Informacje

03.09.2015 19:43 Andrzej Duda podpisał ustawę

Ustawa podpisana, fotoradary znikną.
Co dalej? Wciąż nie wiadomo

SERWISY:


Zgodnie z przewidywaniami, w zeszły piątek prezydent podpisał nowelizację ustawy i tym samym odebrał strażnikom miejskim mobilne i stacjonarne fotoradary. Urządzenia znikną z ulic w całym kraju i... nikt nie wie, co będzie dalej.

Fotoradarów można nie lubić i można uważać, że służą do łatania gminnych budżetów, co potwierdziły raporty Najwyższej Izby Kontroli. Ale były takie miejsca, gdzie urządzenia wyraźnie poprawiły płynność ruchu i bezpieczeństwo.

Podpisana przez prezydenta Dudę nowelizacja tych sytuacji nie rozróżnia: 1 stycznia z ulic zniknąć muszą wszystkie fotoradary zainstalowane przez straże miejskie i gminne. I choć takiego obrotu sprawy można było się spodziewać co najmniej od kilku tygodni, to służby, przynajmniej w Warszawie, nie mają na razie żadnego planu działania. W połowie sierpnia tłumaczyły, że czekają na podpis. Jak jest teraz?

Inspekcja czeka na straż, straż na inspekcję

- Sytuacja nie zmieniła się. Ustawa mówi jedynie, że z dniem 1 stycznia 2016 straż miejska nie może wykorzystywać fotoradarów. Nie nakazuje jednak straży miejskiej przekazania urządzeń, ani nam - ich przejęcia - mówi podkreśla Łukasz Majchrzak z biura prasowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, która zgodnie z nowelizacją będzie teraz odpowiadać za urządzenia. - Trudno mi powiedzieć, jak to się wszystko zakończy - rozkłada ręce.

I dodaje, że GITD żadnych ruchów wykonać nie zamierza. - Jeśli będą sygnały ze strony straży miejskiej, z prośbą o przejęcie poszczególnych maszyn, będziemy je rozpatrywać - mówi Majchrzak.

Jak nietrudno się domyślić, straż miejska widzi sprawę po swojemu i czeka na... kontakt ze strony GITD.

- Na dzień dzisiejszy GITD nie określiła, czy w przyszłości będzie zainteresowana jakąkolwiek formą objęcia dozorem punktów pomiaru, które dziś obsługiwane są przez straż miejską - informuje Katarzyna Dobrowolska ze straży miejskiej i dodaje, że 1 stycznia 2016 urządzenia zaczną znikać ze stołecznych ulic.

Nie wiadomo też, czy GTID kupi nowe urządzenia. - Fotoradary ITD są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Projekt ten skończy się w tym roku, więc nowych fotoradarów nie kupimy. Nie mamy ich także w magazynach - przyznaje Majchrzak.

Nawet gdyby inspekcja miała urządzenia, nie staną one na ulicach od razu. - Sama procedura czyli zakup i instalacja zajmuje mniej więcej półtora roku - informuje Majchrzak.

Nie ma też pewności, czy urządzenia staną tam, gdzie sprawdzały się do tej pory.

- Nie mogę zagwarantować, że będzie to "jeden do jednego" - odpowiada Majchrzak i tłumaczy, że zamontowanie nowych urządzeń wiąże się między innymi z koniecznością wykonania nowych analiz bezpieczeństwa. Takie dokumenty są bowiem ważne 40 miesięcy. - Mogłoby się okazać, że stawianie w tym miejscu fotoradaru jest bezzasadne - zauważa rzecznik.

Fotoradary "skarbonki"

W listopadzie zeszłego roku Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, z którego wynikało, że straże miejskie i gminne nadużywają fotoradarów. NIK oceniła, że zaangażowanie w obsługę urządzeń, zwłaszcza przenośnych, "jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy".

W związku z tym zastanawiano się, czy nie zabrać strażnikom tylko mobilnych urządzeń. Jednakże, pod koniec lipca Sejm przyjął ustawę, zgodnie z którą straże zostaną całkowicie pozbawione możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej. Uprawnienia takie ma mieć wyłącznie policja i Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

7 sierpnia senat przyjął ustawę, która trafiła do prezydenta. Ten, dokument podpisał.

Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016.

su/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rumun_1987

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.02.2016 15:01 ~Rumun_1987

    Witam czy jak dzis jechalem na Dk1 w strone Pyrzowic i naciolem sie na fotoradar cos pstryknelo czerwone swiatelko to bedzie kara czy nie 16 luty 2016???

  • straz miejska przesadza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2016 22:08 ~straz…

    To co wyprawia obecnie Straz Miejska to jest to skandal. Wzieli sie znow za kierowcow, by zarabiać, ale w taki sposob, ze wystawiaja perfidnie mandaty gdy mp. kierowcy stoją na nieoznaczonym miejscu lub zakratkowanym, ale nie zagradzają w ruchu drogowym. Straz miejska nawet sie wziela perfidnie za tych, ktorzy parkuja na spektakl teatralny. Przeciez nie ma gdzie parkowac, bo place sa obstawione lasami słupków! A oni nawet wieczorem gdy ludzie nie maja gdzie zaparkowac by móc isc na spektakl... Za te lasy slópkow i ograniczenia miejsc parkingowych ktos ODPOWIADA! Moze czas na jak najszybsze wybory samorzadowe? Albo referendum?

  • obiektywny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2016 22:29 ~obiektywny

    Radary nie zwiększają bezpieczeństwa.
    Kupę kasy zarobiły dla budżetów, oznacza to, że pomimo iż zdecydowana większość kierowców wie gdzie są radary a i tak pozwala się złapać, płaci i dalej ma wszystko w nosie. Co innego gdybym usłyszał w mediach, że radary nie zarabiają tego mnóstwa pieniędzy to uwierzyłbym, że radary są skutecznym straszakiem a bezpieczeństwo się zwiększyło. Więc po co one są czy też były? Odpowiedź sama się nasuwa. To był lub jest sposób dodatkowego opodatkowania kierowców. Prawdziwymi problemami są brak bezpłatnych miejsc parkowania, "wąskie gardła" tworzone celowo, złe oznakowanie dróg słaba jakość dróg itp.

  • obiektywny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2016 22:26 ~obiektywny

    Radary nie zwiększają bezpieczeństwa.
    Kupę kasy zarobiły dla budżetów, oznacza to, że pomimo iż zdecydowana większość kierowców wie gdzie są radary a i tak pozwala się złapać, płaci i dalej ma wszystko w nosie. Co innego gdybym usłyszał w mediach, że radary nie zarabiają tego mnóstwa pieniędzy to uwierzyłbym, że radary są skutecznym straszakiem a bezpieczeństwo się zwiększyło. Więc po co one są czy też były? Odpowiedź sama się nasuwa. To był lub jest sposób dodatkowego opodatkowania kierowców. Prawdziwymi problemami są brak bezpłatnych miejsc parkowania, "wąskie gardła" tworzone celowo, złe oznakowanie dróg słaba jakość dróg itp.

  • vlmb

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 22:10 vlmb



    kolo~kolo

    Dalej to wyłączymy światła w dzień,przestaniemy być gonieni za jakieś gaśnice,foteliki i pasy.I będzie jak w normalnym kraju gdzie policja dba o bezpieczeństwo na drodze a nie gnojenie kierowców!!
    dddddd~dddddd



    W Niemczech nie gnoją. Koszą równo, kasy dużo trzeba i nawet Niemca boli, bo punkty po trzech latach się przedawniają.
    Takiej wolnej amerykanki na drogach jaka jest w Polsce, to nigdzie na świecie nie ma. Pewnie dlatego tak pisze, bo zachowujesz się na drodze, już nie napiszę jak kto.
    WAW~WAW

    Zgadza sie w Niemczech jest 6000 fotopstryków .. stacjonarnych stałych mają fury którymi mierzą Ci prędkosc mijajac sie z tobą zawracaja i siup mandacik:):) i tam kary naprawde bolą ! i wbrew pozorom nie ma az tylu odcinków dróg bez ograniczen predkosci :) A fotopstryki nie znikną tylko je przejmie ITD


    Dlaczego widzimy obiekty w przestrzeni? Bo kantrastują kolorem lub natężeniem odbijanego światła. Czy w dzień szary samochód kontrastuje z szarą drogą? Absolutnie nie. Można było kupić samochód w innym kolorze no ale wtedy nie wyglądał by tak ładnie na prakingu.

    A jeśli chodzi o pasy to dla dobra ludzkości nie zapinaj.

  • Dddek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 21:14 ~Dddek

    Pewnie w Lublinie jeździ się łatwo, ale słychać hałas szkła. Szczególnie na wyjeździe z miasta. W Warszawie jest ulica Wołoska i hałas miejski. Dla relaksu proponuję wycieczkę do Kielc. Dobra droga, radary już demontują.

  • gmd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 19:00 ~gmd

    I am OK~I am OK

    Co dalej? A co ma być? Nie będzie fotoradarów.


    Będą. Czemu miałyby zniknąć. Nie jedni, to inni postawią, ci z uprawnieniami.

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 17:30 ~WAW


    kolo~kolo

    Dalej to wyłączymy światła w dzień,przestaniemy być gonieni za jakieś gaśnice,foteliki i pasy.I będzie jak w normalnym kraju gdzie policja dba o bezpieczeństwo na drodze a nie gnojenie kierowców!!
    dddddd~dddddd



    W Niemczech nie gnoją. Koszą równo, kasy dużo trzeba i nawet Niemca boli, bo punkty po trzech latach się przedawniają.
    Takiej wolnej amerykanki na drogach jaka jest w Polsce, to nigdzie na świecie nie ma. Pewnie dlatego tak pisze, bo zachowujesz się na drodze, już nie napiszę jak kto.

    Zgadza sie w Niemczech jest 6000 fotopstryków .. stacjonarnych stałych mają fury którymi mierzą Ci prędkosc mijajac sie z tobą zawracaja i siup mandacik:):) i tam kary naprawde bolą ! i wbrew pozorom nie ma az tylu odcinków dróg bez ograniczen predkosci :) A fotopstryki nie znikną tylko je przejmie ITD

  • no_name

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 16:23 ~no_name


    Jago~Jago

    Jeszcze nigdy mi żadne zdjęcie nie przyszło , a jeżdże po całym kraju. Jak się trzyma przepisów, to nie ma problemu. To tylko w polsce prawo jest pisane pod bandytów.
    dddddd~dddddd



    Nie trzeba się trzymać przepisów, tylko jeździć z głową. Można na drodze robić dosłownie wszystko, nawet srać przez okno, a łapany jest niedoświadczony gnojek, który nie ma wyczucia i nie wie, gdzie zwalniać.


    Przez takich kierowców jak Ty mamy tyle fotoradarów. Chodzi właśnie o to żeby trzymać się przepisów. Jeśli fotoradary nie przynosiłyby pieniędzy wtedy nie byłyby instalowane.

  • leśnegacie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.09.2015 15:32 ~leśnegacie

    Dlaczego posłowie podpisali ustawę?? Komuś na złość czy ja czegoś nie kumam?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »