Informacje

07.10.2013 19:06 referendum ws. odwołania Hanny Gronkiewicz-Waltz

Warszawiacy oceniają: budowa II linii metra

Budowa II linii metra to niewątpliwie najważniejsza inwestycja komunikacyjna w ciągu obu kadencji Hanny Gronkiewicz-Waltz.

W przededniu referendum, w którym warszawiacy będą decydować, czy chcą odwołania prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz pytamy, jak mieszkańcy miasta oceniają jej rządy. Sprawdzamy, jakie są najbardziej sporne kwestie i przypominamy, co udało się zrobić, a z czym rządząca ekipa sobie nie poradziła.

Taniej, ale później

Zakończenie budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki zapowiadano jeszcze przed Euro 2012. Miasto zarezerwowało na ten cel prawie 3 mld złotych, tymczasem najniższa oferta opiewała na 5,8 mld. Hanna Gronkiewicz-Waltz zdecydowała, że to za drogo i rozpisała nowy przetarg, godząc się z faktem, że metro nie będzie gotowe na mistrzostwa. W drugim przetargu udało się wybrać ofertę wycenioną na 4,2 mld złotych.

Termin zakończenia budowy wyznaczono na przełom 2013 i 14 roku, a warszawiacy zaczęli szykować się na długie utrudnienia. Dziś budowa zmierza powoli ku końcowi, wykonawca powoli oddaje kolejne odcinki zajętych jezdni, ale wiadomo już, że termin nie zostanie dotrzymany.

Przyczyniły się do tego zarówno problemy administracyjne, np. z pozwoleniami na budowę, jak i techniczne, jak niewypały na placu budowy czy najbardziej spektakularne: zapadnięcie ziemi przy Świętokrzyskiej i podmycie tunelu Wisłostrady na Powiślu.

"Za długo rozgrzebane"

I właśnie tempo prac najbardziej irytuje mieszkańców miasta.

- Jeżeli ta druga linia ma być budowana tak długo jak pierwsza, to myślę, że zdążę skończyć jeszcze trzy kierunki studiów zanim się przejadę II linią metra - żali się studentka i ocenia inwestycję na trójkę.

- Za długo to trwa, za długo mamy to rozgrzebane - dopowiada starsza mieszkanka Warszawy. I głosy krytyki powtarzają się jeszcze wielokrotnie. Warszawiacy narzekają przede wszystkim na związane z opóźnieniami utrudnienia, które, ich zdaniem, ciągną się w nieskończoność.

"Poszli do przodu"

Spotykamy jednak również bardziej wyrozumiałych pasażerów metra, którzy oceniają budowę podziemnej kolejki na piątkę. - Budowa idzie tak, jak powinna iść. Ja budowałem pierwszą linię metra i wiem, w jakim tempie buduje się metro - opowiada nam spotkany na stacji metra Świętokrzyska starszy mężczyzna.

- Ładnie poszli do przodu z budową. Trochę było problemów, ale każdemu się zdarza, jak to w życiu - dodaje nasza kolejna rozmówczyni.

To normalne przy takich skomplikowanych inwestycjach

Prezydent Jacek Wojciechowicz odpiera zarzuty.

- Opóźnienie jest 11- miesięczne. Trzeba mieć świadomość, że przy takiej inwestycji, szczególnie jeśli buduje się pod ziemią, mogą się zdarzyć sytuacje, które wpływają na termin zakończenia budowy - dodaje.

Referendum 13 października

Referendum w sprawie odwołania Hanny Gronkiewicz-Waltz z funkcji prezydent Warszawy odbędzie się 13 października. Tego dnia lokale wyborcze będą czynne od 7 do 21. Na kartach do głosowania znajdzie się jedno pytanie: Czy jest Pan/Pani za odwołaniem Hanny Beaty Gronkiewicz-Waltz Prezydenta m.st. Warszawy przed upływem kadencji?

Referendum będzie ważne, jeśli weźmie w nim udział 3/5 liczby wyborców, którzy głosowali wyborach na prezydenta Warszawy w 2010 roku. Wtedy w głosowaniu wzięło udział 649 049 osób. Oznacza to, że referendum w sprawie jej odwołania będzie ważne, jeśli zagłosuje co najmniej 389 430 osób. Wynik referendum jest rozstrzygający, jeżeli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.

Inicjatorem referendum jest Warszawska Wspólnota Samorządowa. Podpisy pod wnioskiem o jego przeprowadzenie zbierały też m.in. PiS i Ruch Palikota. Gronkiewicz-Waltz zarzuca się m.in. podwyżki cen biletów, nieprzygotowanie miasta do przejęcia gospodarki odpadami od 1 lipca br., źle prowadzone inwestycje i rozrost biurokracji.

ij/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • gonz0

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.10.2013 14:23 ~gonz0


    Tadeusz~Tadeusz

    w przyszłym roku są wybory. To tzw. referendum robią faszyści z PIS i ten chory anarchista Guział.
    Referndum - nie!
    Krzysiek~Krzysiek

    To nie idź! Ja pójdę i 14 X będzie już po mojemu.



    czyli tak zwane bez zmian :) na szczęście :)))

  • antybezmyślnik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 19:24 ~antybezmyślnik

    Warszawiacy - nie dajcie się oszukiwać politycznym oszołomom i omamić cwaniakom z Ursynowa !! Hanna Gronkiewicz-Waltz to najlepszy od II wojny Prezydent W-wy! Zdobyła wielkie pieniądze na II Metro, zbudowała Most Północny, oczyszczalnię Czajka, Centrum Nauki Kopernik, wymieniono na nowoczesny tabor tramwajowy i autobusowy,zrewitalizowano Stare Miasto i Trakt Królewski,Muzeum Chopina i wiele innych budynków. To jest NIC?? Ludzie - pomyślcie rozsądnie przed podjęciem decyzji-komu potem chcecie powierzyć swój los?? Oszołomom lub nieudacznikom ?? HGW -to odważna i konsekwentna kobieta-odpowiedzialny za W-wę Prezydent!
    NIE IDDŹCIE na REFERENDUM!!

  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 14:48 ~Krzysiek

    Tadeusz~Tadeusz

    w przyszłym roku są wybory. To tzw. referendum robią faszyści z PIS i ten chory anarchista Guział.
    Referndum - nie!

    To nie idź! Ja pójdę i 14 X będzie już po mojemu.

  • CityCenter

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 13:48 ~CityCenter

    Obydwaj nie macie racji. Przed wojną z Wawci do Gdańska szybciej docierało się do celu niż teraz. To fakt! Także, odwołajmy tę Hajkę i wymiećmy śmiecie ze Stolicy.




    Obserwator~Obserwator

    Pierwszą linię budowano 25 lat, więc dziwię się ludziom jak narzekają na drugą nitkę. Kilka lat to sukces, szczególnie jak na polskie tendencje. Wszystko przebiega zgodnie z planem. Ale oczywiście złej baletnicy nawet rąbek spódnicy będzie przeszkadzać... Polscy tetrycy w akcji - czarnowictwo i narzekanie - to takie polskie
    osioł~osioł

    pierwszą linię budowano ręcznie i metodami z ubiegłego wieku porównaj osiągi pendolino i parowozu a potem tłumacz że parowóz szybszy
    Xavery~Xavery


    Parowóz z pewnością będzie szybszy na linii niezelektryfikowanej:) Czyli trzeba też mieć na uwadze uwarunkowania i ograniczenia.
    Pierwszy odcinek, pierwszej linii metra budowano faktycznie metodami na jakie było stać ówczesne państwo czyli PRL w rozkładzie. Do metod tych zaliczała się także całkowita olewka obywateli i utrudnień które taka inwestycja im zgotowała. Dzisiejsze metro buduje się nowymi technologiami i w znacznie szybszym tempie, przy minimalizacji utrudnień dla obywateli. I właśnie dlatego należy to docenić.

  • brawo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:41 ~brawo

    asik~asik

    A ja wystawiam Pani Prezydent szkolną szóstkę za budowę drugiej linii metra w Warszawie i za wszystko co zroniła dla mieszkańców Warszawy. Za wszystko dziekuję.

    Z tym RONIENIEM dla mieszkańców to trafiłaś w sedno.

  • wyborca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:38 ~wyborca

    O tak, brawo ! nie wolno HGW odwołać, bo od razu na drugi dzień Jarosław do Ratusza wpadnie i zacznie rządzić. Weź ty się kobieto w głowę puknij i zastanów co piszesz. Swoją drogą to ciekawe ile jeszcze lat będzie trwało to straszenie Jarosławem ? pewnie jak umrze to jego duch będzie straszył.


    jadzia~jadzia

    Nie idę na referendum. Hanka nie jest taka zła. Jak sobie pomyślę, że ktoś od Jarosława by miał ją zastąpić to lepiej pozostać w domu. Podkreślam również, że rządom PO dziękuje.

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:38 ~Xavery


    Obserwator~Obserwator

    Pierwszą linię budowano 25 lat, więc dziwię się ludziom jak narzekają na drugą nitkę. Kilka lat to sukces, szczególnie jak na polskie tendencje. Wszystko przebiega zgodnie z planem. Ale oczywiście złej baletnicy nawet rąbek spódnicy będzie przeszkadzać... Polscy tetrycy w akcji - czarnowictwo i narzekanie - to takie polskie
    osioł~osioł

    pierwszą linię budowano ręcznie i metodami z ubiegłego wieku porównaj osiągi pendolino i parowozu a potem tłumacz że parowóz szybszy


    Parowóz z pewnością będzie szybszy na linii niezelektryfikowanej:) Czyli trzeba też mieć na uwadze uwarunkowania i ograniczenia.
    Pierwszy odcinek, pierwszej linii metra budowano faktycznie metodami na jakie było stać ówczesne państwo czyli PRL w rozkładzie. Do metod tych zaliczała się także całkowita olewka obywateli i utrudnień które taka inwestycja im zgotowała. Dzisiejsze metro buduje się nowymi technologiami i w znacznie szybszym tempie, przy minimalizacji utrudnień dla obywateli. I właśnie dlatego należy to docenić.

  • słoniu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:37 ~słoniu

    koniu~koniu

    matko typowe polaki, nie budowali nic to ura ze nie budują , buduja to też zle. Metro powini w jeden tydzien wybudować .

    Masz rację, złe budowanie jest gorsze od niebudowania.

  • Tadeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:25 ~Tadeusz

    w przyszłym roku są wybory. To tzw. referendum robią faszyści z PIS i ten chory anarchista Guział.
    Referndum - nie!

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.10.2013 10:08 ~Xavery

    - Jeżeli ta druga linia ma być budowana tak długo jak pierwsza, to myślę, że zdążę skończyć jeszcze trzy kierunki studiów
    - Za długo to trwa, za długo mamy to rozgrzebane

    Gdyby was dzieci przenieść jakimś cudem w czasy PRL'u to byście chyba zginęli i to marnie. Pierwszy odcinek, pierwszej linii metra budowano coś ok. 12 lat przy całkowitym unicestwieniu Waryńskiego i Al. Niepodległości od dworca południowego (skrzyżowanie z Puławską) po obecne SGH (dawny SGPiS) . Al. KEN na Ursynowie wcale wtedy nie było - był rów (jak w Al. Niepodległości). Żeby przedostać się z jednej strony rowu na drugi trzeba było nadrabiać po kilka ładnych kilometrów. Nikt się wtedy nie przejmował biadoleniem obywateli. Budowa centralnego odcinka drugiej linii metra jest realizowana metodą nieodkrywkową i ma trwać chyba ok. 4-5 lat i oczywiście są z nią dla was same problemy.
    Poprzewracało wam się w czterech literach. Nie potraficie docenić tego co macie ale do pyskowania na lewo i prawo to jesteście pierwsi.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »