Informacje

09.01.2015 19:09 Rozważają trzy warianty

Tramwaj na Kasprzaka ma wrócić w 2018 roku. Zniknie tunel?

SERWISY:

Jeszcze w styczniu Tramwaje Warszawskie wystąpią o decyzję środowiskową dla nowej trasy wzdłuż ulicy Kasprzaka. Pod uwagę brane są trzy warianty, w tym ten preferowany przez TW - z torami w tunelu pod ulicą Wolską, którym dziś jeżdżą samochody. Ostateczna decyzja ma być konsultowana z warszawiakami.

Tramwaje na ulicę Kasprzaka mają wrócić w 2018 roku. Dziś jeżdżą tylko krótkim odcinkiem od Prostej do Skierniewickiej. Ćwierć wieku temu dojeżdżały do dzisiejszej alei Prymasa Tysiąclecia, skręcały w prawo i docierały do Wolskiej. Odtworzenie takiego przebiegu to jeden z branych pod uwagę wariantów. Innym - preferowanym przez Tramwaje Warszawskie - są tory idące prosto. Na wysokości ulicy Ordona schodziłyby do tunelu, którym dziś jeżdżą samochody. Z linią wzdłuż Wolskiej zbiegałyby się za Redutową. Ostatni wariant zakłada, że dołem poprowadzono by zarówno tory, jak i jezdnię. To jednak wymagałoby przebudowy całego skrzyżowania z Redutową, wraz z wiaduktami i znacząco zwiększałoby koszty inwestycji.

Początkowo brano pod uwagę także poprowadzenie torów wzdłuż ulicy Ordona lub połączenie linii na wysokości cerkwi przy Wolskiej. Uznano jednak, że kolidowałyby wtedy z istniejącym układem drogowym, a tramwaje traciłyby zbyt dużo czasu na światłach.

Będą konsultacje

Trzy warianty, ze wskazaniem na ten preferowany przez TW, trafią jeszcze w styczniu do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

- Spodziewamy się, że RDOŚ nakaże przeprowadzenie pełnej oceny oddziaływania na środowisko wraz z raportem - ocenia rzecznik TW Michał Powałka. I dodaje, że to jeden z momentów, gdy głos będą mogli zabrać warszawiacy. - Raport jest przed zakończeniem postępowania wykładany publicznie i każdy zainteresowany może złożyć do niego uwagi - przypomina rzecznik.

Własne konsultacje zorganizują też Tramwaje Warszawskie. - Opinie mieszkańców będziemy wykorzystywać do sporządzania raportu, a wyniki konsultacji będą ujęte w tym dokumencie. RDOŚ wydaje decyzję w oparciu o "materiał dowodowy" przygotowany przez inwestora - zapewnia Powałka.

RDOŚ może do realizacji wskazać inny wariant, niż preferowany przez TW.

Rozjazd do dworca Zachodniego

W opracowanych na zlecenie TW wariantach uwagę zwraca jeszcze jedna rzecz - na rondzie Tybetu pojawić ma się rozjazd w kierunku dworca Zachodniego. Torowisko łączące Wolę z Ochotą było planowane, gdy budowano Trasę Prymasa Tysiąclecia. Miejsce na nie przewidziano między jej estakadami i pod torami przy dworcu Zachodnim (dziś to środkowy tunel drogowy, z jednym pasem w kierunku Woli).

Plan ten pogrzebano jednak, na początku XXI wieku, gdy powstawał węzeł przy rondzie Zesłańców Syberyjskich. Właśnie wtedy tunel zbudowany z myślą o tramwajach zamieniono drogowy. Dziś korzystają z niego kierowcy skręcający w lewo z Al. Jerozolimskich w stronę Woli. Ma on jednak tylko 3,5 metra wysokości, co oznacza, że nie mieszczą się w nim ciężarówki. I choć ostrzega przed tym cała seria znaków i tablic, co jakiś czas tiry i tak utykają, a na samym skrzyżowaniu i niezbędny był tradycyjny, kolizyjny lewoskręt.

Przeszkoda prawna

Po co zatem budować rozjazd na rondzie Tybetu, skoro torów i tak nie da się dociągnąć na Ochotę? - Tory w kierunku południowym na rondzie Tybetu są możliwe do przeprowadzenia - między estakadami jest rezerwa pod torowisko tramwajowe. W postępowaniu środowiskowym (w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach) konieczne jest przedstawienie całego zakresu przedsięwzięcia - prawo polskie za jedną z unijnych dyrektyw (EIA) zabrania dzielenia przedsięwzięć. Oznacza to, iż w dokumentacji do postępowania należy przedstawić cały zakres przedsięwzięcia - tłumaczy Powałka.

I dodaje, że spółka zakłada możliwość budowania torowiska przez rondo Tybetu bez rozjazdów, a w drugim etapie - kiedy dojdzie do realizacji odcinka do Dw. Zachodniego - całego węzła rozjazdowego.

WARIANT 1:

WARIANT 2:

WARIANT 3:

kś/r/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Anka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2015 23:19 ~Anka

    Może najpierw niech skończą budować tory na Powstańców Śląskich bo jakoś rozbabrali całkiem dobrą ulicę, tramwaje ciągle nie jeżdżą a do tego trzeba nadrabiać kilometry w bezsensownych objazdach.

  • Ewa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2015 22:30 ~Ewa

    Okolice ulicy Fortuny to tereny o wysokim poziomie wód gruntowych (patrz kilkudziesięcioletnie problemy z Dźwigową). To popierwsze. Po drugie: lepsze byłoby ogałęzienie od obecnej linii tramwajowej na wysokości Dźwigowej. Poza tym już wolałabym przedłużenie metra od przyszłej STP Mory do Ursusa.

    sw12~sw12

    A ja mam inną propozycję, Kasprzaka do Ordona i w lewo Ordona do Jana Kazimierza.
    Potem prosto przebić się do Fortuny i pętla na Morach z możliwością budowy nowej trasy: Mory - Ursus - Okęcie - Piaseczno.
    Może zamiast na kościół przeznaczmy pieniądze na inwestycje komunikacyjne. Argument, że to nie ta kasa jest błedny bo to kwestia podziału budżetu (lub tego co się pod tym kryje). Czemu budżetem nie nazywamy wszystkich pieniędzy razem z tzw. wydatkami sztywnymi? Wtedy było by co dzielić i dla kogo!!

  • TwójSłój

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2015 19:25 ~TwójSłój

    Pan Światełko~Pan Światełko

    Tylko jaki jest sens inwestować kolejne miliony złotych w środek transportu, który ma NAJNIŻSZY priorytet w ruchu?

    Na tramwaje Warszawa wydała już miliardy. I co? Jedzie się dłużej jak w latach osiemdziesiątych!

    Można wydać miliony na tabor (jak to jest w Warszawie) ale to jest tak jak kupowanie zegarka bez baterii. KONIECZNY JEST PRIORYTET DLA TRAMWAJI.

  • karol

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2015 11:43 ~karol

    Pan Światełko~Pan Światełko

    Tylko jaki jest sens inwestować kolejne miliony złotych w środek transportu, który ma NAJNIŻSZY priorytet w ruchu?

    Na tramwaje Warszawa wydała już miliardy. I co? Jedzie się dłużej jak w latach osiemdziesiątych!

    palnij sie w dekiel ekspercie z koziej wolki

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 22:36 ~warszawiak

    Po co go zlikwidowali? Kto to wymyślił?

  • tvn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 14:47 ~tvn

    @bogdan walnij sie w leb. Pod twoim blokiem puscimy tramwaje.

  • sw12

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 12:35 ~sw12

    A ja mam inną propozycję, Kasprzaka do Ordona i w lewo Ordona do Jana Kazimierza.
    Potem prosto przebić się do Fortuny i pętla na Morach z możliwością budowy nowej trasy: Mory - Ursus - Okęcie - Piaseczno.
    Może zamiast na kościół przeznaczmy pieniądze na inwestycje komunikacyjne. Argument, że to nie ta kasa jest błedny bo to kwestia podziału budżetu (lub tego co się pod tym kryje). Czemu budżetem nie nazywamy wszystkich pieniędzy razem z tzw. wydatkami sztywnymi? Wtedy było by co dzielić i dla kogo!!

  • cmd12

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 10:33 ~cmd12

    Zdecydowanie najlepszy jest wariant 1. Przyśpieszy dojazd z Bemowa i dalekiej Woli do centrum oraz stacji metra przy rondzie Daszyńskiego. Wolę tramwaje od autobusów, bo nie stoją w korkach. Jest to też bardziej ekologiczny środek transportu, który nie zanieczyszcza powietrza w mieście spalinami. Nie żal mi ludzi w samochodach, którzy nie mogłyby jeździć tunelem. Skoro ja mogę zostawić auto na parkingu i jechać do pracy komunikacją miejską, to oni też. Zwłaszcza, że przy Forcie Wola na Połczyńskiej jest parking Park and Ride umożliwiający wygodną przesiadkę.

  • adel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 09:31 ~adel

    W tym mieście, pod tymi rządami cel jest jeden. Utrudnić życie kierowcom. Budowa linii tramwajowej to tylko dodatek, dlatego zapewne tramwaj będzie jeździł tunelem a samochody będa stały w korkach. Zaraz potem okaże się że korki utrudniaja ruch autobusów i wymalują BUSpasy, dzieki czemu cel tej całej inwestycji - maksymalne utrudnienie życia kierowcom, zostanie w pełni osiągniety.

  • Olek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.01.2015 06:12 ~Olek

    Mocno zachwalana przez TW kilka lat temu była wersja połączenia Kasprzaka z Wolską wzdłuż ul. Ordona.

    I co - nagle stała się be?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »