Informacje

21.12.2010 06:20 PRZYSTANKKI TRAMWAJOWE

Więcej elektroniki na przystankach

SERWISY:

Mają być nowoczesne i - wreszcie - niezawodne. Na przystankach tramwajowych pojawi się 40 nowych, elektronicznych tablic z rozkładami. Te, które już są, nie budzą sympatii pasażerów.

26 zainstalowanych w 2008 roku wzdłuż Alej Jerozolimskich elektronicznych tablic nie cieszy się najlepszą opinią. Dlaczego? Przez błędy.

Często zdarza się na przykład, że na przystanku stoi tramwaj linii X, a na tablicy wyświetla się linia Y. Czasem też tramwaje wirtualnie wyprzedzają się na trasie, czyli na przykład skład linii 9, jadąc za składem linii 7, na tablicy wyświetla się jako pierwszy.

Mimo to, tramwajarze chcą dalej inwestować w ten system.

Będą nowocześniejsze

Tablice pojawią się na odcinkach od dworca Wileńskiego do ronda Waszyngtona, oraz od dworca Wileńskiego do cm. Wolskiego.

Instalacja urządzeń ma się rozpocząć już w przyszłym roku. - Chcemy, by nowe tablice były nowocześniejsze, dlatego zdecydowaliśmy się na przetarg w trybie negocjacji. Z 20 firm, które chciały dostarczyć sprzęt, wybraliśmy pięć, którym jeszcze w grudniu przedstawimy szczegółowe wymagania - tłumaczy Teresa Kotwica, rzeczniczka Tramwajów Warszawskich. - Umowę chcemy podpisać w lutym - dodaje.

Odświeżane co 50 sekund

Tramwajarze zaznaczają, że wśród pięciu wyłonionych do negocjacji oferentów, nie znalazła się firma która wykonała stare tablice. Zaznaczają też, że natężenie ruchu tramwajowego w stolicy jest nieporównywalnie większe, niż w wielu miastach europejskich, co wymaga dostosowania urządzeń do potrzeb stolicy. - Tak duże natężenie ruchu wymusza na systemie konieczność zmiany wyświetlanych danych co 50 sekund - tłumaczy Marcin Cupriak z TW.

Maciej Czerski
roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • pcv

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.12.2010 22:49 ~pcv

    Do ~molo to musisz uzbroić się w cierpliwość trasa tramwajowa do Wilanowa została odłożona i musi poczekać do roku 2023 LoL!!!!!!!!!!!!!! (przez ZTM) Ha ha ha !!!! może metro wcześniej dociągną...

  • Molo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.12.2010 20:48 ~Molo

    Tablice stawiają, ale torów do obrzeży miasta (np. Wilanowa) to już nie łaska zbudować. W Wilanowie tory miały być początkowo nawet w tym roku, ale potem odwlekali, odwlekali i temat pozostał nieruszony. Autobusem o wiele dłużej się jedzie niż tramwajem i myślę, że że sporo ludzi chętnie by się przesiadło do szybszej alternatywy, bo teraz np. do centrum można albo jechać autobusem, albo dojeżdżać autobusem do metra, ale oba ta warianty zajmują bardzo dużo czasu.

  • Misiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 19:18 ~Misiek

    Do motorniczy józek od misiek.
    Rany... Przepraszam, myślałem, że to działa w oparciu o GPS'a. Jakiż sens miało by robienie tego w inny sposób ??? Toż to było by najłatwiejsze i najbardziej uniwersalne rozwiązanie. To ja się już nie będę wypowiadał :( O problemach ze słabym sygnałem GPS tramwajarze kiedyś już opowiadali i nawet pokazywali taką mapkę z jakiś testów "którędy jeżdżą tramwaje" i wyszło na to - że w niektórych miejscach śródmieścia odchyłka sięgała ponad 70 metrów - czyli wg. GPS tramwaj jechał przez budynek choć w realu znajdował się dokładnie na torowisku :)

  • xoxox

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 18:54 ~xoxox

    Jest za dużo tramwajów system nie nadążą z aktualizacją danych, które są wyświetlane na tablicy, a będzie jeszcze więcej dlatego radzę od razu kupić sobie helikopter i jakieś środki na ukojenie nerwów.Żeby nie wyżywać się na tramwajarzach kiedy już podjedzie niedogrzany tramwaj :) No macie racje i czas przelotu przecinaka w Al.Jerozolimskich miał się skrócić, tram miał sam sobie światełka zapalać, a po co komu ten system sterowania skoro się nie sprawdza a tramwaje po remoncie trasy jadą dłużej DZIĘKUJEMY CI ZTM - PASAŻEROWIE

  • KL

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 17:28 ~KL

    Jestem w stanie zrozumieć że ludzie mogą nie być zadowoleni, że jakiś system, który miał ułatwić im życie nie zdaje do końca egzaminu.
    W przypadku SIP-u (Systemu Informacji Pasażerskiej) faktem jest, że najlepiej by działał gdyby objął całe torowisko TW. No ale wiadomo koszty.
    Inna sprawą jest, że faktycznie na Jerozolimskich tramwaj w godzinach szczytu zgodnie z rozkładem jest częściej niż co minutę. Wykonanie takiego rozkładu bez opóźnień z racji choćby sygnalizacji świetlnej jest praktycznie niewykonalne ale :) ZTM-u to nie interesuje.

  • mikolaj_wegier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 17:02 ~mikolaj_wegier

    Ja czasem jeżdżę Alejami Jerozolimskimi i tym wyświetlaczom można ufać, liczba pomyłek jest już niewielka. Na początku faktycznie było wiele błędów, jednak z czasem wiele udało się wyeliminować.

  • motorniczy Jozek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 16:27 ~motorniczy Jozek

    misiek jaki GPS ? tys sie na glowe leczył? ten system działa na podstawie innej mechaniki a nie gps..

  • misiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 15:47 ~misiek

    Spoko, spoko. System działa i nie jest aż tak tragicznie. Lepiej że jest taki niż żaden. Błędy w wyświetlaniu powstają przez błędy pozycjonowania GPS. Sygnał GPS w tak zwanych "kanionach miejskich" jest dość słaby bo w centrum mamy wieżowce, budynki przy jezdniach itd. Przez to, odbiornik GPS - widzący mniej satelitów systemu - gorzej oblicza pozycje. Błędy pozycji jednego tramwaju (w sumie to nie są błędy) nakładają się na inne i mamy to co mamy. Ideala sytuacja jest na Moście Poniatowskiego od Stacji PKP Powiśle do Ronda Waszyngtona. Pusto dookoła, odbiornik w tramwaju "widzi" wiele satelitów GPS, pozycja obliczana jest dokładniej, a system Tramwajowy od razu wprowadza poprawki. Stąd dynamiczne przetasowania informacji na tablicach. Ot trochę elektroniki i koputerów. Taki system ma nikłe szanse na to by zawsze działać poprawnie. Na przystankach musiały by być dodatkowe transpondery DSRC potwierdzające obecność tramwaju na danym przystaku lub punkcie kontrolnym. Ale to generuje koszty itd, itd, itd.

  • cmon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 15:24 ~cmon

    mógłby jeszcze motorniczy nadawać sygnał na wyświetlaczu na przystanku typu

    PIERD...E NIE ROBIĘ idźcie na piechotę bo stoję w korku skrzyżowanie wcześniej ;)

  • pasażer 9tki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2010 15:11 ~pasażer 9tki

    te też miały pomagać pasażerom a nie wprowadzać w błąd ;(

    -prognoza niedostępna
    -podjeżdża inna linia
    -minuty się zwiększają
    -tramwaje się wymijają
    -brak aktualnych komunikatów

    to tylko niektóre zastrzeżenia do systemu.
    Warszawa wyrzuciła pieniądze w błoto ;(

    Tak jak remont torów na moście poniatowskiego który miał wyciszyć torowisko był oszustwem ponieważ tramwaje nie wiadomo czemu hałasują więcej ;(
    Wprowadzono więc ograniczenie prędkości 20km/h przy zabudowaniach na moście...
    Porażka, przecież to wykonawca powinien ponieść konsekwencje

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »