Informacje

17.09.2015 06:42 może stracić jeden z planowanych pasów

W październiku konsultacje
ws. nowego mostu

SERWISY:


- Konsultacje w sprawie mostu Krasińskiego odbędą się jeszcze w tym roku – zapowiedział wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Odrzucił oskarżenie, że nagły powrót do inwestycji to ukłon w stronę inwestującego na Żeraniu miliardera.

Temat mostu Krasińskiego powrócił podczas środowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu.  Wiceprezydent stolicy zadeklarował, że wkrótce odbędą się konsultacje społeczne w sprawie przeprawy miedzy Żoliborzem a Targówkiem.

- Można się ich spodziewać w okolicy października. Jesteśmy na etapie wyłaniania firmy, która będzie aktualizowała projekt – powiedział Jacek Wojciechowicz.

Chęć aktualizacji projektu zgłosiło aż 13 firm. Rozpiętość cen, które zaoferowały była ogromna. Najwyższą - 18,7 mln zł - zaproponowało konsorcjum Getinsa Polska- Getinsa-Payma. Najniższa oferta – 2,88 mln zł - należała do Mostów Gdańsk. Wybrany wykonawca będzie miał za zadanie zaktualizować istniejącą dokumentację Trasy Krasińskiego na odcinku od pl. Wilsona do ul. Matki Teresy z Kalkuty.

Jeden pas zamiast dwóch

Wiceprezydent Wojciechowicz przypomniał, że choć projektu budowlany jest gotowy, to można go nieco skorygować. Możliwe są także zmiany w organizacji ruchu. To odpowiedź na krytykę kilku stowarzyszeń, które protestowały przeciwko dwóm pasom ruchu w każdą stronę, zwracając uwagę, że w ostatnim czasie zbudowano most Północny i poszerzono most Grota-Roweckiego. Aktywiści obawiali się także zakorkowania Żoliborza.

- Zapewniam państwa, że nie ma intencji, żeby rozjechać Żoliborz. Dopuszczamy drobne zmiany projektowe. Pozostając przy tych samych gabarytach przeprawy wystarczyłoby zrobić po jednym pasie ruchu, a resztę zarezerwować dla ruchu rowerowego. I tę część można trzymać jako rezerwę, gdyby awaryjnie któryś inny most został zamknięty. Przestrzegam przez stwierdzeniem, że mamy za dużo mostów w Warszawie – tłumaczył zastępca Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Most dla miliardera?

Niespodziewany powrót na inwestycyjną tapetę mostu Krasińskiego wywołał wcześniej nieco spekulacji. Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze napisało wprost: Miasto buduje prywatny most za 600 milionów złotych miliarderowi Zbigniewowi Jakubasowi. Chodzi o jednego z najbogatszych Polaków, który inwestuje na terenach pofabrycznych na Żeraniu. Aktywiści wytykali, że najpierw należałoby domknąć obwodnicę Pragi między rondem Wiatraczna a rondem Żaba, a dla Żerania uchwalić plan zagospodarowania przestrzennego. Dowodzili, że brak skomunikowania nowego mostu z Bródnem oznacza, że przeprawa służyć będzie wyłącznie mieszkańcom osiedli, które wybuduje firma Jakubasa. Jacek Wojciechowicz odniósł się do tych oskarżeń.

- Most był planowany w tym przebiegu od kilkudziesięciu lat. My zaczęliśmy pracę w 2007 roku, a inwestor nabył tereny 4 lata temu. Dwie linie metra i każda z większych tras, które zbudowaliśmy komunikuje prywatne tereny – odpowiadał krytykom wiceprezydent i dodał, że tylko budowa "trasy znikąd donikąd" byłaby wolna od podobnych zarzutów.

- Projekt budowy osiedla na terenach dawnego FSO wydaje się o tyle ciekawy, że często zarzuca się, że pozwalamy rozlewać się miastu, np. na Białołękę, gdzie trzeba ciągnąć infrastrukturę. Wydaje się, że to nie jest nierozsądny pomysł, żeby w miejscu, gdzie jest infrastruktura jest wybudować osiedle – dodał.

Pytany o plan miejscowy dla tego terenu, odparł enigmatycznie, że "z tego co pamięta, plan jest robiony".

Nadzieja na drugi etap

Ratusz zakłada, że w do końca października 2016 roku zdobędzie pozwolenie budowlane trasę z nowym mostem. Jeśli to się uda, Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych – jak mówiła nam niedawno jego rzeczniczka – jest w stanie rozpocząć inwestycję w 2017 roku. Została ona podzielona na dwa etapy realizacyjne: 2-kilometrowy odcinek od pl. Wilsona do ul. Jagiellońskiej (wraz z mostem o długości 720 metrów) oraz kilometrowy odcinek od ul. Jagiellońskiej do ul. Matki Teresy z Kalkuty (wraz z 830-metrowym wiaduktem nad torami kolejowymi).

I właśnie brak konkretów co do tego drugiego odcinka budził najwięcej wątpliwości. Wojciechowicz dał nadzieję, że może się to zmienić, jeśli sytuacja finansowa miasta nagle się nie pogorszy. – Myślę, że w ciągu roku, półtora przywrócimy ten projekt (na listę zadań inwestycyjnych – przyp. red.), tak aby realizacja nastąpiła razem – podsumował.

Nowa przeprawa ma być pierwszym w Warszawie mostem łukowym. Znajdzie się na niej torowisko tramwajowe, które zostanie dociągnięte do placu Wilsona.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.11.2015 15:28 ~Marek

    Po co to przed wojną budować cokolwiek???

  • Michu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.09.2015 17:58 ~Michu

    hugo~hugo

    Torowisko przed moimi oknami??? Mieszkam przy Krasińskiego i bez tramwajów nie jest to cicha ulica. Ekranów akustycznych na niej sobie nie wyobrażam. Zielony czy betonowo-blaszany ma być Żoliborz ?

    No jasne, przecież jesteśmy za poprawą transportu miejskiego, byle nie pod naszymi oknami!

  • michu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.09.2015 17:55 ~michu

    Czyli tak: po jednym pasie 3 metrowym dla ruchu samochodowego, chodnik 1,5 m dla pieszych i dwa pasy po 4,5 m dla rowerzystów.

  • anty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.09.2015 13:21 ~anty

    I znowu rowerzyści i rowerzyści. Dla nich nawet most się wybuduje. W takim razie należy wprowadzić zakaz ruchu wszystkich samochodów (bez wyjątku) po Warszawie i wtedy rowerzyści będą szczęśliwi. A teraz co? Jeden pas ruchu dla rowerzystów i jeden dla samochodów. Ot święte krowy ci rowerzyści.

  • Marta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2015 13:55 ~Marta

    a kiedy NOWOTROCKA ?

  • hugo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2015 05:23 ~hugo

    Torowisko przed moimi oknami??? Mieszkam przy Krasińskiego i bez tramwajów nie jest to cicha ulica. Ekranów akustycznych na niej sobie nie wyobrażam. Zielony czy betonowo-blaszany ma być Żoliborz ?

  • Anna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.09.2015 16:08 ~Anna

    Gdzie pas awaryjny? Mosty buduje się na lata! Za dwa lata do remontu idzie Most Gdański i co bez tego mostu będzie się działo?

  • saw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.09.2015 15:19 ~saw

    aaaa~aaaa

    Wjazd do miasta trzeba ograniczyć i problemy znikną.

    A najlepiej zlikwidować miasta.

  • sew

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.09.2015 15:17 ~sew

    towbier~towbier

    ma by most autotradowy przecież po co bić piane

    A trzeba było dofinansować edukację :)

  • kasia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.09.2015 14:37 ~kasia

    xxx~xxx

    Oczywiście na północy Warszawy napstrykajcie mostów n\co 200 metrów, na południu dodatkowo spalcie most siekierkowski i będzie OK.
    Gdzie BARDZO POTRZEBNY na Zaporze

    bzdura. bedzie most na s2 na wysokosci wilanowa i to w zupelnosci wystarczy dla otwocka i okolic.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »