Informacje

01.03.2011 06:21 Suchą stopą pod dnem rzeki

Uszczelnią tunel pod Wisłą

SERWISY:

Ciepłownicy  ogłosili przetarg na uszczelnianie położonego pod dnem Wisły tunelu. Czyżby licząca pół wieku konstrukcja zaczynała przeciekać? - Uszczelniamy właśnie po to, by nie przeciekała - tłumaczy SPEC.

Choć o jedynym w Polsce tunelu łączącym dwa brzegi Wisły co prawda wiadomo od lat, to jednak ciepłownicy chwalą się nim niechętnie. To wciąż nasz obiekt strategiczny, więc zarząd nie lubi, gdy się o nim wiele mówi - zdradził nam jeden z pracowników Stołecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.

Tunel jako budowla

 Tunel został wybudowany w latach 1959 – 1961. Był drążony ręcznie według opracowanej indywidualnie technologii łączącej elementy technologii kesonowej (z wykorzystaniem komór ciśnieniowych) i drążenia ręcznego tunelu podziemnego. Tunel był drążony z dwóch stron jednocześnie. Konstrukcja ma 920 m długości i posiada średnicę wewnętrzną ok. 3,5 m.

Piaski spowolniły budowę

Budowa tunelu była sporym osiągnięciem jak na ówczesne warunki technologiczne. Polskim inżynierom zależało na tym, by po porażce budowy głębokiego metra w latach 50., pokazać, że mimo wszystko potrafimy budować tunele.

Tak powstawanie obiektu opisuje w swoich wspomnieniach jeden z budowniczych, inżynier inżynier Witold Bytowski: Wszystko szło dobrze aż mniej więcej 400 m od szybu warszawskiego i jakieś 300 od żerańskiego natrafiono na piaski i pyły. Powietrze zaczęło uciekać przodkiem przez piaski denne Wisły. Ciśnienie powietrza spadło piasek wciskał się dołem, a ramy na spągnicach zaczęły siadać. Tempo drążenia tunelu gwałtownie spadło i ludzie pracowali stojąc w wodzie.

Stalaktyty pod Wisłą

 Obecnie znajdują się w nim dwie rury o przekroju 900 mm, którymi transportowana jest ciepła woda z Elektrociepłowni Żerań do mieszkań lewobrzeżnych dzielnic, a także korytarz techniczny, którym można dostać się z jednego brzegu na drugi, czyli z EC Żerań do wyjścia położonego pośród ogródków działkowych na Bielanach.

Właśnie dzięki wąskiemu przejściu można konserwować obiekt. O tym, że tego wymaga świadczą choćby wystające ze sklepienia mineralne stalaktyty, które świadczą o wieloletnim podciekaniu konstrukcji. Przez pół wieku obiekt nie przechodził generalnego remontu. Co roku jest jedynie uszczelniany.

Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • kobert

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.10.2011 05:55 ~kobert

    pewnie ze jest tunel pod wisla,na wysokosci starowki,nie jest to jakis duzy tunel.z ledwoscia ale czlowiek moze nim przejsc na druga strone tylko musi byc mocno pochylony

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.03.2011 16:12 ~Rotshild

    do "michał" - tunel od PKiN do Dw. Gdańskiego???? Czy Ty byłeś wogóle kiedyś w Warszawie? Są dwa wyjścia: albo taki tunel musiałby powstać w połowie XIXw metodą odkrywkową, albo tunelowanie trwałoby jakieś 30lat. Nadal w to wierzysz? Pod samym PKiN też nie ma niczego poza piwnicami. Wystarczy spojrzeć na zdjęcia z budowy i posłuchać opowieści dziadków i rodziców. Nie było tam żadnej odkrywki, a metoda tunelowania była wtedy w Polsce w powijakach.

  • Jan Serce

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 20:58 ~Jan Serce

    Nieżle można zarobić na smołowaniu "uszczelnianiu" tego tunelu.Chętnie podejmę się tej robótki w pojedynkę-w tydzień będzie po zabiegu!

  • krismal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 15:53 ~krismal

    Nic nowego tak naprawdę zawsze przeciekał mniej czy więcej uszczelniany był już nie raz i nie raz jeszcze będzie wiem co mówię byłem tam w środku po wykonaniu właśnie takich prac.

  • miki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 14:50 ~miki

    ~ksk
    Owszem w Berlinie miejscami metro jest na powierzchni, co nie zmienia faktu, że w ścisłym centrum jest pod ziemią. A na domiar tego metro przebiega pod Sprewą a nie nad.
    Dlaczego nie puścić na powierzchni? Bo tu są tramwaje. Dla metra trzeba by było wybudowac sieć na wiaduktach a to wiąże się z wyburzeniem wielu budynków - pewnie pod ziemią wychodzi i taniej i prościej).

    P.S.
    Ciekawe "metro" jest w Hanowerze. jest to w sumie tramwaj, który w ścisłym centrum został "zesłany" pod ziemię.

  • to nie takie proste

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 14:45 ~to nie…

    @ksk
    To napisz w którym miejscu byś wyciągnął metro na powierzchnię na Powiślu i gdzie byś je chował na Pradze? Ile kamienic i budynków byś wyburzył? Ile terenów byś odkupował od potencjalnych właścicieli? Ile lat by Ci to zajęło?

    pozdrawiam

  • michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 13:25 ~michał

    Mnie właśnie kręcą takie historie - założę się, że są jeszcze jakieś tunele, o których nic nie wiemy...
    PS: Czy tunel kolejowy pod Pałacem Kultury to ściema czy rzeczywiście taki istnieje??? I nie mam na myśli Średnicowego tylko taki, który miał rzekomo kończyć się w ok. DW. Gdańskiego PKP?

  • ksk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 12:31 ~ksk

    nie rozumiem czemu nie można puścić metra góra przez Wisłę jak to jest w innych krajach np. Berlin. Z pewnoscia taniej i szybciej. Metro wcale nie musi byc podziemne. Kto ma takie chore pomysly???

  • Rotshild

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 11:27 ~Rotshild

    "m" w Warszawie w chwili obecnej to jedyny tunel pod Wisłą. Na początku przyszłego roku powinien być gotowy drugi tunel, tym razem dla MPWiK przy Moście Północnym, a następnie przy sprzyjających wiatrach za parę lat może nawet II linia Metra? ;-)

  • Alojz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2011 11:02 ~Alojz

    Przecież jest też tunel prowadzący do Grubej Kaśki-chociaż nie jest pod całą szerokością Wisły...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »