Informacje

08.06.2011 05:48 Przygotowania do turnieju

Warszawa na rok
przed Euro 2012

SERWISY:

Warszawiacy będą w czasie Euro 2012 wstydzić się dworców i odrapanych kamienic na Pradze. Komunikacji nie ułatwi trwająca w czasie mistrzostw budowa II linii metra warszawskiego. Jednak mimo że na rok przed mistrzostwami wciąż wiele jest niewiadomych, a Najwyższa Izba Kontroli wytyka opóźnienia najważniejszych inwestycji, ratusz jest dobrej myśli.

- Generalnie miasto zdąży z przygotowaniami do mistrzostw - ocenia Andrzej Cudak, dyrektor sekretariatu ds. Euro 2012. Poważne wątpliwości mają jednak kontrolerzy NIK, którzy sprawdzali postępy najważniejszych inwestycji związanych z przygotowaniami do turnieju. Już pod koniec zeszłego roku, skąd pochodzą dane kontrolerów, większość kluczowych zadań była opóźniona. Według najnowszych danych do listy zagrożonych bądź opóźnionych inwestycji dochodzi jeszcze Stadion Narodowy. Bardzo poważnie zagrożona jest także budowa autostrady A2, którą kibice mieli dostać się do Warszawy. Nie wiadomo też, gdzie mogliby zaparkować swój samochód, bo ratusz dopiero ustala ostateczną listę parkingów.

Władze miasta nie wykorzystały też szansy na rewitalizację Pragi, dlatego kilkadziesiąt tysięcy kibiców będzie mogło podziwiać nieremontowane od kilkudziesięciu lat, rozpadające się kamienice. Fatalnie będzie wyglądał także Dworzec Zachodni, którego kolejarze nie zdążą nawet doraźnie wyremontować.

Inwestycje kolejowe

Dworzec Zachodni: miał być generalnie przebudowany we współpracy z prywatnym partnerem. Negocjacje zakończyły się jednak fiaskiem i już wiadomo, że w czasie turnieju kibice zobaczą dworzec dokładnie taki, jakim teraz mogą oglądać go pasażerowie. Straszy dziś i dokładnie tak samo będzie straszyć za rok.

Dworzec Wschodni: tu również inwestycje zostały okrojone. Zakończyła się co prawda modernizacja części podmiejskiej dworca, a generalny remont przechodzi właśnie hala główna, ale przejścia podziemne i perony przejdą jedynie delikatny lifting.

Dworzec Centralny: sytuacja podobna jak na Wschodnim. Centralny jest obecnie myty i przechodzi doraźny remont. Dworzec już teraz wygląda ładniej, ale remont nie obejmuje np. przebudowy jego części torowej, a PKP już zapowiedziało, że nie uda się uszczelnić wszystkich z ponad tysiąca dziur w konstrukcji budynku.

Połączenia: znaczna część pozostałych inwestycji kolejowych również została okrojona. Nie uda się np. zmodernizować całej linii z Warszawy do Trójmiasta (docelowo przewidzianej jako linia dużych prędkości). Choć czas przejazdu skróci się z obecnych ponad 5 godzin do około 4 godzin, to i tak wszystkie prace zakończą się dopiero w 2015 roku (wtedy czas przejazdu będzie wynosił 2,5 godziny). Nie powstanie także bocznica kolejowa do portu lotniczego w Modlinie (oddanie samego portu lotniczego przed mistrzostwami również jest mało prawdopodobne).

W zasadzie największym sukcesem będzie ukończenie połączenia kolejowego Lotniska Chopina z centrum, które mimo wcześniejszych zapowiedzi o opóźnieniu ostatecznie ma być oddane do końca tego roku. Zakończyć ma się też trwająca modernizacja stacji Stadion.

Udało się także wreszcie zakończyć przebudowę Dworca Gdańskiego wraz z tunelem łączącym dworzec z I linią metra.

Rozkopane drogi

Sporym utrudnieniem w organizacji Euro w Warszawie będzie trwająca budowa II linii metra. Pierwotnie centralny odcinek podziemnej kolejki miał powstać przed turniejem. Jednak prezydent miasta zdecydowała o rozwiązaniu pierwszego przetargu, w którym firmy zawyżyły ceny. Ta decyzja sprawiła, że Warszawa zaoszczędziła na budowie II linii ponad 2 mld zł, ale kibice w trakcie mistrzostw będą mogli podziwiać wielki plac budowy w centrum miasta. Najtrudniejsza sytuacja czeka m.in. Pragę, gdzie rozkopany będzie pl. Wileński. – Wykonawca ma obowiązek zapewnić przejezdność placu w tym czasie - mówi Paweł Siedlecki, rzecznik Metra Warszawskiego.

Pieszo po centrum

W czasie turnieju najprostszym sposobem poruszania się po ścisłym centrum będzie... chodzenie pieszo. Most Poniatowskiego w dni meczowe zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego. Połowa mostu stanie się deptakiem, druga połowa będzie dostępna jedynie dla ruchu pojazdów specjalnych i autobusów. - Niewykluczone, że po meczach nie będą tędy kursować tramwaje. Dla osób, które będą chciały dostać się ze stadionu do strefy kibica na pl. Defilad, podstawimy większą ilość autobusów - tłumaczy Andrzej Cudak.

Niewykluczone, że w czasie najważniejszych meczów rozgrywanych w Warszawie w deptak zamieni się też część ul. Marszałkowskiej, na wysokości strefy kibica.

Komunikacja za darmo?

Trudności w poruszaniu się po mieście może nieco zrekompensować darmowa komunikacja. Najprawdopodobniej w czasie trwania turnieju za przejazdy zapłaci UEFA. - Trwają rozmowy z UEFA na temat partycypacji w kosztach transportu w czasie mistrzostw i wszystko jest na dobrej drodze do zawarcia porozumienia - przyznaje Cudak. - Takie rozwiązanie byłoby najwygodniejsze, bo z uwagi na bardzo dużą liczbę kibiców kontrola biletów byłaby i tak bardzo problematyczna - dodaje.

Miasto negocjuje z organizatorami turnieju m.in. to, ile UEFA zapłaci za darmowe bilety. Nieoficjalnie mówi się, że chodzi o kwotę 1 do 2 euro dopłaty do komunikacji miejskiej za jeden sprzedany bilet na mecz.

Baza hotelowa

Najbardziej pozytywnie w kwestii przygotowań do turnieju wypada baza noclegowa. Stolica może przyjąć ok. 80 tys. kibiców. W samej Warszawie będzie nocować mniej niż połowa z nich, bo ok. 33 tysiące, z czego tylko 21 tys. w hotelach.

- Planujemy udostępnić m.in. funcamp obok biurowców Centrum Olimpijskiego. Na kempingu znajdzie nocleg 5 tysięcy kibiców. Możliwe, że swoje podwoje dla gości z Europy otworzy też stanica harcerska na Cyplu Czerniakowskim. Tam nocleg mogłoby znaleźć ok. 500 kibiców - tłumaczy dyrektor sekretariatu ds. Euro.

Pozostali kibice będą musieli szukać też noclegu pod Warszawą lub wręcz na pograniczu z województwem łódzkim i lubelskim, bo ratusz do puli swoich miejsc noclegowych wliczył wszystkie, z których dojazd na mecz może zająć do dwóch godzin.

Właśnie dla kibiców dojeżdżających na mecze ratusz przygotował kilka lokalizacji postojów autokarów. Największy, na 300 miejsc, znajdzie się w pobliżu dawnego dworca PKS Stadion. Gorzej wygląda sytuacja w przypadku aut osobowych. Lista parkingów, które powinny w sumie pomieścić ok. 15 tysięcy aut, wciąż nie jest ustalona.

Toalety wciąż w planach

Wstydliwy może okazać się natomiast problem publicznych toalet. - Zabezpieczeniem w sanitariaty na czas Euro 2012 będzie 750 szt. toalet przenośnych typu TOI-TOI oraz prawdopodobnie 20 szt. toalet kontenerowych o podwyższonym standardzie. Jest to powszechnie stosowane rozwiązanie przy organizacji imprez masowych na świecie - informuje Agnieszka Kłąb z biura prasowego miasta.

Jednak rozwiązanie, które jest dobre w czasie jednorazowych imprez, podczas kilkudniowego turnieju może okazać się śmierdzącym problemem. Zwłaszcza że wciąż nie wiadomo, czy uda się na czas zrealizować plany budowy np. publicznej toalety na plaży vis-a-vis Stadionu Narodowego. Projekt architektoniczny wybrany w miejskim konkursie wciąż nie doczekał się nawet projektu wykonawczego.

Stadion na ostatnią chwilę

Okazuje się, że również sztandarowa inwestycja związana z Euro 2012 nie zostanie zakończona w terminie. Wewnętrzna kontrola na budowie Stadionu Narodowego wykazała, że wadliwie wykonano schody kaskadowe okalające trybuny. Ich naprawa zajmie kilka miesięcy, co oznacza, że czerwcowy termin otwarcia jest nierealny. Na stadionie nie odbędzie się też zapowiadana od ponad roku impreza X Fighters. Również mecz Polska-Niemcy, który miał się odbyć we wrześniu, jest zagrożony. Tymczasem przed rozegraniem mistrzostw UEFA wymaga, by na stadionie odbyły się co najmniej dwie duże imprezy.

mjc

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • lubiętak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.06.2011 00:06 ~lubiętak

    Już widzę te tłumy które biegną nad Wisłę do nowo zaprojektowanej toalety, ha ha ha

  • chmiel75

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 21:40 ~chmiel75

    ~bałagan ...Praga leży na prawym brzegu Wisły...przynajmniej wczoraj tam leżała....

  • MeloMan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 18:41 ~MeloMan

    Jak na moje oko uda się zrobić 75% tego, co było możliwe do zrobienia w Warszawie i na Mazowszu. Najgorzej wyszło z drogami ekspresowymi, totalna porażka. Autostrad wybudują tyle, ile da się wybudować w takim okresie czasu w Europie. Dla przykładu Holendrzy budowali 8 lat ok. 80-100 km autostrady (fakt, wiaduktów, zjazdów, rozjazdów jest tam dużo więcej). Mały wiadukt nad inną autostradą budowali 3 lata, a są przecież dużo bogatsi od nas. Dworca głównego w Amsterdamie wcale na EURO nie ruszyli i jeszcze 10 lat później wyglądał jak wyglądał...Problem mają ci, którzy, zamiast użyć mózgu, wolą powtarzać w nieskończoność informacje z kolorowych prospektów partii politycznych (NIE TYLKO PO)

  • fru

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 17:54 ~fru

    co wy sie podniecacie tym EURO 2012, dzień jak codzień.

  • czubek nosa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 15:21 ~czubek nosa

    o czym Wy piszecie, uczepiliscie sie tych kamienic jak rzep psiego ogona. W Belgii i Holandi kiedys tez byly mistrzostwa i co jakos nikt nie wstydzil sie tutaj ich kamienic, brudu na ulicach itp. Tylko Polacy uwielbiaja biadolic jak to u nich zle a u innych nie widzieli co sie dzieje i dzialo. a z tymi reklamami to "balagan" ma racje, to woła o pomste do nieba. Gdzie sie nie spojrzec to reklamy jakichs tandetnych napraw maszyn,kantorow itp. W kazdym wolnym miejscu powbijane.

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 15:14 ~m

    W-wa Włochy na pierwszy rzut oka niby dworzec w stolicy Polski, ale nic podobnego, KASY Biletowe - NIECZYNNE do ODWOŁANIA, ZAPOWIEDZI NADJEŻDŻAJĄCYCH pociągów - BRAK, skutek ludzie przechodzą po torach z peronu na peron (gdy dostrzegą na który peron wjeżdża pociąg jest już za późno aby przejść przejściem podziemnym), wszędzie BRUD ! - GRATULACJE dla osób odpowiedzialnych z powodu dobrego samopoczucia (ciekawe jak długo jeszcze;) ..?

  • marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 14:58 ~marcin

    no ja wlasnie nie mam. a to po burzy myslisz?

  • MazdFan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 14:31 MazdFan

    To fakt, Paweł ma racje.
    Kiedys nie było nowoczesnych technologii, a budowali znacznie sprawniej (nie czyt szybciej) i bez takich utrudnien.

  • Paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 12:59 ~Paweł

    W Polsce a takzę w Warszawie obowiązuje zasada "Dla każdego coś miłego" w myśł której rozpoczyna sie wiele inwestycji. Nie dokończono wezła Marsa-Płowiecka, a zwłaszcza rozjazdów z niego. tak kosztem kilkuste milionów złotych zafundowano w tym rejonie horor- czas przejazdu w godz, szczytu sięg nawet godziny. Dziecko chyba wie, że budowa takiego węzła bez upłynnienia jazdy za nim stworzy tylko "waskie gardło". Brakuje na to jednak finansów. Są one natomiast budowę ul. Nowolazurowej i budowę metra. Budowa ta poprzez zamyknięcie ul. Swiętokrzyskiej i Prostej korkuje śródmiescie. Zaś zamknięcie ul. Sokolej praktycznie wyłoczyło z użytku most Świętokrzyski - tak jakby Warszawa miała za dużo mostów. W czasach Gierkowskich, budowa zarówno Trasy Łazienkowskiej jak Dworca Centralnego z estakadami i przejściem podziemnym nie skutkowała całkowitym wyłaczeniem tych rejonów z ruchu. Teraz jednak liczy się nie wygoda mieszkanców, ale wykonawców!!

  • jrestem_naNIE

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2011 11:25 ~jrestem_naNIE

    Pani Waltz jest zawsze dobrej myśli :)
    to jedyne co potrafi : byc dobrej myśli.
    podniosła ceny za wode i ścieki - ale bądźmy dobrej myśli
    podniosła ceny biletów - ale bądzmy dobrej myśli
    prywatyzuje SPEC, więc wzrosną ceny za ogrzewanie - ale bądzmy dobrej myśli

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »