Informacje

09.08.2018 08:12 sytuacja w autobusach i tramwajach

Upały w komunikacji miejskiej. "Ludzie skarżą się na kierowców"

SERWISY:

W taborze warszawskiej komunikacji miejskiej w klimatyzację jest wyposażonych 81 procent autobusów i 61 procent tramwajów. Temperaturę w pojazdach w dużej mierze regulują czujniki i systemy. Pasażerowie narzekają jednak, że klimatyzacja nie jest dostosowana do upałów.

Upały w Warszawie dotykają także użytkowników komunikacji miejskiej, w której pojazdach trudno dostosować do wymagań temperaturę.

Bez klimatyzacji

Z informacji Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że najczęściej pasażerowie skarżą się na kierowców, którzy - ich zdaniem - ustawiają zbyt niską temperaturę lub wyłączają chłodzenie podczas upału. Jak jednak podkreślił rzecznik prasowy ZTM Michał Grobelny, kierowcy nie mają dostępu do kontroli temperatury. Poinformował też, że z kursujących po Warszawie autobusów 81 proc. ma klimatyzację, a z tramwajów tylko 61 proc.

- Trudno wymagać włączonego chłodzenia w pojeździe, w którym po prostu nie ma klimatyzacji - powiedział rzecznik. Dodał, że "tabor jest wymieniany sukcesywnie i za jakiś czas 100 procent pojazdów będzie ją miało".

- Temperatura w pojazdach zależna jest od temperatury na zewnątrz i ustawiana jest jeszcze na zajezdni, zanim pojazd wyruszy w trasę, przez służby zaplecza. Jest ona niższa lub wyższa - w zależności od pory roku - o określoną liczbę stopni - poinformował Grobelny. Jak dodał, zawsze jest utrzymywana w konkretnym przedziale - latem jest to 18-25 stopni.

"Nie daje rady"

Grobelny powiedział także, że "podczas kursowania pojazdu następuje wymiana pasażerów - czasem jest ich więcej, czasem mniej. Ponadto jest mnóstwo przystanków, podczas których przy otwartych drzwiach wymienia się powietrze - wtedy klimatyzacja często po prostu nie daje rady". - Duży wpływ na temperaturę w komunikacji mają więc sami pasażerowie - stwierdził.

Na te same problemy wskazuje kierowca jednej z warszawskich firm przewozowych Jakub Chruścikowski, który powiedział PAP, iż "warto pamiętać chociażby o tym, że z im większej liczby drzwi korzystają pasażerowie, tym więcej do wnętrza dostanie się gorącego powietrza. To ma ogromne znaczenie, zwłaszcza kiedy przystanki są np. co jedną minutę".

- Komfort termiczny to kwestia bardzo subiektywna - jeden pasażer lubi, jak jest zimno, inny woli, jak jest cieplej - dodał Chruścikowski. - Tę kwestię doskonale przedstawia prawdziwa historia, gdy na jednego z kierowców transportu miejskiego wpłynęły dwie skargi jednego dnia - ten sam dzień, ten sam kierowca, ten sam autobus, a skargi dwie - jedna, że w autobusie jest za zimno, druga, że za gorąco. Ciężko wszystkim dogodzić - mówił Chruścikowski.

"Kierowca też siedzi w pojeździe"

Kierowca również wskazał, że nie we wszystkich autobusach jest klimatyzacja. - Często ludzie skarżą się na kierowców, że nie włączyli klimatyzacji, kiedy w autobusie po prostu jej nie ma. Kierowca przecież też siedzi w tym pojeździe i w jego interesie leży utrzymanie przyjemnej temperatury - zauważył.

- Nie można wycofać autobusu, w którym nie ma klimatyzacji, jeśli jest w pełni sprawny, niskopodłogowy i wyposażony w inne udogodnienia. A gdyby je wycofać, to pada pytanie, czy pasażer woli stać 15 minut dłużej na przystanku, bo częstotliwość kursowania byłaby zmniejszona, czy przejechać kilka przystanków w takich warunkach, jakie panują podczas upału - powiedział kierowca.

Natomiast Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich poinformował PAP, że "na 529 składów i wagonów 281 jest wyposażonych w klimatyzację". Jego zdaniem "Warszawa jest ogólnopolskim liderem w dziedzinie zakupu nowych wagonów. Wszystkie nowo kupowane pojazdy, a właśnie trwa przetarg na zakup dwustu kolejnych, są wyposażone w klimatyzację".

- W najnowszych pojazdach ogrzewanie i klimatyzacja są zależne od temperatury zewnętrznej, natomiast system chłodzący jest automatycznie uruchamiany w momencie, gdy temperatura wewnątrz pojazdu przekroczy 25 stopni Celsjusza - powiedział Dutkiewicz. Dodał, że temperatura w tramwajach jest mierzona przez kilka czujników i regularnie kontrolowana przez pracowników TW.

Według Dutkiewicza, chłodzenie wagonów jest dość skomplikowane, bo tramwaje często się zatrzymują. - Robiliśmy kiedyś pomiary, jak szybko klimatyzacja reaguje na stałe otwieranie drzwi na przystankach i mimo że jest ona dość wydajna, to im dłuższy postój, tym subiektywne odczucia pasażerów mogą być nie takie, jak by sobie życzyli - mówił rzecznik TW.

Chłodzić warszawiaków miała woda z poidełek. 177 taki urządzeń wzorowanych na Grubej Kaśce obiecywali ustawić tego lata stołeczni urzędnicy. Przydałyby się, ale na razie, nie powstało żadne i w tym roku raczej nie ma na to szans. Nowy termin to lato 2019.


PAP/ran/mś

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • MobilisA075

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2019 14:08 ~MobilisA075

    I jest to jeden z powodów, dlaczego postanowiłem w tym roku iść na prawko. W samochodzie będę mógł mieć 15 stopni przy 30, a nie widzimisię kierowcy/motorowego, bo teraz jadąc do pracy zwłaszcza w weekendy czekam po 10-13 minut na CZTERY! linie tramwajowe, przyjeżdżają mniej więcej razem wszystkie, zwykle duszne swingi, a gdy zdam prawko to raz, że będę wychodził 20 minut później, a dwa, nie będę się dusił.

  • nemesis

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.08.2018 10:06 ~nemesis

    wszyscy płacimy ciężkie pieniądze za autobusy z klimatyzacją, która nie działa. W autobusach i tramwajach jest za gorąco. "Służby" mają w nosie ustwienia i odwalają fuszerkę.

    Grobelny powinien wylecieć z tej roboty i by dodatkowo nie zatruwać nas bzdurami.

    Już lepsze były stare Ikarusy i tramwaje N105, gdzie można było otworzyć wszystkie okna i klapy w dachu i przynajmniej wiatr hulał

  • karawaniarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.08.2018 11:44 ~karawaniarz


    warszawiak~warszawiak

    Jak firma zarządzająca i korygująca komunikacją miejską może tak perfidnie kłamać, że kierowca nie może zmienić temperatury schładzania wewnątrz przestrzeni pasażerskiej???!!! Proszę się udać do firm Solaris, Man czy Solbus i spytać u źródeł. Już się wcale nie dziwię dlaczego jest taki bałagan w mieście, skoro jest takie zakłamanie pomiędzy przewoźnikami, ZTM a pasażerami.
    nnn~nnn

    Wielu kierowców nie wie jak to zrobić. Tam gdzie jest zwykłe pokrętło to nie problem, ale w wielu wozach wymaga to naciśnięcia kombinacji przycisków. Firma traktuje kierowców jak bandę kretynów i nie udostępniała długo wiedzy jak to zrobić, bo kierowca może to zepsuć. Rozeszło się w końcu w nieoficjalnym obiegu, ale nie do wszystkich dotarło, a na szkoleniach się oszczędza.

    To, że te komentarze to najczęściej głupoty, można przywyknąć. Ale wy dwaj podnieśliście poprzeczkę. Gratuluję.

  • Ryszrad Nowochódzki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.08.2018 11:40 ~Ryszrad…

    Bartek Wawa~Bartek Wawa

    Tak tylko, że w autobusach bez klimatyzacji okna są zablokowane i nie można ich otworzyć bo kierowca nie ich nie odblokował mimo, że wi, że w tym autobusie nie ma klimatyzacji a jak się go prosi żeby wyłączył tą blokadę to jeszcze pyskuje typu: "jak się nie podoba proszę wysiąść"

    Jak nie ma klimatyzacji to nie ma blokad. Jak się nie ma nic mądrego do powiedzenia to się siedzi cicho.

  • nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.08.2018 10:18 ~nick


    Mati~Mati

    A jak to jest, że wsiadam do autobusu 188 o 6:15 na przystanku Międzynarodowa. Na dworze temperatura sięga już 25 stopni a w autobusie jeszcze gorszy skwar. Jadę do pracy topiąc się już od samego rana. Myślę trudno może akurat ten autobus nie ma klimatyzacji mimo iż to jeden z tych, które wypuścili nowiutkie w zeszłym roku(lub dwa lata temu, nie pamiętam). I nagle przy Pomniku Lotnika bum klimatyzacja zaczyna działać... wieje przyjemnym chłodem mimo, że ludzi w autobusie nadal przybywa. Kierowca oszczędza na paliwie czy jak to jest? Może ktoś mi wytłumaczy.
    prowadzacy~prowadzacy

    To nie tak prosto, przyczyn może być wiele, to automat załącza się sam, oszczędzanie paliwa to spiskowa teoria pasażerów. Podam ci fakt z życia kierowcy. Dzwoni tel, od przełożonej ja prowadzę autobus "Panie Wojtku czy ma pan włączoną klimę ? bo pasażer zadzwonił do ztm, ztm do nas, a okna ma pan zablokowane, dachy zamknięte." Klima czuwa, jak będzie temperatura to się włączy ja nie mogę tego wymusić, dachy są otwarte, ale kabriolet to to się nie zrobi. Wychodzę "na wóz" i głośno pytam "Które okno jest zablokowane ???" nie czekając odpowiedzi otwieram kolejne okna (nie zablokowane oczywiście). Umieli zadzwonić a nie umieli okna otworzyć !!!. Ot co.

    Pasażerowi rzadko próbują otwierać okna, bo 90% z tych okien jest zablokowana. Po którejś nieudanej próbie po prostu przyjmują, że to nie ma sensu.

  • fil

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.08.2018 10:12 ~fil

    Odblokujcie okna, nawet w tych klimatyzowanych autobusach i problem się rozwiąże. Nie raz bywa tak, że klima działa słabo lub w ogóle. A wtedy zwykłe uchylenie okna wystarczy do ochłodzenia wnętrza autobusu. Jakoś w Ikarusach się to sprawdzało. To dlaczego nie miałoby się sprawdzić w nowoczesnych konserwach?

  • korkociąg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.08.2018 06:13 ~korkociąg

    ZTM powinien wprowadzić "kurtyny wodne" w pojazdach co by w końcu zadowoliło malkontentów.Ciekawe,że rowerzyści nie apelują o klimatyzację w swoich pojazdach????Wszak im także dokucza upał.

  • nnn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2018 22:02 ~nnn

    warszawiak~warszawiak

    Jak firma zarządzająca i korygująca komunikacją miejską może tak perfidnie kłamać, że kierowca nie może zmienić temperatury schładzania wewnątrz przestrzeni pasażerskiej???!!! Proszę się udać do firm Solaris, Man czy Solbus i spytać u źródeł. Już się wcale nie dziwię dlaczego jest taki bałagan w mieście, skoro jest takie zakłamanie pomiędzy przewoźnikami, ZTM a pasażerami.

    Wielu kierowców nie wie jak to zrobić. Tam gdzie jest zwykłe pokrętło to nie problem, ale w wielu wozach wymaga to naciśnięcia kombinacji przycisków. Firma traktuje kierowców jak bandę kretynów i nie udostępniała długo wiedzy jak to zrobić, bo kierowca może to zepsuć. Rozeszło się w końcu w nieoficjalnym obiegu, ale nie do wszystkich dotarło, a na szkoleniach się oszczędza.

  • nnn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2018 21:50 ~nnn

    Bartek Wawa~Bartek Wawa

    Tak tylko, że w autobusach bez klimatyzacji okna są zablokowane i nie można ich otworzyć bo kierowca nie ich nie odblokował mimo, że wi, że w tym autobusie nie ma klimatyzacji a jak się go prosi żeby wyłączył tą blokadę to jeszcze pyskuje typu: "jak się nie podoba proszę wysiąść"

    W autobusach bez klimy okna nigdy nie są blokowane, natomiast rzeczywiście często nie można ich otworzyć ze względu na zużyte prowadnice w których zwyczajnie się klinują. Kierowca też ich nie otworzy, a firma nie dba.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2018 21:10 ~warszawiak

    Jak firma zarządzająca i korygująca komunikacją miejską może tak perfidnie kłamać, że kierowca nie może zmienić temperatury schładzania wewnątrz przestrzeni pasażerskiej???!!! Proszę się udać do firm Solaris, Man czy Solbus i spytać u źródeł. Już się wcale nie dziwię dlaczego jest taki bałagan w mieście, skoro jest takie zakłamanie pomiędzy przewoźnikami, ZTM a pasażerami.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »