Informacje

19.10.2015 18:20 Dyskusja o nowych przepisach

Więcej linii, tańsze bilety. "Warszawa czeka na ustawę metropolitalną"

Tańszy transport publiczny, więcej połączeń autobusowych i kolejowych z podwarszawskimi gminami - to tylko niektóre z korzyści, jakie dać ma ustawa metropolitalna. - Warszawa długo czekała na ten dokument - przekonują władze stolicy.

- Po reformie samorządowej 1990 roku, po zmianach z 1998 roku,utworzeniu samorządowych powiatów i województw można powiedzieć, że uchwalenie ustawy, która daje możliwość utworzenia związku metropolitalnego, to jest kolejny krok milowy na drodze do lepszej organizacji wykonywania zadań przez samorządy - powiedział na briefingu podczas Kongresu Transportu Warszawa 2015 Jan Grabiec wiceminister administracji i cyfryzacji.

- Najważniejszym zadaniem związku metropolitalnego, który może powstać na podstawie ustawy, jest organizacja transportu publicznego - podkreślił wiceminister.

Jak wyjaśnił, do tej pory duże miasta i gminy podmiejskie organizują komunikację publiczną albo poprzez dwustronne umowy, albo poprzez związki celowe, co sprawia, że te rozwiązania komunikacyjne nie tworzą spójnego systemu. Dodatkowo są dla mieszkańców bardzo skomplikowane, część z nich ma prawo do wspólnego biletu, a część jest poza strefami biletowymi.

- To wszystko dzięki ustawie (metropolitalnej) może się zmienić. W Polsce może powstać, zgodnie z kryteriami ustawy, dziesięć związków metropolitalnych, które będą organizowały transport zbiorowy w swoim obszarze - wyjaśnił wiceminister.

Dodał, że przykład podwarszawskiego Wołomina, w którym załamał się system wspólnego biletu, pokazuje, że potrzebne są rozwiązania systemowe, a nie doraźne dwustronne umowy. - Tutaj zawsze jesteśmy zdani na to, że ktoś się z kimś "dogada" albo się "nie dogada" i 1 stycznia któregoś roku system po prostu przestaje działać, a nie tak ma funkcjonować transport zbiorowy - przekonywał Grabiec.

Więcej pociągów, tańsze bilety

Wskazał też, że obecnie konstrukcja stref biletowych jest oparta o granice administracyjne gmin, a nie o rzeczywiste odległości od ważnych punktów przesiadkowych. W systemie metropolitalnym to rozwiązanie będzie można lepiej zorganizować, a dzięki dodatkowym środkom z budżetu państwa jest szansa na zwiększenie liczby pociągów i linii dowozowych, ale też na efektywne obniżenie cen biletów zwłaszcza w drugiej strefie biletowej, tak aby opłacało się dojeżdżać komunikacją publiczną.

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że stolica długo czekała na ustawę metropolitalną. Podkreślił, że zapisy ustawy dają Warszawie narzędzia do lepszej organizacji transportu publicznego również poza obszarem samego miasta.

Współpraca z 70 gminami

Dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek poinformował, że obecnie Warszawa współpracuje z 30 gminami w zakresie usług komunikacyjnych w oparciu o dobrowolne porozumienia, a pierwsze badania wykazały, że nawet 70 gmin wokół Warszawy może przystąpić do współpracy w ramach związku metropolitalnego.

- Jeżeli rzeczywiście obszar funkcjonowania transportu publicznego obejmie ok. 70 gmin to zdecydowanie wzrośnie zapotrzebowanie na przewozy autobusowe. Przewoźnicy autobusowi w komunikacji miejskiej na pewno zacierają ręce - dodał członek zarządu w Miejskich Zakładach Autobusowych i prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego Leszek Ruta.

Witek zastrzegł jednak, że ZTM, analizując ustawę, widzi kilka znaków zapytania. - Na etapie tworzenia rozporządzeń będzie trzeba jeszcze z samorządowcami na różne tematy rozmawiać - powiedział Witek. Wyjaśnił, że chodzi m.in. o "kosztochłonny" system metra, jego rozwój, a także o codzienne koszty eksploatacji.

Będą rozmawiać z samorządowcami

Żeby metropolia mogła powstać potrzebna jest przede wszystkim zgoda samorządów z danego obszaru. - 70 proc. gmin i 50 proc. powiatów musi poprzez uchwały wypowiedzieć się pozytywnie o powstaniu związku. Jeśli taka zgoda zostanie wyrażona Rada Ministrów w drodze uchwały określa granice obszaru metropolitalnego i tworzy związek metropolitalny. Związek może być utworzony do kwietnia konkretnego roku, zaczyna działać 1 lipca tegoż roku i przejmuje zdania w zakresie transportu od 1 stycznia kolejnego roku - wyjaśnił Grabiec.

Zapowiedział, że w najbliższych tygodniach i miesiącach obędzie się szereg spotkań i konferencji z samorządowcami i ekspertami, których tematem będzie omówienie wielu szczegółowych kwestii.

Czeka na podpis prezydenta

System finansowania metropolii polega na tym, że w części będzie to składka gmin z obszaru metropolitalnego, które oddadzą 4 proc. PIT płaconego przez mieszkańców na ich obszarze (…) a dodatkowo budżet państwa przeznacza 5 proc. udziału w PIT tych mieszkańców, którzy mieszkają na obszarze metropolii. - W sumie daje to 9 proc. PIT na wykonywanie zadań metropolitalnych - tłumaczył Grabiec na początku października, gdy Sejm rozpatrzył poprawki Senatu do ustawy.

Sejm uchwalił ustawę o związkach metropolitalnych pod koniec września. Umożliwia ona m.in. tworzenie - przez rozporządzenie Rady Ministrów - związków metropolitalnych, do zadań których należałoby m.in. kształtowanie ładu przestrzennego i rozwoju obszaru związku.

Zgodnie z ustawą związek metropolitalny ma być zrzeszeniem jednostek samorządu terytorialnego położonych w danym obszarze metropolitalnym. Za obszar metropolitalny rozumie się spójną pod względem przestrzennym sferę oddziaływania miasta, będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, charakteryzującą się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, zamieszkałą przez co najmniej 500 tys. mieszkańców. W skład związku metropolitalnego wchodzić mają: gminy położone w granicach obszaru metropolitalnego i powiaty, na obszarze których leży co najmniej jedna gmina położona w granicach obszaru metropolitalnego.

Ustawa o związkach metropolitalnych czeka na podpis prezydenta.

 

Zobacz reportaż Łukasza Wieczorka o pomyśle powołania województwa warszawskiego:


PAP/jk/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Oszczędna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 11:46 ~Oszczędna



    Lapigrosz9012Lapigrosz9012

    PO budzi się ze snu po 8 latach
    Przebudzenie~Przebudzenie

    Trochę późno i mam nadzieję, że dla nich już za późno.
    SB1982~SB1982

    To twierdzisz, że ta ustawa jest zła czy po prostu wrzucasz to ogólny jakiś pogląd polityczny do tematu?

    Twierdzę, że wszystko to są pozorne ruchy, służące wyłącznie zachowaniu stołków. Nie było żadnej ustawy metropolitalnej, była za to naprawdę dobra komunikacja miejska. Ale HGW narobiła długów i doszła do wniosku, że musi sobie zrównoważyć budżet, oszczędzając na komunikacji. Jej to nie robi różnicy, bo wożą ją limuzyną. A my, warszawiacy - choćby na piechotę.

  • Dojazd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 11:35 ~Dojazd

    letniak~letniak

    Dziś nie ma jak dojechać ludziom starszym w rejon ulic 11.Listopada i Letniej, Bródnowskiej, Kamiennej, Uruchomiona linia Z23 w miejsce czasowo zawieszonych linii tramwajowych i zmiany linii autobusowych, jeździ nieregularnie i omija rejon tych ulic. Starsze osoby ponadto mają problem z dostaniem się do przychodni lekarskiej na pl. Hallera, z dojazdem do ulicy Targowej, do metra i przystanków przesiadkowych.

    Władze miasta wychodzą z założenia, że starszy człowiek ma siedzieć w domu w ciepłych kapciach i nie ruszać się za próg. Po co ma się pętać po mieście i zawracać głowę młodym i prężnym ?

  • letniak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 10:45 ~letniak

    Dziś nie ma jak dojechać ludziom starszym w rejon ulic 11.Listopada i Letniej, Bródnowskiej, Kamiennej, Uruchomiona linia Z23 w miejsce czasowo zawieszonych linii tramwajowych i zmiany linii autobusowych, jeździ nieregularnie i omija rejon tych ulic. Starsze osoby ponadto mają problem z dostaniem się do przychodni lekarskiej na pl. Hallera, z dojazdem do ulicy Targowej, do metra i przystanków przesiadkowych.

  • SB1982

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 10:23 ~SB1982


    Lapigrosz9012Lapigrosz9012

    PO budzi się ze snu po 8 latach
    Przebudzenie~Przebudzenie

    Trochę późno i mam nadzieję, że dla nich już za późno.

    To twierdzisz, że ta ustawa jest zła czy po prostu wrzucasz to ogólny jakiś pogląd polityczny do tematu?

  • Niespodzianka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:55 ~Niespodzianka

    Jan~Jan

    Czytając te bzdury dochodze do wniosku ze ktos ze mnie robi idiotę. Tańsze bilety....przy ich obecnych cenach bardziej oplacslne i o wiele wygodniejsze jest poruszsnie autem. Tak naprawdę nikomu z władz miasta nie zależy na poprawie bytu ogolu, tylko na sobie.

    Ci w Ratuszu zajmują się wyłącznie przemyśliwaniem, jak znowu oszukać mieszkańców Warszawy tak, żeby nie zauważyli, że ich robią w konia. Ale nie doceniają nas, odwdzięczymy się w wyborach.

  • zxc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:51 ~zxc

    Metody~Metody

    Jak nie wiedzieć czemu chcieli skasować linię 195, zastosowali stare komunistyczne chwyty : T.zw. Natężenie ruchu badali w niedzielę i wieczorami, kiedy rzeczywiście autobusy bywały pustawe, bo wszyscy już dojechali na Ursynów. Natomiast w dzień powszedni, kiedy Tłumy waliły na i z Ursynowa, inspektora tam nie uświadczyłeś. No i oczywiście wyszło, że linia jest niepotrzebna. Od tej pory nie bywam na Krakowskim Przedmieściu, bo nie mam jak dojechać.

    Ja ze starej ochoty też już nie jeżdżę na stare miasto. Najpierw zlikwidowano tramwaj 32, potem linię 150 na mariensztat (zawieszoną na czas budowy metra, ale po budowie nie wróciła).

  • Świątynia dumania

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:49 ~Świątyni…

    jezio~jezio

    spoko, spoko - Senat to "uwali" bo do tego nadaje się najlepiej. Współczesne "liberum veto".

    Przecież w nowej Polsce senat zostanie skasowany, tak, jak obiecują od dwudziestu lat.

  • Przebudzenie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:30 ~Przebudzenie

    Lapigrosz9012Lapigrosz9012

    PO budzi się ze snu po 8 latach

    Trochę późno i mam nadzieję, że dla nich już za późno.

  • Metody

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:28 ~Metody



    Akurat moim zdaniem skasowanie dubla 503, czyli 195 z centrum, to byl swietny pomysl. Tak samo jak rozdzielenie 503 na obecne 503 i 518. Bledem bylo natomiast zabranie z Kabat i Natolina linii 306





    smerf_maruda~smerf_maruda

    Więcej linii?? To po kiego regularnie kasujecie i obcinacie linie autobusowe i tramwajowe? A moze zanim zaczniecie załamywac ręcę nad okolicami miasta łaskawie przywrócicie 117 na Mokotów i 507 na Bemowo!
    Rozmnożenie~Rozmnożenie

    Oraz 195 na Ursynów.
    bezniku~bezniku
    195 na trakt Królewski w relacji Ursynów - Huta.

    smerf_maruda~smerf_maruda



    Jak nie wiedzieć czemu chcieli skasować linię 195, zastosowali stare komunistyczne chwyty : T.zw. Natężenie ruchu badali w niedzielę i wieczorami, kiedy rzeczywiście autobusy bywały pustawe, bo wszyscy już dojechali na Ursynów. Natomiast w dzień powszedni, kiedy Tłumy waliły na i z Ursynowa, inspektora tam nie uświadczyłeś. No i oczywiście wyszło, że linia jest niepotrzebna. Od tej pory nie bywam na Krakowskim Przedmieściu, bo nie mam jak dojechać.

  • jezio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2015 08:19 ~jezio

    spoko, spoko - Senat to "uwali" bo do tego nadaje się najlepiej. Współczesne "liberum veto".

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »