rzeki w okolicach podpór powiększyła się do 11 metrów.

Zabezpieczają dno rzeki

Wykonawca musi się ratować przed czarnym scenariuszem, czyli podmyciem filarów, bo to mogłoby grozić nawet zawaleniem mostu. Na szczęście to raczej mało prawdopodobne, ale na most nie będzie można bezpiecznie wpuścić samochodów, jeśli Pol Aqua nie zabezpieczy dna rzeki.

Dlatego już na początku lipca firma Sando, wchodząca w skład konsorcjum budującego most  wysłała do pięciu firm zapytanie o cenę wykonania tzw. narzutu kamiennego – ten ma uzupełnić to co wymyła woda i umocnić dno rzeki.

Jedna ze wspomnianych firm dostarczyła w ubiegłym tygodniu na teren budowy 400 metrów sześciennych kamienia hydrotechnicznego. Został on wysypany na dno rzeki.

Udało nam się ustalić, że operacja się nie powiodła – nurt rozmył kamienie, a dno jeszcze się obniżyło. Głębokość w okolicach podpór mogła się zwiększyć nawet do 14 metrów.

Teraz budowniczowie głowią się, jaka technologia skutecznie zabezpieczy dno. Ma im w tym pomóc specjalnie wyłoniony ekspert z dziedziny budownictwa mostów – profesor Andrzej Jarominiak.

Kosztowne prace

Sposobów na umocnienie i uzupełnienie dna Wisły jest kilka. Jedną z nich są tzw. materace z faszyny (kratownica wykonana z wierzby). W kratownicę wsypywane są kamienie, a całość jest zatapiana w wodę. Można ułożyć kilka takich warstw, dopóki dno nie zostanie uzupełnione i umocnione. Inna metoda to zatapianie specjalnych bloków, które tworzą kamienie wsypane w metalową siatkę.

Każdy sposób będzie jednak kosztowny i czasochłonny.

Czy to oznacza, że oddanie mostu się opóźni? Wykonawca nie chce w ogóle na ten temat rozmawiać. Kiedy o to samo pytamy rzeczniczkę ZMiD odpowiada, że obowiązujący termin to wciąż koniec 2011 roku. Nie zmieniły go ani kłopoty z dostarczeniem na budowę przęseł mostu, nie zmieniają problemy z erozją dna.

Koszty operacji umacniania dna poniesie wykonawca.

Bartłomiej Frymus//mz

Przeczytaj też długą i trudną historię budowy mostu Północnego

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • azor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2011 15:51 ~azor

    pożałowali na głębsze fundamenty i taki rezultat, za to powinni beknąć architekci i projektanci (wraz z rodzinami i swoimi powinowatymi) techniczni tego bubla....

    współczucie dla tych co mieszkają na prawym brzegu...

  • fred

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2011 20:01 ~fred

    Na świecie buduje się wielokilometrowe mosty, nad dolinami, zatokami i miastami. Tylko w Polsce nie udaje się postawić najprostszej konstrukcji mostowej, konstrukcji wymyślonej w XIV w. Nie 100 a 500 lat za Europą.

  • Bob budowniczy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.10.2011 18:50 ~Bob budowniczy

    Najtańszy projektant, najtańszy wykonawca to reguły przetargu - najbardziej błędne przepisy prawne.
    Ciekawe czy to rzeczywiście takie oszczędne.
    Wszystko w temacie.

  • Kier.bud.Warszawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.09.2011 16:56 ~Kier.bud.Warszawa

    Most północny jest to przykład polskiej indolencji budowlanej ,byłem na budowie kilka razy i co zaobserwowałem -BRAK ATMOSFERY PRACY-mówię to z całą odpowiedzialnością jako były kierownik budowy 35 lat ,z tego 15 lat za granicą.
    Teraz mówi się o podmywaniu filarów .
    Projektantów wysłać do przedszkola bawić
    się klockami.ok.800 m mostu 2.5 roku,
    i to nie zdąża KUPA ŚMIECHU koledzy /nie moi oczywiście/budowlańcy.

  • artur

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.09.2011 23:05 ~artur

    I jak tam ? Podmyło już i zawalił się ? Wykonawca już z chęcią wyłożył pieniądze na umocnienie dna ? Za projekt urzędgłąbów ? Napiszcie coś :)

  • arek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.09.2011 21:00 ~arek

    i teraz trzeba wydać kolejne kilkaset milionów, a ten rząd ma najlepszą ekipę ekspertów od takiej roboty, o tym są te wybory, o pieniądzach

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.09.2011 23:17 ~warszawiak

    na samym początku widać jak pracują za pieniądze. wędka i rybki a robota stoi

  • sandacz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.09.2011 16:52 ~sandacz

    Oczywiście, przyznaję się, to moja wina.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2011 22:07 ~qwerty

    wszystko przez Kaczyńskiego..

  • wls

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2011 20:11 ~wls

    teraz już wiem na pewno,że komunistycznym budowniczym w budowaniu mostu Śląsko-Dąbrowskiego i Łazienkowskiego pomagali kosmici. Po tylu latach nadal stoją, podczas gdy w dobie komputerów, laserów i satelit nie można zbudować żeby nie groził zawaleniem...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »