Informacje

30.10.2017 18:24 podpisali umowę

Unia dofinansuje 130 autobusów
wraz z ładowarkami

SERWISY:

 

Już wkrótce na warszawskie ulice wyjedzie 130 przegubowych autobusów elektrycznych - zapowiada ratusz. Koszt przedsięwzięcia to ponad 400 milionów złotych, z czego 180 milionów to środki unijne.

W poniedziałek przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych podpisali umowę dofinansowania zakupu 130 pojazdów. Chodzi o elektryczne, niskopodłogowe autobusy przegubowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych.

Całkowity koszt projektu to 417 milionów złotych, przy czym 180 milionów złotych pochodzi z dofinansowania Unii Europejskiej.

Odnowią zajezdnię na Woli

"Zakup tych pojazdów to główny element programu wprowadzania pojazdów bezemisyjnych na Trakt Królewski" - informują urzędnicy.

I deklarują, że do 2020 roku z Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu znikną autobusy napędzane olejem napędowym. "Dzięki temu z najważniejszego deptaka stolicy znikną ostatecznie spaliny, będzie też znacznie ciszej".

Autobusy elektryczne dostarczone w ramach podpisanej umowy mają stacjonować w wyremontowanej zajezdni przy Redutowej na Woli.

"Będzie to najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce" - chwali się ratusz. Zgodnie z planem, ma tam powstać wielopoziomowy parking z porośniętym trawą dachem, wyposażony w energooszczędne pompy ciepła i LED-owe oświetlenie.

Problem z ładowarką

To nie pierwsze inwestycje elektromobilne ratusza. Jak przypominają urzędnicy, MZA już od 2012 roku testowały modele pojazdów elektrycznych różnych producentów polskich i zagranicznych, a w 2015 roku kupiły pierwszych dziesięć sztuk elektrobusów marki Solaris Urbino 12 Electric, które zostały skierowane do obsługi linii 222.

Aby łatwiej było je ładować (bez zjeżdżania do zajezdni), w połowie roku przy Spartańskiej postawiono nową ładowarkę uliczną.

Jak zauważył jednak dziennikarz "Gazety Stołecznej", nowe autobusy (na które podpisano umowę) nie będą mogły z niej skorzystać. Zostały bowiem wyprodukowane przez inną firmę (Ursus CitySmile 12 Electric) i nie pasują do ładowarki.

- Nie jest to dla nas wielkim problemem - mówi nam rzecznik MZA Adam Stawiski. - Autobusy Ursus i tak nie korzystałyby z ładowarki przy Spartańskiej, dlatego że do obsługi linii 222 [która tam jeździ i się ładuje - red.] w zupełności wystarczą autobusy marki Solaris Urbino - dodaje.

- Autobusy z Ursusa były dedykowane dla linii 178 i tak będą jeździły po wybudowaniu ładowarki dla Konwiktorskiej, co być może nastąpi jeszcze w tym roku - podkreśla dalej Stawiski. Dodatkowo, dedykowane dla nowych Ursusów mają być ładowarki, których budowę zakłada podpisany w poniedziałek kontrakt.

Będą kolejne inwestycje

To nie koniec elektromobilnych inwestycji. Urzędnicy informują, że w fabryce w Bolechowie trwa budowa kolejnych autobusów elektrycznych dla MZA. Firma Solaris Bus & Coach wiosną ma dostarczyć do Warszawy dziesięć autobusów Solaris Urbino 12 Electric nowej czwartej generacji. W przyszłym roku miejska spółka będzie więc posiadała 30 autobusów elektrycznych klasy maxi (czyli o długości 12 metrów).

 

Elektryczne autobusy na Trakcie Królewskim rok temu zapowiadała wiceprezydent Kaznowska:

kw/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 17:49 ~Toms

    T100~T100

    Szkoda tylko, że prąd do tych elektrycznych zabawek produkuje się nadal w elektrowni węglowej - aktualnie EC Siekierki. I chyb nawet nadal z rosyjskiego węgla, bo ten jest przecież tańszy niż polski. Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi ;)

    Jaki by ten węgiel nie był - warto kupić sobie maskę, bo smog w Warszawie murowany. Teraz MZA potrzebuje więcej prądu :-)



    Tyle że zanieczyszczenie wytworzone przez elektrownię przekładające się na wyprodukowanie prądu potrzebnego do przemieszczenia pojazdu na danym odcinku, będzie mniejsze jak zanieczyszczenie powietrza wywołanie przez spalinowy odpowiednik tego samego pojazdu na tm samym odcinku.
    Elektryfikacja kolei w początkach XX wieku miała na celu ograniczenie zużycia węgla (nie z przyczyn ekologicznych a ekonomicznych) bo zorientowano się że mniej węgla pójdzie na napędzenie elektrowozu pośrednio jak parowozu bezpośrednio na tej samej trasie. Silnik elektryczny najekonomiczniej wykorzystuje energię cieplną ze spalanego paliwa.

  • nad

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 16:18 ~nad

    Jedyny ekonomiczny i ekologiczny elektryczny autobus nazywa się trolejbus.

  • kubat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 13:58 ~kubat


    r2d2~r2d2

    Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę. 400 mln na 130 autobusów to = ponad 3 mln za jeden autobus ?????????????? Przecież to koszt 10 mieszkań!!! Nie rąbneli się tu o zero ? To 1300 autobusów ? Czy 40 baniek ? Bo jak 400 baniek i 130 autek to prokurator z urzędu!
    pan Cerowany~pan Cerowany

    Nooooo...3 bańki 2x drożej niż spalinowy. Przydatność taka, że nikt by go nie kupił, gdyby nie dofinansowanie i presja ztm-u.

    Wszyscy milczą na temat, że napęd elektryczny to luksusowy biznes, oczywiście dla producentów.

  • Janek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 13:35 ~Janek




    T100~T100

    Szkoda tylko, że prąd do tych elektrycznych zabawek produkuje się nadal w elektrowni węglowej - aktualnie EC Siekierki. I chyb nawet nadal z rosyjskiego węgla, bo ten jest przecież tańszy niż polski. Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi ;)

    Jaki by ten węgiel nie był - warto kupić sobie maskę, bo smog w Warszawie murowany. Teraz MZA potrzebuje więcej prądu :-)
    Wprost~Wprost

    "Ekologom" to nie przeszkadza. Oni chyba do teraz nie rozumieją, że prąd nie bierze się z gniazdka. :D
    Janek~Janek

    No ale premierowa mówi, że Polska wunglem stoi. Górnikom dodają piętnastą pensję...
    BTW, jest jeszcze EC Żerań.
    toja~toja

    Warszawskie elektrociepłownie produkują prąd przy okazji - stosunkowo niedaleko za to mamy gigantyczne elektrownie w Bełchatowie i Kozienicach. A jeśli chodzi o elektrociepłownie warszawskie, to raz do roku organizują one wycieczki, warto sie wybrać, aby nie powtarzać bzdur o tym złym węglu.

    Byłem, wiem. Elektrofiltry są tam bardzo wydajne, ba wyprzedzamy Europę o 20 lat w tym zakresie. Raz porządnie wydane pieniądze procentują.

  • pan Cerowany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 13:23 ~pan Cerowany

    r2d2~r2d2

    Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę. 400 mln na 130 autobusów to = ponad 3 mln za jeden autobus ?????????????? Przecież to koszt 10 mieszkań!!! Nie rąbneli się tu o zero ? To 1300 autobusów ? Czy 40 baniek ? Bo jak 400 baniek i 130 autek to prokurator z urzędu!

    Nooooo...3 bańki 2x drożej niż spalinowy. Przydatność taka, że nikt by go nie kupił, gdyby nie dofinansowanie i presja ztm-u.

  • r2d2

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 13:07 ~r2d2

    Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę. 400 mln na 130 autobusów to = ponad 3 mln za jeden autobus ?????????????? Przecież to koszt 10 mieszkań!!! Nie rąbneli się tu o zero ? To 1300 autobusów ? Czy 40 baniek ? Bo jak 400 baniek i 130 autek to prokurator z urzędu!

  • kursant

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 11:55 ~kursant

    Ze Spartańskiej, mógłby jeździć na 168, ale kupują każdego psa z innej budy i teraz będą stawiać różne ładowarki, a jednego wozu drugim nie będzie można zastąpić. Wydali pieniądze na autobus, który nadaje się głównie do stania na zajezdni, nie jest w stanie wyjechać na żadną linię. Żenada. Ktoś chciał do Wawra? Zanim by dojechał z zajezdni to by nie miał na czym wrócić. Niepraktyczne, drogie kupione tylko i wyłącznie dla politycznego wizerunku. Pod przymusem miasta.

  • SEBASTIANEK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 10:30 ~SEBASTIANEK


    vtr~vtr

    Największy smog jest podobno w Wawrze. Są tam też śmieszne małe i krótkie niektóre linie autobusowe.
    To dlaczego miasto inwestuje w elektryki na Trakcie Królewskim gdzie i tak już ruch jest mocno ograniczony, a nie inwestuje w elektryki w Wawrze ?

    Logiki zero, ale marketing polityczny 10/10
    Olek~Olek


    Może być dlatego, że w Wawrze największy smog jest z innego powodu. Z tego że dużo mieszkańców pali kominki. Także dobrze robią że nie puszczają elektryki w Wawrze, bo efekt byłby znikomy. Trochę Logiki ;)

    nie chodzi o kominki - bo w kominkach palą ludzie drewnem. jest tu bardzo wiele domów ogrzewanych starymi piecami węglowymi tzw śmieciuchami... na Nasze szczęście odkąd działa ustawa śmieciowa - większość ludzi przestała palić śmieci w piecach !!!

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 09:58 ~toja



    T100~T100

    Szkoda tylko, że prąd do tych elektrycznych zabawek produkuje się nadal w elektrowni węglowej - aktualnie EC Siekierki. I chyb nawet nadal z rosyjskiego węgla, bo ten jest przecież tańszy niż polski. Jeśli się mylę, to niech mnie ktoś poprawi ;)

    Jaki by ten węgiel nie był - warto kupić sobie maskę, bo smog w Warszawie murowany. Teraz MZA potrzebuje więcej prądu :-)
    Wprost~Wprost

    "Ekologom" to nie przeszkadza. Oni chyba do teraz nie rozumieją, że prąd nie bierze się z gniazdka. :D
    Janek~Janek

    No ale premierowa mówi, że Polska wunglem stoi. Górnikom dodają piętnastą pensję...
    BTW, jest jeszcze EC Żerań.

    Warszawskie elektrociepłownie produkują prąd przy okazji - stosunkowo niedaleko za to mamy gigantyczne elektrownie w Bełchatowie i Kozienicach. A jeśli chodzi o elektrociepłownie warszawskie, to raz do roku organizują one wycieczki, warto sie wybrać, aby nie powtarzać bzdur o tym złym węglu.

  • Bezdomny Nurek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.10.2017 09:47 ~Bezdomny Nurek

    większy problem jest chyba z klimatyzacjami w komunikacji - w tramwajach to już przesada za bardzo mrożą wiadomo że baby i chłopy się pocą ale klimatyzacja powinna być bardziej elastyczna i szybciej dostosowywać się do zmiany ilości ludzi w komunikacji pogody itp. a w metrze powinni wprowadzić odkurzanie tuneli na pewno było by milej a i spróbować wyciszyć bo strasznie hałasuje

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »