Informacje

08.12.2013 07:20 w szranki stanęło trzech deweloperów

Walczą o przebudowę Dworca Gdańskiego. Który projekt najlepszy?

SERWISY:

Kolejarze zaprezentowali trzy koncepcje tego, jak może wyglądać Dworzec Gdański. To wizje firm, które dostały się do drugiego etapu przetargu na przebudowę dworca.

O intratny kontrakt walczą Ghelamco, Immobel oraz konsorcjum Penta i Ymma. Jak tłumaczą przedstawiciele PKP, w wyborze inwestorów brano pod uwagę ich doświadczenie, a także zaproponowany w projektach sposób obsługi podróżnych i połączenie z istniejącą komunikacją.

- Warszawa Gdańska to jeden z atrakcyjniejszych terenów. To również jedno z dwóch miejsc w Warszawie, gdzie tak blisko przecinają się różne środki transportu: metro, kolej, tramwaje, auta – powiedział Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP.

PROJEKT GHELAMCO:


Przewiduje 10 budynków. Dominują tutaj biura, choć inwestor dopuszcza w koncepcji jeden budynek z mieszkaniami. Ponadto w dwóch budynkach mogą się znaleźć oprócz biur lokale usługowe i gastronomiczne. Tuż obok dworca przewidywany jest hotel lub centrum konferencyjne.

PROJEKT IMMOBEL:


Ten inwestor proponuje kilka bardzo wysokich przeszklonych biurowców. Natomiast na samymi torami kolejowymi przebiegałaby oszklona kładka dla pasażerów. Natomiast od strony ulicy Słomińskiego powstałby park z oczkiem wodnym.

PROJEKT PENTA:


Wizja Penty jest przygotowana z nieco mniejszym rozmachem. Inwestor proponuje trzy, ale za to potężne biurowce. Sam dworzec natomiast byłby niezależnym od reszty budynkiem. Uwagę przykuwa krwisto czerwone zadaszenie placu przed dworcem.

Pięć hektarów do wykorzystania

Do zagospodarowania jest prawie pięć hektarów terenu wokół Dworca Gdańskiego. Planowany termin rozpoczęcia inwestycji to przełom 2014 i 2015 r. Koszt inwestycji może sięgnąć miliarda złotych.

Zwycięski projekt ma być wyłoniony w styczniu przyszłego roku.

Inwestycja w rejonie dworca Warszawa Gdańska będzie kolejnym (po Poznaniu i Katowicach) przedsięwzięciem realizowanym przez PKP wspólnie z prywatnym inwestorem.

W Warszawie przykład podobnej współpracy obserwujemy przy Dworcu Zachodnim. Tam PKP wspólnie z HB Reavis wybudują kompleks biurowy West Station - skromny, podziemny dworzec kolejowy będzie ukryty za pierzeją nowoczesnych biurowców.

Powstał w latach 50.

Teren, którym dysponują kolejarze w okolicach dworca, ma powierzchnię 4,7 hektara, z tego 1,7 nad torami, które można ewentualnie zabudować.

Budynek Dworca Gdańskiego powstał pod koniec lat 50. i był pierwszym budynkiem dworcowym w powojennej Warszawie. 10 lat później - po wydarzeniach marcowych - właśnie z tego dworca wyjeżdżali ze stolicy polscy obywatele żydowskiego pochodzenia. W latach 80. budynek został odbudowany po pożarze, ale ze zmianami. Obecnie okolice dworca są miejscem przecięcia linii autobusowych, tramwajowych, kolejowych i metra.

Zobacz wirtualny spacer po nowym Dworcu Zachodnim:

bf/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kordian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2015 21:16 ~kordian

    kuba_otyskuba_otys

    Projekt GHELAMCO wygląda najlepiej. Duża ilość średniej wielkości budynków wygląda estetycznie. A nie jak wielkie kloce. Drugi i trzeci projekt mógłby być pozbawiony okien - tak żeby budynki można było zasłonić reklamami wielkoforatowymi - pod tytułem "Warszawa wita..."

    Wszystkie te projekty to jakaś kpina. Co tu oceniać? Pan projektant chyba tylko na zdjęciu widział okolice dworca i chyba nigdy sam pociągiem nie jechał. Przecież tu chodzi o zlikwidowanie całkiem dobrego dworca i zbudowanie centrum biurowego, a dla was naiwniacy kolorowe obrazki które nijak się będą miały do tego co powstanie.

  • piotr_architekt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.06.2015 21:11 ~piotr_architekt

    Kolorowe ładne obrazki nic nie mówiące. Wg mnie beznadzieja. Gdzie ten dworzec? Między tymi wieżowcami porozrzucanymi gdzie popadnie? A gdzie obecna zabudowa? To chyba jakiś kiepski żart.

  • antymoher

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2014 07:19 antymoher

    Mysle ze PROJEKT GHELAMCO. Pieknie wkomponowany w otoczenie. Sprawiajacy wrazenie spokojnego i przajaznego miejsca.

  • Terminator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2014 12:31 ~Terminator

    GHELAMCO jest świetny, jako całość.

    Immobel też ze względu na to, że poczekalnia jest nad torami, ale same otoczenie tych paskudnych budynków już nie jest takie atrakcyjne :)

  • Kasia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2013 10:02 ~Kasia

    A po co nam ta niska zabudowa? żeby piękny widok na tory odsłonić? Warszawa powinna mieć więcej wysokiej nowoczesnej zabudowy żeby w końcu wyglądać jak eurupejska stolica a nie jak zaścianek w którym jedyne co pnie się do góry to bloki z wielkiej płyty.

    kuba_otyskuba_otys

    Projekt GHELAMCO wygląda najlepiej. Duża ilość średniej wielkości budynków wygląda estetycznie. A nie jak wielkie kloce. Drugi i trzeci projekt mógłby być pozbawiony okien - tak żeby budynki można było zasłonić reklamami wielkoforatowymi - pod tytułem "Warszawa wita..."

  • domal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2013 15:23 ~domal

    Dworzec w tej chwili rzeczywiście wygląda biednie, takie miejsca powinno się zagospodarowywać na nowo. ja zawsze będę popierać projekty, gdzie poza tym, że się postawi obok biurowiec inwestor pomyśli też o okolicy i o ludziach, tak zeby w tej okolicy w ogóle było przyjaźniej. Taka zmiana na przykłąd jest już widoczna na wizualizacjach UBS, który będzie rozbierał Ilmet. Przy nowym biurowcu nie tylko chodzi o to, że pójdzie w górę, ale także że okolica stanie się przyjaźniejsza. na betonowej pustyni jaką jest onz powstanie skwer, zieleń, ławki, otwarty hol. takie projekty będę tez popierał w przypadku Dworca.

  • głos rozsądku

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2013 09:26 ~głos rozsądku

    Po co go remntować? To dworzec znikąd donikąd. Relikt poprzedniego systemu. Nie znam nikogo, kto by stamtąd z/do Gdańska dojeżdzał.

  • o take polskie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.12.2013 16:02 ~o take polskie

    Szkoda że żaden projekt nie przewiduje zadaszenia peronów,a to by chyba bardziej przydało się posażerom niż te szklane pudełka.

  • malakas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.12.2013 14:14 ~malakas

    Widze ze we wszystkich projektach dworzec jest drugorzędna budowlą...
    Dworzec ma służyć pasażerom!!

  • anjns

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.12.2013 13:41 ~anjns

    No różne wymysły

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »