Informacje

08.04.2013 15:32 Analiza organizacji pozarządowej

"Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie"

SERWISY:

Najdrożej w Marsylii, najtaniej w Bilbao, Warszawa blisko górnej granicy - tak wynika z analizy Zielonego Mazowsza, które porównało ceny za kilometr linii metra w miastach Europy. Są to inwestycje z różnych lat i o różnej długości. Dlaczego są tańsze niż nasze metro? Szczegółów ekolodzy nie podają.

"Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych, w przeliczeniu na kilometr długości, tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat" – pisze na swojej stronie Zielone Mazowsze. I

wyjaśnia:

"Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C - katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne - należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne".

"W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga)." - czytamy na stronie. Jak zaznacza Zielone Mazowsze: o tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.

Tunel tunelowi nierówny?

Według wyliczeń opublikowanych przez ekologów, Rzym, Barcelona, Paryż, Mediolan, Praga, Sofia to tylko kilka miast, w których budowa metra jest tańsza niż w Warszawie. Przykładowo, jak podają, kilometr metra w Warszawie kosztuje 158 mln euro, podczas gdy w Paryżu 124 mln euro, w Sofii 45 mln euro.

- Każda inwestycja jest inna, mnie jednak dziwi, że Warszawa jest taka droga. Nie mamy przecież najwyższych płac. Wykonawcy zaś opłaca się zatrudniać pracowników z zagranicy - mówi w rozmowie z tvnwarszawa.pl Krzysztof Rytel, z Zielonego Mazowsza.

Z jego analizy wynika, że droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Jednak - jak przekonuje - na południu Francji na odcinku zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.

- Metro warszawskie będzie głębokie. Będzie szło pod Wisłą, to też podwyższa cenę. Jednak np. w Hamburgu tunel będzie wykopany pod kanałami, ale kilometr tunelu metra tam jest o wiele tańszy - mówi Rytel i przyznaje, że nie wie, dlaczego budowa kilometra tunelu metra w Hamburgu jest tańsza.

Nie chce też udostępnić dodatkowych materiałów, bo - jak mówi - przygotowuje branżową publikację na ten temat.

"Wygrała najtańsza oferta"

Rzecznik warszawskiego ratusza obiecał przyjrzeć się analizie. Jednak zastrzegł: - W przetargu głównym kryterium była cena. Wygrała najtańsza oferta. Wszystko zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych - komentuje Bartosz Milczarczyk.

Wyliczenia Zielonego Mazowsza


Bilbao: (przedłużenie linii 3), długość: 5,9 km, rok ukończenia: 2013

Monachium: (przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum), długość: 4,5 km, rok ukończenia: 2006

Madryt: (pętla Metro Sud na południu), długość: 41 km, rok ukończenia: 2003

Sofia: (przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier), długość: 6,5 km, rok ukończenia: 2012

Bukareszt: (pierwszy odcinek linii 5) długość: 6,1 km, rok ukończenia: 2013

Sofia: (przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose), długość: 2,1 km, rok ukończenia: 2012

Norymberga: (przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz), długość: 1,3 km, rok ukończenia: 2011

Lyon: (przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin - La Soie), długość: 1 km, rok ukończenia: 2007

Tuluza: (nowa linia B), długość: 15,7 km, rok ukończenia:2007

Turyn: (pierwsza linia w mieście), długość: 13,1 km, rok ukończenia: 2011

Kopenhaga: (M1+M2 dwie linie łącznie), długość: 20 km, rok ukończenia: 2002

Ateny: (przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko), długość: 5,5 km, rok ukończenia: 2009

Monachium: (przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum), długość: 2,2 km, rok ukończenia: 2007

Hamburg: (przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi), długość: 3,5 km, rok ukończenia: 2012

Mediolan: (czwarta linia w mieście) długość: 15,8 km, rok ukończenia: 2017

Paryż: (przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge) długość: 1,5 km, rok ukończenia: 2013

Praga: (przedłużenie linii C do stacji Letňany), długość: 4,6 km, rok ukończenia: 2008

Barcelona: (nowe linie 9 i 10), długość: 47,8 km, rok ukończenia: 2014

Rzym: (odnoga linii B), długość: 5 km, rok ukończenia: 2013

Warszawa: (pierwszy odcinek linii 2), długość: 6,3 km, rok ukończenia: 2014

Marsylia: (przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère) długość: 2,5 km, rok ukończenia: 2010

Pierwszy przejazd tunelem II linii:

lata/mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • maruda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.11.2018 23:28 ~maruda

    JPD wykres nie podpisany..

  • pogryziona

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.05.2013 20:28 ~pogryziona

    Uwaga Pluskwy w metrze!!!!!

  • andis7

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.05.2013 07:47 ~andis7

    Zieloni kłamią !!!
    Linia U4 (jej nowy odcinek) w Hamburgu wg oficjalnej strony HVV ma 1,4 km długości i miał kosztować 124 mil. EUR (dane z 2009). Aktualnie koszty wyniasły już 198 milionów EUR co daje ponad 140 mil EUR za 1 km. A linia jeszcze nie jest całkowicie wykończona, choć oddana do użytku.
    Na temat opóźnienia (ponad 2 lata) nikt tu specjalnie nie rozdziera szat a już z pewnością żaden szanujący się polityk nie żąda ustąpienia burmistrza.

  • UwW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.04.2013 14:31 ~UwW

    Cieszcie się ludziska, bo mogło być jeszcze gorzej. Na życzenie ekologów ekrany akustyczne wzdłóż całego przebiegu II linii. Na powierzchni budka dróżnika (i obowiązkowo znak stop dla pojazdów) na każdej ulicy przecinającej trasę metra. Wjazdy do tuneli na ścieżkach rowerowych - a niech sobie cykliści korzystają z torów. Dodatkowy tunel awaryjny aby zapewnić szybki dojazd straży pożarnej i karetek do staruszki, która zasłabła na peronie. Stacja przesiadkowa do tramwaju wodnego na środku Wisły. Itd, itp. A jak już zacznie jeździć konieczne jest ograniczenie prędkości pociągów do 5km/h pod każdym kopcem kreta i miejcami występowania dowolnej żabki. Czas na pobudkę ???

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2013 19:30 ~mmm

    aczkolwiek, należało by się zastanowić czy faktycznie trzeba kopać metro na obrzeżach... ale to jest już zupełnie inna kwestia.

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.04.2013 19:25 ~mmm

    nikt nie mówi że nie jest drogie, ale branie do porównania np. U6 z monachium, kóre jest w wiekszości wspólne z U3 a w pozostałej części w przynajmniej w połowie poprowadzone na powierzchni jest graniem na faktach.

  • Drewniana Halinka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.04.2013 19:46 ~Drewniana Halinka

    Rzetelność autora tego zestawienia i jego pseudospołeczników jest od dawna znana, Gratuluję jego wyznawcom: http://forum.gazeta.pl/forum/w,97,69281347,72464881,Re_Zielone_Mazowsze_przeciwne_tramwajowi_do_Zabe.html

  • janek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.04.2013 16:41 ~janek

    wszystko najdroższe, metro najdroższe, autostrady najdroższe, a firmy upadają bo dampingują ceny, czegoś tu nie rozumiem...

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.04.2013 08:56 ~abc

    Najdroższe metro, najdroższe autostrady, najdroższy gaz, żadnej odpowiedzialności - by żyło sie lepiej

  • inzynier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.04.2013 23:34 ~inzynier

    15:09 ~geodeta

    Dzięki za odpowiedź, jesteś bliżej tematu niż ja.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »