Informacje

21.01.2014 06:24 budowa II lini metra

Ważna operacja na budowie metra. Tu zaczną

SERWISY:

Budowniczowie warszawskiego metra podali termin rozpoczęcia drążenia łącznika pod tunelem Wisłostrady. Połączy on wschodnią i zachodnią część budowanej stacji metra Centrum Nauki Kopernik. Powstaje w bardzo ciężkich warunkach geotechnicznych. Natura już raz dała tu o sobie znać w 2012 roku, gdy doszło do wielkiej awarii.

W zachodniej części stacji trwają ostatnie przygotowania do usunięcia ściany, którą widzimy na zdjęciu powyżej.

Jak tłumaczy Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro, jej usunięcie jest niezbędne, aby rozpocząć drążenie łącznika budowanej stacji metra.

Konstrukcja powstaje pod tunelem Wisłostrady i połączy wschodnią i zachodnią część stacji CNK.

- Myślę, że pod koniec tygodnia zaczniemy drążenie pod tunelem. W październiku zaczęła się budowa instalacji do mrożenia gruntu pod tunelem, a samo mrożenie ruszyło jeszcze w zeszłym roku – wyjaśnia Witczyński.

Zamrozili grunt

Mrożenie gruntu było kluczowe dla rozpoczęcia skomplikowanej operacji budowlanej. Łącznik powstaje w bardzo ciężkich warunkach geotechnicznych.

Natura już raz o sobie dała znać w sierpniu 2012 roku. W nocy z 13 na 14 sierpnia na budowie doszło do awarii. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Prace zostały wstrzymane, a tunel zamknięty na prawie rok.

Eksperci stwierdzili, że dalsze kontynuowanie prac w tym miejscu będzie wymagało zamrożenia gruntu. Rozpoczęło się ono w październiku ubiegłego roku.

Najpierw za pomocą specjalnych wiertnic wykonane zostało ponad 500 mikrotuneli. Następnie wewnątrz otworów zostały umieszczone rurki połączone ze zbiornikami wypełnionymi ciekłym azotem.

Koparki z wirującymi frezami

Jak informują budowniczowie, po procesie mrożenia, grunt pod tunelem Wisłostrady jest niemal tak twardy jak skały. Dlatego też do drążenia będą używane maszyny przystosowane do skrawania skał, czyli minikoparki wyposażone w wirujące frezy.

II linia opóźniona

Druga linia metra początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.

Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.

bf/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Melania

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 07:27 ~Melania

    Brak informacji o postępie drążenia zamrożonego łącznika.

  • Rozalka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.01.2014 09:29 ~Rozalka

    No dobrze, ważne, że mimo wszystko do przodu. :) Faktycznie klęliśmy z mężem, że kolejny rok trzeba czekać w korkach, no ale koniec końców warto się poświęcić i przeczekać jeszcze chwilę. Śmiać nam się tylko chce, że tak wszyscy pukali się w czoło, a teraz nagle rzut na mieszkania i inwestycje. Nie to, że źle - niezmiernie nas to cieszy, ale jak mówiliśmy znajomym, że tak będzie to nie wierzyli. Z trudem powstrzymuję się, żeby nie powiedzieć "a nie mówiłaaaam....?" :P

  • opc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2014 12:23 ~opc

    Karaś~Karaś

    Do tych co nie mają pojęcia ani o budowie tak skomplikowanych przedwsięzięć infrastrukturalnych ani o procedurach prawnych związanych z realizacją inwestycji publicznych.

    Nie wypowiadajcie się, ponieważ tylko się kompromitujecie w swoich wypowiedziach i pogrążacie w swojej niewiedzy.

    te kolo nie napinaj sie tak bo pekniesz..

  • Jak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2014 10:50 ~Jak

    Tak, u nas mosty są "konserwowane" co roku, widać to m.in. po "Średnicowym" i pozostałych mostach.

  • Karaś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.01.2014 09:51 ~Karaś

    Do tych co nie mają pojęcia ani o budowie tak skomplikowanych przedwsięzięć infrastrukturalnych ani o procedurach prawnych związanych z realizacją inwestycji publicznych.

    Nie wypowiadajcie się, ponieważ tylko się kompromitujecie w swoich wypowiedziach i pogrążacie w swojej niewiedzy.

  • kilovolt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2014 22:34 ~kilovolt

    leonidas~leonidas

    Nie wiem kto wymyslił taki szalony pomysł aby Wisłę pokonać pod jej dnem. O wiele latwiej i taniej było by metro przeprowadzic nad lustrem rzeki. Tak jest w wielu krajach w których metro funkcjonuje juz od wielu lat. Ale my jesteśmy mistrzami robienia sobie problemów.

    Jak nie znasz tutejszych uwarunkowań to się nie wypowiadaj. Tak się składa, że przeprowadzenie tutaj metra nad lustrem rzeki byłoby znacznie droższe, a problemów byłoby znacznie więcej.

  • franz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2014 21:29 ~franz

    Po zamieszczonych zdjęciach wynika, że termin 30 września 2014 jest zupełnie nierealny, przecież tam nic nie ma!

  • Darek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2014 20:13 ~Darek

    do Leonidas
    Jak będziesz miał troszeczkę styczności z ludźmi którzy pływają, to na pewno się dowiesz, że most i okręt konserwuje się co roku. Więc skojarz fakty, pomyśl długofalowo,policz koszty ( też na kilkanaście lub więcej lat) i nie pisz że budowa metra pod korytem rzeki jest bez sensu.
    Ale musisz najpierw pomyśleć!!!!!!!
    Pozdrawiam

  • Anty PiS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2014 13:36 Anty PiS

    odkorkowaniPL~odkorkowaniPL

    Niech jeszcze planowo skończą i będzie odkorkowane ;)
    odkorkowani.pl

    spamer

  • odkorkowaniPL

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2014 12:12 ~odkorkowaniPL

    Niech jeszcze planowo skończą i będzie odkorkowane ;)
    odkorkowani.pl

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »