Informacje

02.08.2011 15:49 eksmisja coraz bliżej

W pośpiechu szukają ratunku dla Muzeum Kolejnictwa

SERWISY:

Urząd Marszałkowski wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury w pośpiechu szuka wyjścia z dramatycznej sytuacji Muzeum Kolejnictwa. W sądzie toczy się postępowanie o eksmisje muzeum. Portal tvnwarszawa.pl dotarł do szczegółów negocjacji z PKP - właścicielem terenu przy ulicy Towarowej.

Negocjacje rozpoczęły się po tym, jak portal tvnwarszawa.pl ujawnił, że PKP złożyły do sądu wniosek o eksmisję Muzeum Kolejnictwa z terenów przy ulicy Towarowej.

Rozmowy rozpoczęły się mimo, że w Ministerstwie Infrastruktury był rozpatrywany wniosek złożony przez Urząd Marszałkowski o uchylenie decyzji wojewody mazowieckiego. Chodzi o dokument wydany w 1995 roku. Wtedy wojewoda podjął decyzję o przekazaniu Polskim Kolejom Państwowym w wieczyste użytkowanie 6 hektarów terenu wraz z zabudowaniami przy ul. Towarowej 1, gdzie znajduje się muzeum.

14 lipca minister infrastruktury zadecydował o podtrzymaniu decyzji sprzed 16 lat. To spowodowało, że rozmowy na temat pomocy dla Muzeum przyspieszyły. Oficjalnie wszystkie strony zaangażowane w spór ograniczają się jednak tylko do krótkich komunikatów.

- Żadnego zagrożenia dla naszej placówki nie ma. Trwają rozmowy. Zresztą proszę kontaktować się w tej sprawie z Urzędem Marszałkowskim – ucina Ferdynand Ruszczyc, dyrektor Muzeum Kolejnictwa.

- Wykorzystamy wszelkie prawne możliwości, by uratować tę placówkę – mówi z kolei Adam Struzik, marszałek Mazowsza. - Jeśli kolejna decyzja również będzie niekorzystna dla muzeum, nie wykluczamy dalszego skierowania sprawy do sądu administracyjnego - dodaje.

- Nie wypowiadamy się do czasu zakończenia negocjacji - usłyszeliśmy z kolei w biurze prasowym PKP.

Także wiceminister Andrzej Massel odmówił rozmowy w tej sprawie, odsyłając do rzecznika prasowego.

Przywróćmy dworzec, zostawmy muzeum, dołóżmy mieszkania

Nam jednak udało dotrzeć się do pierwszych ustaleń stron. Propozycje ministerstwa świadczą o tym, że resort chce pogodzić potrzeby wszystkich stron sporu. Ministerstwo zaproponowało bowiem, by Muzeum z PKP podpisało umowę najmu na pięć lat (od 2009 roku zajmuje teren bez umowy). W tym czasie obie strony wspólnie mają szukać nowej lokalizacji dla zabytkowego taboru.

Po wykonaniu dokładnych analiz, ma być z kolei podjęta decyzja o przywróceniu ruchu na dawnym dworcu Warszawa Główna (w jego budynku znajduje się część muzeum). Miałby tam powstać budynek na wzór Dworca Wileńskiego, który obsługiwałby pociągi kursujące na linii radomskiej. Na pozostałej części terenu powstałyby mieszkania i biura. Swoją siedzibę zachowałoby też muzeum.

"Upadek Polskiej kolei"

O ocenę rozwiązania zaproponowanego przez ministerstwo poprosiliśmy Zespół Doradców Gospodarczych "TOR". - Po co w Warszawie kolejny dworzec? – zastanawia się Adrian Furgalski. – Linia średnicowa jest obciążona, jednak Dworzec Centralny czy Śródmiejski dobrze sobie radzą z obsługą pociągów – zauważa przedstawiciel zespołu "TOR".

W jego ocenie pomysł, aby umieścić przy Towarowej zabudowę mieszkaniową i biurową jest dobry. Gorzej jednak z utrzymaniem w tym miejscu muzeum. – Ta placówka powinna znaleźć się w innej lokalizacji, wtedy jej potencjał zostałby wykorzystany. Muzeum działające w tej formie to pokaz upadku polskiej kolei – ocenia Furgalski.

- Teren przy placu Zawiszy jest zbyt cenny, by przez kolejne lata zarastał chaszczami. Pięć lat to zdecydowanie za długo na opracowanie koncepcji wykorzystania działki – dodaje Furgalski. – W tym miejscu widzę tylko zabudowę mieszkaniową i biurową – dodaje.

Może na Bielany?

Gdzie w takim razie przenieść muzeum? Na początku PKP proponowało muzeum tereny przy ul. Grodzieńskiej oraz działkę w Sochaczewie. Nowe miejsce dla muzeum proponowali również lokalni działacze z Bielan – jedną z nieużywanych hal na terenie Huty ArcelorMittal Warszawa. Ostatecznie muzeum na żadną propozycje nie przystało. Ani dyrekcja muzeum, ani zarząd Mazowsza nie mają jednak własnego pomysłu na nowe miejsce dla muzeum - koncentrują się na obronie starego.

Chętni na Towarową już byli

Nie powinno natomiast być problemu ze znalezieniem chętnych na działkę po muzeum. Już w 2004 roku teren przy Towarowej miał zostać sprzedany Polskiej Sieci Handlowej Polma S.A. za 63 mln złotych. Spółce do szczęścia brakowało jedynie przeniesienia Muzeum Kolejnictwa w inne miejsce. Ostatecznie do transakcji nie doszło - okazało się, że cena działki była kilkakrotnie niższa od tej rynkowej.

Bartłomiej Frymus

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • zadaszona hala, tory i przyroda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2011 12:53 ~zadaszona…

    Oto dokąd prowadziłyby wycieczki parowozem z Bielan (2,5 ha hala Arcelor Mittal Warszawa) - Las Bemowo (rezerwaty Łosiowe Błota i Kalinowe Łąki)
    Kompleks leśny Las Bemowo o powierzchni 508,58 ha jest trzecim pod względem wielkości kompleksem leśnym spośród 15 wchodzących w skład lasów miejskich Warszawy. Położony na terenie gminy m.st. Warszawa. w obrębie dwóch dzielnic, Bemowo i Bielany oraz na terenie gminy Stare Babice. Od północy i wschodu Las Bemowo graniczy z gruntami państwowymi,od zachodu z ul. Sikorskiego. W części południowej graniczy z gruntami miejscowości Stare Babice, Latchorzew i Blizne, a także z Kampinoskim Parkiem Narodowym.

    Rezerwat "Łosiowe Błota" został utworzony w 1980 r. w celu zachowania zbiorowisk roślinności torfowisk niskich charakterystycznych dla Kotliny Warszawskiej, wraz ze stanowiskami rzadkich i chronionych roślin. Powierzchnia jego wynosi 31,21 ha z czego 2,44 stanowią niedostępne dla ludzi bagna. Rezerwat nie tworzy jednej całości, lecz jest podzielony na dwa fragmenty oddalone od siebie o około 500 metrów. Znaczną część rezerwatu zajmują tereny bagienne, które z powodu obniżania się poziomu wód gruntowych zarastają łozowiska z wierzbą szarą, kruszyną, kaliną koralową i karłowatą olszą. Pozostałą część porasta około 40-letnia olsza z domieszką brzozy i dębu. Na terenie rezerwatu znajdują się cztery torfowiska w których okresowo zalega woda. Do ciekawych roślin występujących na terenie rezerwatu należy storczyk plamisty, goździk pyszny, mieczyk dachówkowaty i goryczka wąskolistna. Nazwa rezerwatu jak łatwo się domyślić pochodzi od łosi, które chętnie odwiedzają "swój" rezerwat.

    Drugim rezerwatem utworzonym w 1989 r. jest "Kalinowa Łąka". Rezerwat tworzy podmokła śródleśna łąka porośniętą kaliną koralową. Powierzchnia rezerwatu jest niewielka i wynosi 3,47 ha. Został on utworzony w celu zachowania śródleśnej podmokłej łąki ze stanowiskiem pełnika europejskiego i wielu innych rzadkich oraz chronionych

  • miłośnik_motyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2011 13:52 ~miłośnik_motyk

    Zapraszam do Wawra do budynków ZWARu.

  • Grez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2011 10:02 ~Grez

    Co to za spec się wypowiada? lokalizacja muzeum jest idealna, w dodatku w historycznym miejscu, a nie na jakimś zadupiu. To jest właśnie potencjał! Ale niestety postkomusze PKP się uwłaszczyło na nieswojej ziemi i cwaniakuje. Wiadomo najchętniej by sprzedali tę działkę deweloperom plus jakieś wziątko pod stołem, dlatego tak przebierają nogami, bo na muzeum tyle nie zarobią.

  • Ogi warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.08.2011 09:32 ~Ogi warszawiak

    Przywrócenie czynnego dworca to świetny pomysł! Linia średnicowa nie jest z gumy, a dzięki temu można by zwiększyć częstotliwość SKM lub uruchomić nowe połączenie. Przypomnę też o już chyba nieco zapomnianej koncepcji linii biegnącej Główna-Zachodnia-Gdańska-Wschodnia, tyle że wymaga to jeszcze przebudowy odgałęzienia w rejonie przystanku Wola. Plan ten przewiduje też przebudowę istniejących i dobudowanie dodatkowych przystanków. Szczegóły planu są na stronie SISKOM http://siskom.waw.pl/kp-kolej-wmok.htm

  • Piogor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 22:12 ~Piogor

    Bielany to super lokalizacji dla muzeum, blisko metra, takie polaczenie nowoczesnosci z historia, Ci co twierdza ze tabor muzeum musi byc w ruchu maja 100% racje, inaczej sie poprostu nie da. Towarowa jest slaba lokalizacja i trzeba to zmienic !!!

  • Andrzej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 21:57 ~Andrzej

    Bzdura. Komuś baaardzo zależy na tanim przejęciu terenu pod budownictwo mieszkanieowe i chce przekształcić całą dzielnicę z historycznie przemysłowej w maszynę do szybkiego zarabiania pieniędzy. I znalazł pomocników (chyba nie darmowych) w zarządzie hydry zwanej PKP.

  • zołza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 20:18 ~zołza

    Proponuję pociąć wszystko na żyletki i będzie spokój.

  • Dla Muzeum

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 20:12 ~Dla Muzeum

    http://www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=208620339185981

  • mg.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 20:07 ~mg.

    Dni Polfy są policzone. Wiem, bo pracuje tam moja matka. Wypieprzą ich na Tarchomin, bo są z Tarchominem w holdingu, a na Karolkową wjeżdżają buldożery.

  • Nie ma co się czaić

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2011 19:15 ~Nie ma co…

    Rozwalić to jak najszybciej , jeszcze Polfe przy Karolkowej rozwalić i budowac Osiedle 19 Dzielnica !

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »