Informacje

30.11.2012 16:52 skromna stacja, ogromne biurowce

W 2015 roku odjedziemy z nowego Dworca Zachodniego

SERWISY:


Skromny, podziemny dworzec kolejowy, ukryty za pierzeją nowoczesnych biurowców - tak już niebawem ma wyglądać stacja Warszawa Zachodnia. PKP i firma HB Reavis zaprezentowały dziś wspólny projekt.

Nowy dworzec Warszawa Zachodnia oraz kompleks biurowy West Station to wynik współpracy Polskich Kolei Państwowych ze słowacką firmą deweloperską HB Reavis. Koleje mają w spółce 29 procent udziałów, które odsprzedadzą deweloperowi, gdy budowa zostanie ukończona.

- PKP wniesie aportem do nowo utworzonej spółki grunt. W zamian dostaniemy nowoczesne budynki dworcowe - mówił podczas piątkowej konferencji prasowej Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP S.A.


Problem w tym, że patrząc na projekt, trudno w ogóle znaleźć na nim budynki dworcowe. Stacja będzie bowiem schowana pod ziemią, za pierzeją biurowców o typowej, współczesnej architekturze. Budowa samego dworca ma kosztować 1,5 miliona euro, czyli około 6 milionów złotych. To niewielka część całej inwestycji, która szacowana jest na 110 milionów euro. Większość tej kwoty pochłoną właśnie dwa biurowce, wpisujące się w widoczną coraz wyraźniej pierzeję Alej Jerozolimskich.

Wspólna ścieżka z PKP

Firmy podpisały umowę już w połowie 2011 roku. Teraz prezentują trzecią i - jak zapewniają - ostateczną koncepcję zabudowy. Słowacy chwalą sobie jednak współpracę z kolejarzami. W międzyczasie kupili też od nich działki przy skrzyżowaniu Al. Jana Pawła II z Chmielną, gdzie chcą budować wieżowce.

- PKP jest postrzegane jako trudny partner, ale udało nam się znaleźć wspólną ścieżkę, która jest dobra zarówno dla PKP, jak i dla nas. Lokalizacja projektu wydaje nam się dobra na komercyjne obiekty tego typu – podkreślił Stanislav Frnka z HB Reavis Poland.



Warszawskie krągłości

Choć większość pasażerów kojarzy dworzec Zachodni ze starym biurowcem sąsiadującym ze stacją (który należy do PKS), to w rzeczywistości jest nim niewielki pawilon przy ulicy Tunelowej. Nowa stacja będzie już tam, gdzie wszyscy się jej spodziewają - przy Alejach Jerozolimskich. Według inwestora nowa lokalizacja będzie korzystniejsza dla pasażerów ze względu na bliskość przystanków komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie pozwoli też uniknąć utrudnień w ruchu kolejowym podczas prac budowlanych.

Nowy dworzec będzie wyposażony w windy, klimatyzację i monitoring. Ma też być w pełni przystosowany dla niepełnosprawnych. - Na 1200 metrach kwadratowych znajdą się elementy obsługi pasażerskiej: pięć stanowisk kasowych, gastronomia, kilka sklepów i apteka – wyliczał Andrzej Bąkowski z biura projektowego FS&P Arcus. Jak przekonuje z kolei architekt Mariusz Ścisło, szklany dach kryjący wejście do dworca ma nawiązywać do przystanków linii średnicowej. Obła bryła bardziej przypomina jednak dach Złotych Tarasów, niż z ekspresyjne krzywizny dachów przystanków linii średnicowej. A skala całego założenia zmienia jeden z trzech głównych dworców kolejowych w mieście w podrzędny przystanek.

- Wielkość dworca odpowiada dzisiejszemu postrzeganiu dworców jako elementów płynnej tkanki miejskiej. Mamy budynki biurowe, zintegrowaną komunikację, dworzec jest kolejnym punktem na trasie człowieka. To nie jest miejsce wielkich zgromadzeń, hala oczekiwań na pociągi. To miejsce, które wychodzi naprzeciw temu, ze mamy w płynny sposób przemieścić się z dobrze dopasowanej komunikacji miejskiej dalszego biegu -bronił swojej koncepcji Andrzej Bąkowski.

Perony i tunel zostaną staremu

Planowana inwestycja nie obejmuje przy tym w ogóle peronów i przechodzącego pod nimi tunelu, łączącego Al. Jerozolimskie z Tunelową. Ta część należy do innej spółki - PKP Polskie Linie Kolejowe. Choć została przed Euro 2012 odświeżona, po kilku miesiącach widać już skutki działalności wandali. Ale generalny remont w tej części Warszawy Zachodniej wiąże się z planami modernizacji całego węzła kolejowego w tym rejonie. Szczegółowy harmonogram tych działań jest nieznany i uzależniony od finansowej kondycji PKP PLK.

Inwestor nowego dworca zbuduje za to 250 metrów... ścieżki rowerowej. Połączy ona istniejące trasy z nowym dworcem.

Najpierw dworzec, potem biura

Rok po uruchomieniu dworca, inwestor zmierza skończyć pierwszy etap części komercyjnej. Obok stacji powstanie nowoczesne centrum biznesowe West Station, składające się z dwóch budynków biurowych o powierzchni 150 tys. metrów kwadratowych, z podziemnym garażem na 1300 aut.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, całość kompleksu dworcowo-biurowego będzie gotowa w 2018 roku. - Uzyskaliśmy już pozytywną decyzję środowiskową, która czeka na uprawomocnienie. Mamy nadzieję, ze zdarzy się to do końca roku. W drugim kwartale 2013 zamierzamy otrzymać warunki zabudowy, potem pozwolenie na budowę, która zakończy się w 2015 roku – zapowiedział Jerzy Kamiński, menedżer z firmy HB Reavis Poland.


Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Marlicja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2014 09:28 ~Marlicja

    NIKT nie przewiduje tego, że na dworce przyjeżdżają też ludzie z okolic Warszawy - samochodami. GDZIE parkingi na którym moę zostawić samochód na dwa - dziesięć dni? Ani przy Centralnym, ani przy Wschodnim, ani tu nie widzę.
    Do niedawna był jakiś taki - wielokrotnie korzystaliśmy wyjeżdżając do Krakowa, Poznania... a teraz? Jak mam dojechać z mojej wsi i gdzie zostawić samochód gdy jadę do Krakowa?
    Ktoś pomyślał?
    W Korei Pd skąd wróciłam takie rozwiązania są przy każdym dworcu!

  • bolek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.03.2014 14:52 ~bolek

    a czy ktoś pomyślał o parkingach dla ludzi którzy odbierają i przywożą pasażerów na stację?? - aktualnie to ogromny problem zeby znalezc moiejsce parkingowe kolo zachodniej

  • precz ze złodziejami z PKP

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2013 20:50 ~precz ze…

    nie lepiej sprzedać pół tego terenu i z pieniędzy za sprzedasz wybudować cztery razy większy dworzec i mieć jeszcze pieniądze na nowe pociągi albo na remont dworca w Pruszkowie SKANDAL!!!Dla PKP widocznie lepiej oddać ziemie obcokrajowcom za bezcen, podobnie jak z dworcem Gdańskim.

  • ble

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.10.2013 21:05 ~ble

    tragedia i wstyd,zachodni dworzec jak stacja autobusowa miedzy biurami,wywalic te biura zrobic infrastruktóre kolejowa!!!

  • gocha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.09.2013 15:26 ~gocha

    a parking to te 5 miejsc????? żenada

  • mk3

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.08.2013 20:55 ~mk3

    ten dworzec jest super : - biurowce zapewnią dopływ "normalnych" w te rejony ; menelstwo pójdzie precz a maruderzy którzy nie wiedzą że Odolony i teren pkp w tym rejonie to kanały przerzutowe ciulowych ruskich faj ; metanolu z paliwa lotniczego i towaru dla narkusów niech ruszą głową bo tylko poprzez biurowce można to wyeliminować. na tej stacji zatrzymują sie pociągi np: z Ukrainy

  • milos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.12.2012 07:17 ~milos

    To nie dworzec - to kpina.

  • aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2012 22:44 ~aaa

    Czy biurowiec jest tu dodatkiem czy na odwrót ?

  • warszawaWola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2012 21:13 ~warszawaWola

    Ciekawe jest, że inwestor pokryje koszt tej lokalnej stacyjki (bo dworzec to to nie będzie) czyli jakieś 6mln zł, a w zamian dostanie teren o powierzchni... 17 000 m2!!! (źródło: http://www.terenyinwestycyjne.info/index.php/wiadomosci/item/3721-hb-reavis-inwestuje-z-pkp-110-mln-euro-w-dworzec-warszawa-zachodnia ) czyli inwestor zapłaci za m2 gruntu ok. 350,-zł?! Słownie: TRZYSTA PIĘĆDZIESIĄT ZŁOTYCH. Przy cenie gruntów w tej okolicy na poziomie 6 000,-zł słownie: SZEŚĆ TYSIĘCY ZŁOTYCH. Ciekawe ile z tych oszczędności to łapówka?

  • paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2012 18:36 ~paweł

    skandaliczny projekt. wieżowce niech sobie będa, ale ta stacja metra nie może być dworcem zachodnim. barany.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »