Informacje

01.06.2019 11:14 KONTRAKT NA 213 składów

Umowa z Hyundaiem na nowe
tramwaje już w czerwcu

SERWISY:

Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że już w czerwcu podpiszą z firmą Hyundai umowę na dostawę 213 nowych tramwajów.

Jak poinformował Maciej Dutkiewicz, rzecznik miejskiej spółki, zakończyła się obowiązkowa kontrola przetargu prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

- Każdy tego rodzaju przetarg kończy się taką kontrolą. Urząd Zamówień Publicznych otrzymał całą dokumentację związaną z przetargiem. Nie wykazał żadnych uchybień i naruszeń przepisów - powiedział. I dodał, że teraz TW czekają już tylko formalności i techniczne ustalenia z Hyundaiem.

Wojciech Bartelski, prezes TW doprecyzował, że chodzi na przykład o złożenie przez producenta gwarancji należytego wykonania umowy czy ustalenie daty podpisania tej umowy. - Spodziewam się, że nastąpi to bardzo szybko, prawdopodobnie jeszcze w czerwcu - zapowiada.

Kontrowersje wokół przetargu

Ten przetarg od samego początku wzbudza wiele emocji. Tramwaje po raz pierwszy ogłosiły go w lutym 2017 roku. Najpierw wygrała go Skoda, ale jej oferta przekraczała budżet. Postępowanie unieważniono. Konkurenci zanegowali jednak samą ofertę Skody wskazując, że nierealnie określiła parametry zużycia energii, co wpłynęło na jej zwycięstwo.

Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że TW powinny unieważnić zwycięską ofertę i ponownie rozpatrzeć pozostałe. Tak się stało, ale w drugim postępowaniu Tramwaje Warszawskie unieważniły też ofertę Hyundaia - jedyną mieszczącą się w zakładanym budżecie. W efekcie przetarg ponownie został nierozstrzygnięty.

Tym razem odwołała się koreańska firma. Decyzja zmieniała się w kolejnych instancjach. Ostatecznie jednak sąd uznał, że TW miały prawo do odrzucenia oferty z Azji.

W sierpniu 2018 zapadł prawomocny wyrok w sprawie odwołania złożonego przetargu firmy Hyundai i TW  formalnie unieważniły postępowanie.

Wygrana Hyundaia

TW ponownie ogłosiły przetarg we wrześniu 2018 roku. Propozycja polskiej firmy Pesa Bydgoszcz przekroczyła planowaną kwotę zakupu o prawie 500 milionów złotych i wyniosła 2,3 miliarda. W związku z tym na początku lutego prezydent Warszawy ogłosił zwycięską firmę – Hyundai Rotem Company, która zaproponowała cenę 1,825 miliarda złotych.

W związku z rozstrzygnięciem przetargu, Pesa w lutym skierowała odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Podawała w nim wątpliwość między innymi przygotowanie konkurenta do realizacji kontraktu i możliwości realizacji dostaw w terminie, a także podnosiła brak wymaganych zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami.

Odwołanie Pesy zostało uznane przez KIO większości za niezasadne. Pesa odwołała się więc jeszcze raz, ale i tym razem bez efektu.

Jak tłumaczy Dutkiewicz, wszystkie odwołania zostały oddalone. - Również wszystkie możliwe drogi odwołań przez Pesę zostały wyczerpane. W każdym wypadku, KIO odrzucała argumenty Pesy - dodał rzecznik.

Tramwaje niskopodłogowe

Obecnie w stolicy pasażerów przewozi 311 wagonów niskopodłogowych. W przypadku pozytywnego zakończenia rozmów z Hyundaiem i podpisaniem umowy, miasto zasili kolejnych 213 sztuk, co oznacza że w Warszawie tramwaje niskopodłogowe stanowić będą 80 procent floty.

mp/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Analityk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 19:31 ~Analityk

    Marian Motorniczy~Marian Motorniczy

    I będzie podobnie jak z obecnie eksploatowanymi wagonami? Tajemnicą poliszynela jest, że wozy z niską podłogą stoją, a zamiast nich jeżdżą wysokopodłogowe. Mając 311 niskopodłogowców w weekend (240 zadań) powinno być 100% obsady niskiej, a jak jest widać na ulicach. Nawet w weekend zamiast niskopodłogowych wagonów jeżdżą stare trupy z Konstalu. Ktoś jest za to odpowiedzialny, a sprawa zamiatana jest pod stół i wszyscy się uśmiechają.

    Jeździłem dzisiaj 5 numerami tramwajów. I żaden nie był wysoki. Dziwne...

  • Marian Motorniczy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 15:36 ~Marian Motorniczy

    I będzie podobnie jak z obecnie eksploatowanymi wagonami? Tajemnicą poliszynela jest, że wozy z niską podłogą stoją, a zamiast nich jeżdżą wysokopodłogowe. Mając 311 niskopodłogowców w weekend (240 zadań) powinno być 100% obsady niskiej, a jak jest widać na ulicach. Nawet w weekend zamiast niskopodłogowych wagonów jeżdżą stare trupy z Konstalu. Ktoś jest za to odpowiedzialny, a sprawa zamiatana jest pod stół i wszyscy się uśmiechają.

  • Analityk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:49 ~Analityk

    Majki~Majki

    szybko się zepsują a serwisu do azjatów nie ma. Ciekawe kto zarobił na ....


    Skąd wiesz, że serwisu nie będzie robiła jakaś firma polska?

  • Analityk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:45 ~Analityk

    powiernik~powiernik

    Obietnice uruchomienia produkcji przez koreańską firmę w Polsce to był jedynie marketing, a wszystkie tramwaje zostaną wyprodukowane w Korei.


    Czy mogę prosić o link z informacją że Koreańczycy mówili o fabryce w Polsce?

  • Skandal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:42 ~Skandal

    Prototypy za 2 miliardy złotych.

  • Analityk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:41 ~Analityk

    Bruski~Bruski

    Woli kupić kota w worku niż chronić Polski przemysł i dobrych sprawdzonych krajowych producentów. Minister zegarek też kupił dla Polski bubel pendolino.

    Czy ja mogę prosić o jakieś fakty że pendolino to bubel?

  • Rodo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:39 ~Rodo

    Proponuje aby zakazać zakup co roku ok 500.000 sztuk nowych aut osobowych i drugie tyle używanych z importu. Tylko kupować polską produkcję. Ciekawe czym by jeździł rząd? Bo wiecie, ze jeżdzą niemieckimi i to dla obrońców polskiej produkcji jest ok? A to, że samoloty kupujemy amerykańskie to też ok prawda i że nie wspomnę o rakietach i samolotach dla wojska. Wszystko to dla tzw. zwolenników ochrony polskiej produkcji jest akceptowalne prawda krytykańci! Nie wiecie oczywiście o awariach dartów, których 1/3 nie jeździ bo sie psują. Nie wiecie o awariach i rdzewiejących obecnych nowych tramwajach w W-wie.

  • powiernik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 13:03 ~powiernik

    Obietnice uruchomienia produkcji przez koreańską firmę w Polsce to był jedynie marketing, a wszystkie tramwaje zostaną wyprodukowane w Korei.

  • tramwaje

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 12:43 ~tramwaje

    W Korei Południowej nie istnieje ani jedna linia tramwajowa.

  • Bogdan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2019 12:21 ~Bogdan

    Nie mają doświadczenia ich tramwaj to tylko prototyp. Pesa dostarczyła do europejskich miast 700 pojazdów szynowych, natomiast tramwaje firmy Hyundai nie jeżdżą nigdzie w Unii Europejskiej.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »