Informacje

26.02.2014 06:30 "czas działa na niekorzyść"

Veturilo rusza bez nowych stacji. Wybierali je mieszkańcy

SERWISY:

Stacji Veturilo na razie nie przybędzie. O tym czy będzie można budować kolejne, orzeknie Urząd Zamówień Publicznych. Jeżeli dzielnice chcą mieć u siebie więcej rowerów, muszą jednak działać szybko.

Veturilo rusza już za kilka dni. 1 marca będzie 173 stacji, czyli tyle, z iloma zamknął się poprzedni sezon.

- Firma Nextbike podpisała umowy na budowę jeszcze 3 stacji komercyjnych. Powstaną one na przełomie kwietnia i maja – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej. Zapłaci za nie m.in. centrum handlowe.

Dwukrotnie drożej

Dużo bardziej skomplikowana jest sytuacja stacji, które budowane mają być za pieniądze warszawskich dzielnic. Chociaż nowe lokalizacje wskazywali mieszkańcy w konsultacjach, nie wiadomo, czy nowe miejsca powstaną.

- Rozmowy są na różnym etapie. Najbardziej zaawansowane są na Woli i Mokotowie. Chęć przystąpienia do systemu zgłasza też Ursus – wyjaśnia Puchalski.

Od razu zastrzega jednak, że problemem są stawki, które trzeba zapłacić operatowi, czyli firmie Nextbike. Stawki jakie proponuje Nextbike są teraz około dwukrotnie większe, niż na początku. – Operator wyraził chęć rozbudowy systemu, jednak ze względu na krótszy czas amortyzacji proponuje wyższe stawki niż te uwzględnione w przetargu – mówi Puchalski.

Koszty są też różne dla poszczególnych dzielnic. - Dla Woli i Mokotowa proponowane są inne stawki niż w oddalonym od centrum Ursusie – dodaje pełnomocnik.

Zapytają urzędników

Nowe stacje mogłyby być finansowane z budżetów dzielnic, które opłacają swego rodzaju moduł, składający się z liczącej 15 miejsc stacji, 10 rowerów i terminala.

– Rada dzielnicy podejmuje decyzję o przekazaniu części swojego budżetu na konto ZTM i rozpoczynają się rozmowy z Nextbike – tłumaczy Puchalski. Nie zawsze kończą się one zawarciem porozumienia. Tak było w zeszłym roku, gdy, ze względu na za wysokie stawki zaproponowane przez operatora, upadł pomysł włączenia do systemu Konstancina-Jeziorny.

Zarząd Transportu Miejskiego ma jednak wątpliwości, czy za rozbudowę Veturilo może płacić teraz więcej.

– Zwróciliśmy się z pytaniem do Urzędu Zamówień Publicznych, czy możemy za proponowaną stawkę zlecić Nextbike usługę obsługi systemu – informuje pełnomocnik.

Jak dodaje, miasto, stawiając 125 stacji, wyczerpało zapisy przetargu. - Kwotę zamówienia na obsługę systemu miejskiego roweru można zgodnie z prawem powiększyć o 50 proc. – uzupełnia.

Gdyby została przekroczona, konieczne byłoby rozpisanie nowego przetargu, co w perspektywie kończącej się 30 listopada 2016 umowy na obsługę systemu, nie miało by sensu.

W opinii Puchalskiego kwota ta nie zostanie jednak przekroczona.

Ostatni dzwonek

Nie wszystkie dzielnice zgłaszają się do ZTM z prośbą o Veturilo.

– Wesoła, Wawer i Rembertów nie są zainteresowane budową stacji roweru miejskiego. Z Pragi Południe docierają do nas pewne sygnały, jednak oficjalnego komunikatu z dzielnicy nie ma – mówi Puchalski. Jak dodaje, żeby miało to sens musi powstać co najmniej kilkanaście stacji.

Im jednak bliżej do końca umowy, tym stawki operatora będą coraz wyższe i budowa nowych stacji straci sens.

- Jeżeli w miarę szybko zostaną wygospodarowane pieniądze to może uda się rozszerzyć Veturilo na Pragę Południe. Ale czas działa na niekorzyść – podsumowuje pełnomocnik.

Nawet jeżeli UZP wyda pozytywną opinię, to stacje nie powstaną wcześniej niż w czerwcu.

Rowery wracają

Na czas zimy ok. 2600 rowerów trafiło do magazynów i na zasłużony serwis. Ze stacji zniknęły też komputery i panele słoneczne.

W minionym sezonie rowery były wypożyczane prawie 1,8 mln razy.

Uruchomiony w 2012 roku system miejskich rowerów Veturilo okazał się dużym sukcesem. W pierwszej kolejności powstało 69 stacji (w tym 11 systemu Bemowo Bike) w Śródmieściu, na Bielanach, na Ursynowie i na Bemowie. W tej chwili jest ich już 173.

wp

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • aga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.07.2015 19:45 ~aga

    Vetrurilo na skrzyzowaniu czerniakowkiej i bartyckiej!!

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.03.2014 11:04 ~toja

    Kluska~Kluska

    No szlag mnie chyba trafi :( ja chce veturilo na stegnach, w lecie rower mi ukradli i w nosie, nie kupie drugiego, no kaman! Już codziennie sprawdzam czy mi stacji pod domem nie budują :(



    popieram! stacja na Stegnach jest konieczna!

  • Kluska

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.03.2014 23:35 ~Kluska

    No szlag mnie chyba trafi :( ja chce veturilo na stegnach, w lecie rower mi ukradli i w nosie, nie kupie drugiego, no kaman! Już codziennie sprawdzam czy mi stacji pod domem nie budują :(

  • KAKTUS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.02.2014 14:02 ~KAKTUS

    CHCIAŁABYM TELEFONICZNIE SIE Z PAŃSTWEM SKONTKTOWAĆ
    MÓJ TELEFON:
    500374646

  • moo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.02.2014 13:34 ~moo

    róg bartyckiej i czerniakowskiej

  • odala8

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2014 12:48 ~odala8

    URSUS!!!!!!!!!!!

  • Pieszy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2014 12:45 ~Pieszy

    Stawki są dwukrotnie wieksze niż na początku. I o to chodzi! By firma w końcu zaczęła zarabiać, a nie jedynie wydawać na urzędników :)

  • Wde

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2014 09:05 ~Wde

    Wygoda Veturilo polega na tym, ze nie musisz targać swego roweru. Mozesz podjechać kilka ulic, zostawić rower na stacji, załatwić swoje sprawy a potem wrócić do domu np. Metrem. Ja np. Od stacji metra do pracy mam około 20 minut pieszo, wiec chcetnie podjeżdżam rowerem miejskim. Nie wyobrażam sobie dojazdu swoim własnym, ponad 14 km, a przejażdżka miejskim 5-10 minut jest w sam raz.

  • mic

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2014 09:03 ~mic

    Zaleta roweru miejsckiego polega na tym, że bierzesz go gdy i gdzie potrzebujesz. I "porzucasz" go gdy dotarłeś do celu i już jest zbędny.

    A dla osób korzystających sporadycznie z roweru (kilka razy w roku)ekonomicznie korzystniejsze jest zapłacenie za wynajem.

    Karku przed ratuszem uginasz płacąc podatki

  • Oszczędny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2014 08:51 ~Oszczędny

    szaser57~szaser57

    Za przeproszeniem ,mnie to lotto czy powstaną nowe.Rowery są tanie jak barszcz czy pomalowany,czy pordzewiały ,o wiele lepszy od tego z Veturilo , bo mój własny.Nie muszę naginać karku przed ratuszem.Zapłaciłem raz i więcej nie będę pchał kasy w nie swoją kieszeń.


    Bardzo rozsądny wpis. Ratusz już wyciąga chciwe łapska do naszych kieszeni, nie trzeba mu tego ułatwiać.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »