Informacje

05.03.2017 19:39 Prawie 6 tys. wypożyczeń jednego dnia

Testy, usterki, naprawy.
Pytamy o techniczne szczegóły Veturilo

SERWISY:

Wystarczyło kilka godzin i sprzyjająca aura, aby rowery Veturilo znów zawładnęły miastem. Z obliczeń ZDM wynika, że już w ciągu pierwszego dnia mieszkańcy wypożyczali je aż 5800 razy.

Z poprawioną kierownicą, większym koszykiem i nowym wygodniejszym żelowym siodełkiem. Użytkownicy rozpływają się nad ulepszeniami, ale – żeby nie było zbyt kolorowo – punktują też kilka problemów.

Wśród nich kłopoty z aplikacją, terminalem czy elektronicznym zamkiem, który po przejażdżce nie chce "przyjąć" pojazdu w stacji. O tych i innych usterkach pisaliśmy na tvnwarszawa.pl.

- Każdy system, a szczególnie w tej skali, może przechodzić "choroby wieku dziecięcego" i nie da się w pełni przetestować jego działania bez jego uruchomienia, czyli przekazania go w ręce rzeszy użytkowników – przyznaje Mikołaj Pieńkos, rzecznik ZDM.

Na naszym portalu przedstawiliśmy już też pana Tomasza – mieszkańca Warszawy i użytkownika rowerów miejskich. Czytelnik wysłał długą listę szczegółowych pytań dotyczących przygotowań do otwarcia systemu i współpracy miasta z wykonawcą, którym jest Next Bike Polska. Postanowiliśmy zadać te pytania Zarządowi Dróg Miejskich. Część odpowiedzi prezentowaliśmy już w czwartek, kolejne publikujemy teraz.

Czy przed startem systemu przeprowadzono odpowiednie testy?

Jak informuje rzecznik ZDM Mikołaj Pieńkos, Next Bike zgłosił gotowość do uruchomienia systemu już 14 lutego 2017roku. Jednak przed 1 marca i oficjalnym startem konieczne było przeprowadzenie odpowiednich testów. Taki wymóg potwierdzony był odpowiednim zapisem w umowie z wykonawcą.

Testy przeprowadzili pracownicy ZDM, a podczas rozruchu testowego – całość oceniła komisja składająca się z przedstawicieli ZDM i wykonawcy. Sprawdzono m.in. kilkadziesiąt stacji, sprawność strony i systemu internetowego. Po wszystkim sporządzono protokół i przekazano go wykonawcy.

Jakie były uwagi zgłoszone w ramach testów?

- Jeśli chodzi o uwagi jakościowe, to zgłoszono jedną zasadniczą: brak przewidzianych w umowie 50 rowerów z wałem Kardana (czyli alternatywnym napędem) – odpowiada Pieńkos. Jak dodaje, w ocenie ZDM brak ten nie powoduje pogorszenia funkcjonalności systemu, chociaż jest zagrożony karą umowną.

Pozostałe uwagi jakościowe dotyczyły "drobnych usterek". Rzecznik ZDM wylicza m.in. zły kod w obejmie, niedziałające diody LED czy brakujące naklejki na terminalach. Zapewnia jednak, że wykonawca usuwał te uchybienia na bieżąco, jeszcze przed uruchomieniem systemu lub w pierwszym dniu jego działania.

- Te usterki nie wpłynęły w ocenie ZDM na funkcjonalność całego systemu – informuje Pieńkos.

Uwagi jakościowe to nie wszystko. Drogowcy wymieniają bowiem jeszcze ilościowe, a wśród nich przede wszystkim uruchomienie systemu bez części stacji. ZDM wyraził na to zgodę uznając, że braki nie wpływają na ogólną funkcjonalność Veturilo. - Naszym zdaniem nie było sensu wstrzymywać startu z powodu braku kilku procent stacji – informuje rzecznik.

Jak dodaje, problem nieistniejących stacji wynikał "z niemożności ich zainstalowania do 1 marca".  W niektórych przypadkach były zastawione parkującymi samochodami, w innych pracownicy nie wyrobili się z montażem przez niesprzyjające warunki atmosferyczne.

- Jednocześnie należy zaznaczyć, że ZDM będzie wypłacał wykonawcy wynagrodzenie jedynie za stacje funkcjonujące w danym okresie rozliczeniowym. Opóźnienie w uruchomieniu stacji oznacza więc dla wykonawcy odpowiednio mniejsze wynagrodzenie – wyjaśnia rzecznik ZDM.

W dniu uruchomienia rowerów funkcjonowało 276 stacji (oraz 9 stacji komercyjnych opłacanych ze środków prywatnych). Następne mają być instalowane w najbliższych dniach, aż do docelowej liczby 316 stacji.

Czy wszystkie elementy systemu spełniają wymagania z dokumentów przetargowych?

- Wszystkie sprawdzone przez zamawiającego (czyli ratusz) elementy systemu: stacje i oprogramowanie spełniają wymagania z dokumentów przetargowych, oprócz wspomnianych wyżej rowerów z wałem Kardana – odpowiada Pieńkos.

Podkreśla jednak, że firma Next Bike odpowiada nie tylko za usterki znalezione podczas testów, ale za wszystkie wady wykrywane przez użytkowników na bieżąco.

- Umowa jest tak skonstruowana, że koszty uruchomienia systemu pokrywa wykonawca. Wynagrodzenie pobiera dopiero za funkcjonujące stacje i rowery, zatem w jego interesie jest jak najszybsze uruchomienie prawidłowo działających stacji, by zwróciły mu się nakłady poniesione na budowę systemu – tłumaczy rzecznik.

Ponad 4 tysiące rowerów

Rowery Veturilo ruszyły w środę o północy. W porównaniu do poprzedniego sezonu, rowery mają wyższą kierownicę, większy pojemnik z przodu, a także nowe, nieprzemakalne, żelowe siodełko.

Nowością są rowery elektryczne. Mają zostać uruchomione 1 czerwca, w 10 stacjach w okolicy Skarpy Warszawskiej. - Takiego rozwiązania w Polsce jeszcze nie było, a i w Europie stosowane jest rzadko – chwalił się na antenie TVN24 Tomasz Wojtkiewicz, prezes Next Bike Polska.

 

kw/mś

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ajof

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.03.2017 15:23 ~ajof

    Potwierdzam problem z wypożyczeniem roweru. Po wprowadzeniu nr telefonu i kodu, brak reakcji na wyświetlaczu. Konieczne jest użycie telefonu. Dodatkowo czasem niemożliwy jest zwrot roweru przy awarii stacji. natomiast środki z konta ulatują...

  • nieanja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 21:33 ~nieanja



    obserwator~obserwator

    czy ktoś poda ilu tak naprawdę warszawiaków korzysta np. w ciągu dnia, tygodnia miesiąca z wypożyczenia tych rowerów - nie mylić z ogólną ilością wypożyczeń, ani z liczba osób zarejestrowanych ?
    posikałam się dzięki~posikałam się dzięki

    Warszawiaków? :)))))))))))))))))))))))
    Anja_BAnja_B

    A kto to jest, wg Ciebie Warszawiak? Urodziny w stolicy, zameldowany od urodzenia czy wystarczy od roku?

    Nie tylko urodziny, imieniny też!

  • Anja_B

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 16:38 Anja_B


    obserwator~obserwator

    czy ktoś poda ilu tak naprawdę warszawiaków korzysta np. w ciągu dnia, tygodnia miesiąca z wypożyczenia tych rowerów - nie mylić z ogólną ilością wypożyczeń, ani z liczba osób zarejestrowanych ?
    posikałam się dzięki~posikałam się dzięki

    Warszawiaków? :)))))))))))))))))))))))

    A kto to jest, wg Ciebie Warszawiak? Urodziny w stolicy, zameldowany od urodzenia czy wystarczy od roku?

  • mak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 15:28 ~mak

    W środę próbowałem wypożyczyć rower dwa razy. Za każdym razem po wpisaniu numeru telefonu i pinu brak dalszej reakcji. W czwartek natomiast już wypożyczyłem rower, ale nie dało się go wyjąć ze stojaka. Potem system nie chciał przyjąć zwrotu. Musiałem dzwonić na infolinię. Konsultant był pod "0", a nie pod "3", na co wpadłem metodą prób i błędów. Łącznie już po 15 minutach rower udało się oddać, choć niestety nie ruszyłem się spod pierwszej stacji. To mi niewątpliwe bardzo zaoszczędziło czas.

  • ojciec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 13:18 ~ojciec


    Adam~Adam

    Dlaczego na stacjach nie ma bezpośredniego numeru do Veturilo?
    Wierzbno~Wierzbno

    Jest. 19115.


    Widać żeś nie z warszawy.
    I nawet nie potrafisz sobie sprawdzić w internecie, do kogo zadzwonisz gdy wykręcisz numer 19115.
    Nie wstyd ci?

    I kogo ja pytam :)

  • posikałam się dzięki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 12:57 ~posikałam…

    obserwator~obserwator

    czy ktoś poda ilu tak naprawdę warszawiaków korzysta np. w ciągu dnia, tygodnia miesiąca z wypożyczenia tych rowerów - nie mylić z ogólną ilością wypożyczeń, ani z liczba osób zarejestrowanych ?

    Warszawiaków? :)))))))))))))))))))))))

  • Wkurzony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 11:23 ~Wkurzony

    Wypożyczcie rower dziecięcy (np. w Parku Bródnowskim).

    1) Na początek okazuje się, że kod otwarcia wyświetlany na ekranie ma się nijak do rzeczywistości.

    2) Dzwonicie na infolinię (nie wiem po co pośrednictwo 19115, skoro i tak muszą przełączyć). Potem bezskutecznie wybierajcie "3", aby połączyć się z konsultantem (a pod "trójką" podaje Wam saldo). Metodą prób i błędów - konsultant jest dla zmyłki pod "4".

    3) Konsultant Wam mówi, że rowery dziecięce są na sztywno przypisane do słupka i wyświetlany kod otwarcia jest dla picu, bo każdorazowo trzeba po niego zadzwonić na infolinię (i poczekać na linii, a czas wypożyczenia cały czas tyka)...

    Bosko!

  • Wierzbno

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 11:19 ~Wierzbno

    Adam~Adam

    Dlaczego na stacjach nie ma bezpośredniego numeru do Veturilo?

    Jest. 19115.

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 11:10 ~Adam

    Dlaczego na stacjach nie ma bezpośredniego numeru do Veturilo?

  • Zniesmaczony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2017 10:47 ~Zniesmaczony

    W niedzielę 20 minut próbowałem oddać rower.Aplikacja-Błąd terminal-błąd na infolinii to samo

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »