Informacje

15.01.2015 19:16 GDDKiA otworzyła przetarg na budowę

Turecka oferta na obwodnicę o miliard niższa niż zakładano

SERWISY:


Pięć firm zgłosiło się do przetargu na projekt i budowę kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy z mostem Południowym. Najtańsza oferta turecko-polskiego konsorcjum jest o prawie 1 mld zł niższa od zakładanych kosztów budowy.

Drogowcy na budowę ponad 6-kilomertowego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z budową mostu Południowego przeznaczyli 1,77 mld złotych. Obwodnica ma zostać zrealizowana w systemie Projektuj i Buduj, w którym wykonawcy proponują technologię budowy.

Turecka oferta poniżej kosztorysu

W czwartek GDDKiA poinformowała, że oferty na projekt i budowę środkowego odcinka obwodnicy złożyło pięć przedsiębiorstw. Najniższą cenę - 757,64 mln zł - zaproponowało konsorcjum tureckiej firmy Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Suma, którą zaproponowali jest o prawie 1 miliard złotych tańsza, niż ta z kosztorysu. Sytuacja zdumiała drogowców.

- Ta rozpiętość bardzo mocno nas zastanowiła - przyznaje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. - Kosztorysy zawsze zakładają pewien zapas, ale nie aż tak duży. W trakcie wyboru najkorzystniejszej oferty będziemy wnikliwie weryfikować, czy rozwiązania przedstawione przez poszczególne podmioty spełniają wszystkie wymogi technologiczne – podkreśla.

Liczą się cena, gwarancja i czas

Do przetargu zgłosiły się też: portugalska firma Mota-Engil, która zaproponowała 775,6 mln zł, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua (961 mln zł), konsorcjum Mosty-Łódź i Teerag Asdag (942,6 mln zł) oraz konsorcjum Strabag–Mostostal (1,241 mld zł). Wszystkie firmy, oprócz konsorcjum Strabag-Mostostal, zagwarantowały też 20-letni okres gwarancji.

- Oferta, która wygra, niekoniecznie będzie ofertą najtańszą. Nasze kryterium przetargowe oprócz ceny obejmuje także okres gwarancji i czas budowy – mówi Krynicki.

Koniec budowy w 2019?

Kiedy poznamy wykonawcę POW? Rzecznik GDDKiA podkreśla, że weryfikacja ofert może potrwać kilka tygodni.

– Po wyłonieniu wykonawcy najbliższy rok przeznaczony zostanie na wykonanie projektów. Budowę planujemy rozpocząć w 2016 roku. Potrwa ona około 2-3 lata – informuje Jan Krynicki i zastrzega, że czas realizacji inwestycji może się wydłużyć, jeśli któraś z przegranych firm złoży odwołanie. - Takie procedury mogą opóźnić budowę nawet o kilkanaście miesięcy – twierdzi rzecznik.

Wkrótce kolejne odcinki

W najbliższy poniedziałek drogowcy zapowiedzieli także otwarcie ofert na realizacją kolejnego, ponad 7-kilometrowego, odcinka POW - od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

Tydzień później poznamy oferty złożone w przetargu na budowę początkowego odcinka obwodnicy od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa z budową tunelu pod Ursynowem. Łącznie POW na odcinku od Puławskiej do Lubelskiej będzie mieć długość 18,5 km.

jk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • obiektywny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.05.2015 08:58 ~obiektywny

    monikamoniczka~monikamoniczka

    zlecili by to polskiej firmie, zamiast oddawać pieniądze obcym...


    a ty jesteś takim patriotką? jaką masz lodówkę w domu?pralkę?telewizor? jestem przekonany na 99% że masz na sobie ubrania "made in china" albo "made in thailand". jakich kosmetyków używasz? jest na nich napis "made in poland"? jeżeli cie stać to jakim jeździsz samochodem? w 100% polskim? komputer z którego napisałaś swój komentarz to toshiba, acer, asus, lenovo? czy może masz komputer zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce i z polskich części? zacznij myśleć dziewczyno bo to nie boli.

  • monikamoniczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.04.2015 12:36 ~monikamoniczka

    zlecili by to polskiej firmie, zamiast oddawać pieniądze obcym...

  • xantiw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.01.2015 00:50 ~xantiw

    20 lat ! Cha, cha, cha! Już za 10 lat nie będzie ani tych wykonawców ani tych urzędników, burdel totalny i metoda spychajewa. Ani jednego dotrzymanego terminu, chyba żadnej inwestycji czy to stadion, czy autostrada czy metro. Nieumiejętnośc wyegzekwiowania 3-letniej gwarancji a teraz im się 20 lat zachciało!

  • miś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2015 13:13 ~miś

    Kret~Kret

    Powód, dla którego Gulermak jest najtańszy: już są na miejscu w Warszawie ze sprzętem i ludźmi - właśnie skończyli centralny odcinek II linii metra. Do tego maja opanowaną technologię budowy długich tuneli i sprawnie działającą sieć dostawców.
    Trzymam kciuki za nich i ich szefa Mustafę!

    Poza tym inwestycja II linia metra nie jest zamknieta. Sa karygodne niedorobki za ktore placic bedziemy my najprawdopodobniej jak sie gwarancja skonczy. Ja wole wiecej zaplacic a miec pewnosc ze sie nie powtorzy to co na metrze. Inne firmy tez sa na miejscu, co to za durny argument..

  • obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 23:58 ~obserwator

    tanio bo maja wykorzystac most syreny

  • Mit

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 22:12 ~Mit

    Kret~Kret

    Powód, dla którego Gulermak jest najtańszy: już są na miejscu w Warszawie ze sprzętem i ludźmi - właśnie skończyli centralny odcinek II linii metra. Do tego maja opanowaną technologię budowy długich tuneli i sprawnie działającą sieć dostawców.
    Trzymam kciuki za nich i ich szefa Mustafę!

    ale to był przetarg na odcinek z mostem przez Wisłę, a nie przez Ursynów. Poza tym tunel pod Ursynowem ma być budowany tańszą metodą odkrywkową a nie wiercony
    z drugiej strony różnica do innych ofert nie jest tak rażąca

  • Kret

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 21:45 ~Kret

    Powód, dla którego Gulermak jest najtańszy: już są na miejscu w Warszawie ze sprzętem i ludźmi - właśnie skończyli centralny odcinek II linii metra. Do tego maja opanowaną technologię budowy długich tuneli i sprawnie działającą sieć dostawców.
    Trzymam kciuki za nich i ich szefa Mustafę!

  • Arczi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 20:07 ~Arczi

    te oferty poniżej 1 mld pewnie są za sam projekt a przecież to jest system projektuj i buduj;)
    postępując zgodnie z zamówieniami publicznymi powinni wybrać pol-aqua lub strabag-mostostal bo pozostali mają rażąco niskie ceny

    cytat_2075413]
    W sumie to coś raczej jest nie tak z kosztorysem skoro:
    - oferta Gϋlermak - 757 mln,
    - oferta Mota-Engil - 775 mln,
    - oferta Pol-Aqua - 961 mln,
    - oferta Asdag - 942 mln,
    - oferta Strabag–Mostostal - 1,241 mld.
    Czyli kosztorys przewidywał koszt w granicach 1,7 mld... Kto to wyliczał?
    [/cytat_2075413]

  • vpw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 14:16 ~vpw

    eltar~eltar

    W sumie to coś raczej jest nie tak z kosztorysem skoro:
    - oferta Gϋlermak - 757 mln,
    - oferta Mota-Engil - 775 mln,
    - oferta Pol-Aqua - 961 mln,
    - oferta Asdag - 942 mln,
    - oferta Strabag–Mostostal - 1,241 mld.
    Czyli kosztorys przewidywał koszt w granicach 1,7 mld... Kto to wyliczał?


    Jak uwzględnisz w kosztorysie założenie o 2 letnim opóźnieniu, płaceniu za zajęcie pasa drogowego, kary za opóźnienia i trochę "pocketów" aby przed kolejnymi wyborami odbiory dało się szybko załatwić to właśnie znajdziesz różnicę pomiędzy ofertami a rzeczywistym kosztem realizacji

  • WB1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 12:47 ~WB1

    MoDoc~MoDoc

    A gdzie Metrostav??. Codziennie jeżdżę Toruńską i u nich widać robotę. Ciekawe czemu nie został dopuszczony. Czużby za dobrze robił, pokazali że można robić konkretnie i nie spodobało się to władzy.
    Myśleli że się podłożą a tu zonk poza drobnymi wpadkami same pochwały.

    Metrostav będzie można chwalić po skończeniu budowy jak zapłacą polskim podwykonawcom wszystkie pieniądze. Jak im się na koniec budżet nie zapnie to będą jaja jak z COVEC-iem na A2

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »