Informacje

11.12.2016 16:43 Bilet tyle co pół paczki cukru

Warszawskie tramwaje mają 150 lat. Pierwsza "ropucha" wyjechała z Pragi

SERWISY:

150 lat temu, we wtorek 11 grudnia 1866 r., z remizy przy ulicy Inżynierskiej 6 na warszawskiej Pradze wyjechał pierwszy wagon "Żelaznej Drogi Konnej". Był to jeden z pierwszych na świecie miejskich tramwajów konnych przewożących ludzi.

W niedzielę 150 lat od wyjazdu pierwszej "ropuchy" na warszawskie ulice wyruszyła parada zabytkowych tramwajów - niestety tylko elektrycznych. Przejechały ul. Grójecką, al. Jerozolimskimi, mostem Poniatowskiego, al. Zieleniecką,  ul. Targową, przez most Śląsko-Dąbrowski, al. Solidarności i ul. Wolską do Zakładu Naprawy Tramwajów przy ul. Młynarskiej 2, gdzie przygotowano dla odwiedzających różne atrakcje.

Rok po Berlinie i Wiedniu

Pierwsze tramwaje konne zaczęły kursować w Nowym Jorku (1832), Nowym Orleanie (1835), Paryżu (1854), Londynie (1860), Genewie (1862), Petersburgu (1863) Wiedniu i Berlinie (1865). W Londynie od 1863 r. funkcjonowało również metro, na które Warszawa musiała czekać jeszcze ponad 100 lat.

Warszawski tramwaj uruchomiono nie tyle z myślą o mieszkańcach, co w celu usprawnienia europejskich przewozów tranzytowych między stolicą Rosji a Berlinem i Wiedniem, zrealizowano w ten sposób praktycznie po raz pierwszy ideę późniejszej Trasy W-Z. Cztery lata wcześniej, 4 grudnia 1862 r. uruchomiono kolej Warszawsko-Bydgoską, mającą połączenie ze stolicą Niemiec, 11 dni później - 15 grudnia - kolej Warszawsko-Petersburską. Już od 1856 r. można było dotrzeć koleją z Warszawy do Wiednia.

Do pełnej realizacji połączeń między imperiami brakowało tylko wygodnego przejścia przez Wisłę. Otwarty 22 listopada 1864 r. most Aleksandryjski - bardziej znany pod imieniem swego projektanta i budowniczego Stanisława Kierbedzia - wedle pierwotnych planów miał być właśnie przeprawą dla pociągów. Protesty władz miejskich sprzeciwiających się linii kolejowej przez centrum miasta sprawiły jednak, że zmieniono jego charakter na drogowy.

Na moście drogowym można było jednak ułożyć żelazny tor.

17 grudnia 1865r. Rada Administracyjna Królestwa Polskiego przyznała Głównemu Towarzystwu Dróg Żelaznych Rosyjskich koncesję - ważną do 1952 roku - na budowę i eksploatację linii tramwaju konnego, łączącej dworce: Petersburski i Terespolski na Pradze z Wiedeńskim w Śródmieściu.

Jednotorowa linia poprowadzona została od dworca Wiedeńskiego ulicami Marszałkowską, Królewską, Krakowskim Przedmieściem - które z tej okazji poszerzono - przez plac Zamkowy, wiaduktem Pancera, czyli Nowym Zjazdem, przez Most Aleksandryjski do dworca Petersburskiego, a następnie Targową, Wołową (tak do 1916 r. nazywał się odcinek obecnej Targowej od skrzyżowania z Ząbkowską) i Kijowską do Terespolskiego.

Cztery mijanki na trasie

Na trasie były cztery mijanki - na Marszałkowskiej przy Świętokrzyskiej, na Królewskiej przy Mazowieckiej, obok kościoła św. Anny na Krakowskim Przedmieściu i na grobli praskiej (opodal dzisiejszego wybiegu dla niedźwiedzi). Były też stałe przystanki, praktycznie jednak na żądanie tramwaj można było zatrzymać w każdym miejscu. Główna linia miała też bocznice - do remizy na Inżynierskiej, do przystani przeładunkowej na praskim brzegu Wisły i na plac Grzybowski.

Łączna długości toru o rosyjskim rozstawie szyn - 1525 mm - wyniosła 7,6 km. Ten rozstaw szyn warszawskie tramwaje zachowały aż do 1948 roku, kiedy to zakończono przebudowę torowiska na normalnotorowy rozstaw kolejowy - 1435 mm. Relikty torów o dawnym rosyjskim rozstawie można dziś oglądać obok Arsenału (dawna ulica Nalewki), na ul. Chłodnej, Śniadeckich, Trzeciego Maja, Wileńskiej i w bramie budynku przy ul Inżynierskiej 6.

Niestety, odsłonięte podczas remontu w 2007 r. duże fragmenty starych torów, prawdopodobnie używanych jeszcze przez tramwaje konne, na Krakowskim Przedmieściu zostały, mimo protestów varsavianistów, zdemontowane.

Stalowo-drewniane wagony z Kopenhagi

Do pasażerskiej obsługi linii skierowano na początku cztery, a według innych źródeł sześć - czerwonych wagonów osobowych o konstrukcji stalowo-drewnianej, wyprodukowanych w kopenhaskiej firmie Skandia. Różne źródła podają też, że zbudowano je w warsztatach w Petersburgu bądź w Warszawie. Ważyły przeszło dwie tony (2293 kg) i mogły pomieścić do 35 pasażerów z bagażem.

Za przejazd tramwajem trzeba było zapłacić 15 kopiejek - mniej więcej tyle samo kosztował funt (ok. 0,5 kg) cukru. Za przewóz bagażu zależnie od wagi - od 3 do 6 kopiejek. Zaprzęg podstawowy składał się z dwóch koni i mógł być zaczepiony z obu stron wagonu - na końcach trasy nie było wówczas pętli. Do obsługi każdego wagonu potrzebne było ok. 10 koni. Zwierzęta nie mogły pracować dłużej niż 4-5 godzin, ponadto przy podjeździe wiaduktem Pancera na pl. Zamkowy konieczne było nierzadko przypinanie dodatkowych koni.

Warszawiacy nazwali nowy środek lokomocji "ropuchą" i trudno nie przyznać im racji oglądając pojazd uwieczniony na znanej rycinie Wojciecha Gersona, który "sportretował" w 1867 roku tramwaj na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej.

W 1869 roku tramwaje przewiozły 378 tys. pasażerów. Podstawowym zadaniem "Żelaznej Drogi Konnej", aż do wybudowania kolei obwodowej z mostem pod Cytadelą (1876), był jednak przewóz towarów. Przez centrum Warszawy przechodził wówczas właściwie cały rosyjski import z Zachodu, w drugą stronę jechała m.in. bawełna do łódzkich fabryk włókienniczych.

Jedna, stosunkowo krótka linia, podporządkowana interesom kolei, szybko przestała wystarczać mieszkańcom miasta. Magistrat, który nie miał wpływu na jej działanie i ewentualny rozwój, zdecydował o budowie własnej sieci tramwajowej. Planowanie, rozpatrywanie różnych projektów, formalności zajęło sporo czasu. Dopiero 10 maja 1880 r. rozstrzygnięty został przetarg; zwycięzcą okazała się firma belgijska Sociéte Generale de Tramways, która wcześniej budowała i eksploatowała tramwaje konne m.in. w Mediolanie i we Lwowie.

Linie nie miały numerów tylko kolory

Umowę podpisano 23 września 1880 r. a pierwszy tramwaj z zajezdni przy ulicy Sierakowskiej 7 na Muranowie wyjechał na trasę - wiodącą z pl. Muranowskiego (dzisiejsze skrzyżowanie Andresa ze Stawkami) przez pl. Krasińskich, Podwale, Krakowskie Przedmieście (tutaj tor nowego tramwaju był ułożony obok szyn tramwaju kolejowego) Nowy Świat, Al. Ujazdowskie do Rogatek Mokotowskich (pl. Unii Lubelskiej) - 18 października 1881 r.

Dokładnie rok później Towarzystwo Belgijskie przejęło od Głównego Towarzystwa Dróg Żelaznych Rosyjskich całą infrastrukturę "Żelaznej Drogi Konnej". Według umowy odszkodowanie wynosiło 10 tys. rubli i miało być wypłacane do końca obowiązywania starej koncesji (1952 r.).

W końcu 1883 r. miejska sieć liczyła 21,5 km, zatrudniała 250 ludzi i 384 konie. 80 wagonów obsługiwało 11 linii, przewożąc w ciągu roku 10 mln pasażerów. Linie nie miały numerów tylko kolory - ponad połowa ówczesnych warszawiaków była analfabetami.

"Pomiędzy warszawiakami panuje dość jednomyślna opinia, że tramwaje należą do najpiękniejszych wynalazków XIX-go wieku" - napisał Bolesław Prus w "Kurierze Warszawskim" (nr 170, 1883 r.).

Pierwszy tramwaj elektryczny wyjechał na ulice Warszawy 26 marca 1908 r. Przez czas prac elektryfikacyjnych oba rodzaje trakcji - konna i l elektryczna - korzystały z tych samych torów. Pod koniec sierpnia 1908 r. została już tylko jedna linia konna łącząca zajezdnię przy ul. Młynarskiej z cmentarzem prawosławnym na Woli. Funkcjonowała do roku - według różnych źródeł - 1914, 1916 a nawet 1921.

1917: koniec "owsianej trakcji"

13 kwietnia 1917 w elektrowni tramwajowej - obecnie siedziba Muzeum Powstania Warszawskiego - wybuchł kocioł, w wyniku czego zginął jeden z pracowników, Piotr Lędziakowski. Wobec braku zasilania na ulice Warszawy powróciły na 6 tygodni tramwaje konne. 21 maja 1917 r. zakończono remont i elektryczne wagony znów wyjechały na miasto, kładąc definitywny kres historii "owsianej trakcji".

W samej stolicy, bowiem "pałeczkę" przejęły peryferia. Właśnie w 1908 roku uruchomiono tramwaj konny łączący podwarszawski wówczas Wawer ze Starą Miłosną. Liczącą siedem kilometrów linię o rozstawie szyn 800 mm ciągnięty przez parę perszeronów wagon przemierzał w 40 minut. Połączenie funkcjonowało aż do 1940 r. Dziś pamiątką po nim jest jedyna w stolicy ulica Tramwajowa, usytuowana paradoksalnie na obrzeżach obecnej Warszawy.

Warszawski tramwaj konny podjeżdżający na przystanek można zobaczyć w filmie Ryszarda Ordyńskiego "Dziesięciu z Pawiaka". Sekwencja od 24:50 do 25:10 minuty oddaje dynamikę pojazdu, trzeba jednak pamiętać, iż była kręcona w 1930 roku - musiał być to więc wagon specjalnie przygotowany dla filmu - być może odkurzony autentyk.

PAP/kz/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • lorneta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.01.2017 18:51 ~lorneta

    Fajne...tylko te pantografy...takie nie były

  • Kirysek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 13:31 ~Kirysek

    MotoRowy~MotoRowy

    Ach, jak to sympatycznie wygląda na filmie. Zwłaszcza z taką nastrojową muzyczką w tle. I jakie to jest dalekie od tramwajowej rzeczywistości.

  • XYZ

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 10:14 ~XYZ




    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.
    Rurex~Rurex


    To jeszcze mądralo napisz ile czas eksploatuje się autobus, a ile tramwaj, ile osób przewiezie autobus, ile tramwaj.
    karawaniarz~karawaniarz

    A ile osób przewożą autobusy Z ? za tramwaj, a ile tramwaje jeżdżące za autobus ?
    maniak~maniak

    wystarczy spojrzeć na ten komment - "tępo" budowy chociażby, i już masz odpowiedź gdzie włożyć ten wpis. Między bajki najlepiej.



    ty kuweta, policz i kosztuje ciebie utrzymanie i ten prąd który do kompa wyciągłeś żeby tu pisać w kólko to samo. Wracaj na wieś do siebie tam tramwaje nie będą jeździć hahaha.

  • karawaniarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 10:01 ~karawaniarz




    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.
    Rurex~Rurex


    To jeszcze mądralo napisz ile czas eksploatuje się autobus, a ile tramwaj, ile osób przewiezie autobus, ile tramwaj.
    karawaniarz~karawaniarz

    A ile osób przewożą autobusy Z ? za tramwaj, a ile tramwaje jeżdżące za autobus ?
    maniak~maniak

    wystarczy spojrzeć na ten komment - "tępo" budowy chociażby, i już masz odpowiedź gdzie włożyć ten wpis. Między bajki najlepiej.

    Tak ?Z-1, Z-2 na Mokotowie i objazd 218 z powodu braku tramwaju to bajka ? jedź sprawdź jeśli trafisz, oczywiście.

  • maniak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 08:41 ~maniak



    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.
    Rurex~Rurex


    To jeszcze mądralo napisz ile czas eksploatuje się autobus, a ile tramwaj, ile osób przewiezie autobus, ile tramwaj.
    karawaniarz~karawaniarz

    A ile osób przewożą autobusy Z ? za tramwaj, a ile tramwaje jeżdżące za autobus ?

    wystarczy spojrzeć na ten komment - "tępo" budowy chociażby, i już masz odpowiedź gdzie włożyć ten wpis. Między bajki najlepiej.

  • karawaniarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 07:57 ~karawaniarz


    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.
    Rurex~Rurex


    To jeszcze mądralo napisz ile czas eksploatuje się autobus, a ile tramwaj, ile osób przewiezie autobus, ile tramwaj.

    A ile osób przewożą autobusy Z ? za tramwaj, a ile tramwaje jeżdżące za autobus ?

  • Armagedon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2016 07:20 ~Armagedon

    Mateusz~Mateusz

    Moim zdaniem wagon typu "A", który jechał jako pierwszy w tej paradzie ani trochę nie przypomina "ropuchy". W dodatku w gronie komunikacyjnym nie słyszałem, aby ktoś tak określił ten wagon.

    Bo to nie o nim mowa... Czytaj ze zrozumieniem.

  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2016 23:37 ~Toms

    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.


    Aj qwerty, qweta czy jak ty się tam zwiesz. Swoje tramwajowe dyrdymały musisz wtrącić nawet w artykuł o historii tramwajów. Jak dobrze że tacy jak Ty i Tobie podobni nie mają i nigdy nie będą mieli nic do powiedzenia.

    Budujmy metro rozkopmy całe miasto na minimum 3 lata. Czego przykład mamy obecnie na Woli i Pradze.
    Dziękuję za metro na Ochocie, wolę na mojej Grójeckej "skrzypka" jak ulicę zmienioną w kilkumetrowy wykop na lata.

  • kot_co_robi_sisi_do_quwety

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2016 23:21 ~kot_co_rob…

    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.

    To zacznij kopać. Jak natrafisz na pocisk moździerzowy albo bombę lotniczą to zrób coś żebyś wyleciał w powietrze...

  • Rurex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2016 23:14 ~Rurex

    qwerty~qwerty

    Utrzymanie 500 tramwajów kosztuje 800 mln zł rocznie, czyli tyle ile utrzymanie 1500 autobusów!
    Gdyby zastąpić wszystkie tramwaje autobusami, możnaby zaoszczędzić 500mln zł rocznie i budować za to metro.
    1km metra dodatkowo, czyli tępo budowy metra zostałoby podwojowe.
    I tak za jakieś 8 lat mielibyśmy 3 linię metra z Gocławia na Ochotę.
    Przy wsparciu unijnym albo likwidacji SKM (kolejne 250mln zł oszczędności rocznie) jeszcze szybciej.


    To jeszcze mądralo napisz ile czas eksploatuje się autobus, a ile tramwaj, ile osób przewiezie autobus, ile tramwaj.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »