Informacje

10.08.2012 20:39 priorytet ma zacząć działać w przyszłym roku

Więcej zielonego dla tramwajów na Pradze. Jest przetarg

SERWISY:


Targową, Zamoyskiego i al. Zieleniecką tramwaje mają pojechać szybciej. Urzędnicy szukają firmy, która zaproponuje rozwiązania przyspieszające podróż.

Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg na tak zwany priorytet dla tramwajów.

"Zamówienie obejmuje opracowanie kompletnej dokumentacji, niezbędnej do uzyskania wymaganych opinii i uzgodnień oraz do prawidłowego wdrożenia systemu w istniejących sterownikach" - brzmi zapis w ogłoszeniu przetargowym.

Kalibracja sygnalizacji

Chodzi o usprawnienie podróży tramwajem po ulicach Targowej, Zamoyskiego i al. Zielenieckiej: od Kijowskiej do ronda Waszyngtona.

- Ten odcinek już modernizowaliśmy, a teraz chcemy wprowadzić aktywny priorytet dla tramwajów. Chodzi o to, żeby nie stały po kilkanaście sekund na każdym skrzyżowaniu. Każda poprawa na tym ciągu jest cenna - tłumaczy w rozmowie z tvnwarszawa.pl Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Zwycięzca przetargu będzie musiał przygotować do końca roku dokumentację dotyczącą organizacji ruchu i drugą dotyczącą kalibracji sygnalizacji świetlnej.

- Chodzi o algorytm dla sygnalizacji, który określa, jak powinny zmieniać się światła, żeby tramwaje mogły przejechać szybciej - zaznacza Powałka. - Jeżeli projektant dojdzie do wniosku, że potrzebne są na tej trasie jeszcze dodatkowe detektory ruchu na torach, to taką uwagę rozważymy - dodaje.

Zanim do tego dojdzie, zwycięzca przetargu będzie musiał dokonać pomiarów ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach ciągu. Sprawdzi też, z jaką prędkością jeżdżą na tym odcinku tramwaje, ile czasu tracą na przystankach i przy sygnalizacji.

Za pół roku

Firma, która wygra przetarg, będzie musiała uzyskać też wszystkie niezbędne uzgodnienia i opinie (m.in. inżyniera ruchu), a w trakcie wprowadzania założeń w życie, prowadzić nadzór.

- Liczymy, że ten priorytet dla tramwajów uda się wprowadzić w pierwszym kwartale przyszłego roku - mówi Powałka.

Kolejne priorytety

Jak podaje portal Rynek Kolejowy, Tramwaje Warszawskie chcą także przyspieszyć kursowanie składów na trasach:

1. Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej,

2. Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka – Kielecka,

3. 11 Listopada - rondo Żaba - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska – Annopol,

4. w ulicy Marymonckiej,

5. w ul. Obozowej.

Zgodnie z planem, większość ma otrzymać prorytet w 2013 roku.

O priorytety dla tramwajów walczy Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM).

ran/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • nickt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.08.2012 10:13 ~nickt

    @dempsey:

    Wyjaśnij, jaki przystanek obsługuje tramwaj przyjeżdżający na początek czerwonego przed Chałubińskiego/Jana Pawła II, jak tam perony są oba między Mariottem a Centralnym?

    Ot, fachowiec się znalazł

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.08.2012 09:41 ~Tomek

    "Targową, Zamoyskiego i al. Zieleniecką tramwaje mają pojechać szybciej. Urzędnicy szukają firmy, która zaproponuje rozwiązania przyspieszające podróż."
    Najprościej skasować przystanki, a tramwaj wpuścić do tunelu. I będzie płynna jazda...

  • mogę

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.08.2012 16:18 ~mogę

    Ja bym proponował nie pytać o cokolwiek Galasa bo jak zwykle coś sp.....Dlaczego ten człowiek mimo tylu negatywnych opinii ciągle zajmuje swoje stanowisko? To tak jak w przypadku taśm PSL, wszyscy znajomi królika muszą mieć pracę i układy.

  • el_mariachi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.08.2012 09:02 ~el_mariachi

    W pierwszej kolejności należałoby zadbać, żeby Galas przestał sabotować tramwaje przy każdej modernizacji świateł. Regułą już jest, że sygnalizacja po remoncie pogarsza warunki ruchu tramwajów. Jako jaskrawy przykład - na kierunku Górczewska: światła przy Redutowej i Sowińskiego.

  • dr_No

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 18:54 ~dr_No

    marmar~marmar

    Tak, jestem dyletantem (tzn. niefachowcem w tej dziedzinie), dlatego oczekuję że fachowcy wymyślą jak to zrobić, bo obecna sytuacja jest na dłuższą metę nie do przyjęcia.
    Mam jednak oczy i widzę:
    - skrzyżowania przy Centralnym i r. Dmowskiego - problemem nie jest ruch tramwajowy na ciągach poprzecznych, tylko to że zielone w ciągu Al. Jerozolimskich jest idiotycznie krótkie - na oko ze 2x krótsze niż zielone dla samochodów w tym samym kierunku;
    - pl. Zawiszy - tu rzeczywiście jest trudno, ale trzeba chociaż doprowadzić do sytuacji żeby z Towarowej na jednym cyklu mogły zjechać 2 tramwaje (a nie 1). Ale przyznaję że nie wiem jak to zrobić (co nie znaczy że się nie da - jest to kwestia priorytetów, zysków i strat poszczególnych rodzajów transportu).

    Niestety jedynym realnym sposobem będzie prawdopodobnie skrócenie zielonego dla samochodów na niektórych relacjach.
    Tak na marginesie, mniej więcej połowę podróży po Warszawie odbywam samochodem (w szeroko rozumianym centrum).

    1. Tramwaje nie są strumieniem ciągłym, więc nie potrzebują tyle samo zielonego co samochody, jeśli dostają je w odpowiednim czasie. Na Rondzie Dmowskiego największym problemem w godzinach szczytu jest zastawianie torowiska przez samochody. Na to nawet 5 minut zielonego nie pomoże. Tramwaje z poprzecznego kierunku też są problemem (chwilowo nie), bo jest ich za dużo. Tramwaje Warszawskie z tego powodu same nie zgodziły się na silniejszy priorytet dla al. Jerozolimskich.
    2. Skoro nie znasz się, to skąd wiesz, że da się coś zrobić? Owszem da się, ale na pewno nie przy pomocy sygnalizacji świetlnej. Priorytety dla Towarowej zablokuje te wyjeżdżające z Grójeckiej i na odwrót. Dodatkowe utrudnienia to mocno obciążone wloty dla samochodów oraz długie przejścia dla pieszych.

  • Lolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 16:52 ~Lolek

    CZAPELSKA!
    Niech wreszcie zrobią coś ze światłami pod kładką przy przystanku Czapelska. Cały czas jest sytuacja, że jak jest zielone dla tramwaju, to akurat żadnego nie ma, a jak podjeżdza tramwaj, to zawsze musi stać na czerwonym.
    Czy naprawdę tak trudno jest zobić światła "pod tramwaje"?
    Przecież można założyć pętlę indkcyjną od strony "wiatraka", która będzie włączała zielone dla tramwaju. To samo można zrobić od strony Gocławka, tylko doliczyć czas niezbędny na wymianę pasażerów na przystanku (zdecydowana większość wsiada, bo to prawie początek trasy.

  • marmar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 16:38 ~marmar


    marmar~marmar

    Przede wszystkim priorytet trzeba wprowadzić na najważniejszym ciągu tramwajowym w Warszawie - czyli w Alejach Jerozolimskich (...)
    dr_No~dr_No

    To popraw dyletancie. Jak sobie wyobrażasz priorytet na pl. Zawiszy, skoro tam tramwaje są kolizyjne same z sobą. Podkręcenie priorytetu przy Dw. Centralnym i na Rondzie Dmowskiego (po remoncie) zablokowałoby inne trasy tramwajowe o ruchu niewiele mniejszym niż w al. Jerozolimskich.


    Tak, jestem dyletantem (tzn. niefachowcem w tej dziedzinie), dlatego oczekuję że fachowcy wymyślą jak to zrobić, bo obecna sytuacja jest na dłuższą metę nie do przyjęcia.
    Mam jednak oczy i widzę:
    - skrzyżowania przy Centralnym i r. Dmowskiego - problemem nie jest ruch tramwajowy na ciągach poprzecznych, tylko to że zielone w ciągu Al. Jerozolimskich jest idiotycznie krótkie - na oko ze 2x krótsze niż zielone dla samochodów w tym samym kierunku;
    - pl. Zawiszy - tu rzeczywiście jest trudno, ale trzeba chociaż doprowadzić do sytuacji żeby z Towarowej na jednym cyklu mogły zjechać 2 tramwaje (a nie 1). Ale przyznaję że nie wiem jak to zrobić (co nie znaczy że się nie da - jest to kwestia priorytetów, zysków i strat poszczególnych rodzajów transportu).

    Niestety jedynym realnym sposobem będzie prawdopodobnie skrócenie zielonego dla samochodów na niektórych relacjach.
    Tak na marginesie, mniej więcej połowę podróży po Warszawie odbywam samochodem (w szeroko rozumianym centrum).

  • croxtech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 14:47 ~croxtech

    AlfredSloan~AlfredSloan

    Nie denerwuj się, inżynier Galas nie pozwoli wam zrobić krzywdy. Nie ma mowy o żadnym priorytecie dla tramwajów, dopóki ten pan ma coś do powiedzenia.

    To jest dopiero magia tego miasta. Każda grupa uczestników ruchu warczy na inną i twierdzi, że ta druga jest bardziej uprzywilejowana.

  • dr_No

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 14:44 ~dr_No

    marmar~marmar

    Przede wszystkim priorytet trzeba wprowadzić na najważniejszym ciągu tramwajowym w Warszawie - czyli w Alejach Jerozolimskich. Często tramwaje nie mieszczą się na przystankach - bo na jednym cyklu zielonego przejeżdża 1, góra 2 tramwaje. Najgorsze punkty to: plac Zawiszy, skrzyżowanie z JPII, skrzyżowanie z Marszałkowską.

    To popraw dyletancie. Jak sobie wyobrażasz priorytet na pl. Zawiszy, skoro tam tramwaje są kolizyjne same z sobą. Podkręcenie priorytetu przy Dw. Centralnym i na Rondzie Dmowskiego (po remoncie) zablokowałoby inne trasy tramwajowe o ruchu niewiele mniejszym niż w al. Jerozolimskich.

  • dempsey

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.08.2012 14:41 ~dempsey

    Marr~Marr

    w Alejach Jerozolimskich to już działa i jakoś nie widać poprawy żadnej. Jadąc z pl. Zawiszy w stronę mostu Poniatowsiego tramwaj najczęściej łapie same czerwone. A też zapowiadali skrócenie czasu jazdy.

    Na tym to polega laiku. Tramwaj ma przyjeżdżać na przystanek na czerwonym, obsłużyć pasażerów, i po chwili ruszyć na początku zielonego.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

"Od około tygodnia auto stoi na środku chodnika na Jagiellońskiej, w okolicy numeru 74" - napisała na Kontakt 24 jedna z Reporterek. Dziwi się, dlaczego... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »