Informacje

11.01.2018 09:37 awaryjne lądowanie bombardiera

"To młodzieniec w sile wieku,
z dużym doświadczeniem"

SERWISY:


Rzecznik LOT- zapewniał, że to bombardier to "nowoczesny samolot, zaledwie kilkuletni". Podobnie ocenił maszynę Cezary Orzech, ekspert do spraw lotnictwa, który komentował środowe zdarzenie w programie "Wstajesz i wiesz" w TVN24.

Bobmardier Dash Q400, który w środę wieczorem awaryjnie lądował na Lotnisku Chopina, to kanadyjski samolot. Ma 32 metry długości i skrzydła o rozpiętości 28 metrów, jest wysoki na osiem metrów. Na jego pokładzie może podróżować 78 pasażerów. Maszyna osiąga prędkość 667 km/h i może pokonać dystans do 2,5 tysiąca kilometrów.

Według eksperta do spraw lotnictwa, Cezarego Orzecha to dobry samolot, a usterki związane z awariami podwozia zdarzają się stosunkowo rzadko.

"To dobry samolot"

Jak mówił w czwartek rano w programie "Wstajesz i wiesz" Cezary Orzech, w liniach lotniczych na całym świecie lata około 2100 takich samolotów. Sytuacje awaryjnego lądowania tego typu maszyn, spowodowanego awarią podwozia nie powinny być groźne, jeśli pilot jest doświadczony i zawczasu ma szansę na powiadomienie służb lotniska o awarii.

- Dash to jest samolot stosunkowo niewielki. Z niewielką prędkością przyziemienia, to górnopłat, dlatego śmigła są bardzo wysoko. W momencie, gdy podwozie się złoży, a pilot ląduje z minimalną dopuszczalną prędkością, to nie jest przyjemne, ale nie powinno stać się nic groźnego - mówił Orzech.

Maszyna, która wczoraj awaryjnie lądowała na Okęciu pochodzi z 2012 roku. Cezary Orzech pytany o to, czy wiek i przebieg samolotu może mieć wpływ na zaistniałą usterkę, powiedział, że to nie powinno mieć związku z tego typu sytuacją. - To młodzieniec w sile wieku, z dużym doświadczeniem. Nie dopatrywałbym się przyczyn awarii w jego wieku - oceniał ekspert. Dodał też, że faktyczną przyczynę wczorajszego zdarzenia powinny wyjaśnić ustalenia komisji.

Usterki podwozia są zazwyczaj związane z mechaniką samolotów. - W Katowicach też mieliśmy taki przykład, gdy w 2012 roku w marcu pilot nie wyhamował na czas i wjechał 10 metrów poza końcową linię drogi startowej. Przednia goleń podwozia zanurzyła się wtedy w trawie. Została wyciągnięta, nic się nie stało. Takie sytuacje, że to podwozie jest takie "wrażliwe" się zdarzają - mówił Orzech.

Dodał też, że przed każdym lotem sprawdzana jest tak zwana "check-lista", która  określa wszystkie podzespoły, które muszą być sprawdzone przed startem maszyny i odlotem. Dokładne przeglądy samolotów są wykonywane zgodnie z certyfikacją maszyn.

Tak, jak wymagają procedury

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił w środę wieczorem, że na miejscu pracuje Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, prokurator oraz wszystkie służby lotniskowe. Obecny jest także prezes PLL LOT Rafał Milczarski oraz szef PPL zarządzający portem Mariusz Szpikowski. - To, co zastałem to najwyższy stopień profesjonalizmu - zapewnił minister.

- Byłem przy tym samolocie. Wszystko się dzieje tam tak, jak wymagają tego procedury. Po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności w samolocie i na odcinku, gdzie maszyna przyziemiła, samolot będzie odholowany w bezpieczne miejsce - powiedział Adamczyk.

Dodał, że spotkał się z pasażerami feralnego lotu. - Wszyscy pasażerowie są bezpieczni, u żadnego z nich nie stwierdzono urazów związanych z tym awaryjnym lądowaniem. Pracownicy lotniska działają w pełni profesjonalnie, podobnie, jak zadziałali strażacy straży lotniskowej - dodał szef resortu.

Poinformował, że wśród pasażerów były dzieci. - Są po opieką psychologów - stwierdził.

"Nie zadziałała przednia goleń podwozia"

Awaryjne lądowanie relacjonował rzecznik PLL LOT Adrian Kubicki. - Nie zadziałała przednia goleń podwozia, czyli przednie koło z elementem, który to koło podtrzymuje. Podwozie się wysunęło, ale się nie zablokowało. Po kontakcie koła z pasem startowym złożyło się – schowało w miejsce, gdzie przebywało w czasie rejsu. To spowodowało oparcie się części kadłuba o pas i tarcie do momentu zatrzymania się samolotu - opisywał Kubicki.

Wyjaśniał, że przy awarii przedniej goleni "ryzyko jakichkolwiek komplikacji jest najmniejsze". - Bo samolot zachowuje stabilność, nie ma ryzyka, że wypadnie z pasa - argumentował.

- To sytuacja jak najbardziej awaryjna i wymagająca asysty służb, ale na koniec dnia okazała się nie być niebezpieczna dla pasażerów. Manewr wykonano na tyle precyzyjnie, aby wszyscy opuścili samolot o własnych siłach, bez jakichkolwiek obrażeń – dodał.

- To nowoczesny samolot, zaledwie kilkuletni, usterka została zasygnalizowana pilotom, więc mogli się do niej przygotować - zapewniał rzecznik na antenie TVN24.

>>> CZYTAJ WIĘCEJ O AWARYJNYM LĄDOWANIU <<<

b/PAP/kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • hahaha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 16:44 ~hahaha

    Nowoczesny samolot. Buhahaha! Oblatany w 1983 roku i wprowadzony do użytkowania w 1984. Dobry żart.

  • kasiorka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 15:20 ~kasiorka

    Bombardier Q400 może dla LOT-u jest nowy, bo nie tak dawno zakupiony, ale ta technologia to ma już ok. 30 lat.

  • chyba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 13:39 ~chyba

    Tomek~Tomek

    Wylatali wcześniej paliwo?


    Nie, bo lądowanie awaryjne było na lotnisku docelowym.

  • pigon

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 10:29 ~pigon

    emigrant~emigrant

    "... oraz lotnisko działają na najwyższym światowym poziomie" To światowym to nie jestem pewnym bo jest w samej europie niewiele lotnisk na "światowym" poziomie. wystarczy polatać po Azji, Ameryce i po świecie aby przekonać się, że standard europejskich lotnisk to ledwo średnia. Więcej jest lokalnych lotnisk w USA do których daleko tym w stolicach europejskich a Polskie już na pewno nie jest na światowym ( tzn. najwyższym.


    Nie mów hop, w Baranowie za 15 lat powstanie lotnisko takie, że nawet Amerykanie na kilka sekund zawieszą na nim oko...

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 09:57 ~Zawiedziony

    emigrant~emigrant

    "... oraz lotnisko działają na najwyższym światowym poziomie" To światowym to nie jestem pewnym bo jest w samej europie niewiele lotnisk na "światowym" poziomie. wystarczy polatać po Azji, Ameryce i po świecie aby przekonać się, że standard europejskich lotnisk to ledwo średnia. Więcej jest lokalnych lotnisk w USA do których daleko tym w stolicach europejskich a Polskie już na pewno nie jest na światowym ( tzn. najwyższym.


    Ale oceniasz je na jakiej podstawie? Wyglądu? Organizacji zaplecza? Bezpieczeństwa?

  • PrawdaoRP

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 08:44 ~PrawdaoRP

    To tak jak z samochodami. Im nowsze to do niczego się nie nadają.

  • Tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 08:44 ~Tomek

    Wylatali wcześniej paliwo?

  • olo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 05:55 ~olo

    Made in China?

  • emigrant

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2018 01:30 ~emigrant

    "... oraz lotnisko działają na najwyższym światowym poziomie" To światowym to nie jestem pewnym bo jest w samej europie niewiele lotnisk na "światowym" poziomie. wystarczy polatać po Azji, Ameryce i po świecie aby przekonać się, że standard europejskich lotnisk to ledwo średnia. Więcej jest lokalnych lotnisk w USA do których daleko tym w stolicach europejskich a Polskie już na pewno nie jest na światowym ( tzn. najwyższym.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

13 godzin po zgłoszeniu: drogowcy wymieniają studzienkę

13 godzin po zgłoszeniu: drogowcy wymieniają studzienkę

13 godzin potrzebowały miejskie służby, by zająć się na poważnie studzienką. Brak klapy sparaliżował rano aleję Prymasa Tysiąclecia. Potem były nieudane... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »