Informacje

17.04.2018 08:34 drogowcy wyjaśniają

Ułatwiają życie niepełnosprawnym.
Wielu myli ich przeznaczenie

SERWISY:


Prowadnice dla walizek, linia wyznaczająca kierunki ruchu na chodniku, granica miejsc postojowych dla samochodów - w taki sposób niektórzy postrzegają przeznaczenie podłużnych szarych płyt z rowkami położonych wzdłuż chodników. Zarząd Dróg Miejskich postanowił wyjaśnić do czego faktycznie służą pasy prowadzące, profilowane krawężniki czy płyty z wypustkami.

Od kilku lat, przy okazji remontów warszawskich dróg i chodników, drogowcy wprowadzają usprawnienia dla osób z poruszających się na wózkach i niedowidzących. Okazuje się, że wiele osób wciąż nie rozumie zastosowania tych elementów miejskiej infrastruktury.

"To nie ekstrawagancja"

- Te rozwiązania nie są ekstrawaganckim i zbędnym wydatkiem, ale kluczowym elementem, bez którego spora grupa ludzi nie jest w stanie samodzielnie poruszać się po mieście - wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich w komunikacie prasowym.

Jak piszą drogowcy, niewiedza mieszkańców prowadzi do nieprawidłowych zachowań. Na przykład do parkowania pojazdów przy liniach, które mylnie uznawane są za wyznaczniki strefy ruchu pieszych i postoju pojazdów.

To, w jaki sposób te elementy pomagają osobom z niepełnosprawnościami, pokazuje film przygotowany przez ZDM. Jego bohaterem jest Sebastian Grzywacz. Jak mówi, dla niewidomego niektóre warszawskie ulice to prawdziwa dżungla.

Pan Sebastian przetestował rozwiązania wprowadzone przez ZDM na kilku ulicach wyremontowanych w ubiegłych latach. Pokazał, jak korzystać z pasów prowadzących, do czego służy pole uwagi i jaką funkcję pełnią przyciski na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Wyznaczają kierunek i ostrzegają

Przy wielu przejściach dla pieszych i przystankach autobusowych zamontowane są żółte płyty z wypustkami, czyli tak zwane pasy ostrzegawcze. Ich powierzchnia sprawia, że są wyczuwalne pod podeszwami butów. Mają informować o tym, że zbliżamy się do krawędzi chodnika lub przystanku.

"W przypadku przystanków autobusowych instalujemy pojedynczy pas ostrzegawczy o szerokości 30 cm, na całej długości krawędzi zatrzymania. Żółte płyty z wypustkami wyznaczają również pole oczekiwania na wysokości środkowych drzwi autobusu. Dzięki temu pasażerowie o ograniczonej mobilności, w tym osoby poruszające się na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, a także osoby niewidome, mają ułatwione wsiadanie i wysiadanie z pojazdów" - tłumaczy ZDM.

Kolejnym ułatwieniem są pasy prowadzące. Wykonane są z płyt o powierzchni z podłużnymi rowkami. Tworzą pewnego rodzaju ścieżkę pomocniczą na przystankach i chodnikach. Dzięki nim osoby niewidome lub niedowidzące, za pomocą specjalnej laski łatwiej mogą orientować się w terenie i upewniać się, że na ich drodze nie pojawi się żadna stała przeszkoda, taka jak barierki, śmietnik czy wiata przystankowa.

Dźwiękowe skrzyżowania

Na 242 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych możemy usłyszeć sygnalizację dźwiękową, która przekazuje osobom niewidomym informacje o działaniu świateł. Nie każdy z nas jednak zauważył, że na żółtych przyciskach na słupach sygnalizatorów, znajduje się tabliczka z opisem w alfabecie Braille’a, który wyjaśnia topografię przejścia dla pieszych.

Ostatnim elementem są krawężniki peronowe montowane na przystankach autobusowych. Jak tłumaczą drogowcy, ich podstawa ma specjalny, zaokrąglony kształt. Dzięki czemu kierowcy autobusów łatwiej mogą podjechać jak najbliżej krawędzi peronu. Dodatkowo, tego typu krawężniki są wysokie – mają około 16 centymetrów, przez co poziom przystanku jest zbliżony do poziomu pokładu autobusu niskopodłogowego.

Jak informuje ZDM, w ciągu ostatnich dwóch lat przebudowanych zostało pond 100 przystanków autobusowych. Pojawiła się na nich nowa nawierzchnia, płyty ostrzegawcze i prowadzące oraz krawężniki peronowe. Dodatkowo na chodnikach w różnych częściach miasta pojawiło się około 10 kilometrów płyt prowadzących i i trzech kilometrów krawężników peronowych. Drogowcy deklarują też, że w ramach prac nad usuwaniem barier, obniżone zostały krawężniki w blisko 200 miejscach, głównie w rejonie przejść dla pieszych.

kk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Delikatesy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 20:57 ~Delikatesy


    Dosia125~Dosia125

    głęboka prowincja, z drogami polnymi może i nie rozumie. Ale te płytki na przejściach oraz przystankach to są od dawna. Może płytki prowadzące (te z rowkami) są pewną nowością, ale trzeba chyba być po lobotomii, by nie domyśleć się ich przeznaczenia. A inicjatywa miasta bardzo potrzebna. Gdyby tylko jeszcze ZDM zadbał o głośność sygnalizacji świetlnej. Przejściu przy skrzyżowaniu Muranowska/Konwiktorska/Bonifraterska jest zbyt cicha. Na Konwiktorskiej jest biblioteka i instytut nie widmowych, i dużo niewidomych przechodzi przez przejście idąc do pracy. A te ulice są mocno okupowane, więc i hałas jest duży.
    charcuterie~charcuterie

    Dobrze prawi, polać jej ;)

    Znaczy, że te prowadnice to są jakieś delikatesy ? Bo to własnie znaczy " Charcuterie "

  • abc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 14:32 ~abc

    Na pewno oznaczenia są bardzo potrzebne, ale czy koniecznie płytki z wypustkami muszą być na zjazdach na ulicę ze ścieżek rowerowych (patrz miasteczko Wilanów...) ?

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 12:06 ~www

    Przepraszam, ale prowadnice dla niewidomych zbudowane z płyt chodnikowych są wykonane tak niechlujnie, że ja też długo myślałem, że jest to wątpliwy element ozdobny.
    Byłem w kilku europejskich miastach i tam prowadnice w chodniku są tak precyzyjnie wykonane, że nie widać łączenia płyt...

  • charcuterie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:30 ~charcuterie

    Dosia125~Dosia125

    głęboka prowincja, z drogami polnymi może i nie rozumie. Ale te płytki na przejściach oraz przystankach to są od dawna. Może płytki prowadzące (te z rowkami) są pewną nowością, ale trzeba chyba być po lobotomii, by nie domyśleć się ich przeznaczenia. A inicjatywa miasta bardzo potrzebna. Gdyby tylko jeszcze ZDM zadbał o głośność sygnalizacji świetlnej. Przejściu przy skrzyżowaniu Muranowska/Konwiktorska/Bonifraterska jest zbyt cicha. Na Konwiktorskiej jest biblioteka i instytut nie widmowych, i dużo niewidomych przechodzi przez przejście idąc do pracy. A te ulice są mocno okupowane, więc i hałas jest duży.

    Dobrze prawi, polać jej ;)

  • boleks

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:15 ~boleks

    Taki tam~Taki tam

    Niewidomi nie machają chaotycznie laską, jakby zamiatali chodnik, jak zostało pokazane na filmie.
    Ruchy laski są zsynchronizowane z krokami.
    Lewa noga do przodu – laska w prawo, aby wyczuć teren przed postawieniem prawej nogi.
    Prawa noga do przodu – laska w lewo, aby wyczuć teren przed postawieniem lewej nogi.

    Na filmie właśnie jest przedstawiony niewidomy zatem na pewno wie co robi. Dla ciebie może są chaotyczne dla niego te ruchy mają określony cel. Nie wiesz nie komentuj.

  • setander

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 10:44 ~setander

    Prowadnica dal walizek
    Boże widzisz i nie grzmisz...

  • Dziadek Józek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 10:34 ~Dziadek Józek

    Ostatnio kretyn na rowerze wyleciał do mnie z morda, że idę po stronie dla rowerów. Chodnik był właśnie podzielony taką linią płytek. Dobry artykuł, potrzebny.

  • Taki tam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 09:21 ~Taki tam

    Niewidomi nie machają chaotycznie laską, jakby zamiatali chodnik, jak zostało pokazane na filmie.
    Ruchy laski są zsynchronizowane z krokami.
    Lewa noga do przodu – laska w prawo, aby wyczuć teren przed postawieniem prawej nogi.
    Prawa noga do przodu – laska w lewo, aby wyczuć teren przed postawieniem lewej nogi.

  • Dosia125

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 09:08 ~Dosia125

    głęboka prowincja, z drogami polnymi może i nie rozumie. Ale te płytki na przejściach oraz przystankach to są od dawna. Może płytki prowadzące (te z rowkami) są pewną nowością, ale trzeba chyba być po lobotomii, by nie domyśleć się ich przeznaczenia. A inicjatywa miasta bardzo potrzebna. Gdyby tylko jeszcze ZDM zadbał o głośność sygnalizacji świetlnej. Przejściu przy skrzyżowaniu Muranowska/Konwiktorska/Bonifraterska jest zbyt cicha. Na Konwiktorskiej jest biblioteka i instytut nie widmowych, i dużo niewidomych przechodzi przez przejście idąc do pracy. A te ulice są mocno okupowane, więc i hałas jest duży.

  • Tadeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 09:08 ~Tadeusz

    Najczęściej to widzę rowerzystę jadącego po tym, bo pas dla rowerów na jezdni jest nie dla niego.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Zaparkował przepisowo, ukarali go naklejkami

Zaparkował przepisowo, ukarali go naklejkami

Przy ulicy Śniegockiej kierowca alfy romeo zaparkował samochód równolegle do jezdni, czyli zgodnie z przepisami. Za drogowy legalizm spotkała go niezasłużona... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »