Informacje

04.05.2016 19:40 Miejscy aktywiści nie są zaskoczeni

Warszawa nie będzie Zieloną Stolicą Europy. "Jest antywzorcem"

SERWISY:

Warszawa nie zdobędzie tytułu Zielonej Stolicy Europy. W finale znalazły się miasta holenderskie i szwedzkie. Dla naszej stolicy zabrakło miejsca. - Warszawa z roku na rok jest coraz mniej zielona, więc nie jesteśmy zaskoczeni - komentuje Jan Śpiewak z Miasto Jest Nasze.

Tytuł Zielonej Stolicy Europy przyznawany jest przez Komisję Europejską od 2010 roku. Otrzymują je miasta, które dbają o ochronę środowiska, dobrą jakość powietrza, mogą pochwalić się wzrostem gospodarczym i poprawą jakości życia mieszkańców.

Warszawa ubiegała się o miano zielonej stolicy w 2018 roku. Wśród głównych atutów naszego miasta ratusz wskazywał m.in. niskoemisyjny transport publiczny, stuprocentowe oczyszczanie ścieków czy unikalną różnorodność flory i fauny.

Ale to za mało, aby otrzymać prestiżowy tytuł. Komisja Europejska ogłosiła trzech finalistów konkursu, wśród których nie ma Warszawy. Są za to dwa miasta holenderskie: s-Hertogenbosch i Nijmegen oraz znajdująca się w Szwecji Umea. Zwycięzcę plebiscytu poznamy w czerwcu.

Ratusz: to nie jest porażka

- Nie traktujemy tego jako porażki. Start w tym konkursie od początku traktowaliśmy jako jeden z elementów naszego planu dotyczącego budowy przyjaznej Warszawy i dbania o środowisko. Nie zamierzamy z tego planu rezygnować tylko dlatego, że nie otrzymaliśmy tytułu zielonej stolicy - komentuje wiceprezydent Michał Olszewski.

- Wszystkie działania, które podjęliśmy starając się o ten tytuł, np. sprawy związane z ochroną powietrza czy też duży plan retencji wody, będziemy dalej realizować - dodaje.

Olszewski przyznaje też, że w konkursie istnieje pewna niepisana zasada, według której tytuł zielonej stolicy raz otrzymuje duże miasto, innym razem małe. - Jurorzy chcą w ten sposób zachować pewną sprawiedliwość. Akurat w 2017 roku zwycięzcą został Essen, czyli miasto duże. Zatem teraz do finału dostały się trzy mniejsze miasta - tłumaczy.

Wiceprezydent dodaje też, że Warszawa z pewnością będzie starać się o tytuł Zielonej Stolicy Europy w kolejnych latach. - Mamy do realizacji swój konkretny plan - zapewnia. Na pytanie, co się w nim znajdzie, Olszewski wymienia m.in. dokończenie wymiany taboru autobusowego, dalszy rozwój transportu miejskiego, dwa duże projekty dotyczące retencji czy program poprawy jakości powietrza.

Śpiewak: nie jestem zaskoczony

Aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze nie są zaskoczeni decyzją Komisji Europejskiej. - Od początku mówiliśmy, że starania Warszawy o miano "Zielonej Stolicy Europy" to tylko chęć zrobienia dobrego PR-u przez ratusz - komentuje prezes MJN Jan Śpiewak. - Stolica z roku na rok jest coraz mniej zielona. Taki tytuł powinien być przydzielany miastu, które jest liderem zmian, a Warszawa jest akurat antywzorcem w tej sprawie - dodaje.

Śpiewak przyznaje, że jeśli ratusz chce aspirować do tytułu zielonej stolicy w kolejnych latach, musi przeprowadzić poważne zmiany. - Należy wstrzymać chaotyczną zabudowę i prodeweloperską politykę betonowania wszystkiego i wszędzie. Ratusz powinien chronić istniejące tereny zielone i tworzyć nowe. Nie przypominam sobie, kiedy ostatnio powstał w Warszawie jakiś nowy park - punktuje urzędników.

Wyrzucić samochody z centrum

- Natychmiast trzeba też powstrzymać ogromną liczbę samochodów, która wjeżdża do Śródmieścia każdego dnia - dodaje.

Z zarzutami Śpiewaka nie zgadza się wiceprezydent Olszewski. - Zgodnie z badaniem ruchu, które było wykonane w ubiegłym roku liczba pojazdów wjeżdżających do centrum spadła o 10 proc. To jest dużo - przekonuje.

- Teraz widzimy większą presję transportu samochodowego na granicy miasta niż w centrum. Dalej będziemy tworzyć system zachęt, który sprawi, że mieszkańcy zostawią swoje auta. Razem z całą metropolią realizujemy program rozbudowy tras rowerowych i budowy nowych parkingów "Parkuj i Jedź" - dodaje.

To nie przekonuje Jana Śpiewaka. Aktywista dodaje też, że odpowiedzialność za zieleń miejską jest w Warszawie zdecydowanie rozmyta. - Teoretycznie jest kilka instytucji, które się tym zajmują, lecz kiedy mamy do czynienia z jakimś realnym problemem, to nie ma nikogo, kto by za to odpowiadał. Jedne drzewo należy do ZDM, inne do ZOM czy ZGN. Nie powinno tak być. Ratusz musi zreformować tą sferę zarządzania miastem - podsumowuje.

W tvnwarszawa.pl wielokrotnie informowaliśmy o wycinkach drzew w stolicy. W grudniu pisaliśmy o takich pracach przy Cytadeli, od strony Wybrzeża Gdańskiego. Pod topór poszło 129 drzew.

kw/sk

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kolo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.11.2016 07:26 ~kolo

    [cytat_2410743]
    Mieszkałem 9 lat w norwegi i tam jak mieszkasz poza granicami miejskimi płacisz za wjazd i wyjazd(?) po 15 koron to ok 7,50 złotego. 7,5 zł za wjazd? To w przeliczeniu na ich zarobki, to 1 zł? ;))

  • Bystro bystry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 22:45 ~Bystro bystry

    warszawiak~warszawiak

    Biedna HGW! Tyle DONIC i NIC! To ten ogólny BAJZEL komunikacyjny, który stworzyła do tego się przysłużył!

    Spokojnie za czasów PO tak było i będze. nie będzie niczego

  • BystroBystry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 22:42 ~BystroBystry

    Mieszkałem 9 lat w norwegi i tam jak mieszkasz poza granicami miejskimi płacisz za wjazd i wyjazd(?) po 15 koron to ok 7,50 złotego. Moim zdaniem ja wszyscy by za wjazd płacili budżet by się troszkę odbudował. zachęcam do rozwiązań w Oslo:O Ludzie którzy płacą podatki nie w danym miejscu płacą podwójne wjazdowe Pozdrawiam

  • Bazyliszek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 22:08 ~Bazyliszek

    Warszawa sprzedała prywatnym deweloperom swoje unikalne kliny napowietrzające i aktywnie promuje chorą ideologię "dogęszczania miasta", polegającą na zabudowie każdego wolnego skwerku, placyku, czy większego podwórka. Za tą politykę Warszawa powinna dostać tytuł stolicy cofniętej do XIX wiecznych standardów!

  • asdfg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 19:52 ~asdfg


    asdfg~asdfg

    "Zgodnie z badaniem ruchu, które było wykonane w ubiegłym roku liczba pojazdów wjeżdżających do centrum spadła o 10 proc. To jest dużo - przekonuje."

    Ty kłamco i manipulatorze.

    Liczba pojazdów wjeżdżąjących do centrum może i spadła, ale liczba pojazdów wjeżdżających do całego miasta wzrosła od 2005 roku o 40% !!!

    Z ok. 500tyś w 2005 roku do ok. 700 tys w 2015 roku !!!!

    http://www.ztm.waw.pl/informacje.php?c=98&i=1102&l=1
    gość~gość

    No i? To tylko świadczy o tym, że miasto się rozwija.


    Tylko, że pieniędzy z tego nie ma.
    Bo te pojazdy niszczą drogi, trują powietrze a podatków nie płacą.

  • ciekawy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 13:53 ~ciekawy


    marek~marek

    Panie wiceprezydencie podpowiem najlepszą zachętę ,żeby nie korzystać z samochodu w Warszawie.W 4 punktach:
    -myto na rogatkach miasta 100 zł
    -przejazd przez most 50 zł
    -wjazd do centrum 50 zł
    -godzina parkowania 20 zł (7-20) 7 dni w tygodniu.
    Są miasta gdzie się to świetnie sprawdza.

    szakal~szakal

    Te, marek. Jakie to miasta. Konkretnie. Bo takie bajeczki to możesz opowiadać swoim lalkom na dobranoc. Więc jak, napiszesz nazwy tych miast, czy brak ci jaj?

    I co, cisza?

  • warszawa_zaorana

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 13:30 ~warszawa_zaorana

    Śpieszmy się fotografować drzewa, tak szybko odchodzą.
    Że o masowo zabijanych oponami trawnikach nie wspomnę.
    Jak tam wolski Park im. Szymańskiego przy wejściu na baseny Moczydło? Czy w tym roku, jak co lato, znowu będzie tam dziki parking na kilkadziesiąt samochodów buraczanej klienteli basenów, która kręci piruety po trawnikach i alejkach parkowych, ku kompletnej "bezradności" policji i straży miejskiej, a na pytanie, czemu nie parkuje na ogromnym parkingu tuż obok basenów bezczelnie odpowiada, że woli w cieniu pod drzewami?...
    Jak tam dzikie parkowanie w Parku Skaryszewskim? A na trawnikach Fortu Bema? A w okolicach zoo?...
    Ludzie, nie tylko "nie przybywa parków" - praktycznie każdy warszawski park jest zagrożony przez samochodowe bydło!
    I w zupełnie zadziwiający sposób tereny te nie tylko NIE są w szczególny sposób chronione, ale po prostu porzucane na pastwę spalinowych wandali!

  • obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 13:23 ~obserwator

    Gdyby nie było przegranej to co mieliby mieszkańcy Warszawy z przyznania tytułu Zielonej stolicy Europy ?

    Miasto winno wyglądać tak, aby zadowalać jego mieszkańców, by chcieli w nim mieszkać i pracować.

  • Rok

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 12:43 ~Rok

    Polityka HGW czyli PO polegająca na zabudowie każdego wolnego terenu zielonego w warszawie to koszmar. Juz praktycznie nie mamy parków poza tymi ocalałymi. Żadna nowa inwestycja praktycznie nie ma terenów zielonych. Bussines park na domaniewskiej to pustynia biurowców a władze warszawy zgadzją się na kolejne budynki mimo że dojazd jest juz praktycznie niemozliwy, parkingi nie istnieją, a tramwaj to konserwa bo jest ich za mało. Na nagrody oczywiście HGW ma jak co roku.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2016 12:24 ~warszawiak

    Biedna HGW! Tyle DONIC i NIC! To ten ogólny BAJZEL komunikacyjny, który stworzyła do tego się przysłużył!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »